2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Bericht door Flo_o »

Hoihoi,

Hier het zoveelste topic over het wel/niet nemen van een 2e kat, en ik heb het topic "Kat/kitten erbij" al een paar keer geraadpleegd, maar imo ligt dit iets gecompliceerder..

Zie evt. mijn fotoalbum voor een stukje herkomst/geschiedenis van onze Lynn: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=20741

Ze werd bij haar opvanggezin bestempeld als ''solopoes'' omdat ze zich binnenshuis terug trok terwijl alle andere katten daar altijd buiten waren. Wij wilden in eerste instantie ook maar 1 kat, die ook nog eens een binnenkat was met een rustig karakter. Dus we waren heel blij toen we haar gevonden hadden, Lynn was precies de lieve rustige poes die we zochten en het is nog steeds a match made in heaven :verliefd:

Maar ik krijg steeds meer het idee dat ze eenzaam is, of in ieder geval gelukkiger zou kunnen zijn met een vriendje/vriendinnetje erbij. Ze slaapt veel en loopt af en toe wat rond, maar verder speelt ze niet (hoe vaak we het ook proberen te stimuleren, we hebben echt alles al geprobeerd) en doet ze weinig meer dan slapen/liggen. Ze komt wel regelmatig naar ons toe voor een knuffel en die krijgt ze ook in overvloed, maar we kunnen natuurlijk nooit een soortgenoot vervangen. Ze mag sinds kort wel op het balkon en daar geniet ze zichtbaar van, ik vind het ook prettig dat ze op die manier wat meer ''geprikkeld'' wordt en niet alleen maar binnen zit.

Ik twijfel heel erg of het wel een goed idee is om er nog een kat bij te nemen. Ja, ze trok zich terug van de andere katten in het opvanggezin, maar dat kan aan zoveel dingen liggen... Ze werd gevonden als zwerfkat met kittens (waarschijnlijk bang/weinig vertrouwen nog in vreemde katten) en was pas een week geleden gesteriliseerd toen we naar haar kwamen kijken. Bovendien waren haar 4 kittens al een paar weken daarvoor geadopteerd door andere mensen. Volgens het opvanggezin kon ze wel goed met de andere katten omgaan als die naar binnen kwamen, niet blazen/vechten/etc, ze ging gewoon haar eigen gang en tolereerde de andere katten (een stuk of 8) en vice versa. Maar sinds we haar een jaar geleden hebben geadopteerd heeft ze geen andere soortgenoot meer gezien.

Ik heb ook al veel topics gelezen over de introductie van een nieuwe kat, dus als het zover komt (waar ik stiekem wel op hoop) ben ik in ieder geval al op de hoogte. Ik weet ook de vele voordelen van een 2e kat en heb mijn vriend daarmee gebombardeerd ;-) Hij vind een 2e kat geen goed idee (huis te klein (onzin), meer gedoe met vakantie (mijn probleem) en verder het argument ''gewoon niet'' :???: ), maar hij vond 1 kat ook geen goed idee en dat is uiteindelijk ook gebeurd en nu is hij helemaal gek op haar, haha :lol: En zeker als het het beste blijkt te zijn voor Lynn, komt dat denk ik toch wel goed. Ik vind het gewoon zo'n naar idee dat ze nog (hopelijk) 15 jaar alleen binnen zit zonder nog ooit met een soortgenootje te knuffelen, spelen, wassen, etc... :-( Het doet me pijn om haar dat allemaal te zien mislopen...

Verder zijn er (volgens mij) geen typische indicaties dat ze eenzaam is (zoals slopen uit verveling, etc.), behalve dat ze erg rustig is (gewoon karakter denk ik), veel slaapt en verder weinig doet. Ze is wel een kat die gauw gestrest is, maar zich goed en snel kan aanpassen aan nieuwe situaties. Maar ik ben bang dat ik haar alleen maar stress bezorg en haar haar eigen ruimte afneem door een 2e kat te nemen.. en ik lees zoveel verhalen waarbij het helemaal misgaat :-( Maar het zou zo fijn zijn om haar wat meer te zien genieten...

Ik weet hoe langer je wacht des te moeilijker het wordt om een goede match te vinden met een andere kat, dus vandaar dit topic.. ik wil graag weten wat jullie ervan denken :grin: Wel/geen goed idee?

Ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven, want ik kom er zelf echt niet uit wat het beste is voor haar. Dat is voor mij ook het allerbelangrijkste, ook al wil ik het zelf nog zo graag ;-)

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Flo
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: 2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Bericht door Ilone »

Lastig inderdaad.
Misschien trekt ze meer naar een kitten? Ik bedoel, dat dat minder problemen zal geven dan een volwassen kat? Wie weet gaat ze zelfs moederen.
Mja, slechts een idee, wie weet werkt dit totáál niet bij Lynn...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: 2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Bericht door Dafpoetser »

Lynn heeft gemoedert voor haar kittens bij Flo, dus ik denk dat het wel matchst.....
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Bericht door castratenkoor »

Is inderdaad erg onvoorspelbaar. Ze klinkt als een poes die erg tevreden is met haar bestaan zoals het nu is.

In mijn optiek zou je het kunnen proberen, maar dan wel met een kitten van een week of 10, zitten er genoeg momenteel in de opvang. Vraag naar de karakter en kies een wat rustig niet dominant overkomend exemplaar. Dan zou het kans van slagen kunnen hebben.

Extra "probleem" is dan wel dat je je woning in zou moeten richten op een slopend monstertje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: 2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Bericht door Flo_o »

Ok, bedankt voor de snelle reacties :)

Ik had zelf het idee dat een kitten te speels en onrustig zou zijn voor haar (tenzij ik er misschien gelijk 2 neem, maar dat scenario lijkt me erg onwaarschijnlijk omdat mijn vriend er niet eens 1tje bij wil). Ik dacht dat een kat tussen de 1 en 4 (Lynn is 4) met een rustiger karakter misschien goed zou kunnen matchen, maar een kitten is makkelijker denken jullie? Die zijn wel flexibeler te plaatsen inderdaad, bij een volwassen kat is het niet alleen de vraag of Lynn het accepteert maar ook de andere kat natuurlijk...

Mja, ik vind het heel erg lastig :( Ik heb ook het idee dat ze nu erg tevreden is, maar toch blijf ik twijfelen of ze niet heel veel misloopt..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Bericht door Adriana »

ik ben bang dat een kitten veel te weinig aansluiting vindt bij een katzel van 4 en dan krijg je een eenzaam, zich vervelend, slopend kitten en een solodiva...
waarom niet proberen met een dier van minstens 2 met een hele goeie teruggeefgarantie?
maar ik begrijp dat je vriend helemaal geen uitbreiding wil.. dus daar zul je dan toch eerst een goeie match moeten proberen vinden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Bericht door MarjanR »

Ik denk niet dat Lynn direct een solo-diva is, maar meer andere katten in haar omgeving "accepteert".
Zoals ze in de opvang heeft laten zien.
En zoals je het omschrijft heb ik het idee dat Lynn best heel gelukkig is zo.
OK, ze zou wat meer kunnen spelen. Maar ik krijg van jou niet het idee dat ze verpietert bij jullie.
Ze heeft er gewoon geen trek an.
Misschien hang je er teveel menselijke emoties aan?

Als je het mij vraagt zou ik het niet doen.
Geen kat of kitten erbij. Je hebt kans dat het niet aanslaat en dan heb je twee ongelukkig katjes.
En je bent zelf ongelukkig als je het nieuwe katje terug zou moeten brengen.
Ik vind het een riskante onderneming.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: 2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Bericht door Catfish »

Ik vind het ook best een riskante onderneming.

Sinds een half jaar heb ik hier een solo diva te logeren, en die doe ik absoluut geen lol met naar binnen halen, want hier zitten mijn drie jongens die niet naar buiten gaan. Ze tolereert ze, maar tot op twee meter afstand. Dan wordt het blazen en meppen. Dus dat ik haar een lol doe? Absoluut niet. Binnenkort gaat ze weer naar een eigen huis, wat zal ze genieten....

Ik denk dat haar situatie hier redelijk in de buurt komt van Lynn in de opvang.
ook heb ik het idee dat ze gelukkig is bij jullie. Dus waarom een tweede? Ja, ook ik pleit altijd voor een tweede (of derde, of...), maar ik zie hier ook aan Sannie dat dat niet altijd opgaat bij volwassen katten die aleen iop zijn gegroeid.
Doe je dit alsnog, maak dan goede afspraken zoals Adriana ze omschreef, met een 'teruggeefgarantie'.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: 2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Bericht door Flo_o »

Ja als het eenmaal zover komt zal ik er zeker voor zorgen dat er goede afspraken worden gemaakt in het geval dat het niet goed uitpakt.

We weten niet of Lynn alleen is opgegroeid of niet, ze is in april 2010 gevonden met haar kittens, heeft tot juni bij dat opvanggezin gezeten en sindsdien dus bij ons in haar eentje.

Misschien zie ik er inderdaad wel teveel menselijke emoties in ;) En aan de ene kant denk ik ook, als ze nu gelukkig is moet ik niks veranderen, teveel risico dat ze er alleen maar ongelukkig van wordt (en de andere kat ook). Maar aan de andere kant, áls het goed gaat... zou ze er zoveel leuke dingen voor terug kunnen krijgen! Maar ja, even uitproberen is ook lastig...
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: 2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Bericht door Catfish »

Ik snap je twijfel, wat als het wel heel erg goed gaat?
Maar ja, daar kom je maar op 1 manier achter.
Met een asiel kun je goede afspraken maken (meestal dan, vraag het goed na van tevoren), zij weten ook vaak de achtergrond van een kat.
Sterkte, Flo!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: 2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Bericht door Flo_o »

Catfish schreef: Ze tolereert ze, maar tot op twee meter afstand. Dan wordt het blazen en meppen.

Ik denk dat haar situatie hier redelijk in de buurt komt van Lynn in de opvang.
Dat was bij Lynn dus niet het geval, ook als ze dichtbij kwamen met eten, drinken, etc. was het geen probleem. Ze bleef, in tegenstelling tot de rest, gewoon liever binnen (bleef letterlijk op de drempel zitten en geen stap verder) en was ook de enige ''binnenkat''. Dat samen met een rustig karakter, een week na operatie en al haar kittens opeens weg... kan me voorstellen dat dat invloed heeft gehad op haar ''afstandelijkheid'' in die periode. Maar dat wil dus niet zeggen dat dat nu nog steeds het geval is.. dat is waar ik steeds over blijf twijfelen. Maar we zullen het nooit weten als we het niet proberen.. maar ja dat doe je ook niet zomaar.

@ Catfish: Ja precies! Wat als het gewoon super goed gaat! Ik zou het zo jammer vinden om er nu vanuit te gaan dat ze gewoon een ''solopoes'' is terwijl we dat niet eens 100% zeker weten.. om er dan over een paar jaar achter te komen dat ze toch eenzaam is maar dat het dan te laat is voor een 2e kat omdat ze al zoveel jaar alleen is. :-(

Haha, ze kijkt me nu echt aan met zo'n blik van, waar maak je je in hemelsnaam toch zorgen om? :lol:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Bericht door nellebel »

moeilijk. Onze Nellie was wel al 12 jaar alleen, maar wij dachten op een gegeven moment ook dat ze zich misschien eenzaam voelde. ondanks dat we ook geen signalen hiervoor hadden. onze Da waarschuwde toen al dat hij dacht dat het ons gevoel was en niet van de kat. geprobeerd met de kat van mijn schoonzus. nou dat verliep zeer traumatisch en onze nellie heeft er echt heel lang last nog van gehad. (zij durfde zelfs niet meer alleen door het huis te lopen). Maar goed, zij was dus wel al lang alleen, en volgens het asiel ook vaker aangevallen/ verstoten door andere katten.
misschien inderdaad proberen met een kleintje en dan mogelijk wel terugbrengen (als je dat dan nog kunt)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: 2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Bericht door Flo_o »

Mijn vriend zou er over na denken en nu heeft hij (in zijn eentje) ''besloten'' dat er dus géén 2e kat bij komt... :-( Ik had net zo'n lief rustig kitten gevonden: http://www.ikzoekbaas.nl/asiel-dieren/k ... ers-kampen. En er zijn nog zooooveel meer lieve katten&kittens die qua karakter heel goed bij Lynn zouden kunnen passen.

De argumenten en vele voordelen van een 2e kat wil hij niet horen en hij is niet van gedachten te veranderen. Hij zegt wel "misschien ooit in een groter huis", maar dat zit er de eerste paar jaar ook niet in... en het verschil snap ik sowieso niet want zo klein is het hier nou ook weer niet. Ik heb al gezegd dat één of twee katten weinig uitmaakt, maar ja.. :???:

Niet dat dit veel toevoegt aan het onderwerp, maar ik wilde het even melden. Ik vind het zo zielig voor Lynn. Bah. :cry:

Toch bedankt voor alle reacties en adviezen.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: 2e kat bij zogenaamde ''solopoes'', goed idee?

Bericht door BillyJean »

ach, wat een schatje die Carlos, en zo'n rustig karakter. Jammer dat je vriend het niet wilt, 1 of 2, dat maakt in ruimte niet uit, en is wel gezelliger, ook voor Lynn.
En met vakanties kan je sneller meerdere katten thuis laten, als je 1 kat hebt, is dat wat lastiger, voelen ze zich snel eenzaam...
ach, nog eens lief met je lief praten, want jullie moeten het wel met elkaar eens zijn..
(Ik dacht nooit dat mijn man een 2e kat wilde, en hij verbaasde me echt)
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie