Op zoek naar een hypoallergene kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Najet
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2010 21:40

Op zoek naar een hypoallergene kat

Bericht door Najet »

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een hypoallergene kat of poes, omdat mijn broertje allergisch is voor normale katten. weet iemand mischien een adres of heeft u er zelf een?




Mvg, Najet
Michaelpr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 aug 2010 12:37
Locatie: Provincie Groningen

Re: Opzoek naar een hypoallergene kat/poes

Bericht door Michaelpr »

Dan moet je een siberische kat zoeken. Geen enkele kat is hypoallergeen, maar van Siberische katten krijg je het minste allergische reactie.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Opzoek naar een hypoallergene kat/poes

Bericht door achtpuntzes »

beetje googlen levert het volgende bericht (van de site de kattenweide)



Het Amerikaanse bedrijf Allerca heeft hypoallergene katten gefokt. Kattenliefhebbers die een allergische reactie vertonen, kunnen nu zonder niezen, huidirritatie en rode ogen een huisdier nemen.

Het is Allerca gelukt om katten te fokken die weinig tot geen allergische reacties veroorzaken. Hoewel een hypoallergene kat ruim 3.000 euro kost, is er nu al een wachtlijst voor de beestjes.

Natuurlijk proces
Het bedrijf heeft bij een groot aantal katten gekeken of het eiwit Fel d1 in hun DNA voorkomt. Het eiwit veroorzaakt allergische reacties en zit in het speeksel, de urine, de vacht en de huid van katten. Door een genetische afwijking maakt 1 op de 50.000 katten dit eiwit niet aan, met die katten is Allerca een fokprogramma gestart.

Steve May, woordvoerder van Allerca, benadrukt dat de katten via een natuurlijk en tijdrovend proces zijn ontstaan. 'Het ontbreken van het eiwit is een natuurlijke genetische afwijking, we hebben de katten dus niet genetisch gemodificeerd.'

Kattenallergeen
Een kattenallergeen kan maandenlang in de lucht blijven zweven. Het is namelijk zeer klein, ongeveer tien keer kleiner dan stuifmeel- en stofdeeltjes. Als het wordt ingeademd door een allergisch persoon, dan krijgt deze rode ogen, begint zijn neus te lopen en zal hij gaan niezen en hoesten.

De enige remedie hiervoor is om katten stelselmatig te mijden. Veel kattenliefhebbers met allergie negeren dit doktersadvies en proberen de reacties met medicijnen te onderdrukken. Dankzij de 'nieuwe' kat is dit niet meer noodzakelijk
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Op zoek naar een hypoallergene kat

Bericht door Adriana »

mijn vriend was redelijk allergisch voor mijn katten (blauwe russen), zoals hij ook last van pollen en grasstuifmeel heeft..
hij heeft daar van zijn huisarts goed spul tegen wat hij maar heel erg beperkt gebruikt.
hij maakt MoMo nu al 16 jaar lang mee bij mij thuis en heeft inmiddels zelf een poes blauwe rus en ik hoor hem al vrij lang niet meer over zijn allergie/asthma..
ik bedoel, je kunt er ook over heen groeien en je kunt er in overleg met je huisarts ook wel wat aan doen, denk ik
en ik denk dat iedereen individueel reageert en ook individueel allergisch is, gewoon voorzichtig proberen denk ik
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Opzoek naar een hypoallergene kat/poes

Bericht door Roos en Minousch »

achtpuntzes schreef:beetje googlen levert het volgende bericht (van de site de kattenweide)



Het Amerikaanse bedrijf Allerca heeft hypoallergene katten gefokt. Kattenliefhebbers die een allergische reactie vertonen, kunnen nu zonder niezen, huidirritatie en rode ogen een huisdier nemen.

Het is Allerca gelukt om katten te fokken die weinig tot geen allergische reacties veroorzaken. Hoewel een hypoallergene kat ruim 3.000 euro kost, is er nu al een wachtlijst voor de beestjes.

Natuurlijk proces
Het bedrijf heeft bij een groot aantal katten gekeken of het eiwit Fel d1 in hun DNA voorkomt. Het eiwit veroorzaakt allergische reacties en zit in het speeksel, de urine, de vacht en de huid van katten. Door een genetische afwijking maakt 1 op de 50.000 katten dit eiwit niet aan, met die katten is Allerca een fokprogramma gestart.

Steve May, woordvoerder van Allerca, benadrukt dat de katten via een natuurlijk en tijdrovend proces zijn ontstaan. 'Het ontbreken van het eiwit is een natuurlijke genetische afwijking, we hebben de katten dus niet genetisch gemodificeerd.'

Kattenallergeen
Een kattenallergeen kan maandenlang in de lucht blijven zweven. Het is namelijk zeer klein, ongeveer tien keer kleiner dan stuifmeel- en stofdeeltjes. Als het wordt ingeademd door een allergisch persoon, dan krijgt deze rode ogen, begint zijn neus te lopen en zal hij gaan niezen en hoesten.

De enige remedie hiervoor is om katten stelselmatig te mijden. Veel kattenliefhebbers met allergie negeren dit doktersadvies en proberen de reacties met medicijnen te onderdrukken. Dankzij de 'nieuwe' kat is dit niet meer noodzakelijk
Ik vind dit geen goede zaak! en is alleen maar ontwordpen om veel geld te verdienen
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Op zoek naar een hypoallergene kat

Bericht door ayla »

ach ik ben zelf ook allergisch voor katten, heb een goede stofzuiger met Hepo filter, en slik iedere dag een anti histamine tabletje. Gaat prima. Tuurlijk af en toe last, van tranende ogen, neus en keel, maar ik neem het voor lief, mijn liefde voor dieren overheerst het zeer vervelende van allergie.

denk dat het voor iedereen anders is, en ieder er anders op reageert en op eigen manier mee omgaat.

aanvulling: heb ergens gelezen dat de Devon Rex en de Blauwe Rus allebei een bepaald eiwit minder aanmaken waardoor mensen met allergie minder last hebben.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
tricky
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2017 12:26

Re: Op zoek naar een hypoallergene kat

Bericht door tricky »

hi,

ik ben opzoek naar een allerca kat. heeft iemand enig idee waar ik er
1 kan kopen met stamboom? prijs is niet belangrijk
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Op zoek naar een hypoallergene kat

Bericht door Kimm »

Wat voor een kat is dat? Ik ken dat helemaal niet, ben wel benieuwd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Op zoek naar een hypoallergene kat

Bericht door Dinky »

Ik had er ook niet eerder van gehoord maar allerca schijnt een Amerikaans biotechnologie bedrijf te zijn geweest: http://allerca.com
Prijzen liepen in ieder geval flink op getuige dit stukje op website van dierenarts uit Deventer: http://www.dierenkliniekdeventer.nl/gez ... katten.php

Je zou die dierenkliniek kunnen contacten maar ik vermoed dat Allerca niet meer bestaat.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie