Verantwoord fokken

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Verantwoord fokken

Bericht door castratenkoor »

Ondanks dat dit een forum is waar vooral houders van huiskatten op aanwezig zijn, komen er regelmatig, vooral eendagsvliegen, voorbij die zo nodig katten moeten vermeerderen.
Ik voel de behoefte mijn mening te geven over wat in mijn ogen verantwoord fokken is. Ik fok zelf geen katten, ik ben houder van een 8-koppig castratenkoor. Op toevallige wijze ben ik wel middenin het fokkerswereldje terecht gekomen, ik heb meerdere vriendinnen die raskatten fokken.

Als je verantwoord wilt fokken doe je om te beginnen veel onderzoek. Je schaft pas een poesje aan als je zeker weet dat ouders, grootouders en liefst nog verder terug, allemaal heel gezond oud zijn geworden. je sorteert op gezondheid en daarna pas op goede raskenmerken.

Het houden van een open poes en een open kater in een huis is vragen om problemen. Ik ken schrijnende gevallen van in iedere kamer een opgesloten kat.
Ook het fokken met een dekkater waarvan beide ouders nog geen 6 jaar oud zijn geworden.
Fokpoesje wat met 4 jaar borstkanker kreeg, jaren aan de pil geweest. Dierenarts is een soort spartaanse slager en haalt de poes open in volledige lengte, van voorste tepel tot en met achterste tepel. En haalt alle borstweefsel weg. De poes heeft nog een paar weken geleefd en overleed. En die laatste weken waren een ware hel.

Een open kater heeft de hormonen door zijn lijf gieren. Als hij maar eens per jaar een dekking mag geven, komt het dier veel tekort, hij wil, hij moet.......

Ik zou mensen aanraden OF een dekkater OF een fokpoes te houden, maar niet beide, want dat is voor beide stressvol. Ook voor de eventueel andere aanwezige katten.
OF je moet je voorbereiden door een goed katerverblijf te maken, ruime binnenkamer en ruime buitenren. En daar de kater in plaatsen met een castraatvriendje.
En dan uiteraard daar ook een luie stoel en tafel in plaatsen zodat je bij de kater kunt gaat zitten lezen en/of koffiedrinken.
Ik zie voorbeelden van prachtige katerverblijven, maar als de kater alleen 2 x daags iemand langs ziet flitsen om voer neer te kwakken en de bakken schoon te maken, is het in mijn ogen geen goed bestaan voor de kater in kwestie. Aandacht is net zo goed van levensbelang om geestelijk en lichamelijk gezond te blijven.
Wat ik veel zie en hoor is oeps-nesten. En dan nemen mensen niet zelf de verantwoordelijkheid. Dan wordt er geredeneerd: "ja maar ik kan er toch ook niks aan doen dat de kater zijn broek uit kreeg toen ik op toilet zat" "ja maar ik kan er toch ook niks aan doen dat de krolse poes door het raam ontsnapte" "ja maar ik had niet gemerkt dat de poes krols was" "ja maar ik wist niet dat de poes meteen na de bevalling gedekt kon worden" "ja maar hoe kon ik weten dat de kater de jongen om zeep zou helpen".
En dit is nog maar een greep uit veel kattenleed. Poezen krijgen hormoonimplantaat om een jaar niet krols te worden, katers krijgen chemische castraties om zich een poos gedeisd te houden. Allemaal zaken die niet in het belang van het dier zijn. Clomicalm wat gebruikt wordt tegen wildplassen......waar zijn we mee bezig vraag ik me dan af.

Een stabiele groep katten is alleen mogelijk met castraten, daar ben ik van overtuigd.

De mensen die hier langskomen zonder verstand van zaken, met een al zwangere poes, dat vind ik schrijnend. Als je er geen verstand van en ervaring mee hebt, laat je dan begeleiden door een betrouwbare fokker, het hele proces, is mijn mening. Het welzijn van de poes gaat verder dan een vraag op een wildvreemd forum te plempen.

En dit is mijn persoonlijke mening, het verschil tussen verantwoord fokken en katten-vermeerderen. Veel kattenleed zou voorkomen kunnen worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: verantwoord fokken

Bericht door Adriana »

yep....
t rijtje kan moeiteloos worden uitgebreid met bijv. het verder fokken met/vermeerderen van peterbalds en sfynxen (naaktkatten) en mislukte perzen (te korte neuzen) en andere 'design'-rassen. en eigenlijk vind ik moet het woord rassen ook tussen aanhalingstekens.
maar waar ligt de grens? duidelijk is dat als dieren van dat specifieke ras overmatige gezondheidsklachten hebben je nog eens heel erg hard zou moeten nadenken of je dat dan moet gaan zitten vermeerderen..
en bij een aantal rassen begint het al bij de start:
heel veel inteelt, hormonenbehandelingen, rare medicatie en genetisch knutselwerk :pdtweb:

het is de kunst om aanstaande fokkers te laten nadenken over wat ze van plan zijn te ondernemen.
en nog eens wat nachtjes daarover te slapen en op hun achterhoofd te kriebelen..
want het gaat om de levenskwaliteit van het betreffende dier en niet of-ie zo leuk bij het bankstel past. of behoort tot de afdeling 'kijk-mij-nou eens een uitzonderlijk beest hebben'..

berichtenwisselingen daarover gaan zelden goed en de 'fokkers' voelen zich door de reacties vaak niet begrepen en verlaten het Forum met een hoop heibel (.. 'weer eentje weggejaagd'...)
en reacties worden al heel gauw beschouwd als aanvallen.. :pdtduel: :pdtbud: :pdtduel:

k blijf het een erg moeilijk onderwerp vinden, dus..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: verantwoord fokken

Bericht door Peet »

Heel duidelijk omschreven, en ben het ook volledig met je eens.
Ik heb niets, maar dan ook niets, tegen rasdieren. (heb zelf ook een hond met stamboom)
Ik hecht wel waarde aan de manier waarop deze stamboom tot stand is gekomen. Zijn ouderdieren (en daarvoor) getest? Zijn de ouderdieren, en de dieren daarvoor, gezond van lichaam en geest?
Kijk goed naar welke kater je op welke poes zet. En ga zo maar door.
Toen ik Dodge ging halen zag ik al genoeg zitten wat er ook waarschijnlijk 'zomaar' gekomen is.
Ik zal ook nooit zeggen dat er hier geen raskat komt, dat weet ik niet. Al heb ik ook wel een zwak voor 2de-handjes...
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: verantwoord fokken

Bericht door Mirjam86 »

Ik vind het ook een lastig onderwerp.
Aan de ene kant begrijp ik dat een ras in stand moet worden gehouden, maar aan de andere kant zijn er te veel (veel te veel) fokkers en catteries die het niet zo nauw nemen met de regels.
Het is hartverscheurend om te lezen hoe fokpoezen voor sommige mensen echt 'dingen' zijn en ik ben dan ook van mening dat er strengere eisen mogen komen voor het fokken met raskatten.
HTK'tjes zouden wat mij betreft altijd geholpen moeten worden... er zitten al zoveel katjes in het asiel op een baasje te wachten...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: verantwoord fokken

Bericht door castratenkoor »

Mee eens Mirjam. Maar ik ben het niet eens met de reacties dat als het htk-tjes zijn is het een no-no en als het een ras is mag alles.
Ook hier op het forum.
Ik heb zelfs verbaasd gezien hoe iemand van harte gefeliciteerd werd met de kittens. En dan de vraag, wat voor ras is het. Bij het antwoord dat het htk-tjes waren opeens een enorme preek dat dat uit de boze is.
Dus als er een prijskaartje aan had gehangen had het wel goed geweest?

Er maar op los fokken met raskatten vind ik ook erg, bijna net zo erg. De markt raakt verzadigd. Het welzijn van de fokdieren wordt uit het oog verloren.
Ik ken fokkers die een poes 1 nest laten krijgen, dan castreren en herplaatsen.
Dat snap ik niet, het is toch je huisgenoot en geen gebruiksartikel.
Is goed voor de genenpool. Ammehoela.
ik vind het welzijn van de poes veel belangrijker.
Er belanden dan ook steeds meer raskatten in asiels, op Marktplaats en herplaatsingslijsten.

En ik kan nog veel meer voorbeelden van dierenleed opnoemen, puur en alleen in het belang van het fokken. Zo ga je niet met dieren om is mijn mening.
Raskittens worden geïmporteerd uit b.v. Engeland en Australië. In het laatste geval zitten ze zowat een dag in een bench.
kitten wordt doorverkocht aan Polen en Rusland. Zonder begeleiding opgestuurd.
En dan maar hopen op een goede afloop.
Allemaal voor de genenpool. Ik vind dat nogal wat voor een kitten.

Om terug te komen op de reden van mijn topic, het houden van een open kater en een open poes in een woonhuis is vragen om problemen. En ik gun zowel de poes als de kater een veilig en goed leven.
Als de kater in huis gaat sproeien en om die reden dan gecastreerd wordt, loop je kans dat de kater blijft sproeien en dus nooit een normale huiskat kan worden.
Is zowel voor de kat als voor de eigenaars geen pretje.
Eenmaal aangeleerd natuurlijk gedrag krijg je er heel moeilijk weer uit.
Levert aan alle kanten lading stress op.

Uiteraard KAN het ook goed gaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: verantwoord fokken

Bericht door Mirjam86 »

Nou ik zeg niet dat het bij HTK'tjes een no-no is en bij een ras alles mag hè?
Eigenlijk vind ik het überhaupt niet zo nodig, maar voor het fokken met raskatten kunnen iets betere argumenten worden aangedragen. (En dan zou ik dus de selectie strenger maken, want je hebt gelijk dat er ook te veel raskatten zijn).

Anderzijds.. als iedereen braaf zijn HTK'tje zou laten castreren waren mijn moppies er nu niet geweest...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: verantwoord fokken

Bericht door Anne »

Ik vind het totaal onverantwoord te fokken met wat voor kat dan ook, zolang de asiels en opvangs vol zitten.
Ook al zijn er catteries die het wel allemaal volgens de regels doen, zij brengen toch weer katten erbij en dat gaat ten koste van alle asielk/opvangkatten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: verantwoord fokken

Bericht door sandy »

Raskatten zijn gecreeerd door de mens dus in hoeverre is het noodzaak om die in stand te houden...alleen omdat men het mooi vind..
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: verantwoord fokken

Bericht door Peet »

Ik vind het ook dubbel hoor. Als er geen mensen waren geweest die niet 'voor de leuk' gefokt hebben dan had ik mijn schatjes ook niet gehad. En daar zijn we dolgelukkig mee!

Maar is er gekeken naar voorouders, naar gezondheid... ik denk het niet.

Ik denk wel eens dat een nestje wat toe moet voegen aan het kattenbestand.
Ik vind bv mijn hondje (met stamboom) hartstikke mooi. :lol: (meningen verschillen hoor, haha)
Ze doet het redelijk in de sport. Zou ze bv hele mooie puntjes draaien met een keuring dan zouden haar pups wél wat toevoegen voor de sport. (zal het niet worden hoor, want het is geen toppertje, al ben ik hartstikke tevreden met haar!!!!)
Ik bedoel dat er ook vraag moet zijn naar nakomelingen, niet op goed geluk maar raak fokken.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Cerna

Re: verantwoord fokken

Bericht door Cerna »

Ben zowel personeel van HTK-katten als van Brits Korthaarkatten en ik vind het onzin dat, omdat er onverantwoorde mensen zijn die hun katten maar ongecastreerd laten lopen en vervolgens de kittens verzuipen, dumpen, naar het asiel brengen of in het beste geval er toch nog een huisje voor vinden, andere mensen die bewust fokken (dus niet meer dan 3 nestjes in 2 jaar) met oog voor de gezondheid van zowel moederpoes als kittens, dit niet zouden mogen omdat de asiels te vol zitten. Foei wat een zin!

Het één heeft niets met het ander te maken. En ik vind ook niet dat ik verplicht ben om katten uit het asiel te halen en geen raskat bij een fokker te kopen omdat er van die onverantwoorde types rondlopen. Daar ben ik toch niet verantwoordelijk voor?
Natuurlijk vind ik het erg dat de asiels overvol zitten, maar dan moeten die mensen die dat veroorzaken aangepakt worden (hoe? ik zou het niet weten) en niet de fokkers van raskatten. Dat is de omgekeerde wereld.

Ik ben het met Dinie eens dat er veel misstanden voorkomen binnen de fokkerswereld, maar ook heel veel gaat wel goed. Ik denk dat wanneer je een raskat koopt bij een fokker die aangesloten is bij een rasvereniging, je al heel veel zaken kunt uitsluiten.
En de combi open kater-open poes: het is denk ik heel erg afhankelijk van je woonomgeving. Wanneer je in een rijtjeswoning woont met 5 open poezen en 2 katers (ik noem maar wat), dan kun je problemen verwachten (de fokker van Amber had een kater die de hele buurt bij elkaar schreeuwde). Maar wanneer je ergens buitenaf woont, zou ik niet weten waarom het niet kan. En wanneer je dan een kitten wilt kopen, vraag dan of de eigenaar van papa een dekkatervignet heeft. Dan weet je dat het goed zit.

Dat kittens over de hele wereld verscheept worden, vind ik ook waardeloos. Net zoals mensen die een weekend met hun katten gaan showen in Rusland of Zuid-Frankrijk. Ik heb al gepleit bij Mundikat om de maximale afstand voor het behalen van internationale punten op 300 km te zetten. Maar helaas weinig respons.

Dat raskatten gecreëerd zijn door mensen klopt maar ten dele. De Noorse Boskat, Maine Coon, Turkse Van zijn redelijk authentiek. De Brits Korthaar is een menselijke creatie en ik snap niet wat daar mis mee zou zijn. Het zijn mooie, lieve, aanhankelijke, niet zo sociale katten met weinig gezondheidsproblemen. So, what's the problem?

En over het in stand houden en vermeerderen van katten en andere dieren hebben we al eerder gediscusieerd. En is off-topic.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: verantwoord fokken

Bericht door Peet »

Ben zowel personeel van HTK-katten als van Brits Korthaarkatten en ik vind het onzin dat, omdat er onverantwoorde mensen zijn die hun katten maar ongecastreerd laten lopen en vervolgens de kittens verzuipen, dumpen, naar het asiel brengen of in het beste geval er toch nog een huisje voor vinden, andere mensen die bewust fokken (dus niet meer dan 3 nestjes in 2 jaar) met oog voor de gezondheid van zowel moederpoes als kittens, dit niet zouden mogen omdat de asiels te vol zitten. Foei wat een zin!
Mee eens hoor. Er zijn gelukkig nog genoeg fokkers die heel bewust bezig zijn met fokken, gelukkig maar. En daar heb ik totaal niets op tegen ;-)
Maar jammergenoeg ook nog genoeg die aan het vermeerderen zijn.. en dat is jammer.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: verantwoord fokken

Bericht door castratenkoor »

Lid zijn van een rasvereniging is geen garantie voor verantwoord fokken helaas. De regels worden genegeerd, het teveel aan nesten gaat gewoon zonder stamboom de deur uit.......en ja ik roep niet maar wat, ik kan er zo meerdere aanwijzen die dat zo doen.

Ik heb niet principiëel wat tegen het fokken van raskatten, wel tegen het massale en dat iedereen zo nodig aan het fokken slaat. Het zou met minstens de helft minder kunnen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: verantwoord fokken

Bericht door Adriana »

tja, misstanden heb je overal..
heb de berichten in het foto-album van inky/ingrid nog eens doorgelezen en deze mevrouw heeft al lang besloten dat er dus een nestje komt want spannende kleurtjes en ?genenpool?.. bij de nobo's? daar is toch genoeg genenmateriaal van?
ze kan langzamerhand ook weten dat zo'n bericht op dìt Forum reacties oplevert. bij het andere grote kattenforum, waarvan de naam hier automatisch wordt weggehaald, gaat men daar heel anders mee om. ik zal dat topic verder niet meer volgen want ook een beetje zonde van de tijd...

maarrr, moet je je inspanning richten op zo iemand? het gekissebis is nu al niet van de lucht.
ik denk dat het veel meer zoden aan de dijk zet als we mensen, die één of meerdere kittens hebben aangeschaft erop wijzen dat niet tijdig gecastreerde kittens al veel eerder zwanger kunnen raken/vruchtbaar zijn en kunnen dekken dan zij missch vermoeden.
en als we baasjes van aanstaande oeps-nestjes/drachtige poezen informeren hoe ze het beste voor die onverwachte kittens kunnen gaan zorgen, want die dekking is niet meer terug te draaien.
en mensen verwijzen naar asiels als ze op zoek zijn. enz.. en ze op nog veel andere manieren wijzen, informeren en verwijzen. en dat gebeurt gelukkig al heel vaak.
de discussie ja/nee raskat is een heel andere. .. een kat is een kat is een kat is een kat, wat mij betreft. (ja, we hebben er hier vier...! ook een in de natuur voorkomend ras overigens..)

voor mij geldt dat het verantwoord fokken niet veel anders is dan het verantwoord omgaan met dieren in de bredere zin. en dan maakt het niet uit of het nierfaalkaters zijn of fleskittens of tumor, dan wel inslaap-ellende. of opvoedingstips, hihihihi! zijn we overigens ook goed in!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: verantwoord fokken

Bericht door Mirjam86 »

Op het forum waar jij het over hebt Adriana zie ik ook 'fokkers' voorbij komen waarvan mijn tenen krom gaan staan inderdaad. (Ik kom er overigens voornamelijk om te genieten van de opvangertjes, die hebben we er hier niet zoveel). Een poes met 3 doodgeboren kittens die het ene overgebleven kitten compleet negeert. 'Volgende keer beter' wordt er dan gezegd! Deze dame doe je er dus geen plezier mee om nestjes te krijgen, laat het dan. En dit soort fokkers zijn wel netjes aangesloten bij een vereniging.

Ik ben er dus niet per se op tegen om raskatten te fokken, maar de regels zouden wat mij betreft aangescherpt mogen worden, en anders lidmaatschap intrekken.

De fokkers waarbij het nu al goed gaat en die wel aan het welzijn van de dieren denken komen dan toch glansrijk door de keuring.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: verantwoord fokken

Bericht door Peet »

Even een vraagje. Ik weet dat het bij honden wel eens voorkomt dat de teef een reu NIET wil. Dan wordt er soms op K.I. over gegaan. Is dat bij katten ook zo?

Persoonlijk denk ik dat de natuur dan zelf aangeeft dat die combi niet goed is. Vrouwtje wil het mannetje niet, wat waarschijnlijk een reden heeft.
Zoek dan een andere kater/reu zou ik denken. Deze combi wil gewoon niet, om een reden waar wij waarschijnlijk nooit achter zullen komen, maar wat het vrouwtje ws wel voelt.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Plaats reactie