Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
catwoman2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2013 19:56

Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door catwoman2 »

Hoi allemaal,

Dit is mijn eerste berichtje op jullie forum. Ik zit in dubio of ik wel of geen kat zal nemen.
Dankzij jullie info weet ik je het beste twee kittens of 1 volwassen kat die al solo gewend is kunt nemen.
Nu is mijn appartement (en budget) helaas niet groot genoeg voor 2 kittens. Mijn appartement is 45 m2, eigenlijk is het alleen 1 slaapkamer 1 woonkamer en een kleine keuken en badkamer. Ik woon op de eerste verdieping dus de kat zou niet makkelijk naar buiten kunnen. Misschien kan ik wel een kattentrapje maken naar de begane grond, maar dat moet ik dan overleggen met mijn onderbuurvrouw omdat dit dan in haar tuin uit komt.
Verder werk ik fulltime en zou de kat 9 uur per dag doordeweeks alleen zijn. Ik heb wel genoeg ramen met grote vensterbanken om naar buiten te kijken en zou dan veel speeltjes kopen. Ook zou ik dan elke dag een ommetje maken door de buurt met de kat aan een tuigje ofzo (als dit lukt) voor de beweging. Verder zou ik veel met de kat spelen.
Als ik een kat neem, dan haal ik 1 volwassen poes uit het asiel.

Nu heb ik een paar vragen:
- Is mijn situatie eigenlijk wel geschikt voor een poes?
- zijn er meer mensen met fulltime banen die slechts 1 binnenkat hebben?
- stel dat de kat wel naar buiten kan via een trapje, kun je dan wel slechts 1 kat nemen?
- ik heb overal vloerbedekking behalve in de keuken en badkamer, kun je daar makkelijk een 'ongelukje' uit halen?
- zou een kattenbak in de woonkamer teveel stinken? (ik zag dat dit ook ligt aan het voer en korrels. Ik zou dan Hills geven en magic/vitakraft pearls in de bak doen en elke dag uitscheppen)

Alvast bedankt voor jullie advies!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door Dinky »

Fijn dat jij je eerst in elk geval goed ingelezen hebt :) Ik zal je vragen naar mijn inzicht proberen te beantwoorden ;)

- Is mijn situatie eigenlijk wel geschikt voor een poes?

Persoonlijk denk ik dat je daarvoor toch wel erg veel van huis bent. Een solo-poes is vaak namelijk wel erg mens gericht. Zou dan toch kiezen voor twee zodat ze niet alleen zijn wanneer je van huis bent. Wanneer je in de hoogte werkt dan wordt 45 m2 al een stuk groter qua leefomgeving voor de kat ;)

- zijn er meer mensen met fulltime banen die slechts 1 binnenkat hebben?

Misschien in de toekomst en moet eerlijk zeggen dat ik daar best tegenop zie omdat onze poes dan de hele dag alleen thuis zou zitten.

- stel dat de kat wel naar buiten kan via een trapje, kun je dan wel slechts 1 kat nemen?

Juist buiten kan de kat omgaan met andere katten. Echter kleven er ook vele gevaren aan de kat naar buiten laten gaan zoals je wellicht ook hebt gelezen ;)

- ik heb overal vloerbedekking behalve in de keuken en badkamer, kun je daar makkelijk een 'ongelukje' uit halen?

In elk geval minder makkelijk dan van laminaat of parket. Hoe moeilijk dat is vind ik lastig beoordelen ;)

- zou een kattenbak in de woonkamer teveel stinken? (ik zag dat dit ook ligt aan het voer en korrels. Ik zou dan Hills geven en magic/vitakraft pearls in de bak doen en elke dag uitscheppen)

Wij hebben de kattenbak vrijwel in de woonkamer staan en ruiken hem niet ;) Gebruik zelf als grit canadian fine van versele laga en heb geen ervaring met de magic vitakraft pearls kattenbakkorrels.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat het best kan, maar het hangt van de kat af. Ga eens praten in een asiel en zij kunnen je adviseren welke kat geschikt is voor jou.
Persoonlijk zou ik een trap naar beneden afraden omdat de kat los veel gevaren loopt.
Je kunt je woning rianter maken voor de kat door minimaal 1 plafondhoge krabpaal aan te schaffen.
Verder wat plankjes en/of ligkommen langs de muren zodat de kat meer ruimte heeft door het hogerop te kunnen zoeken.

Ik heb zowel in de huiskamer al in de keuken kattenbakken en maak ze minimaal 3 x per dag schoon.
Ik heb geen last van luchtjes.
Ik gebruik Biocat Fresh, geen idee of wat jij noemt goed is.

Of vlekken uit je vloerbedekking gaan hangt af van het soort vlek. Er zijn goede schoonmaakmiddelen voor. Geen bleek gebruiken dan blijf je zeker een lichtere vlek houden.

Het is ook wel belangrijk dat je je woning veilig maakt voor de kat, geen scherpe mesjes en scharen laten slingeren. Planten beoordelen of ze giftig zijn. Geen gevaarlijke schoonmaakmiddelen onbeheerd laten staan. Katten likken b.v. aan chloor ed. Levensgevaarlijk! Zorgen dat ze niet uit een raam kan kukelen. Breekbare dingen veilig wegzetten.
Je moet niet van een kat verwachten dat hij/zij op de grond zal blijven - ze zitten graag hoog en het maakt voor de kat niet uit of het jouw servieskast is of zijn/haar krabmeubel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
catwoman2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2013 19:56

Re: Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door catwoman2 »

Bedankt voor de snelle reacties! Ja, misschien is 1 kat alleen toch niet prettig voor de kat. Ik zal eens met medewerkers van verschillende asielen praten over of mijn situatie geschikt is.
Ja, in de hoogte werken ga ik dan zeker doen.
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door flower1980 »

- Is mijn situatie eigenlijk wel geschikt voor een poes?

Dat hangt denk ik mede van je kat af.

- zijn er meer mensen met fulltime banen die slechts 1 binnenkat hebben?

Ikzelf heb een solo-kat, werk fulltime, kat is ongeveer 11 uur per dag alleen thuis. Bij mij gaat het prima.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Cerna

Re: Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door Cerna »

Nee, ik vind dat niets want ik ga ervan uit dat je ook nog een sociaal leven hebt en niet iedere avond bij poes thuis zal gaan zitten.

Ik zie het bij een "buurvrouw": fulltime baan en 2 keer in de week een avond weg en vaak ook nog in het weekend. En toch moest er een kat komen want ze vond het zo leuk dat er iemand was wanneer ze thuis kwam. Op mijn vraag of de kat het misschien ook leuk zou vinden om iemand thuis aan te treffen, reageerde ze niet.
In het begin ging de kat van balkon naar balkon (dat is bij ons vrij eenvoudig want het zijn stenen balkons) en dan zag je hem op de rand zitten naar binnen kijkend bij mensen die wel thuis waren. En dan had ik zo met hem te doen.
Helaas kon hij niet bij ons komen want anders had hij vriendjes kunnen worden met onze katten (die zijn wel zo tolerant :smile: ).
Nu zijn we vier jaar verder en Smokey komt niet veel meer buiten. Hij slaapt en heeft zich neergelegd bij zijn lot.

Dus nee, wanneer je geen geld hebt voor 2 katten (hoe denk je het dan te doen wanneer die ene kat ziek wordt en je hoge dierenartskosten krijgt? En stel, zoals bij onze Noa in het begin, dat je zes keer per dag moet dwangvoeren? Hoe regel je dat op je werk?), dan veroordeel je het dier tot eenzame opsluiting.

Wanneer je het leuk vindt om dieren om je heen te hebben, zou ik konijnen of cavia's nemen. Zij kosten niet zoveel en hebben ook niet zoveel behoefte aan sociaal contact met een mens. Zolang ze elkaar maar hebben en op tijd hun natje en droogje, vinden ze het prima. En cavia's zijn hele leuke, gezellige dieren!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door eveline1982 »

Ik vind het moeilijk. Er zijn ook katten die niet zoveel van mensen willen weten en soortgenoten, voor hen is het ideaal maar je zal dan geen gezellige schootkat eraan hebben. Als je kijkt naar verwilderde katten zie je toch dat ze in groepen leven en dus groepsdieren zijn. Ik heb lange tijd 1 poes gehad maar was veel thuis, had 2 honden en ze kon naar buiten (had me niet erg verdiept in de gevaren) maar ik werkte toen ook maar 4a5 uurtjes per dag en me ex in ploegendiensten, dus ze was niet alleen. Uiteindelijk de kat van me vader overgenomen, maar dat was niet echt een sociale kat naar andere katten dus daar had ze niks aan. Nu heb ik 2 jonge katten van een jaar en mijn poes vind het enorm gezellig, er zijn ellelange wasbeurten en ze slapen in mekaar. Eigenlijk vind ik mezelf nu best "slecht" dat ik dat mijn poes zo lang heb aangedaan, aangezien ik nu weet en zie hoeveel ze aan mekaar hebben. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn poes nooit gedragsproblemen heeft gehad van het alleen zijn, maar goed ze groeide op met mijn dog en die 2 zijn 4 poten op 1 buik :) .

Ik zou me goed laten informeren en niet over 1 nacht ijs gaan, maar heb niet het idee dat je dat zal doen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Esther-K
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2013 18:40

Re: Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door Esther-K »

Als je een kat hebt die er al aan gewend is, dan zal het geen probleem zijn.
Wellicht een iets oudere kat, die heeft al iets minder behoefte aan spelen etc.
Ik snap wel dat je twijfelt, maar een asielkat een thuis geven is sowieso geweldig van je.
Zeker als het om een oudere kat gaat die niet snel geadcopteerd wordt.

Ik de kamer waar ik de kattenbak heb staan, ruik ik niks behalve als mijn kat er net op zit ;)
Het ligt inderdaad voor een groot deel aan het voer van de kat en aan de kattenbakkorrels. Het luchtfilter afentoe vervangen is ook aan te raden.
Ik heb wel eens gehoorc dat poezen minder stinken dan katers, ik weet niet of dat waar is. ik heb alleen ervaring met katers.

Als de kat die je haalt al gewend is aan buiten zijn, zou ik wel voor een trapje gaan, anders jiet.
Hou de kat de eerste paar weken wel binnen, dan kan hij/zij eerst wennen aan het huis (en het huis weer terugvinden).

Kijk wel goed na of je geld hebt voor eventuele dierenartskosten. Sowieso de inentingen die, zeker als de kat naar buiten gaat, elk jaar herhaald moeten worden.
Je kunt natuurlijk ook nakijken of een verzekering betaalbaarder is voor je.

Succes bij je keuze!
Cerna

Re: Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door Cerna »

Esther-K schreef:Kijk wel goed na of je geld hebt voor eventuele dierenartskosten. Sowieso de inentingen die, zeker als de kat naar buiten gaat, elk jaar herhaald moeten worden. Je kunt natuurlijk ook nakijken of een verzekering betaalbaarder is voor je.
Wanneer je alleen uitgaat bij dierenartskosten van de jaarlijkse inenting, kun je wel eens voor lelijke verrassingen komen te staan. Onze Noa was net drie toen al haar tanden/kiezen verwijderd moesten worden tgv stomatitis. Kosten 600 euro! Daarna kreeg ze nierfalen: opname, kosten 200 euro. Toen medicijnen, die kosten 60 euro per 3 maanden, nierdieet: 2,50 euro per dag (75 euro per maand dus). Na een maand opnieuw controle + bloeddrukmeting: 140 euro. Daarna iedere drie maanden nog een keer controle.

Je denkt: ik heb een jonge kat, daar heb ik nog niet zoveel kosten aan, maar dan kun je je dus behoorlijk vergissen. En die kosten van medicijnen en nierdieet komen iedere dag weer terug. Ik weet niet of een verzekering al deze kosten zou hebben vergoed, maar wat ik zo heb gelezen in hun polisvoorwaarden valt dat ook vies tegen. En wat dacht je van de premie wanneer je eenmaal een nierpatiënt (of andere chronische zieke) hebt?

Dus nogmaals: wanneer je nu al weet dat 2 katten je begroting te boven gaan, dan kun je er beter (nu nog) niet aan beginnen.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door Anne87 »

Onze Noodle was krap 13 weken toen hij bij ons kwam. Vanaf dat moment tot nu (9 maanden oud) hebben we de dierenarts platgelopen. Dit kost honderden euro's, zonder te overdrijven. Wij hebben wel twee katten, maar ook besloten geen derde te nemen omdat dat onze begroting te boven ging. Wij konden voor twee katten wel de medische zorg betalen en daar geld voor opzij zetten, maar als je net zo'n 'pech' hebt met de derde als met Noodle, dan kan dat niet en dat wilden we voorkomen.
Dat wil dus niet zeggen dat je - als je geen twee katten kan betalen - je er ook niet één kan nemen. Maar misschien is het dan handig om je in te lezen in een verzekering, wat die dekt en wanneer wel (en niet). Een kat kan een flinke kostenpost zijn, afgezien van de vaste kosten als voer, kattenbakvulling, entingen, et cetera, en de 'eenmalige' kosten als kattenbak, voerbakjes, mandjes, noem maar op.
catwoman2
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2013 19:56

Re: Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door catwoman2 »

Ik ben navraag gedaan bij het asiel van Amsterdam, maar die zouden inderdaad ook geen kat aanraden als die alleen thuis zit overdag. Het trapje naar beneden gaat helaas niet door :(. Ik ga daarom toch maar geen kat nemen. 2 katten wordt toch wat veel in mijn kleine appartement, want ze moeten wel een beetje hun energie kwijt kunnen. Ik ga kijken of ik op een andere manier met katten in aanraking kan komen, bijvoorbeeld door vrijwilliger te worden bij het asiel. Op die manier kan ik ervaren hoe het is om voor katten te zorgen, zonder ze in huis te halen.
Bedankt voor al jullie adviezen!
Cerna

Re: Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door Cerna »

Hele goede beslissing!
En vrijwilligerswerk in het asiel is erg leuk en dankbaar werk vooral nu de kittentijd (helaas) weer aanbreekt.
Je moet dan wel sterk in je schoenen staan om er geen mee te nemen want ze zijn zo leuk :smile:
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door eveline1982 »

Super beslissing! Zo help je meteen mee aan dierenleed :) . En misschien een paar leuke knagers als huisdier? Heb sinds kort een rat, super beesten en enorm intelligent!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door Chiquita98 »

Jemig wat een goede beslissing! Ik dacht ook misschien kan je bijv 2 konijntjes nemen. Als je die los hebt als je thuis bent kan dat ook heel leuk zijn. Ben ik ook mee begonnen ;-)
Maar je idee van naar het asiel gaan is ook super.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wel of geen binnenkat nemen als je fulltime werkt?

Bericht door Dinky »

Dappere beslissing :-)
Denk dat ze in het asiel blij zullen zijn met een extra vrijwilliger ;-) en zoals anderen al zeggen al zeggen zijn kleine knagers ook erg leuk. Konijnen zijn ook zindelijk te maken en laten mensen onder toezicht ook vrij door huis huppelen :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie