Standaard geen koopovereenkomst?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Anne87

Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Hoi allemaal,

Zoals jullie misschien in het voorsteltopic hebben gelezen, hebben mijn vriendin en ik momenteel een poesje van 2.5 jaar. Wij willen daar graag een kitten bij. Mijn vriendin en ik hebben al een aantal jaren een liefde voor een bepaald kattenras. Ik wijd liever even niet uit over welk ras, omdat dat nu niet ter zake doet, maar ik heb wel een praktisch vraagje.
Wij hebben een cattery gevonden met deze kittens. De website komt goed over, het contact met de dame in kwestie ook.
Alleen, op mijn vraag of zij met een koopovereenkomst werkt, kwam zij met het antwoord dat zij dat niet standaard doet. Ik vind het wel erg belangrijk om het een en ander zwart op wit te hebben, en gelukkig was dat wel een optie. Ik heb een mooi contract op internet gevonden, wat wel behoorlijk specifiek ingaat op erfelijke ziekten en noem maar op. Ik hoop dan ook dat zij akkoord gaan met dit contract.

Mijn vraag aan jullie is of het verstandig is om in zee te gaan met een cattery van raskatten (waarbij ook stamboom ed geleverd worden) indien zij niet standaard met een koopovereenkomst werken?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Dinky »

Zelf heb ik totaal geen ervaring met raskatten maar zou in elk geval ook kijken of ze bij een raskattenvereniging zijn aangesloten.
In elk geval zeer verstandig van je om één en ander zwart op wit te willen hebben.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Ze is bij een vereniging aangesloten, vandaar dat ik het ook erg vreemd vind. Op zich vind ik het geen probleem aangezien de ouders getest zijn op erfelijke ziektes, en als zij de overeenkomst gewoon wil tekenen denk ik dat het voor mij goed is. Maar ik vind het wel typisch dat ze uit eigen beweging geen gebruik maakt van koopovereenkomsten.
In ieder geval bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Dinky »

Natuurlijk ga je er vanuit dat je de hele overeenkomst verder niet nodig hebt ;)
Maarja ik studeer zelf rechten en vind het dus ook zeer goed dat jij hier je vraagtekens bij zet en het zwart op wit wilt hebben.
Wanneer zij de overeenkomst wel gewoon wil tekenen en je er ook verder een goed gevoel bij hebt zal er denk ik niet snel iets mis mee zijn. Maar zoals gezegd heb ik zelf geen ervaring met raskatten en fokkers ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Adriana »

verwacht niet al te veel tot niets van een koopovereenkomst als je in de (gezondheids)problemen terecht komt, ik heb daar boeiende ervaringen mee..
ze is dus een erkende fokker en heeft testcertificaten en overzichten van bloedonderzoek op erfelijke ziektes (welke?) bij beide ouders. en verzorgt een stamboom van het kitten.

ik denk dat een goed contact over en weer het belangrijkste is. het moet iemand zijn die zich ook na de koop/overdracht nog bekommert over haar kittens, ook al omdat ze moet weten hoe bepaalde matches op termijn uitpakken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anne87

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Ah een rechtenstudent! Fijn, want ik had eigenlijk nog een (belangrijke) vraag, en misschien kun jij mij daarmee helpen? In hoeverre is een koopovereenkomst rechtsgeldig. Ik hoop en ga ervan uit dat ik hem nooit nodig ga hebben, maar als er iets met het kitten is, in hoeverre is de fokker dan gebonden aan de afspraken in het contract?

En Adriana, dank je wel voor je reactie. Vervelend om te horen dat jij daar blijkbaar negatieve ervaringen mee hebt. De katten zijn negatief getest voor HCM en PKD. Omdat ze beiden geen drager zijn, kan het kitten het dus ook niet hebben.
Een goed contact is inderdaad belangrijk, en dat heb ik tot nog toe wel. Ik heb ook het vermoeden dat ze zich echt om haar dieren bekommert. Zo staan op haar website ook de castraten genoemd met foto en naam. Dit is één ding waarbij ik al denk "Fijn, een kat wordt niet weggewerkt zodra hij niet meer 'bruikbaar' is." Daarnaast krijg ik uitgebreide zaken mee als foto's en noem maar op. Al met al lijkt ze erg betrouwbaar. Maar toch, een koopovereenkomst zegt ook iets over het contact tussen haar en mij mocht er een negatieve situatie komen, en daarom vind ik het wel belangrijk.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Adriana »

het is ongelofelijk lastig om 'te bewijzen' dat de kittens gezond zijn overgedragen als er geen deugelijk (bloed en bv echo-)onderzoek is gedaan! en je moet de garantie krijgen dat fabricagefouten na een jaar en niet na 6 maanden worden 'verholpen'. en als het zo is, wat dan? inruilen? intussen ben je al zo verknocht aan ze...

het is trouwens onzin als jij in de overeenkomst moet tekenen voor het ontvangen van gezonde kittens, want dat kun je op het oog helemaal niet zien..
ik heb dat geweigerd en er een opmerking onder gezet, waarna er vervolgens met die pagina (x2) door de fokker is gerommeld. en dat zegt genoeg.
en verder begrepen ze niet dat een second opinion dus niet/niet bij hun dierenarts uitgevoerd kon worden en hebben ze op een ongelofelijk vervelende manier van alles getraineerd.
en omdat ik met die dieren verder moest, trek ik mijn eigen plan intussen en heb ik alle contact met de fokkers verbroken.

een dier is bij de wet een 'ding' trouwens, soort wasmachine, vaatwsser of grasmaaier..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anne87

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Hallo Adriana,

Vervelend dat je zulke negatieve ervaring hebt met fokkers en koopovereenkomsten!
Toch denk ik dat het hooguit een toegevoegde waarde zou zijn voor mij. Immers, als ik er een heb waar niet aan gehouden wordt, is dat net zoveel als geen overeenkomst. Het kan dus enkel een pluspunt zijn.
Omdat er geen contract bestaat, en ik dat dus zelf op kan maken, kan ik dus opletten of stukken tekst die jij noemt er wel of niet inzitten.
Ik ben inderdaad op de hoogte van de wetgeving rondom dieren, en hoe dat beoordeeld wordt als 'bezit'. (Ik neem aan dat je dat bedoelt, net als een wasmachine, vaatwasser of grasmaaier.)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door BillyJean »

Maar je kunt toch niet - ook met een overeenkomst- garanderen dat een kitten geen ziektes kan krijgen? Of iets anders? Gezondheid is iets, wat je niet kunt vastleggen lijkt mij.

Je kunt wel tests krijgen , waarin bep ziektes worden uitgesloten, maar je kunt niet alles voorkomen denk ik
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Adriana »

maar wat verwacht je van een koopovereenkomst?

er zijn op het forum inmiddels een paar gevallen waar een bepaling uit de standaard koopovereenkomst wel goed heeft gewerkt.
normaal staat daarin dat je het betreffende dier niet anders mag herplaatsen dan via de fokker en dat pakte bij ons (verwaarloosde Mies en Enzo) en ook bij het meest recente geval M. goed uit.
de betreffende fokkers hebben ervoor gezorgd dat de dieren op de speciale herplaatsingslijst kwamen te staan en niet via bv Marktplaats werden verhandeld of in het laatste geval is het dier teruggenomen (en krijgen de dieren, net als Mies&Zo, de verzorging die ontbeerde plus de reparatie van het achterstallige onderhoud, ... grrrmbl..)
Laatst gewijzigd door Adriana op 15 okt 2012 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anne87

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

BillyJean, je kunt inderdaad gezondheid niet garanderen door een koopovereenkomst, absoluut niet. Dat is ook niet wat ik wil. Maar wat ik wel wil, is een vorm van garantie dat de fokker goed is omgegaan met haar kittens, en dat ze daar dan ook de verantwoordelijkheid voor neemt. Dat wat er gebeurd is voordat de kitten bij mij kwam wonen, geen negatieve invloed heeft op de kitten zodra ze bij mij is. Komt dat een beetje logisch over? Ik vind het lastig om het uit te leggen namelijk. Maar dat er dus zwart op wit staat dat zijn ouders negatief testen op die ziektes, noem maar op. Een stukje zekerheid voor mij dus wat betreft gezondheid.
Daarnaast, en dit is hopelijk ook meteen een antwoord op de vraag van Adriana, is het ook een stukje duidelijkheid van de fokker en mij naar elkaar toe. Ik weet wat zij graag in de toekomst met haar kitten zou zien gebeuren (wel of niet fokken, noem maar op). Daar is op zich een mouw aan te passen, want het kitten is tegen die tijd mijn eigendom, maar het is fijn om haar ideeën en verwachtingen op papier te hebben staan. Aan de andere kant weet zij ook wat ik met haar kitten van plan ben in de toekomst. Het lijkt me dat dat voor haar ook prettig kan zijn.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Dinky »

Anne87 schreef:Ah een rechtenstudent! Fijn, want ik had eigenlijk nog een (belangrijke) vraag, en misschien kun jij mij daarmee helpen? In hoeverre is een koopovereenkomst rechtsgeldig. Ik hoop en ga ervan uit dat ik hem nooit nodig ga hebben, maar als er iets met het kitten is, in hoeverre is de fokker dan gebonden aan de afspraken in het contract?
Een overeenkomst is rechtsgeldig wanneer er sprake is van aanbod en aanvaarding. Dit zou in theorie dus zelfs mondeling kunnen (echter is het dan nogal moeilijk te bewijzen wat er is afgesproken want het is dan het woord van de een tegen het woord van de ander).
Een belangrijke bepaling in het kooprecht is artikel 7:17 BW dat gaat over conformiteit. Dat is een hele open bepaling en gaat erover wat je van je aankoop redelijkerwijs mag verwachten. Zo mag je van een wasmachine verwachten dat hij toch zeker meerdere jaren mee gaat. Wat je redelijkerwijs van een raskatje mag verwachten is lastig te zeggen. Natuurlijk kan je niet bij elk dierenartsbezoek aankloppen bij de fokker dat de kat ziek is.
Heb een aantal jaar terug op college wel een zaak gehad dat ging over een gekochte hond die heupdysplasie bleek te hebben en meen mij zo te herinneren dat de fokker daar toen wel voor aansprakelijk was maar dat zou ik na moeten zoeken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Adriana »

wel/niet fokken dus op tijd castreren is ook een kwestie van prijs!
en gek genoeg noemen sommige fokkers zich eigendom van het genenmateriaal, maar ze vergeten dat de voorgaande generaties daar ook aan hebben bijgedragen.. hihi
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Anne87

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Anne87 »

Super, dankjewel voor deze toevoeging Dinky.

Adriana, ik ga de kitten sowieso laten castreren. Ik wil geen nestje. Ook onze poes is gecastreerd. Dit om gezondheidsredenen en omdat ze naar buiten mag. Je hebt zeker gelijk met je opmerking over het genenmateriaal.

Daarnaast iedereen bedankt voor zijn/haar inbreng. Ik ga het vanavond allemaal met mijn vriendin bespreken. Het niet standaard sluiten van een koopovereenkomst is voor mij momenteel geen reden om de kitten niet te kopen. Ik ben blij door jullie kijk op de situatie, en ik zal laten weten wat we besloten hebben, en uiteraard of de fokker - met wie we nu sinds zeer kort contact hebben - met ons door wil gaan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Standaard geen koopovereenkomst?

Bericht door Adriana »

heupdysplasie is een erfelijke fout bij sommige hondenrassen en zou in het contract genoemd moeten zijn..
net zoals perzen-katzels en ook wel aziaten vaker dragers van pkd-gen zijn.
hcm heb je ook bij bepaalde rassen waar het vaker voorkomt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie