Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Als de knipjes van Brutus afkomstig zijn van de TNR-methode dan is hij ooit een zwerver geweest, en/of asielkat. Werpt toch een ander licht op het beestje en zijn gedrag en hij heeft al vele leventjes achter zich (begin Brutus steeds leuker te vinden...).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ik zal morgen eens een foto proberen te maken waarop zijn oren goed te zien zijn.
en ik ga een tunnel graven onder de schutting door. nu moet hij steeds moeilijk doen om de hoge schutting op te komen. als hij eronder door kan is hij makkelijker in en uit de tuin.

het luikje zit al naast de deur en werkt prima. hij is er door geweest maar het duurde even voordat hij dat deed want eerst wilde hij niet en bleef een hele tijd voor de deur mauwen. maar uiteindelijk was hij dan toch binnen.je hoord dan een harde klik als het blokje naar beneden gaat, misschien moet hij daar weer aan wennen?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat houden

Bericht door Kattebeest »

Als hij geen kattenluikje gewend is, dan zal hij daar zeker aan moeten wennen. Wennen = door krijgen hoe het werkt.

Ik heb een paar jaar geleden enkele planken uit de houten poort achter geschroefd (leverde me een golfelleboog op :???: ). Planken wat ingekort en terug geplaatst. Reden was dat Kasper in geval van nood gemakkelijk de tuin in kon schieten. Hoge schutting was en is ondanks zijn leeftijd overigens geen probleem om tegenop te komen. Bij Brutus wel?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

De hoge schutting op zich is geen probleem maar de schutting is op veel plaatsen begroeid door klimop ,het is ook zo'n om en om planken schutting waar hij wel houvast aan heeft. maar door de begroeiing moeilijker te beklimmen dus.

En over het luik. ik heb hem erbij gekocht en zelf bij de vorige eigenaar uit de deur gehaald.deze zat wel in de schuurdeur dus misschien was hij teveel gewent dat de achterdeur open ging.

als hij echt niet anders kan gaat hij er wel door want vannacht is hij ook binnen geweest. het luik maakt wel een hoop kabaal als hij erdoor komt. misschien dat hij daarom de voorkeur er niet aan geeft. maar ik ga nu hij een luik heeft niet meer speciaal de deur voor hem open doen als personeel haha. om even terug te komen op een kat heeft personeel. een hond dan ook want die moet je 4 keer per dag aan de riem uitlaten :-P ,(geloof maar dat een hond meer werk als een kat is)

ben nu ook nog van plan om een automatische voederbak te gaan kopen voor 8 maaltijden op tijd met ingebouwde koeler voor dagenlang vers houden van het eten. dat is makkelijk omdat ik zelf onregelmatig leef en een kat op tijd.telkens als het etenstijd is schuift er een vakje open van het automaat, hebben hier nog mensen ervaring mee?? ik heb overigens wel al veel positieve reakties ervan gelezen op de website waar ze die voederbakken verkopen,
Laatst gewijzigd door Scooby Doo op 08 jul 2014 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Haha ik geloof zeker dat een hond meer werk is en vooral afhankelijker is van de mens ;)
Dat is ook de reden dat wij absoluut geen hond wilden maar een kat als huisdier :lol:

Enige nadeel dat ik nog wel eens heb gelezen met zulke voerbakken is dat de kat hem zelf open krijgt/peutert ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Meestal als je een blik of zakje opent is het nog beperkt houdbaar, 24 of 48 uur. Als je voor dagenlang voer in zo'n automaat stopt, gaat de kwaliteit van het voer hard achteruit. En de smaak ook. Lijkt me voor de kat absoluut geen ideale en gezonde situatie.

Met droge brokken kan dat wel.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ik heb zaterdagmiddag blikvoer in een afgesloten bakje gedaan en in de koelkast bewaard. en vandaag (dinsdag)vond hij het nog lekker. ook ruikt het nog goed dus ik geloof wel mits het goed gekoeld word het wel kan.dit is dan wel de laatste dag dat hij ervan eet. dus dat is dan 4 dagen.

en ik heb ook gelezen dat sommige katten zo'n voederautomaat open kunnen maken . laat ik dan hopen dat hij het niet doet :lol:
Cerna

Re: Kat houden

Bericht door Cerna »

drestar schreef:ik heb zaterdagmiddag blikvoer in een afgesloten bakje gedaan en in de koelkast bewaard. en vandaag (dinsdag)vond hij het nog lekker. ook ruikt het nog goed dus ik geloof wel mits het goed gekoeld word het wel kan.dit is dan wel de laatste dag dat hij ervan eet. dus dat is dan 4 dagen.

en ik heb ook gelezen dat sommige katten zo'n voederautomaat open kunnen maken . laat ik dan hopen dat hij het niet doet :lol:
Je zegt in een ander topic dat een forum bedoeld is om adviezen te geven (wat ik ook deed, al was het kort en bondig, maar jij noemt het "afzeiken"), maar wanneer je dan zelf adviezen krijgt, weet je het altijd beter en slaat alles wat wij naar voren brengen in de wind.

Ik denk dat ik jouw topics maar ga negeren want ik erger me kapot aan jouw houding!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Als je een gekoelde en luchtdichte voerautomaat vindt ben ik erg nieuwsgierig. Of bedoel je dat ding met koelelementen onder de bakjes? Dat apparaat sluit niet luchtdicht af, zoals het bakje in je koelkast. Alles wat je in zo'n apparaat stopt wordt veel minder smakelijk, al na een uur. Ik zou het niet doen, verspilde moeite en geld.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Cerna schreef: Je zegt in een ander topic dat een forum bedoeld is om adviezen te geven (wat ik ook deed, al was het kort en bondig, maar jij noemt het "afzeiken"), maar wanneer je dan zelf adviezen krijgt, weet je het altijd beter en slaat alles wat wij naar voren brengen in de wind.

Ik denk dat ik jouw topics maar ga negeren want ik erger me kapot aan jouw houding!

heb jij zelf zo'n ding dan? en heb je dat dan ondervonden? als mensen mij het apparaat af raden dan op ervaring met zo'n ding en niet op gedachtes hoe je erover denkt zonder ervaring met zo'n ding te hebben. daarom vroeg ik ook of er mensen waren met ervaringen die zo'n ding zelf hebben.als je je eigen er aan ergert zie je het zelf toch echt wel verkeerd in. ik erger me aan jou omdat je hier in dit topic komt zeuren

de fabrikant geeft op als beschrijving en ik neem aan dat het getest is..

Twee geïntegreerde koelelementen zorgen dat het voer zo vers blijft dat er geen verschil is tussen de eerste maaltijd of de vijfde. De ideale oplossing als u hond voor lang en vaak alleen thuis is dus ga ik daar als eerste op af. en dat is niet omdat ik het beter weet. daarvoor zou ik graag ervaringen willen horen van mensen hier die zelf zo'n apparaat hebben en niet hoe zij erover denken.daar schiet je immers niets mee op als je zo'n apparaat zelf wilt aanschaffen .
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Zelf heb ik er niet een (ik geef maar een keer per dag natvoer en kan dat op een vast tijdstip doen gelukkig, mijn oudste kat heeft dagelijkse medicatie nodig en ik kan dat alleen op een prettige manier doen als er natvoer voor z'n neus staat), maar een vriend van mij had zo'n ding. Met de nadruk op had. Het voer rook aan het einde van de dag erg muf en zag er droog uit (kennelijk omdat er lucht bij kan komen...), daarom is hij er maar mee gestopt. Een paar van zijn katten trokken hun neus er ook voor op aan het einde van de dag. Voor hem (of nou ja, zijn katten) dus geen geslaagd apparaat. Ga nooit klakkeloos af op wat de fabrikant beweert. Die wil immers doorgaans alles doen om maar zijn producten te kunnen slijten...
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Oke bedankt voor je info..hier heb ik wat aan ;-)

het regent en de kat ligt lekker buiten te slapen,
Afbeelding
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Ik zou persoonlijk van ze lang zal ze leven de katten geen blikvoer geven dat langer dan 2 dagen open staat. Waarom in godsnaam iets zaterdag openen en dinsdag de rest geven?
Zoals ik al eerder aangaf, de kwaliteit holt achteruit per dag.
Je voert dan alleen maagvulling.

In plaats van de forumgangers bekritiseren - in het topic kittens voor de vakantie - kun je beter je energie steken in zelf te leren hoe je met je kat omgaat en hoe je de kat op een goede en gezonde manier verzorgt.
Het gaat bij dit laatste onderwerp over voedsel. Jij kijkt naar het gemak om voor een week voer klaar te zetten zodat je daar niet meer naar om hoeft te kijken.
Het lijkt me echter van veel groter belang dat de kat gezonde voeding binnenkrijgt. En dat gebeurt niet op deze manier. Heel slecht plan.

Je kunt veel beter kleine blikjes kopen die je in een keer opvoert. Zo behoudt het de vitamines en heeft Brutus er ook nog wat aan.
En daar gaat het toch om? Toch niet om het gemak?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat houden

Bericht door Ms Maaike »

Op goede kwaliteit blikvoer staat doorgaans dat het blikje na openen afgesloten in de koelkast bewaard moet worden, en zelfs dan binnen twee dagen geconsumeerd dient te worden. Als het vier dagen later nog steeds lekker wordt gevonden kun je je afvragen hoe goed het 'vlees' dan eigenlijk is (en hoeveel vlees erin zit)...

Fijn dat Brutus een lekker kussen heeft buiten. :) Maar vind het zelf wel prettiger wanneer m'n katten naar binnen rennen bij de eerste spatjes. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat houden

Bericht door eveline1982 »

Wat een mooie kat!

Ik zou het na 4 dagen ook niet meer geven, er gaan zich toch bacterien vormen en als hij wel ziek ervan word ben je verder van huis. Dan zou je beter kunnen overstappen op zakjes voer, met 1 kat is dat te behappen en veel verser. Toen ik nog maar 1 kat had, gaf ik de zakjes ook altijd nu met 3 barrels ben ik over gestapt op blik maar die is binnen 2 dagen leeg :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie