Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5448
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat houden

Bericht door nellebel »

brokjes uit de bak gooien wil niet zeggen dat hij het niet eet. gijs gooit ook vaker zijn voer uit het bakje. zelf water gooit hij uit de waterbak.
vaak speelt hij er dan even mee voordat hij het op eet. of hij rommelt er wat mee. gijs is ook een kater die vervelend wortd als hij geen eten heeft. blijven miauwen, echter me aanlopen, en uiteindelijk krijgt guusje vaak de klappen als het meneertje niet zint. voor gijs is het belangrijk dat er altijd voer in de bakjes zit. kleine moeite en ik weet nu precies wat er aan de hand is als hij vervelend doet.
misschien reageer je steeds te snel op brutus met wat hij doet en vul jij teveel voor hem in. dat voelt brutus feilloos aan en die reageert er ook weer op. ik ben in het begin ook vaker geirriteerd geraakt van een schooiende gijs, maar nu weet ik wat er speelt en vul ik zijn bakje meteen, vaak eet hij er dan niet eens van. of ik hevel wat brokjes over van het ene naar het andere bakje. katten zijn soms vreemde wezens, uitpuzzelen wat ze bedoelen maakt ze voor mij ook zo ;euk. niet echt voorspelbaar en soms stronteigenwijs, maar ik zou niet zonder ze kunnen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Heb even gekeken bij de ah naar het natvoer.
De kleine kuipjes van 100 gram (basic 25 cent per stuk) smaken kip en smaak zalm zijn zonder granen en zonder suikers. Smaken wild en rund is wel suiker toegevoegd dus die zijn minder geschikt. Die van Ah huismerk (59 cent per stuk) geld ook dat de kip en de vis variant zonder suiker en granen zijn en de konijn en rundsmaak zijn weer met suiker.
Ja, heb speciaal voor jou even verpakkingen gelezen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Logisch dat Brutus gaat zeuren. Hij kreeg 3 zakjes natvoer op een dag. Dan raden wij je aan 2 zakjes, een om 10 uur smorgens en een om 10 uur 's avonds.
En nu opeens krijgt hij er nog maar 1? Waarom nou weer?
Waarom niet gewoon een periode standaard 2 x met 12 uur ertussen en de rest zorgen dat er altijd brokken staan.
Zolang jij zo blijft rommelen met voersoorten en voertijden, vind ik het heel logisch dat Brutus zo onrustig is.

Je hebt al eens goedkoper voer geprobeerd en toen werd hij ziek weet je nog.
Hou het nou eindelijk eens stabiel en zorg voor een tevreden kater.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat houden

Bericht door Chiquita98 »

Jij veranderd in korte tijd erg veel voor Brutus. Die kat heeft geen tijd om te wennen of er veranderd weer wat. Als een kat ergens niet tegen kan is het dat. Persoonlijk zou ik hem lekker natvoer blijven voeren want dat vind ie nu eenmaal lekker. Brutus is toch ook al een kat op leeftijd. 7 toch als ik het goed heb. Word ie al beschouwd als senior. Laat hem lekker het vocht aflebberen. En ja katten hebben o zo goed door waar het lekkers ligt. Probeer wat dinie zegt en hou er een ritme in. Mijn katten weten bijv precies dat ze ' 's avonds vlees krijgen. De rest van de dag " zeuren " ze er niet om.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Dinky schreef:Heb even gekeken bij de ah naar het natvoer.
Ja, heb speciaal voor jou even verpakkingen gelezen ;-)
Dank je wel hoor ;-)

En ik geef meer dan 1 zakje maar wil naar 1 zakje toe werken.mijn vriendin geeft ook maar 1 zakje vlees per dag aan haar kat anders is het voor haar ook niet te betalen,
ik heb nu ook al carocroc lamb geprobeerd maar helaas ook dat laat hij staan. en de da maar zeggen dat alle katten er gek op zijn omdat het zo lekker ruikt. carocroc kost hier 11,85 per 2 kilo en dat is een mooie prijs voor voer dat bij de da verkocht word.met 2 kilo zou hij wel zeker anderhalve maand kunnen eten ,(met 10 euro felix in de aanbieding 3xp/d een zakje maar 12 dagen...) van mijn vriendin heb ik kip en zalm smaak gehad van purina one maar ook dat moet hij niet. hoe meer ik aan het uitproberen ben met verschillende brokken te geven hoe slechter hij ze eet. zelfs nat laat hij ze ijskoud staan. in het begin gaf ik hem 3 zakjes felix maar daar had ik er een heleboel dozen gratis van mee gekregen en die zijn nu helaas op..nu krijgt hij nog 3 kwart in de ochtend en 3 kwart in de avond. dus anderhalf zakje. als ik een sponsor kan vinden dan mag hij wat mij betreft 4 zakjes felix per dag :-P
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Kat houden

Bericht door G+S »

Misschien wil je vriendin je sponsoren ;-)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Met 2 kilo doe ik makkelijk 2 maand terwijl het hier hoofd voer is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Zoals mijn voorgangers ook al opperden: niet al te veel rommelen met verschillende merken voer. Weet niet hoe lang je de brokken laat staan voor je de conclusie trekt: 'hij lust het niet'. Sommige dingen hebben zijn tijd nodig.

Weet niet of ik een gemakkelijker eter heb of dat hij geleerd heeft om gemakkelijk te eten ;-) . Eten is een feestje voor de kat en zo geef ik het ook (nee, niet met feestmuts op of toeters en slingers....of toefje peterselie of zo....). Bij de overgang naar ander voer wil het in het begin nog wel eens stroef gaan maar trekt meestal bij. Tenzij mijn kater ziek is.

Trek een strak plannetje - ben je voor een deel al mee bezig - en hou dat even vol.
Van de purina heeft hij al een keer een bakje leeggegeten. Meng de purina met een beetje van die andere (betere?) brok en voer de hoeveelheid andere brok langzaam op.

Mocht hij duidelijk om meer natvoer vragen kan je twee dingen doen: negeren of van die momenten een speciaal moment maken en wat brokjes over de grond gooien (leuk) of een kleine kattensnack geven (klein stukje van vitakraft kauwstaafje).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Het blijft zo in een kringetje rondgaan. Je plempt een vraag op het forum. Diverse mensen denken mee. Je geeft aan ok dat ga ik proberen. En een dag later doe je weer heel wat anders, omdat je vriendin zegt dat dat zou moeten.

Is het dan niet handiger om je discussie meteen bij je vriendin neer te leggen? Het voelt zo onderhand knap loos, dat meedenken met jou. Je besluit immers steeds wat anders dan wat aangedragen wordt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat houden

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

applaus voor dinie,
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: Kat houden

Bericht door Cerna »

castratenkoor schreef:Het blijft zo in een kringetje rondgaan. Je plempt een vraag op het forum. Diverse mensen denken mee. Je geeft aan ok dat ga ik proberen. En een dag later doe je weer heel wat anders, omdat je vriendin zegt dat dat zou moeten.

Is het dan niet handiger om je discussie meteen bij je vriendin neer te leggen? Het voelt zo onderhand knap loos, dat meedenken met jou. Je besluit immers steeds wat anders dan wat aangedragen wordt.
Gizmobritsekorthaar schreef:applaus voor dinie,
LIKE
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

castratenkoor schreef:Het blijft zo in een kringetje rondgaan. Je plempt een vraag op het forum. Diverse mensen denken mee. Je geeft aan ok dat ga ik proberen. En een dag later doe je weer heel wat anders, omdat je vriendin zegt dat dat zou moeten.

Is het dan niet handiger om je discussie meteen bij je vriendin neer te leggen? Het voelt zo onderhand knap loos, dat meedenken met jou. Je besluit immers steeds wat anders dan wat aangedragen wordt.
Zie je toch helemaal verkeerd. ik heb niet gezegd dat het van mijn vriendin moet, maar alleen dat ik dat ook zou willen om 1 zakje per dag te geven .als er hier mensen met een tip komen om brutus gewoon 2 of 3 zakjes per dag te blijven geven terwijl ik al 100 keer aan heb gegeven dat het te duur is dan heb ik niks aan zulke tips. er moet vanuit mijn portemonnee gedacht worden en als dat er niet ingaat dan mag je mij gerust geld sturen ,dan krijgt brutus zijn zakjes gewoon en dan zijn we eruit.

Er zijn er gelukkig wel die goed meedenken. maar het is en blijft altijd vanalles proberen.. er werd er gezegd probeer eens verschillende brokken. en dat heb ik toch ook gedaan???!!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat houden

Bericht door Chiquita98 »

Nooit ineens overgaan op andere brok. Altijd langzaamaan wennen door te mengen met de oude bekende brok. Kijk eens bij zooplus voor goedkopere natvoer merken. Catessy bijv. Helaas is dit dan wel minder goed voer.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Kat houden

Bericht door G+S »

Wat mij opvalt is dat je nu al
Zeker 3x om sponsors, geld of giften vraagt..
We zijn hier geen leger des heils.. We proberen je 100 tips te geven om het zo goedkoop mogelijk voor je te maken en toch kwaliteit te kunnen bieden maar je walst over alle antwoorden heen dat het toch te duur is..

Nogmaals, waarom ben je überhaupt aan een kat begonnen in deze financiële omstandigheden!?

Ik hou m'n hart vast als Brutus iets gaat mankeren..
Mijn kater is 1, en werd Van de week uit het niets, spontaan dood ziek.. Spugen, Diaree, lusteloos, moe, passief en at en dronk niet.
Even naar de dierenarts geweest om hem een koorts- verlagende injectie, een anti- braak injectie en pillen tegen de Diaree te geven.. 73,60€ was ik kwijt! En met liefde heb ik het betaald want wat had ik het met m te doen! Hij knapte zienderoog op! Begon weer uit zichzelf te eten en te drinken en ging weer spelen! :)

Wat doe jij wanneer Brutus ziek word?
Afwachten? Hopen dat het vanzelf over gaat?
Houd je er wel rekening mee dat een kat nooit langer dan 24uur zonder voeding en drinken mag ivm beschadigingen aan de lever en nieren?

Hoe ga je dat doen? Hoe kom je aan dat geld?

En dat is dan nog maar een onschuldig griepje..

Ik hoop echt oprecht dat je daar serieus over nadenkt. Niet alleen de voeding is belangrijk, er zijn veel meer dingen waar je rekening mee moet houden!
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat houden

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik heb al eerder gezegd ajb verkoop m ofzo
Als voer al teveel is? Sorry maar dan kan je gewoon geen dieren hebben. T is al erg zat dat je zo moet leven, incl dier is teveel
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Plaats reactie