Kat in een appartement

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
freaky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2006 19:29

Kat in een appartement

Bericht door freaky »

Hallo,

ik en mijn man overwegen om een kat te nemen op ons appartement. Het is een twee-kamerappartement.

Ik ben er echter nog niet helemaal van overtuigd of dit wel een slim idee is, ik ben opgegroeid tussen de katten en deze konden bij mijn ouderlijke woonst constant buiten. Ik ben het dus niet gewend om een kat altijd binnen te hebben en weet ook niet of een kat dit zelf wel leuk vindt, want ik ben enkel happy katten gewend die buiten rondliepen...

Waar zouden we op moeten letten, of wat moeten we zeker in huis halen om het een kat naar hun zin te maken. Kan een kat nadien ook nog klimatiseren in een tuin? We gaan over 1,5 jaar immers verhuizen naar een woning met een grote tuin en het zou dan zonde zijn dat de kat hier niet van zou kunnen genieten...

Alvast bedankt voor de tips!
freaky
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: kat in een appartement

Bericht door Mirjam86 »

Mijn katten zijn ook binnenkatten en in mijn ervaring missen ze niets (behalve dan het gevaar van buiten: auto's, kattenhaters, vechtersbazen etc.). Zomers mogen ze lekker mee in de tuin en dat vinden ze prachtig, maar ze zitten nooit voor de deur te zeuren oid.

Ik zou wel gaan voor óf 2 kittens, of een wat oudere solokat (die niet met anderen op kan schieten).
Je denkt misschien: ik vind het al klein voor 1 kat, maar met zijn tweeën maken ze echt optimaal gebruik van de ruimte en vervelen ze zich veel minder snel dan een katje alleen op beperkte ruimte.

Als je voor een oudere kat gaat, vraag dan in het asiel naar een kat die gewend is om binnen te zijn. Ik denk dat de overschakeling voor een kat die altijd buiten mocht zijn en nu binnen moet blijven wel te groot is. (Hoewel er ook zat voorbeelden zijn waarbij dat wél goed gaat)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: kat in een appartement

Bericht door Catfish »

Mirjam heeft in mijn ogen alle belangrijke dingen al gezegd... ;-)
Veel plezier!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: kat in een appartement

Bericht door som1980 »

Zorg voor een mandje of doosje waar ze zich terug kunnen trekken. Eigen hoekjes zijn belangrijk in zo'n klein huisje :)
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat in een appartement

Bericht door pearlsofpassion »

En zeker een plafondhoge krabpaal en zoveel mogelijk kasten waar ze op kunnen. Zo creëer je extra ruimte en katten hebben graag hoogtes om alles te overzien.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
freaky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2006 19:29

Re: kat in een appartement

Bericht door freaky »

Bedankt voor de info!
Ik zou dan eerder voor een oudere solokat gaan, omdat ons appartement toch wat klein is voor 2 kittens vrees ik...

Ik ga er nog eens goed over nadenken want mijn omgeving is er niet echt over te spreken dat ik een kat op een appartement wil nemen (katten horen in een tuin krijg ik te horen :-( )
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat in een appartement

Bericht door Adriana »

als je een goed gesprek met mw's van een asiel hebt en de situatie uitlegt, dan weten zij precies welke volwassen dieren graag binnen zijn en het baasje helemaal voor zichzelf willen hebben.
en dat is prima te doen, heel veel katzels willen niet eens naar buiten, als ze dat zouden kunnen..
er zijn hier zat forumleden met solokatten die een geweldig leven binnen hebben, we hebben het toch over huisdieren? en wat je omgeving zegt, ach.....
spreek een goeie teruggeefgarantie met het asiel af voor als het echt niet gaat, kijk eens rond bij Zooplus naar krabpalen/speelgoed/mandjes. k zou twee bakken/dweilemmers neerzetten op twee plaatsen, officiële kattenbakken zijn zo groot en niet zo nodig.
en we hebben meer topics over kleinbehuisde katzels, daar missch ook eens inlezen.
wij hebben een poes Mies die een half jaar op een zeilboot woont en het daar veel beter naar haar zin heeft dan in de behoorlijk ruime flat van haar baasje. die wordt wel uitgelaten maar heeft zeilend aan boord nog veel minder ruimte..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: kat in een appartement

Bericht door Welpie »

Hallo!
Wij wonen sinds 4 jaar in een appartement (3 kamer en 1 hoog) en hebben sinds anderhalf jaar een kater van 1.5 jaar en sinds 3 weken hebben we er een kater van 9 maanden bij..

Je moet inderdaad wel wat aanpassing doen voor je een katje in huis haalt en nagaan of je bepaalde dingen wilt doen..
Wij hebben bv van zooplus een kattennet hangen op het balkon van grond tot plafond, onze katten kunnen lekker op het balkon vertoeven en wij hoeven niet steeds op te letten dat ze er niet vanaf springen omdat dit simpelweg niet kan.

Ook hebben wij een grote krabpaal staan, waar ze naar lieve lust aan kunnen krabben en ze kunnen er zelfs met zijn 2e op liggen.. (berenhol van zoolus)

Daarnaast zijn wij met onze oudste kater toen hij iets ouder was 4 maanden met hem buiten gaan lopen aan een kattenlijntje.. Dit hebben we 3 maanden volgehouden en hebben we hem langzamer hand los laten lopen.. Hij wist op deze wijze precies waar zijn huis was, wel moeten we wanneer het hem uitkomt met hem mee naar buiten lopen om de deuren open te doen.. Als hij weer naar binnen wil loopt hij met 1 van de buren in de flat mee en die bellen dan weer bij ons aan. Haha Leuk om je buren beter je leren kennen! Binnenkort als het vuurwerk is opgehouden in jan, gaan we dit ook met de jongste kater doen!
Als je nog vragen hebt, ik hoor het graag!
Bushido
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jun 2011 16:28

Re: kat in een appartement

Bericht door Bushido »

Tja ik snap het probleem niet, mijn katten lopen alleen in woonkamer en keuken, en heb er 3, ze komen nooit buiten, en missen absoluut niets.
Daarbij ben ik enorm tegen een kat naar buiten gooien, een ander heeft er alleen maar last van, vlooien die ze meeslepen en de kans om aangereden te worden, en dan de huillie uithangen bij de dierenarts.
Daarbij verdiep je in een ras zoals de ragdoll die zijn erg geschikt, gewoon twee kittens, mijn ervaring met de ragdoll is dat die liever lui dan moe zijn, ik heb er nu twee kruizingen van en ook die zijn liever lui dan moe.
Kost ook wel wat, maar dan heb je ook wat moois, en een kat van 250 tot 600 euro gooi je niet naar buiten om bij de buren in de tuin te laten schijten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat in een appartement

Bericht door castratenkoor »

Ik ben het op zich eens met de stelling van Bushido, alleen om dat alleen voor mooie dure raskatten te stellen, die vlieger gaat bij mij niet op. Het geldt net zo goed voor HTK - katten dat die niet platgereden hoeven en dat die niet de tuin van de buren vol hoeven te schijten.

Freaky ik zou naar een goed bekend staand asiel gaan en je goed laten voorlichten, welke kat voor jullie geschikt is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: kat in een appartement

Bericht door Nyncke »

Kan gemakkelijk, een mooie grote krabpaal neerzetten. Wat speeldingetjes ophangen en neerleggen.
Verder zou ik 2 katten nemen die al volwassen zijn en waar de ergste gekte al uit is.

Katten kunnen wel naar buiten toe daarna, vaak zijn ze buiten alleen wat voorzichtiger dan buitenkatten, maar daar lijkt me niks op tegen. ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat in een appartement

Bericht door castratenkoor »

ja ja en dan met de takel omlaag laten zakken........

Hou hem/haar/ze maar mooi veilig op het appartement.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: kat in een appartement

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou ze ook lekker binnen houden hoor, misschien een afgezet balkon..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
freaky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 dec 2006 19:29

Re: kat in een appartement

Bericht door freaky »

Bedankt voor de berichtjes!

Ik heb mijn man weten te overtuigen :grin: nu nog de huisbazin :smile:

Een vriendin van me wist me daarnet ook te vertellen dat een goede kennis van haar op zoek is naar een nieuw gezin voor een katin die bij haar is afgezet omdat het baasje is overleden :-( , deze kat is in een appartement opgegroeid en is naar het schijnt een echt schatje, ik ga haar zo snel mogelijk bezoeken! :grin:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kat in een appartement

Bericht door Anne »

Ik zou haar gelijk meenemen als ik jou was. Ze zal wel gestresst zijn omdat ze zo plotseling moest verhuizen na de dood van haar baasje en hoe eerder ze de overstap naar jou maakt, des te beter.
Trek dan wel even je verwachtingen bij bij deze poes met verleden, geef haar thuis bij jou de ruimte en verwacht niet gelijk een schootkat of een kat die wil kroelen, ze zal erg moeten wennen en best wel last van heimwee hebben.
Met veel liefde en geduld moet het wel lukken, super dat je hiervoor wilt gaan

@Bushido wat jij schrijft over katten naar buiten gooien dat trof me wel. Als je een kat treft die naar buiten moet ( behoefte van de kat zelf) dan moet je je kat wel naar buiten laten.
Onze kat Destin* was zo en dat was inderdaad nootlottig voor hem en ja ik stond te janken toen hij stierf en alles erbij maar alleen op die manier was hij gelukkig, als hij maar buiten kon zijn.
Mijn verdriet was intens en oprecht en ik voelde me niet een slachtoffer van drama en zo doe jij het een beetje overkomen, al zul je dat wel niet bewust doen.
Het enige wat ik deed was zijn natuur respecteren
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie