Ook een kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Solis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jul 2012 15:16
Locatie: Liemers, Gelderland

Ook een kitten erbij

Bericht door Solis »

Hallo allemaal,

Alvast excuus als ik deze post toch op de verkeerde plek aanmaak.. hij paste naar mijn mening zowel in het 'vóór' en 'ná' aanschaf van een kitten gedeelte :grin:

Ik lees een poosje mee op het forum en heb er al ontzettend veel nuttige informatie vandaan, geweldig!

Voor de zomer heb ik mijn lieve oude asielpoes (ze heeft tien jaar bij me gewoond en muizen voor me gevangen) bleef het gemis van een kat in en rond het huis.. dus ik heb sinds twee weken een geweldig lieve kitten uit het asiel.
Ze gaven daar bij voorkeur kittens niet alleen mee, tenzij ze uiteindelijk na gewenning naar buiten zouden kunnen. Toen ik hem had uitgezocht en op weg naar huis was bezonk echter dat dat nog 6 maanden (totdat ik hem kan laten castreren) gaat duren, en het idee om hem dan ook echt zo lang zonder kattenvriendjes in huis te hebben zit me niet lekker.

Ik heb dus besloten woensdag een vriendje voor hem erbij te halen (mijn bedenkingen waren kosten, ruimte en mijn kattenallergie, maar zijn welzijn geeft toch doorslag het wel te doen).
Nu wil ik een leukerd uitzoeken uit de groep waar ik hem ook uit heb, alleen is mijn vraag aan jullie; waar kan ik het best op letten? Zou hij (ongeveer) even oud moeten zijn? Zou het ook het best een katertje moeten zijn? Moet ik nog letten op karakter/gedrag daar?

Mijn Dexter is nu 13 weken en komt uit een kittenzolder in het asiel. Mijn keus is op hem gevallen omdat het niet één van de opdringerigste was, de mooiste was, wel ontzettend lief was als je hem er toch even bij pakte (hij bleef wel in de buurt, maar zonderde zich ook niet af zoals sommige angstigere kittens daar) en was erg vriendelijk.
Nu na bijna twee weken is het een ontzettend knuffel, nóóit gemeen, zachtaardig en vrolijk. Geen dominant, angstig, baldadig of wat dan ook (voor zover je dat op deze leeftijd kunt zien, en naar mij als mens toe gezien uiteraard).
Wat zou het best passend voor hem zijn? Of luistert dat op deze leeftijd en zo nieuw in huis nog niet zo heel nauw?

Volgens mij heb ik er best een verhaal van gemaakt, ik heb ook al veel via de zoekfunctie gevonden maar dat ging in de meeste gevallen toch om het vinden van een passend maatje voor een katje die al wat problemen liet zien geloof ik..

Ik hoop dat jullie wat advies voor me hebben (en bedankt voor het lezen, hihi :eshifty: )


edit; Oja, ik zal zodra ik wat foto's op mijn computer heb de boef ook even voorstellen, al geloof ik dat ik daar ook eerst 10 berichten voor moet hebben?
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Ook een kitten erbij

Bericht door achtpuntzes »

hoi,

je kitten zat nog niet zo lang geleden sociaal tussen de andere kittens (zo lees ik het tenminste), dus zal een nieuwe kitten waarschijnlijk makkelijk aanvaard worden...

dus een andere kitten, die ook sociaal tussen de andere kittens zit, zal waarschijnlijk geen problemen geven. een week of twee verschil zal ook geen problemen geven.

poes of katertje, ja... zal niet zoveel uitmaken denk ik.

leuk om een speelkameraadje voor je kitten te nemen, want het is altijd beter als kittens samen opgroeien.

en, voor je keuze, volg je gevoel, dan is het vaak goed :)

veel succes bij het vinden van een kameraadje voor je kitten. :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Solis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jul 2012 15:16
Locatie: Liemers, Gelderland

Re: Ook een kitten erbij

Bericht door Solis »

Dank voor je berichtje :)
Hij zat inderdaad op een grote zolder met (ik heb er zo'n twintig geteld) leeftijdgenootjes. De dag nadat ik hem heb meegenomen zouden er nog een stuk of 100 komen :shock: dus ik was al blij dat ik daar niet uit hoefde te kiezen.. arme dingen.
Hoe lang hij er zat weet ik niet, ik hoop niet erg lang (want dan ook al vroeg weg bij moeders waarschijnlijk).
Hij lag de eerste keer dat ik er was ook lekker op een stoel tegen een andere kitten aan te slapen, dus ik ben ook niet heel bang dat hij een nieuwe niet zal accepteren, maar weet dus niet hoeveel dat kan veranderen na twee weken dit nieuwe huis voor zich alleen te hebben gehad.
Misschien denk ik er te veel over na :oops: , maar wil het graag ook goed doen :smile:

Nogmaals dank!
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Ook een kitten erbij

Bericht door achtpuntzes »

:)

je bezordheid omtrent het alleen opgroeien en een andere kitten/ kat accepteren is wel terecht, maar daar gaat wel wat langere tijd overheen dan 2 weken, om een kat antisociaal richting andere katten te "maken". ook het feit dat je kitten nog zo jong is, lijkt het me weinig problemen te geven. als je nog 2 a drie maanden wacht met een andere kat, zal er wel een grotere kans ontstaan op eventuele "problemen".

en het is altijd goed om over zulke dingen na te denken hoor :)

nogmaals, veel succes !

en, mocht je nu voor een kameraadje gaan, het is altijd leuk om te lezen hoe het is gegaan, dus voel je niet bezwaard om dan nog eens te melden hoe een en ander verlopen is :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Solis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jul 2012 15:16
Locatie: Liemers, Gelderland

Re: Ook een kitten erbij

Bericht door Solis »

Dankjewel!
Morgen is het zover, ik zal uiteraard verslag doen (leuk dat je schrijft dat jullie graag lezen hoe het gaat :))
Gebruikersavatar
Solis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jul 2012 15:16
Locatie: Liemers, Gelderland

Re: Ook een kitten erbij

Bericht door Solis »

Even snel kort berichtje; later volgt meer :)
Het gaat erg goed, ik ben uitgezocht door een lief zwart katertje. Kleine Dexter vond het enorm spannend, zo'n groot beest (Bo is een maand ouder maar heeft duidelijk een betere start gehad en weegt anderhalf keer zoveel als Dexter) maar hij begint te wennen en de marathons zijn al in volle gang.

Ik blij, katjes blij (ik begin nu zo snel al te merken hoeveel ze met elkaar doen en gaan doen) en het is heel gezellig!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ook een kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Super dat het zo goed gaat!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ook een kitten erbij

Bericht door Dinky »

Leuk zoals je ook zegt dat je bent uitgezocht :)
En fijn dat Dexter het er toch wel mee eens is :D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Solis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jul 2012 15:16
Locatie: Liemers, Gelderland

Re: Ook een kitten erbij

Bericht door Solis »

Omdat ik nog geen album mag aanvragen (<10 berichten) en jullie toch graag even de leuke mannetjes wil laten zien heb ik wat foto's in mijn voorsteltopic gezet.

Alles gaat nog steeds goed, ze stoeien inmiddels ook al (daar moet ik aan wennen zeg, ziet er soms best vervelend uit). Alleen heeft Bo vanmiddag op mijn bed zitten plassen en daar was ik wat minder van gecharmeerd... even in de gaten houden of het puur 'nieuweling/stress' gedrag of dat ik een plasje moet gaan opvangen.
Deur naar de slaapkamer zit in ieder geval dicht, net was ie even open en is hij uiteindelijk (hij werd in de gaten gehouden) toch op de bak gegaan.

Leuk hoor trouwens, jullie geïnteresseerde reacties!
En ja, ik ben echt uitgezocht, zo leuk.. hij zat gelijk al op mijn tas die naast de deur van de kattenren lag, en toen ik hem oppakte is hij lekker in mijn armen gaan pitten. Toen wist ik het eigenlijk wel :lol:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ook een kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Hoeveel bakken heb je staan?
In jouw geval zou ik er minstens 3 neerzetten. En hoe groter hoe beter. Als het echt heeel grote zijn, is 2 misschien voldoende.
Maar je kan er beter nu wat te veel neerzetten en daarna terug afbouwen dan nu op een bak meer of minder te kijken. Het is belangrijk dat Bo er geen gewoonte van maakt, dus speel je best zo kort mogelijk op de bal.
Het kan best zijn dat de stress zich even op de blaas gezet heeft, maar heel vaak is het ook met extra bakken op te lossen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Solis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jul 2012 15:16
Locatie: Liemers, Gelderland

Re: Ook een kitten erbij

Bericht door Solis »

Ja dat is een goede.. volgens de regel zou ik er nog eentje bij moeten hebben inderdaad.
Ik heb er eentje in mijn woonkamer(tje), van daaruit loop je door mijn slaapkamer de badkamer in waar de andere staat. De eerste twee dagen deed hij alles ook netjes op beide bakken, tot vanmiddag (en de mislukte poging vanavond).

Op de slaapkamer zal wegens doorloop/ruimte geen grote passen zonder dat ik er uit bed in stap, maar ik kan misschien een wat kleinere in een hoekje zetten. Die in de badkamer is echter maar zo'n goede twee/drie meter van het bed vandaan, of is dat puur mijn menselijk oogpunt (de 'ja maar de bak is zo dichtbij' redenering)?

Dank voor het meedenken, ik zal eens naar een geschikte bak op zoek!
Gebruikersavatar
Solis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jul 2012 15:16
Locatie: Liemers, Gelderland

Re: Ook een kitten erbij

Bericht door Solis »

Nog even een terugkoppeling voor degenen die het willen lezen; Bo heeft sinds die dag na aankomst hier niet meer op bed of elders buiten de bak geplast.. ik dénk dat de stress/spanning van het verhuizen even op zijn blaas heeft geslagen.
Ook had hij de dag dat ik hem uit het asiel haalde zijn booster gehad, dus dat kan ook een rol spelen, hij was ook wat suffig.

De ventjes hebben het geweldig samen!
paasnini

Re: Ook een kitten erbij

Bericht door paasnini »

Wat heerlijk om te lezen. Lekker genieten, de tv zal wel niet meer nodig zijn.
Gebruikersavatar
Solis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jul 2012 15:16
Locatie: Liemers, Gelderland

Re: Ook een kitten erbij

Bericht door Solis »

Vannacht hadden ze met zijn tweeën lol gehad met de wc rol.. ding was leeg en alles lag in de badkamer verspreid, met de twee er pontificaal bovenop :lol:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ook een kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Met een keukenrol kunnen ze ook heel veel schik hebben. Fijn dat het zo goed gaat met ze.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie