Aanschaf kat risico?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanschaf kat risico?

Bericht door castratenkoor »

Ik ben licht allergisch en heb het minste last van katten met oosterse vacht zoals Bob, Timo en Rik.
Bij mij mogen ze om die reden ook niet in mijn slaapkamer.
Rik kan rustig kopjes tegen mijn neus geven. Maar als Bram te dicht bij mijn gezicht komt slaat mijn neus meteen dicht.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Aanschaf kat risico?

Bericht door Katelijne »

En toch is het echt geen gezever, hoor!

Bij katten is men er nog niet helemaal uit - studies spreken elkaar tegen, ook afhankelijk van grootte van kattengroep - maar bij honden is gebleken dat blootstelling tijdens de eerste levensjaren het risico op sensibilisatie verkleint.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Aanschaf kat risico?

Bericht door Ms Maaike »

Dan zal ik wel net pech hebben gehad. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Thirza
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2013 18:08

Re: Aanschaf kat risico?

Bericht door Thirza »

Bedankt voor al jullie reacties! Het is inderdaad nogal omstreden allemaal, verschillende sites lijken elkaar ook tegen te spreken. Nouja, aan het verleden is toch niks meer te veranderen. Maar ik ga eens navragen hoe dat met die krabtest zit voor kinderen (of ze dat doen), en ik ga iets zoeken waar ik haar aan katten kan laten wennen voordat we er zelf een aanschaffen.

Ik ken het ras ragdoll trouwens al (iemand zei daar iets over), kennissen van ons hebben ook zo'n katje en ik heb er inmiddels veel over gelezen. Het spreekt me erg aan, en schijnt ook goed bij huishoudens met kinderen te passen.
Esther-K
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2013 18:40

Re: Aanschaf kat risico?

Bericht door Esther-K »

Wat anderen zeiden over het passen op de kat van vrienden lijkt me ook een goede test.
Misschien mag je een weekje een kat 'lenen' van vrienden?
Overigens betekent het feit dat je kindje allergisch is voor een aantal dingen, helemaal niet dat de kans dan groot is dat ze allergisch is voor katten.
Ik heb zelf ook een aantal allergieën, maar met katten heb ik geen probleem.
Thirza
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2013 18:08

Re: Aanschaf kat risico?

Bericht door Thirza »

Nou, we zijn een paar keer op bezoek geweest bij mensen met katten, en ik heb die katten bewust bij me op schoot genomen. Mijn dochtertje heeft ze ooit geaaid. Hier heeft ze geen enkele reactie op gehad, dus dat lijkt me al een goed teken. De volgende stap is dan misschien inderdaad een tijdje de kat van iemand 'lenen' en kijken of ze ook niet reageert als ze er langer bij zit.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6819
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Aanschaf kat risico?

Bericht door Dinky »

Misschien dat het lenen kan door middel van het fungeren als vakantie-oppas?
Zo hebben wij als we op vakantie zijn mijn schoonmoeder die dan tijdelijk in ons huis woont en op onze poes past. Hierdoor zit deze niet alleen ;)
Dan zou het een win-win situatie zijn omdat jij je proefopstelling hebt, de kat(ten) in eigen huis kunnen blijven en de mensen waar de kat(ten) van zijn hebben een oppas.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Aanschaf kat risico?

Bericht door nellebel »

vriend van ons had van mijn vorige katten nooit last (hij is allergisch voor katten), maar bij mijn huidige schatjes hefet hij binnen 5 minuten neus dicht en traanogen. allemaal HTK katten, maar mischien toch net andere vacht. vooral gijs heeft een andere vacht. dus kan ook per kat verschillen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie