nieuwe kitten introduceren

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
eelco
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 aug 2012 09:54

nieuwe kitten introduceren

Bericht door eelco »

hoi

Wij hebben een 13 weken jong katertje we vonden hem een beetje eenzaam en hebben besloten om een vriendje voor hem erbij te halen. Ik las dat het meestal het makkelijkste was om hetzelfde geslacht te nemen. Dus vanavond gaan we ons nieuwe kittentje halen. Tis een katertje en ook 13 weken oud al ingeent en alles.

Nu komt de vraag hoe kan ik ze het beste aan elkaar introduceren? Ons kittentje is vrij wild en druk en leeft al 4 weken bij ons in huis. Wat kan ik het beste doen?

alvast bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
roelfiekuiper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2012 15:33
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe kitten introduceren

Bericht door roelfiekuiper »

Bij ons hebben we ze vrijwel direct bij elkaar gezet en ging erg goed.
Een paar x blazen en grommen en na een paar uur waren ze samen aan het spelen.
kittens zijn erg flexibel op deze leeftijd bij volwassen katten zou dat niet direct werken.
eelco
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 aug 2012 09:54

Re: nieuwe kitten introduceren

Bericht door eelco »

ook als die ander al 4 weken ze eigen territorium heeft?
Gebruikersavatar
roelfiekuiper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2012 15:33
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe kitten introduceren

Bericht door roelfiekuiper »

Wij hadden ons katertje inmiddels 7 weken.
Mijn ervaring is (heb inmiddels 6 katten) Dat ze op die leeftijd nog niet echt een territorium hebben ze zijn vooral aan het spelen en een leeftijdgenoot wordt 9 van de 10 x zonder meer vrijwel direct geaccepteerd
eelco
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 aug 2012 09:54

Re: nieuwe kitten introduceren

Bericht door eelco »

dat klinkt goed zal ze wel eerst even aan mekaar laten snuffelen vanuit de vervoersbox en dan het deurtje opendoen. En dan zien we wel wat er gebeurd! :)
Gebruikersavatar
roelfiekuiper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2012 15:33
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe kitten introduceren

Bericht door roelfiekuiper »

inderdaad even laten snuffelen en dan moet het eigenlijk goedkomen
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: nieuwe kitten introduceren

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, bij kittens kan je het zo doen.
Dat in het mandje binnenbrengen en even laten snuffelen, is wel aan te raden. Dat maakt het voor beide partijen makkelijker om te accepteren ipv dat ze elkaar plots tegen komen in huis, zonder waarschuwing.

Wat fijn dat je er een nieuwe bij haalt. 13 weken, dat valt nog net binnen de ideale periode voor sociale ontwikkeling (14 weken). Het is natuurlijk altijd een voordeel dat hij daar nog net iets van kan meepikken.

Ik verwacht dan ook geen problemen.
Ze kunnen wel een paar dagen naar elkaar gaan blazen of onzeker zijn, dat is eigelijk normaal. Soms duurt het nog wat langer, maar meestal is het na een paar dagen wel voorbij. En eens die knop om gaat, kan je genieten van heerlijke duo-kitten gedrag. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
roelfiekuiper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2012 15:33
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe kitten introduceren

Bericht door roelfiekuiper »

Bij ons was het ij binnenkomst van kat 5 en 6 zelfs heel grappig toen wij met de mandjes binnen kwamen zaten de twee volwassen katten echt zo te kijken van nee he niet weer en de twee kittens die wij toen hadden allebei 5 maand stonden te trappelen van wat heb je nu mee.
Ik heb weleens het idee zoveel te vaker dat soort dingen gebeuren zoveel te makkelijker het introduceren gaat.Bij ons tenminste :grin:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: nieuwe kitten introduceren

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dat is wel zo.
Meestal is het de laatst bijgekomene die het lastigste doet bij een nieuwe introductie. Diegenen die het al eerder meegemaakt hebben, zijn vaak gemoedelijker. Al hangt het natuurlijk ook van het karakter af.
En jonge katten die dolgraag een vriendje willen, doen vaak niet erg moeilijk. Die zijn veel te blij. :grin:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
roelfiekuiper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2012 15:33
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe kitten introduceren

Bericht door roelfiekuiper »

klopt helemaal de nieuwelingen blazen op het hardst maar ja wat wil je wordt zelf eens bij vreemdelingen gezet die allemaal naar je toe komen om te snuffelen.
Ik zou ook hard gillen en wegrennen
eelco
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 aug 2012 09:54

Re: nieuwe kitten introduceren

Bericht door eelco »

haha klopt onze nieuwe kitten blaast naar ons oude :)

de oude vind het alleen maar interessant volgens mij. nu nog hopen dat de nieuwe de weg naar de kattenbak weet te vinden!
Gebruikersavatar
roelfiekuiper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2012 15:33
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe kitten introduceren

Bericht door roelfiekuiper »

En hoe is de nacht gegaan?
En heeft hij de bak kunnen vinden?
eelco
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 aug 2012 09:54

Re: nieuwe kitten introduceren

Bericht door eelco »

heb ze vanacht nog wel even uit elkaar gehouden omdat ze elkaar net maar paar uurtjes kende en alleen maar geblazen werd door de nieuwe kitten :)

vanochtend vond ik een nat drolletje in de bak dus hij heeft hem gelukkig gevonden. Vanwege de spanning misschien beetje natte poep?

vanochtend weer blazen onze oude kitten zit wel de hele tijd achter hem aan om met hem te spelen. maar de nieuwe wil nog niet helemaal.
Gebruikersavatar
roelfiekuiper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2012 15:33
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe kitten introduceren

Bericht door roelfiekuiper »

lekker laten gaan en anders even de oude afleiden met een spelletje.
Dan ziet de nieuwe vanzelf in dat het allemaal wel mee valt.
eelco
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 aug 2012 09:54

Re: nieuwe kitten introduceren

Bericht door eelco »

mja zit al de hele tijd met hengeltje te spelen :) die nieuwe wil af en toe ook al spelen maar als ze dan plotseling ffies dicht bij elkaar komen gaat ie blazen.

Ik denk dat het wel goed komt!
Plaats reactie