sphynx

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6819
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: sphynx

Bericht door Dinky »

Wat betreft gezelschap en praten kan je ook kijken naar oosters ras in het algemeen.

Qua inteelt zou je stamboom uit kunnen zoeken (dus zelf voorouders nakijken). Daarnaast zou ik op zoek gaan naar een rasvereniging want naar mijn weten is hier vrij weinig ervaring met de sfynx (je moet er maar van houden zeg maar....).
Denk ook goed naar de kennis over de sfynx bij de dierenarts, zo gaat deze fokker bijvoorbeeld speciaal naar een da in België vanwege de kennis: http://www.zenehebe.com/faq/11/Waarom_h ... _uit_Belgi
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: sphynx

Bericht door Adriana »

heb de antwoorden op de faqs van deze fokker gelezen..
HCM scoort hoog en als je in de laatste regel ziet waar ze op testen dan is dat bijzonder vreemd. dat kan dus allemaal voorkomen bij dit ras en daar zit veel ongeneselijks en ook dodelijks bij..
ergens staat een zin over een ijzersterk ras maar we gaan naar een Belgische dierenarts omdat die heel veel ervaring heeft met het behandelen en verzorgen.. maar een ijzersterk ras ziet toch zelden of nooit een dierenarts?

en nee hoor, geen extra verzorging en dan volgt er een rijtje.. tot en met nagels inkorten...
en de zin over speciale kleurtjes, sommige brittenfokkers zijn er ook goed in.. geeft me de griezels.. doet me aan autofabrikanten denken, bijzonder kleurtje, extra spoiler.. (krankzinnig formaat oren bv) en graag metallic.. vraag me altijd af wat fokkers doen met 'mislukte' kittens....

je hebt wel een 'conversation piece' met zo'n kat in huis maar ik vind het moedwillig veroorzaken van dierenleed ...
ik heb er een paar in mijn omgeving en ga daar zelden op bezoek.. bij eentje puilen de ogen zover uit dat ik altijd bang ben dat ze eruit vallen en aaien durf ik ze niet..
die eigenaars komen wel hier en dat is dolle pret met de rusjes.. die kruipen onmiddellijk in hun nek, praten honderduit en gaan gewoon door met hun kattenkwaad en andere fratsen en nee, dat doen onze katten niet.. zitten vaak te rillen en raam openzetten? eerst truitjes aan.. t is toch niet te filmen..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: sphynx

Bericht door Nele »

ik vind het werkelijk triest hoe hier geoordeeld wordt van de eerste minuut...

dit is toch dekattensite.nl? waar je met al je vragen en verhalen terecht kan, en waar je op begrip kan rekenen van mensen met dezelfde ervaringen?

begrip is ver zoek hoor. nou doei! :p
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6819
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: sphynx

Bericht door Dinky »

Dit is inderdaad de kattensite.nl waar je met al je vragen en verhalen terecht kan inderdaad ;) Bij ons staat gezondheid van de kat daarom hoog in het vaandel. Jij vraagt over het voorkomen van inteelt (waar het ras juist uit is ontstaan met alle gevolgen van dien) en krijgt volgens mij tips waar je op moet letten!

Waar wordt er volgens jou geoordeeld? Want ik lees alleen maar de tips en waarschuwingen waar je op moet letten?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: sphynx

Bericht door Nele »

ja heel wat tips en waarschuwingen.. dat wel.. Hoewel ik daaruit niet veel wijzer ben geworden, heb me al heel wat geïnformeerd,

maar uitspraken zoals "die uitspraak zou goed passen bij een asielkat met hopeloze toekomst vanwege ziekte of andere gebreken"
en
"je hebt wel een 'conversation piece' met zo'n kat in huis maar ik vind het moedwillig veroorzaken van dierenleed ..."

vind ik echt héél tactloos en grof hoor. Ik ga wel op een ander wat begrip zoeken.
Mijn idee is om andere reden toch van de baan dus geen verdere hulp nodig van hier, bedankt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: sphynx

Bericht door castratenkoor »

Dit is een kattenforum en ja hier geven mensen hun open en eerlijke mening.
Als je info over een bepaald ras wilt hebben lijkt het me logischer je in te lezen over het ras. Er is heel veel info op internet te vinden.
En je zou je in verbinding kunnen stellen met een forum voor het desbetreffende ras.
En met mensen die zulke katten in huis hebben.

Dit forum is vooral voor mensen bij wie het welzijn en gezondheid van de katten hoog in het vaandel staan.
En de meeste mensen staan inderdaad niet te juichen wat betreft rassen die meer gefokt worden voor mensen die bepaalde afwijkingen interessanter vinden dan de gezondheid van een dier.
En heel realistisch bekeken zijn de kenmerken van een sphinx helaas niet in het belang van de dieren.
Je kunt geluk hebben en een dier kopen wat wel 16 wordt, maar de kans dat je zijn/haar leven lang aanmoddert met ziektes en gebreken is helaas erg groot.

Ik zou zeggen als je per sé valt voor dit ras, duik dan eerst heel uitgebreid in alle info over fokkers en wees heel kritisch waar je koopt. Let dan vooral ook op hoe oud de ouders enb voorouders van een nest zijn geworden. Ga niet voor goedkoop zonder stamboom, dan weet je bijna zeker dat de "fokker" zich niet houdt aan de regels, zoals b.v. het 13 weken bij de ouders laten, het testen van de ouders op HCM en PKD, het aantal nesten per poes per jaar enz. enz.

Extra aantekening wil ik nog maken wat betreft het plaatsen van een kitten bij een volwassen kat van drie jaar. De kans dat dat op den duur problemen geeft is groot. Ik zou dan gaan voor 2 kittens, die houden elkaar bezig. En dan komt de 3-jarige ook nog aan rust.
In het begin lijkt het misschien goed te gaan maar zeker als het kitten 6-9 maanden is, wordt het over het algemeen een onstuitbare etterbak en zal de 3-jarige kat het huis doorgetreiterd worden.
En ik spreek uit ervaring, ik heb nu een kitten van 8 maanden in huis. Maar die heeft 6 volwassen katten tot zijn beschikking en dus valt het per kat mee.

Is slecht een tip ter overweging die ik erbij geef.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: sphynx

Bericht door Nele »

Bedankt voor je wat genuanceerdere reactie.

Ik begrijp je standpunt wel dat welzijn en gezondheid van de katten hier hoog in het vaandel staan. Maar om daarom geen Sfinx in huis te halen (want dat is toch wat sommigen hier beweren) vind ik toch wat kort door de bocht.
Ze bestaan, ze zijn er, en net zoals asielkatten, als er teveel zijn, worden ze zomaar afgemaakt.

dan is het verschil tussen een asielkat met een nare achtergrond of fysiek "redden", of een sfynx (liefst niet gaan zoeken bij echte fokkers dus) uit een nestje gaan "redden", toch niet zo groot meer mijn in ziens...

Maar dus:
Een kitten tout-cours, eender welk ras of on-ras, bij een 3-jarige kater introduceren vind je op zich geen goed idee? ik heb al veel positief gehoord daarrond... verklaar je nader..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: sphynx

Bericht door castratenkoor »

Ik dacht dat ik dat al uitgebreid heb uitgelegd waarom ik het geen goed idee vind 1 kitten bij een kat van 3 jaar. Welk deel van mijn laatste alinea snap je niet?

Mijn een-na-laatste alinea begrijp je helaas in ieder geval niet......aangezien je conclusie is ""liefst niet gaan zoeken bij echte fokkers dus"". ???????
Ik adviseer je niet een kitten te gaan redden bij mensen die maar wat aanklooien. Dat is jouw eigen redenatie.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: sphynx

Bericht door kansarmedieren »

Nele schreef:Bedankt voor je wat genuanceerdere reactie.

Ik begrijp je standpunt wel dat welzijn en gezondheid van de katten hier hoog in het vaandel staan. Maar om daarom geen Sfinx in huis te halen (want dat is toch wat sommigen hier beweren) vind ik toch wat kort door de bocht.
Ze bestaan, ze zijn er, en net zoals asielkatten, als er teveel zijn, worden ze zomaar afgemaakt.

dan is het verschil tussen een asielkat met een nare achtergrond of fysiek "redden", of een sfynx (liefst niet gaan zoeken bij echte fokkers dus) uit een nestje gaan "redden", toch niet zo groot meer mijn in ziens...

Maar dus:
Een kitten tout-cours, eender welk ras of on-ras, bij een 3-jarige kater introduceren vind je op zich geen goed idee? ik heb al veel positief gehoord daarrond... verklaar je nader..
Hoe kom je erbij dat asielkatten afgemaakt worden als er te veel zijn dat was vroeger misschien zo maar dat is al lang niet meer het geval. En ik koop heel wat liever een asielkat dan van een broodfokker die veel geld verdient aan kneusjes.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: sphynx

Bericht door BillyJean »

Hoi Nele

Op dit forum is men gelukkig recht voor zijn raap. Meepraters en meelopers vind je overal. Hier krijg je heel verschillende adviezen, die vaak goed gegrond en uit ervaring komen.

Zelf heb ik vorig jaar een kitten bij een volwassen kat gedaan, het is goed gegaan, ( met dank aan onze geduldige en verstandige Fayline) maar toch zou ik het nooit meer zo doen. Ik heb het kitten Taffy tekort gedaan, er had echt een maatje bij gemoeten. Meer rust voor Fayline en meer pret voor de kleine.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: sphynx

Bericht door Nele »

Ja ik denk dat ik het niet helemaal had begrepen.

Omdat ik toch al heel wat positieve ervaringen heb gelezen van een kitten introductie bij een iets oudere kat die al aanwezig was, had ik eerder het idee dat het vooral afhangt van kat tot kat...

Maar blijkbaar ben ik daar helemaal mis, en is het over het algemeen echt toch moeilijk om een kitten bij een volwassen kat aan te brengen...

Mijn excuses voor de opschudding die ik bracht, voor het misbegrip dat ik teweegbracht, én dat ik zelf ook had. het zal nie meer gebeuren.
2 keer nadenken over wat je zegt hier, heb ik wel geleerd...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: sphynx

Bericht door Adriana »

Nele schreef:Maar dus:
Een kitten tout-cours, eender welk ras of on-ras, bij een 3-jarige kater introduceren vind je op zich geen goed idee? ik heb al veel positief gehoord daarrond... verklaar je nader..
k zou zeggen in plaats van 'verklaar je nader'-->: lees je in bij de betichten en topics die over solokittens gaan. er is al erg vaak over geschreven want er zijn om de haverklap problemen met solokittens..
en als je niet tegen vrijheid van meningsuitingen kunt, dan mijd je maar liever ieder forum..

je gaat bovendien niet in op de gezondheidsaspecten en het kweken van onvolwaardige dieren.. en geloof mij maar, op het forum zit vele malen meer ervaring en kennis dan jouw vrienden- en kennissenkring hoor.. gelukkig durven we ook gewoon eerlijk te zijn.
;-) ;-) en het is altijd goedbedoeld, soms niet helemaal wat iemand wil lezen, maar des te beter. want voor een beslssing voor een huisgenootje voor de komende 15 jaar kun je je maar beter heel goed (laten) informeren!
zoals ik schreef, ik heb er een paar in mijn kennissenkring en weet vanuit die ervaring een beetje waar ik het over heb..
Laatst gewijzigd door Adriana op 18 apr 2014 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: sphynx

Bericht door Nele »

der is wel een verschil in bepaalde manieren van meningsuiting. maar dat is dan mijn bescheiden mening zeker..

Ik heb nu wel begrepen dat ik nog even wacht met een nieuwe kitten, en me beter moet informeren.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: sphynx

Bericht door Adriana »

;-) joepie!!! en hier kun je dus alles vragen en er is een berg informatie en ervaring op het forum en vrijwel iedereen is altijd bereid je te helpen met antwoorden of doorverwijzing..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nele
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 mar 2014 08:36

Re: sphynx

Bericht door Nele »

klaarblijkelijk kan ik niet tegen vrije meningsuiting volgens sommigen hier, er zijn wellicht nog wel andere fora waar geen vrije meningsuiting wordt getolereerd.

veel succes nog samen!
Plaats reactie