Kitten of herplaatser?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Kitten of herplaatser?

Bericht door Lovecat »

Ik hoop binnenkort te verhuizen en omdat mijn relatie net voorbij is, overweeg ik een derde kat in huis te nemen (in het nieuwe huis dan). Niet als vervanging van het heerschap, maar omdat hij 2 katten al de max vond en ik nu zelf kan beslissen wat ik in huis haal.

En ik wil al heel lang een derde. :grin:

Nu ben ik aan azen op een woning met tuin of een woning met groot balkon, beiden zullen worden afgezet. Ik heb nu 2 castraten van 3 jaar die (van kleins af aan) gewend zijn binnen te blijven.

Ik wil heel graag een raskatje erbij als ik een nieuw huisje heb, maar ik twijfel over kitten of een herplaatser.

Ik wil graag een Rex, Abessijn, Thai of Russisch Blauw. Een Oosters ras dus. Maar of dat een goede match is met mijn HTK's, de ruimte, etc. Ik vind het zo moeilijk om in te schatten hoe ik het het beste aan kan pakken. Wie kan meedenken?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten of herplaatser?

Bericht door castratenkoor »

Het kan allebei en beide heeft voors en tegens. Bij katten van 3 jaar kun je over het algemeen nog prima een kitten van 12-16 weken plaatsen. Mijn Rik van 3 jaar is nog even dol en dwaas als een kitten.
Het hangt helemaal van de 3 induviduen af of het gaat werken. Het moet natuurlijk wel klikken.

Jij hebt 2 katers, ik zou zeker als je besluit een volwassen kat te nemen, gaan voor nog een derde kater.
Bij volwassen zou ik gaan voor 1 of 2 jaar hooguit drie, niet veel ouder dan die van jou.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten of herplaatser?

Bericht door Adriana »

als je voor een aziaat en kitten kiest, dan raad ik je aan om er twee te nemen.
eentje heeft waarschijnlijk door het leeftijdsverschil en de taalproblemen weinig/geen aansluiting bij je twee oudere katzels.
er zijn herplaats rusjes als je bij de rasvereniging zoekt en je kunt de secretaris ook mailen en zeggen dat je op termijn en zo en zo en dat kan bij de andere rassen ook.
en mijn gevoel zegt ook katerrrrr...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten of herplaatser?

Bericht door lidewij020 »

Ik heb zelf al twee keer (12 jaar na elkaar) een Oosters korthaar herplaatser (2-3 jaar oud) in huis genomen. Beide keren was er al een HTK in huis en beide keren is het boven verwachting goed gegaan. Mijn ervaring is dat het ook niet uitmaakt qua band die je op kunt bouwen met een kat of je met een kitten of wat oudere kat begint.
Hier twee filmpjes van mijn monstertjes ca. 3 maanden na de introductie:
http://www.youtube.com/watch?v=6FKcvurP1Aw
http://www.youtube.com/watch?v=ZUudnaLpVVo

Het voordeel van een herplaatser boven een kitten zijn behalve de prijs: Het karakter is al ontwikkeld, je kunt er een kiezen die past bij jou, bij jouw katten en die sociaal is. Daarnaast is de kans op onverwachte ziektes, allergieën of genetische afwijkingen kleiner. Deze komen bij kittens vaak na het spenen tot uiting. Ook is er nog steeds een kattenoverschot in NL. door het kopen van een kitten zet je de fokker vaak aan tot het fokken van meer nestjes, die hij niet zou fokken als hij de kittens moeilijker kwijtraakt.

De meeste oosterse katten zijn van zichzelf nogal speels en druk, ook als ze wat ouder worden. Als jouw katten vrij rustig zijn, kan een wat oudere oosterling (5-6) ook goed werken. Zijn jouw HTKtjes ook speels en druk, dan zou ik Dinie's advies volgen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten of herplaatser?

Bericht door Lovecat »

Dank voor de input.

Een derde kat is eigenlijk best lastig, het moet wel matchen met de rest...
Nu heb ik 2 HTK's die samen zijn opgegroeid, gaat de derde daar tussen passen?

Mijn ene kat is qua karakter vrij Oosters en ik zie die al helemaal met een Oosterse herplaatser (al is die 10 jaar ouder) rondrennen. Maar nu is hij nog vriendjes met mijn slome Obesikat, ik ben bang dat de relatie tussen hen misschien verstoord raakt als er nog een Oosters typje bijkomt.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kitten of herplaatser?

Bericht door lidewij020 »

Het scheelt dat jouw katten samen zijn opgegroeid. Dat betekent dat ze goede sociale vaardigheden hebben opgedaan. Het is belangrijk voor de herplaatser dat die ook sociaal is en geen solokat. Vraag dus goed aan de vorige eigenaar hoe en wat. Meestal is het mogelijk om een herplaatser terug te brengen, mocht het echt niet klikken tussen de katten. Maak daar ook goede afspraken over. Ik denk eigenlijk dat het in jullie geval wel mee zal vallen. In eerste instantie zitten katten niet te wachten op een indringer in hun territorium, maar na een goede introductie kan het heel goed gaan. Je actieve kat zal inderdaad lekker met de nieuweling kunnen ravotten. Ik denk dat je andere kat daardoor ook wel rust zal krijgen. Ik denk ook niet dat de relatie tussen de broers verstoord zal worden door de nieuwe. Hooguit dat dat de één wat meer moeite heeft om te wennen aan de nieuweling. Maar dat is een beetje koffiedik kijken. Kan ook dat je slome kat de nieuweling juist meer waardeert, omdat hij al een actieve kat om zich heen gewend is.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie