Wat past bij broer en zus van 1, 5 (beste vriendjes)?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Pantoffel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2014 10:46

Wat past bij broer en zus van 1, 5 (beste vriendjes)?

Bericht door Pantoffel »

Hallo! Ik ben gek op katten en wil er graag nog een bij.
De kater en poes die ik heb komen niet buiten en zijn dus ook niet aan andere katten gewend. Ik heb ze met 8 weken gekregen, ze zijn niet super sociaal en laten zich niet zomaar aaien door vreemden. Ze doen alles samen. Ze houden wel erg van knuffelen en slapen samen bij ons in bed.

Het liefst neem ik er geen kitten bij maar een kat m/v van hun leeftijd.
Heeft iemand tips zodat ik de juiste keus kan maken?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat past bij broer en zus van 1, 5 (beste vriendjes)?

Bericht door Dinky »

Iets om in je achterhoofd te houden is dat vrouwtjes wat meer bitchy zijn dan mannetjes (net als bij mensen eigenlijk). Wanneer je een vrouwtje erbij zet zullen de twee vrouwtjes elkaar sneller een keer een tik verkopen ;)

Wat ik zelf een fijne site vind is ikzoekbaas.nl waar je bij de zoekfunctie op een bepaalde leeftijd kan zoeken (in jou geval dus tussen de 1 en 3 jaar). Hier staan veel asielkatten op ;)
Een andere optie is eens naar een asiel in de buurt te gaan en daar jou situatie voorleggen. De medewerkers daar kennen de katten het beste en kunnen je waarschijnlijk goed helpen een keuze te maken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Wat past bij broer en zus van 1, 5 (beste vriendjes)?

Bericht door eveline1982 »

Kijk zowiezo goed naar hun karakter en zoek een maatje die daar het beste bij past. Een kater introduceren gaat over het algemeen wat makkelijker dan een poes. Ik zou voor een kitten tussen de 6 maanden en 1 jaar oud gaan, niet ouder. Dan is de plaats in het clubbie wat makkelijker te vinden :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat past bij broer en zus van 1, 5 (beste vriendjes)?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook voor een katertje gaan van 6 - 10 maanden, die al gecastreerd is. Dat zullen ze makkelijker accepteren dan een kat van 2 - 3 jaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Wat past bij broer en zus van 1, 5 (beste vriendjes)?

Bericht door Ikey »

Inderdaad, je hoeft niet voor een kitten van 8 weken te gaan. Die is waarschijnlijk veel te druk voor je duo en daar zitten ze niet op te wachten. De leeftijd die is genoemd, 6-10/12 maanden is prima, als ze ouder is loop je weer de kans dat je duo het niet accepteert.

Een kater is makkelijker in een groep te zetten dan een poes. Een poes wil graag de baas voor zich alleen. Ik zou verder een kater erbij doen die matcht met jouw duo qua karakter. Dus geen hyper kat als je eigen katten rustig zijn. Ikzoekbaas is een heel prettige site om op karakter te zoeken.

Je kunt gaan voor een katertje dat erg van knuffelen houdt en ook sociaal is naar vreemden, een allemansvriend dus. Daar kan je duo weer iets van leren :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Cerna

Re: Wat past bij broer en zus van 1, 5 (beste vriendjes)?

Bericht door Cerna »

Ik zou het niet doen.
De kans dat je de goede relatie tussen de twee huidige katten verstoort, is levensgroot aanwezig (heb het zelf mogen ervaren) en dat zou toch eeuwig zonde zijn.
Ik zou het risico niet nemen en lekker genieten van de twee katten die je nu hebt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat past bij broer en zus van 1, 5 (beste vriendjes)?

Bericht door castratenkoor »

Daar zit ook wel wat in Annet, het kan heel goed fout gaan. Wat ook nog zou kunnen is er een duo bij te zetten, dus twee katten die ook samen close zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Pantoffel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2014 10:46

Re: Wat past bij broer en zus van 1, 5 (beste vriendjes)?

Bericht door Pantoffel »

Bedankt voor alle reacties. Ik zou het vreselijk vinden als hun band minder wordt door een kat erbij, dan neem ik toch liever het risico niet.. Ik ben ook wel heel blij met deze twee, maar ik merk soms niet eens dat ze er zijn omdat ze zo rustig zijn en soms hele dagen samen boven zitten. Zoek misschien gewoon een wat aanhankelijkere drukkere kat, maar de kans dat het niet samen gaat is ook groot.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Wat past bij broer en zus van 1, 5 (beste vriendjes)?

Bericht door eveline1982 »

Een drukke kat erbij zetten zou ik absoluut niet doen. Dat is vragen om problemen! Als je er toch op een gegeven moment voor wilt gaan zou ik naar het dierenasiel gaan en vragen naar een rustige, aanhankelijke kater. Maar wat Annet zegt is absoluut waar, het kan ook voor veel onrust zorgen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Wat past bij broer en zus van 1, 5 (beste vriendjes)?

Bericht door BillyJean »

Als er nu zoveel harmonie is, zou ik het eng vinden om dat te verstoren. Hoe graag je misschien ook een derde erbij wilt. Maar het kan ook super gaan, je weet het gewoon nooit van te voren
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Wat past bij broer en zus van 1, 5 (beste vriendjes)?

Bericht door Katelijne »

Ik wil er dolgraag een vierde bij, maar durf niet, omdat er nu al soms spanningen zijn tussen de jonkies en onze senior. Dus zet je verlangen mss even opzij. Ze kunnen nog aanhankelijker worden. Onze loebassen zie je ook nog meer en meer openbloeien elke dag. Zijn hier gekomen op ong. 1jaar. Astérix is pas sinds een maand een echte knuffelkat.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat past bij broer en zus van 1, 5 (beste vriendjes)?

Bericht door castratenkoor »

Spanningen kunnen ook verdwijnen door een nieuwe kat. Hier had ik altijd spanning tussen Bob en Timo. Sinds Luuk erbij is gekomen is dat helemaal weg. Bob en Luuk zijn maatjes voor het leven. Superschattig samen (zie ook mijn album). Bob is daarmee milder geworden op de een of andere manier. Timo wordt niet mee belaagd met staarsessies. Bob en Timo kunnen nu zelfs probleemloos samen op schoot liggen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie