Standaard geen koopovereenkomst?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Ik heb nog even met de dierenarts overlegd, nadat ik alles heb laten bezinken.

I., de DA en ik zijn tot de volgende conclusies gekomen:
- De kans is erg groot dat hij de niesziekte heeft opgelopen bij de fokker.
- De kans is erg groot dat de niesziekte niet adequaat (of totaal niet) is behandeld.
- Noodle kreeg bij ons elke keer gewrichtsontstekingen, luchtweginfecties, traanoogjes, pus uit zijn neusje, noem maar op. Dit valt allemaal te herleiden naar die niesziekte.
- Noodle is enorm stressgevoelig en medisch erg zwak. Daarom is het heel erg belangrijk dat zijn leven stressvrij blijft en zijn weerstand hoog. Hij kan vrij weinig hebben en put zichzelf geregeld tot het verste uit. Dan ligt hij ook te piepen en te hijgen en hangen de snottebellen aan zijn neusje.

Daaruit geconcludeerd krijgt hij elk jaar zijn entingen. Dit waren wij sowieso al van plan, maar toch.
Ook moet hij van de DA elke maand tot zes weken ontvlooid worden, om te voorkomen dat hij wormen oid krijgt. Dit deed ik toch al, dus dat is geen toevoeging.
Ontworming zelf maximaal twee keer per jaar om te voorkomen dat er teveel gif door zijn lijfje heen gespoeld wordt. Prima, het is toch een binnen/balkon-kat.
De dierenarts raadde ons aan om absoluut niet te bezuinigen op het eten en geen supermarktvoer te geven. Dat deden wij gelukkig toch al niet, dus hij blijft op Taste of the Wild zitten, net als Flo.
Daarnaast krijgt hij visolie vanwege de omega 3. Dit is goed voor de weerstand. Hij krijgt dat nu nog eke dag over wat vlees heen. Over twee weken wordt dat teruggebracht naar 3 keer per week.
Ook ga ik l-lysine toevoegen. Er is bekend dat dit vrij effectief is tegen orale herpes infecties en vaker bij katten gebruikt wordt. Dat heb ik dus besteld, en gaan we proberen.
Als laatste gaat Noodle in ieder geval twee keer per jaar op controle. De ene keer is tegelijk met de jaarlijkse enting (die bij ons toevallig altijd eind oktober / begin november is), en de andere keer is eind april / begin mei. Hierbij luisteren ze naar zijn longen, controleren ze zijn ogen, noem maar op. Ook houden wij hem de rest van het jaar natuurlijk goed in de gaten, en indien er iets verandert, hangen wij gelijk aan de telefoon.

Dinie, dank je wel voor je geruststellende woorden! Weet je welke variant jouw katten hebben? En hoe uit zich dat nog meer? Ben je bang voor besmettingsgevaar naar je andere katten? Ik zit namelijk ook met Flo in mijn achterhoofd, die in februari/maart ook ineens met een luchtwegprobleem en een keelontsteking liep.

Bianca, ik vind het erg moeilijk om alle informatie uit elkaar te houden, maar als ik het goed begrepen heb (en als dat niet zo is, corrigeer me alsjeblieft), zijn er verschillende veroorzakers van niesziekte. Een aantal ervan kan ik niet eens uitspreken of opschrijven, maar twee zijn chlamydia en herpes. Het is niet overdraagbaar naar mensen, maar herpes - wat Noodle dus als veroorzaker heeft - heeft wel een aantal dezelfde eigenschappen. In tegenstelling tot mensen is het een luchtweginfectie, maar net als bij mensen blijft het altijd in je lichaam zitten en als je weerstand laag is of je bent gestressd, steekt het de kop op (denk maar aan een koortslip bij mensen, dat is ook een herpes infectie). Alleen bij katten kan een herpesinfectie die de kop opsteekt ook leiden tot bindvliesontstekingen en blijvende oogproblemen, met nog heel veel andere dingen. Daarom is het heel belangrijk dat wij zijn weerstand zo hoog mogelijk houden en dat wij hem een zo stressvrij mogelijk leven geven.

En nog even wat leuker nieuws, ik liep net de kamer in en Noodle en Flo waren lekker samen uit één bakje brokken aan het eten. Dit gebeurt tegenwoordig bijna dagelijks. Ook is het balkon afgezet en genieten Nood en Flo samen van het zonnetje. Heerlijk!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Adriana »

Anne, dank je wel voor je bericht, kan niet per pb antwoorden want functie uitgeschakeld hihi!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

:) Ik was het je echt verschuldigd.

En Flo ligt inmiddels met warme oortjes en een traanoogje op de bank. Verdorie. Dat oogje loopt al een week af en toe te tranen, precies wat ik een paar maanden terug ook over Noodle omschreef. Goed in de gaten houden en anders morgen of overmorgen even DA bellen voor advies.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Ik wil Noodle laten testen op niesziekte. Het is door onze DA dus gezegd, maar er is geen test afgenomen of niks. Ik neem aan dat dat gewoon mogelijk is? Een kweek maken van het één of ander om te zien of het virus aanwezig is en hoe actief het is? Heeft iemand daar misschien ervaring mee? Want we geven hem nu wel lysine en visolie, maar het is dus niet officieel wetenschappelijk bevestigd, iets dat ik wel graag zou willen. Want voor hetzelfde geld is het iets heel anders, je weet het met Noodle tenslotte maar nooit.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Adriana »

IDEXX VetMed heeft bloedonderzoek naar (types) niesziekte in hun programma maar hun site is op dit moment down,
anders ff zoeken op 'IDEXX Vetmed kat niesziekte' of 'bloedonderzoek niesziekte kat'
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Brittenbolletje »

Ja hoor kan je testen welke versie jou kat draagt. Als die het uitscheid zeg maar dan komt het er ook uit, uit de test.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Super, dan gaan we daar maar achteraan. Eens even duidelijk krijgen wat hem precies mankeert. :)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Grote schop naar boven... Geen goed nieuws namelijk.

Vanavond controle gehad van Noodle's longen... Die waren nu redelijk op orde, met andere woorden: het is niet nodig nu op pufjes over te schakelen. Wel moeten we hem enorm goed in de gaten blijven houden, want hij zal op een dag aan de pufjes moeten.

Helaas was er in de afgelopen drie weken (toen is hij voor het laatst beluisterd en was het er nog niet) een hartruis ontstaan. Deze is nog relatief zacht, maar dusdanig ernstig dat er toch een vermoeden van HCM is. We hebben een verwijzing naar de Wagenrenk, waar ik morgen naar ga bellen om een afspraak te maken voor een hartecho. Hopelijk kunnen ze ons daar meer vertellen. Voorlopig mag ik me niet teveel zorgen maken van de dierenarts. Noodle's pols is sterk en regelmatig, hij gedraagt zich goed en gezond en zit goed in een (glanzende) vacht. Maar gezien Noodle's achtergrond gaf de dierenarts wel weer aan dat ze zich wat zorgen maakt, en dat we echt een hartecho moeten laten maken.

Noodle's grootouders zijn volgens de fokker getest op HCM en hebben het niet, waardoor zijn ouders (en Noodle) het ook niet zouden kunnen hebben. Maar Noodle zou ook ontvlooid, ontwormd etc zijn, dus in haar woorden heb ik geen vertrouwen meer.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Chiquita98 »

Jemig dat word dan weer spannend. Hopelijk geen hcm. Hou je vast aan het feit dat Noodle zich goed voelt
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Ik hoop het ook, maar als je googlet erop, komen er wel dingen overeen qua symptomen (hijgen als een hondje, lusteloosheid, slechte eetlust). Als hij aan de AB zit, heeft hij die symptomen overigens minder of niet, maar systematisch op AB is ook geen oplossing, zeker niet bij een kitten van 11 maanden oud.

Dus we wachten weer af...
Shimbalaya

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Shimbalaya »

Anne87 schreef:
Noodle's grootouders zijn volgens de fokker getest op HCM en hebben het niet, waardoor zijn ouders (en Noodle) het ook niet zouden kunnen hebben. Maar Noodle zou ook ontvlooid, ontwormd etc zijn, dus in haar woorden heb ik geen vertrouwen meer.
Dit is helaas niet waar.Kittens kunnen toch nog HCM ontwikkelen ook al zijn beide ouders HCM-negatief getest.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 11#p494211

Zie onderaan beide berichten van Manon3 en Roos en Minousch.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=1740
Zie bericht van Mimosa.
Ook ken ik iemand van een ander forum die een raskat heeft met HCM terwijl beide ouders HCM-negatief waren.
Ik hoop van harte dat Noodle geen HCM heeft.Heel veel sterkte.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Brittenbolletje »

Bovenstaande persoon heeft gelijk. HCM testen zijn moment opnames dus helaas niemand is er vrij van. Op dat moment van testen is die kat negatief maar kan net zo goed 14 dagen later wel dat ontwikkelen. met PKD is dat anders. Als daar beide ouder dieren van getest zijn kunnen de kitten dat niet krijgen, maar er zijn nog tal van andere nierziektes helaas.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Anne wat een drama zeg het zit je niet mee!!!!!
Maar. Blijf positief meid mis is er niks ernstigs!!!
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Poeh Brittenbolletje en Shimbalaya.. Dankjewel voor jullie informatie! Er is zoveel informatie over te vinden dat het soms lastig filteren is...

Ik heb in ieder geval volgende week donderdag een afspraak op de Wagenrenk. Heeft er iemand ervaring met radiologie daar?
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Noodle heeft (momenteel) géén HCM! Dus dat is heel fijn. Ze gaan nu verder aan de slag met de foto's van de echo en de longfoto die er gemaakt is, om te kijken hoe ze nog effectiever het hijgen en de daarachter liggende benauwdheid kunnen bestrijden, maar toch positief nieuws dus!
Plaats reactie