Spannend:voor het eerst een mamapoes met kleintjes in opvang

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Spannend:voor het eerst een mamapoes met kleintjes in opvang

Bericht door Freya13 »

Gisteren bericht gekregen van iemand uit de buurt dat een zwerfkat op haar tuinstoel bevallen was. Gisterenavond nog vangkooi geplaatst (volgens buurvrouw was de kat behoorlijk wild) en deze morgen katjes al binnen gebracht in de opvang.
Mama poes is schuw en wantrouwig, maar niet al te bang. Ze laat zich benaderen en aaien, en ze spint zelfs voorzichtig als je ze aait. De kleintjes zien er behoorlijk goed uit. Drie stuks: twee katertjes en een poesje. We hebben ze volgens de regels van de opvang namen gegeven die allemaal met dezelfde letter beginnen: mama Jasmijn, zwart katertje Jefke, tijgerkittens Jip en Janneke (we zijn er nog niet zeker van of het katertjes of poesjes zijn eigenlijk ;-) )
Ik vind het heel erg spannend, maar ze zijn zo lief! Van zodra ze iets kalmer zijn maak ik een fotootje :grin:
Ik heb vanuit de opvang RC Mother and Baby mee gekregen, maar dat blieft mevrouw dus niet. Is het een goed idee om gewoon te geven wat ze lekker vindt, en geleidelijk aan te mengen met de Mother and Baby brokjes? Of komt ze dan iets tekort? Ervaringsdeskundigen, graag raad :grin:
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Spannend:voor het eerst een mamapoes met kleintjes in op

Bericht door eveline1982 »

Wat leuk!!!

Ik zou haar vooral geven wat ze lekker vind, je zou kunnen proberen de speciale brokjes te mengen maar ik zou eigenlijk niet weten wat voor meerwaarde het heeft.....Ik gaf Banjer bij haar nestjes altijd kittenbrokjes en de mamma opvangpoes die ik heb gehad gaf ik ook altijd een mengsel van normale brok met kittenbrok. Ik heb in ieder geval nooit mother and baby brokjes gegeven :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Spannend:voor het eerst een mamapoes met kleintjes in op

Bericht door Freya13 »

Mama Jasmijn heeft beslist dat het mandje toch niet zo lekker ligt, en ze heeft de kroost verhuisd naar het onderste schuilhokje van de krabpaal :-) Maar ik zie dat ze daar veel rustiger ligt, ze laat ze vaker drinken en ze wast ze ook meer, zonder constant rond te kijken of er geen gevaar dreigt, dus ik laat ze daar maar liggen. Mama eet, en gaat op de bak, dus dat komt goed.

Ik ga ze straks wel even wegen (opvang zegt eigenlijk dat dat niet hoeft als ze bij mama zijn, maar mama is zo mager dat ik mij afvraag of ze wel genoeg melk heeft voor die kleintjes).
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Spannend:voor het eerst een mamapoes met kleintjes in op

Bericht door mittenslief »

ja ik gebruik wel mother&baby, niet voor mama maar voor de ienies die brokjes gaan eten, zijn mooi klein, mama inderdaad gewoon geven wat ze lekker vindt, en tuulk wegen elke dag op een vast tijdstip, ik doe dat altijd tot een week of 6 en daarna om de 2-3 dagen....stoppen met groeien zijn nl. de 1e tekenen van ziek worden of wormpjes
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Spannend:voor het eerst een mamapoes met kleintjes in op

Bericht door Freya13 »

Kleintjes wegen alle drie rond de 200g, voor 9 dagen lijkt dat mij netjes, toch?
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Spannend:voor het eerst een mamapoes met kleintjes in op

Bericht door Freya13 »

foto's op mijn facebook trouwens (Freya Nopens)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Spannend:voor het eerst een mamapoes met kleintjes in op

Bericht door jennli »

Ik ga t zo opzoeken. Wat fijn dat he ze opvangt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Spannend:voor het eerst een mamapoes met kleintjes in op

Bericht door artemis »

Hallo Freya,
Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe lang zou je dit nestje in opvang houden? Als je dat al kan weten ten minste...
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Spannend:voor het eerst een mamapoes met kleintjes in op

Bericht door Freya13 »

@ artemis: bij ons worden kleintjes gevaccineerd op 8 weken of 800 gram. Dan mogen ze eventueel vertrekken, mits betaling van een waarborg, die na sterilisatie of castratie wordt teruggestort. Ze kunnen ook door ons geholpen worden, en dan vertrekken ze rond de twaalf weken.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Spannend:voor het eerst een mamapoes met kleintjes in op

Bericht door mittenslief »

gewicht mag iets hoger....ik hou gewoon de weken aan dus geboorte 100gr. ...1 week 200 gr......2 weken...300 gr....enz....alles erboven is top natuurlijk, en soms zijn ze iets lichter maar kan je aan de bouw wel zien of t een kleintje is
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Spannend:voor het eerst een mamapoes met kleintjes in op

Bericht door Freya13 »

Kleine update: kleintjes doen het prima. Oogjes en oortjes zijn goed open en ze beginnen volop rond te kijken en te kruipen. Ik zie ook dat ze contact zoeken met elkaar en met ons: likken, spinnen maar ook blazen soms. Ze komen ook prima bij.
Mama blijft wel heel angstig. Ze zit in het onderste hokje van de krabpaal en daar komt ze enkel uit om te eten en om de kattenbak te gebruiken. Is dit gewoon een kwestie van voldoende tijd geven, of zou bvb Feliway nuttig kunnen zijn? Ik heb het tot nu toe nog niet durven te gebruiken omdat ik niet weet of dat kwaad kan voor de kittens. Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Spannend:voor het eerst een mamapoes met kleintjes in op

Bericht door Robijn »

Wat sneu dat mamapoes zich nog niet zo op d'r gemak voelt; maar we zijn nu weer 4 dagen verder, dus misschien is er al wat veranderd?.. Of Feliway schadelijk is voor kittens weet ik niet; ik denk 't niet; maar ik heb sowieso geen ervaring met Feliway... Misschien staat het op de bijsluiter - even googlen?? Of anders even de dierenarts bellen en vragen?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Spannend:voor het eerst een mamapoes met kleintjes in op

Bericht door Freya13 »

Mariska: ik heb het dit weekend twee keer in de kamer verstuifd en - ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft - maar zondagmiddag is mama voor het eerst tevoorschijn gekomen toen ik erbij zat. Ze laat zich aaien (gisterenavond lag ze echt op de grond te rollen om toch overal geaaid te worden :-) :-) ) en ze komt ook eten als je ind e kamer bent. Ze schrikt snel (bvb als onze hond blaft) maar dat komt ook wel goed denk ik.
Plaats reactie