Wel/niet een kat aanschaffen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
KittyClara
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2012 14:35

Wel/niet een kat aanschaffen?

Bericht door KittyClara »

Hee allemaal,

Ik heb al wat rondgekeken om informatie op te doen, vooral http://tinyurl.com/eerstekat
kwam erg van pas, omdat ik een vergelijkbare situatie heb. Toch heb ik nog een paar vragen.

Ik ga verhuizen naar een studio, 20 m2 en ik zou graag een kat willen (twee vind ik too much). Doordeweeks ben ik veel thuis en ik ben niet graag alleen, ook wil ik al jaren een poes. Gelukkig heb ik voldoende geld om een kat te kunnen aanschaffen/onderhouden.

Toch zijn er een paar dingen waar ik over inzit:
-Het is een woning zonder tuin, dus de kat zou nooit naar buiten kunnen.
-Ik wil toch wel eens soms 's weekends naar huis kunnen, dan zou ik de kat alleen moeten laten. Maar eigenlijk wil ik het liefste een aanhankelijke kat, maar vinden die het niet moeilijker om achtergelaten te worden?
-Een voedersilo lijkt mij wel handig, alleen als een kat alleen maar binnen zit, wordt hij dan niet snel te dik? Verder heb ik één slaapwoonkamer, dus als de kat 's nachts eten wil, word ik dan niet wakker van die silo, ik ben wel een diepe slaper, maar ik heb geen idee hoeveel lawaai die dingen maken.

Verder vraag ik me af of het verstandiger is om een kitten te nemen, dan naar het asiel te gaan? Poes van mijn tante is zwanger, ze heeft al aangeboden dat ik er een kan overnemen tegen die tijd. Een kitten zou ik naar mijn woonsituatie kunnen "opvoeden"?

Verder zijn alle adviezen welkom! Alvast bedankt.

Liefs,
Clara
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Wel/niet een kat aanschaffen?

Bericht door Chiquita98 »

Eerlijk gezegd vind ik 20 m2 wel heel klein voor een kat hoor. Daar staan al jouw spullen in maar een kat heeft ook nog aardig wat spullen nodig. Denk aan kattenbak(liefst 2), krabpaal, voeder en drinkbakjes. Je zou je ruimte dan heel goed moeten indelen en dus in ruimte moeten denken(veel hogere planken bijv.) Zeker een kitten heeft veel ruimte nodig om te kunnen ravotten. En een heel weekend een kat alleen laten?? Nee dat kan in mijn ogen echt niet. Om het dan op te lossen met een voedersilo? Nee dan kan je beter even iemand vragen om wel elke dag te komen voor de kat.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
KittyClara
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2012 14:35

Re: Wel/niet een kat aanschaffen?

Bericht door KittyClara »

Die 20m2 is exclusief badkamer/keuken. Ik zat qua speel- en slaapruimte voor de kat, te denken aan een grote kattentoren, zodat hijzij wel lekker kan klimmen.
En ik heb altijd wel gedacht dat (onafhankelijke) katten een nacht alleen thuis konden blijven? Maar dat is dus uit den boze..?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wel/niet een kat aanschaffen?

Bericht door castratenkoor »

4 bij 5 meter ongeveer dus - lijkt me erg klein zeker voor 1 kat. Dan zou je er nog beter 2 kunnen nemen, dan hebben ze in ieder geval wat aan elkaar.
Dan zou ik voor volwassen herplaatsers van een rustig ras gaan, minstens 3-4 jaar oud, b.v. 2 britjes.
hele weekends alleen laten zou ik niet doen.

Of een oudje uit het asiel, een solo-kat die er al langer zit, dan denk ik aan een kat van ouder dan 10 jaar. Voordeel is dan dan de kat er op vooruit gaat vergeleken bij het asiel - leven.

Als je een kitten uit een groep neemt die b.v. een heel huis ter beschikking heeft, gaat het dier er erg op achteruit qua bewegingsvrijheid en gaat zich eenzaam voelen omdat hij opeens geen vriendjes meer heeft.

Het streven is (een) dier(en) aan te schaffen die er bij jou op vooruit gaat(n).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Wel/niet een kat aanschaffen?

Bericht door Livewithlouis »

Ik ben het eens met wat hier boven staat. In principe kun je katten wel alleen laten, dat overleven ze wel maar de meeste katten hebben je liever bij zich, dus is het wel zielig als het erg lang duurt!

Ik zou zeker geen kitten nemen, maar een oudje die lekker veel slaapt. Dan heeft hij het minste last van het feit dat hij weinig ruimte heeft. Als ik het zo lees is je situatie redelijk vergelijkbaar met de mijne. Ik heb zelf een jonge kat die ik uitlaat en overal mee naartoe gaat. Hoe leuk ik dat ook vind het blijft een verantwoordelijkheid en het is niet altijd even prettig. Daar kun je dus ook voor kiezen, je kat heeft dan een interessanter leven (als het een kat is die het leuk vindt).

in ieder geval geen kitten nemen dus!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Wel/niet een kat aanschaffen?

Bericht door Mirjam86 »

Als ik lees wat jouw verwachtingen zijn dan zou ik zeker geen kitten alleen nemen (hoe schattig ook).
Doordeweeks zit het beestje dan hele dagen alleen op een kleine ruimte, en in het weekend wordt hij/zij ook nog eens vaak achtergelaten. Dat is bijna vragen om sloopgedrag van een kitten!
Beter kan je dan gaan voor een volwassen kat die zijn wilde haren al is verloren.
Of als je perse een kitten wilt, toch gaan voor twee. Ik denk dat een kat gelukkiger is met iets minder ruimte om te delen dan met een enorme ruimte helemaal alleen.

Één nachtje de kat alleen laten is trouwens geen probleem. Wij gaan ook wel eens zaterdagmiddag weg naar familie en vrienden en komen dan zondagochtend weer terug. Maar ook hier geldt: met zijn tweeën hoeven ze zich niet zo te vervelen.

Nog even over dat knuffelen: als je een kitten neemt weet je nooit hoe zijn/haar karakter zal uitpakken. Bij een volwassen kat kan je in het asiel vragen naar een aanhankelijk dier.

Succes met je beslissing!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie