Flippie een vriendje

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Flippie een vriendje

Bericht door nellebel »

Flippie hebben we nu 2 maanden, ze is 1 jaar en we hebben haar uit het asiel gehaald. Ze zat er met 6 andere katten in een kooi. Ze speelde niet echt met de anderen. Nou is ze thuis steeds aan het spelen als ik thuis ben. supergezellig. We hebben in het begin wel steeds getwijfeld of er 1 bij moet voor de gezelligheid voor haar. Maar toch niet gedaan, omdat ze zich wel leek te vermaken alleen. Ze keek in het asiel ook niet naar anderen om.
Nou zijn we 2 dagen geleden bij een medium geweest mbt onze overleden kat. (ongelooflijk wat zij allemaal wist). Maar zei vroeg dus wie flippie was, en vertelde dat flippie zich verveelde en dat dat problemen kon gaan geven. Flippie had een vriendje nodig. Kater van maximaal 1 jaar oud.
Tja, en nu twijfelen we dus weer.
Stel je voor dat het niet klikt. Elkaar tolereren hebben we het probleem dan toch ook niet mee opgelost. als ze zich verveeld zal het echt moeten klikken en heeft ze een katertje nodig om mee te spelen. Hoe lang duurt het voordat ik zeker weet dat het klikt, en zou ze nog wel tegen andere katten kunnen. Het is een druktemakertje hoor. Valt graag aan en bijt graag.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: flippie een vriendje

Bericht door katgevonden »

Ikzelf heb er niet veel ervaring mee maar hier leek het eerst helemaal niet te klikken. Een week later lagen ze samen te slapen en ze spelen de halve dag. Welliswaar zijn mijn katten veel jonger. Ik had eerst een katertje van 6 maand die ik helaas in moest laten slapen en heb een kitten erbij genomen (dat klikte trouwens gelijk) maar nadat 2pac er niet meer was kwam de zelfde dag nog een erg zielig verhaal over een kater van 5 maand op mijn pad. Deze heb ik gelijk opgehaalt en Katie (9 weken) was het er eerst helemaall niet mee eens. Er werd behoorlijk geblazen, gegromt en zelfs fanatiek gevochten. Nu zijn het dikke vriendjes!
Misschien kan je een vrij jonge sociale kat uit het asiel halen en met hun overleggen of je de kat terug mag brengen mocht het na een langere tijd echt niet klikken?! Maar maak je niet gelijk ongerust want het is voor beide katten erg wennen en het zal waarshijnlijk niet liefde op het eerste gezicht zijn. Zelf kreeg ik op dit forum de tip om "oude kat" voor te trekken - meer aandacht te geven dit werkte super!
Ik zal zeker zeggen het is de moeite waard om te proberen! Succes!
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: flippie een vriendje

Bericht door Cari »

Ik zou het proberen. Je hebt bij een asiel altijd een proefperiode en bij een goede kattenopvang ook. Als je het niet doet, bllijf je toch twijfelen. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het gaat worden. Het feit dat ze graag aanvalt en bijt is een teken dat ze behoefte heeft aan meer actie en dan is een katertje een goed plan. Vraag naar een heel sociaal dier dat niet te gauw bang is. Succes met je zoektocht!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: flippie een vriendje

Bericht door pearlsofpassion »

Ik sluit me helemaal bij Cari aan.
Inderdaad zeker een jonger katje dan die je nu hebt. En zoals je haar beschrijft inderdaad beter een katertje.
Met een sociaal katje wordt ook bedoeld, een katje dat sociaal is naar katten toe natuurlijk, hoe het met mensen omgaat is voor jouw koppeling met Flippie niet echt van belang.
Ook beter een katje dat sociaal is naar alle katten, niet enkel de katten waar het mee opgegroeid is, dus eentje dat al meerdere malen nieuwe katten heeft leren kennen. In goede asielen is die kans groter. En het maakt echt een wereld van verschil als de nieuwkomer niet bang of boos is.

Ik zou het zeker proberen, als het niet lukt kan je de kater nog terugbrengen, en als ze het wel kan appreciëren geef je haar iets heel waardevols.
Ik zou me niet te veel zorgen maken of ze nog wel een kat gaat aanvaarden. Ze zat er toch goed mee samen in het asiel, dus is ze het goed gewend en 2 maanden gaat daar nog niet veel verandering in gebracht hebben.
Het kan natuurlijk wel goed zijn dat ze gaat blazen voor een paar dagen. Tenslotte is het onverwacht, is het een indringer op haar terrein en zowiezo een vreemde kat. Maar ze zal niet reageren als een kat die op een leeftijd van een jaar haar eerste soortgenoot tegenkomt. Dat is een heel ander verhaal...

Veel succes ermee!


@katgevonden: jouw koppeling werd waarschijnlijk aanzienlijk vermoeilijkt omdat het katje dat je erbij gezet hebt een stuk ouder is dan de eerste kat (en haar vorig vriendje). Dat is meestal niet zo'n goed idee. Het kan natuurlijk bij zo jonge dieren weinig echt kwaad maar het maakt het altijd wel wat moeilijker. De nieuwe is normaal onderdanig omdat hij nieuw is, maar doordat hij veel groter en ouder is, is dat niet meer zo vanzelfsprekend en dat zorgt voor onzekerheid. Katie voelde zich heel waarschijnlijk nogal bedreigd...
Maar je ziet, zelfs dan komt het met wat geduld ook goed.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Flippie een vriendje

Bericht door katgevonden »

Mauw (mijn nieuwe kater) was gelukkig wel onderdanig. Hij komt uit een roedel van meer dan 20 katten. Katie vond hem maar niks in het begin. Misschien had het ook met de dood van 2pac te maken. Het ging natuurlijk allemaal erg snel. s'maandags komt ze bij mij wonen en donderdagochtend gaat haar vriendje voor altijd weg en sávonds is er alweer een nieuwe (wat totaal niet de bedoeling was). Maar het gaat nu super en ik ben blij dat ikzelf er weer eentje uit verschrikkelijke omstandigheden heb gered. De anderen zullen hopelijk door de dierenbescherming gered worden, die nu van de omstandigheden weten. Dat hoop ik vandaag of morgen te horen...
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Flippie een vriendje

Bericht door nellebel »

ik heb de tip gekregen om beide katten in te smeren met valeriaan druppels, zodat ze hetzelfde ruiken en lekker relaxed worden. Weet iemand of dit klopt?
Vind het doodeng, we gaan misschien vandaag kijken voor een kat erbij. Ik denk toch echt dat het nodig is. Flippie begint me steeds vaker aan te vallen vanuit het niets. Vrees voor verveling, want ze is niet agressief, ze kan ook superlief zijn. Maar ik ben zo bang dat het niet gaat lukken. Aangezien flip een echt krengetje kan zijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Flippie een vriendje

Bericht door Miranda »

Niet al denken dat het toch gaat mislukken; straks breng je je gevoel over op je kat. ;-) Gewoon ervoor gaan en meestal heeft het even tijd nodig, dus niet snel opgeven, maar ik ben heel benieuwd!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Flippie een vriendje

Bericht door Cari »

Kom op Nellebel, je geloofde je medium op haar woord wat betreft je overleden kat, dus dat zou ik dan nu ook maar doen ;-) . En wat Miranda ook al zei: NIET denken dat het niet gaat, want dan gaat het ook niet. Jouw uitstraling is van wezenlijk belang om de boel naar de goede kant te laten doorslaan. Dat Flippie een krengetje is, wil overigens helemaal niet zeggen dat ze een andere kat niet zou accepteren.
Ik zou ze niet met valeriaan insmeren, laat ze nou maar gewoon zichzelf zijn en vooral naar zichzelf ruiken, het komt echt wel goed. RELAX ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Flippie een vriendje

Bericht door MarjanR »

Joh, katten gedragen zich in het asiel met andere katten net even anders dan hoe ze zich gedragen bij iemand thuis.

Je zult nog verbaasd staan ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Flippie een vriendje

Bericht door castratenkoor »

nee geen valeriaan op de katten zelf smeren, maar op kussentjes en knuffels en zo.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Flippie een vriendje

Bericht door Anne »

Ik heb ook weleens gehoord dat mensen dat hun katten gingen insmeren met vanille of iets dergelijks maar ik zou dat niet doen, heb het nooit gedaan en het komt meestal vanzelf wel goed.
Valeriaan kun je wel op dingen druppelen, dat werkt ontspannend voor ze.

Ik zou het dus wel doen en met je gevoel de nieuwe kat uitzoeken.
Wat ontzettend lief dat je overleden poes dit heeft geadviseerd aan de medium.
daar krijg ik kippevel van.

En verwacht dat het de eerste week helemaal niet gezellig is enzo. Veel gegrom en geblaas, dat hoort er allemaal bij ;-) Of misschien valt het wel mee en blijft het bij 1 dag grommen en blazen.
Succes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Flippie een vriendje

Bericht door nellebel »

Aangezien we afgelopen weekend niet vee lthuis waren, besloten om vrijdag vrij te nemen en dan een vriendje voor flip te gaan uitzoeken. Dan zijn we 3 dagen volop in de buurt en kunnen ze aan elkaar wennen. Ik heb met mijn man afgesproken dat hij mij vooral in de gaten houd, oftewel, dat ik me er neit mee moet bemoeien als ze grommen enz. Maar zou ze niet meteen samen durven te laten als wij niet thuis zijn. Dus we doen het maar zo, en ik hou me op de achtergrond. Nou ik de knoop heb doorgehakt, merk ik ook dat ik steeds enthousiaster wordt. Als ik flippie vraag of ze een vriendje wil zegt ze prrr. (zegt ze op alles wat je haar vraagt). Het wordt steeds meer duidelijk dat ze dit nodig heeft. Vanaf het moment dat we hoorden via het medium dat ze zich verveelt zijn we er op gaan letten en het klopt denk ik. Mijn man speelt nu met haar vanaf het moment dat hij thuis is. Ik ben dan al een uur thuis en heb met haar zitten kroelen en knuffelen. hij is van het muizen (ze apporteerd muisjes) zoals wij dat noemen thuis. 22:00 uur naar bed en dan moeten we de muisjes echt in het nachtkastje leggen anders blijft ze doorgaan met spelen. Dat mag ze wel, maar niet op mijn bed. Ze probeert het dan nog wel soms (gisteren in totaal 4 muizen va nbeneden gehaald), totdat ze in de gaten krijgt dat hij echt niet meer speelt en dan komt ze op ons liggen slapen.
Nog eventjes, en dan krijgt ze een echt vriendje erbij.
Kan bijna niet wachten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Flippie een vriendje

Bericht door nellebel »

Nog een vraagje trouwens. Toen flip bij ons kwam heb ik haar eerst in de berging los gelaten. Daar staat eten en drinken en de bak. ook heb ik toen haar mandje daar neergezet. Ze is vanuit het mandje alles gaan onderzoeken en ik ben erbij gebleven. Eigenlijk na een kwartiertje al had ze alles ontdekt en heb ik haar in de rest van het huis laten lopen. Ze rende regelmatig even terug naar de berging in haar mandje en heeft van daaruit het hele huis ontdekt.
Als we vrijdag een nieuw katje halen, moet ik hem ook eerst alleen laten in de berging zodat hij weet waar alles staat, en dan terug in de bench en in de kamer zetten zodat ze vandaaruit kunnen wennen? Of moet ik flip ook naar de berging laten komen en de nieuweling van daaruit nog even in de bench laten om te kijken hoe ze reageren? Of moet ik eerst de introductie doen aan elkaar, en daarna laten zien waar bak en eten staat?
Wil het graag zo goed mogelijk doen voor allebei
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Flippie een vriendje

Bericht door MarjanR »

Ik laat ze eerste snuffelen aan de nieuwe met het kooitje nog op slot.
Zodat dat klaar is zou ik inderdaad de zeflde aanpak nemen zoals je dat met Flipje hebt gedaan.
Dat werkt UITSTEKEND
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Flippie een vriendje

Bericht door Cari »

Ik zou inderdaad ze eerst even laten kennsimaken, met de nieuwe in het gesloten mandje, Vijf tot 10 minuten, afhankelijk van hoe ze zich gedragen. Dan de nieuwe alleen in de berging los laten in de open reismand en een half uurtje later of zo (weet niet hoe spannend en groot je berging is) de deur openzetten, zodat Flippie ook in de berging kan en de nieuwe er ook uit. Als het mogelijk is, nog even niet het hele huis geven, dus niet de bovenverdieping, want dat wordt wel erg veel ineens.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie