Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door loek »

Ik vroeg me af wie er hier drie katten heeft en hoe dat gaat. Vooral iemand die er eerst twee had en een derde erbij. Ja...soms gaat dat namelijk weleens door mijn hoofd en derde erbij....Maar ik ben ook wel heel huiverig ervoor omdat het nu zo goed gaat. En als het niet gaat dan wordt dus echt niemand er blij van.

Ik vraag me ook weleens af of je niet beter twee katten erbij kan nemen die iniedergeval al met elkaar kunnen opschieten dan hebben die twee elkaar en de twee katten die er al zijn elkaar iniedergeval...of werkt dat zo niet. Door introductie van 1 of 2 nieuwe katten gebeurd er waarschijnlijk ook vanalles waar wij geen (echte) weet van hebben. Misschien verstoord het ook wel relatie die er al zijn...zoals nu tussen mijn twee katten.

Nou ja goed, kortom wie denkt er mee en wie heeft er ervaring..goede en minder goede.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Umimeis »

In my dreams......

ja, daar ben ik ook wel een beetje nieuwsgierig naar, aangezien ik heel graag nog wel 1 erbij wil hebben.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Adriana »

wij hebben even drie katten gehad, een castraatkater van 16, eentje van 6 en een poes van 6, zus van die castraat van 6/Enzo.
en dat ging absoluut niet, terwijl broer en zus samen binnen kwamen. zus probeerde de macht te grijpen en MoMo heeft haar afgeserveerd naar de logeerkamer. daar dorst ze uiteindelijk geen poot meer te verzetten, terwijl ze met een grote mond binnenkwam.
ze is uit huis geplaatst want ik had na 3 weken geen zin in nog langer een ruzie-situatie in huis. wat ik bv van dinie weet is dat gecastreerde katers beter integreren, een poes geeft vaak onrust. Meowth heeft nu twee poezen, die wel maatjes waren, maar daar zie je toch ook dominant gedrag van in dit geval de jongste poes.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Umimeis »

Als ik een gecastreerde kat (of een kitten die jonger is dan 6 maande) erbij zou nemen, dan zou dat minder problemen geven bij Sam en Flea dan wanneer ik een poes erbij zou nemen.

En een gesteriliseerde (eigenlijk ook gecastreerde) poes van 6 maanden of net ietstje ouder dan 6 maanden dan? Zou dat problemen opleveren?
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door sandy »

Hier is ooit een kitten bij 2 volwassen katten gekomen, poes en kater, kitten is poesje.
Weekje gedonder met geblaas maar daarna was het koek en ei hoor.
Lopen er 4 rond hier overigens en ook dat gaat prima
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Umimeis »

Hmmm ok.....ja, je weet het nooit van te voren. Bij de één kan het anders uitpakken dan bij de ander.
Ik weet het nog niet wat ik doe. Ik wil heel graag,maar zolang ik twijfel, doe ik het niet.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door sandy »

Altijd het beste om op je gevoel af te gaan, ook als je op zoek gaat naar een derde uiteindelijk.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Ilone »

Ik heb er 3, en dat gaat goed hoor ;)
Tuurlijk is er weleens mot...maar das toch overal wel?

Eigenlijk zijn het er bijna altijd 3 geweest.
We hadden eerst Tijger en Katja (rip..). Daar is pluis bijna 7 jaar geleden bij gekomen als kitten. Dit ging vrij snel goed!
Katja helaas in moeten laten slapen op 17 jarige leeftijd, en Tijger net daarvoor verhuisd naar mijn moeder, dus Pluis weer alleen.
Maar kort daarna kwamen Muka en Speedy erbij. Buiten de af en toe ruzietjes, gaat het prima!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Elsa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 apr 2009 09:46
Locatie: provincie Brabant

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Elsa »

Toen wij onze kittens uit gingen uitzoeken was er nog een 3e poesje die nog niet gereserveerd was, we hebben getwijfeld als deze niet weg zou zijn wij deze erbij zouden nemen.
Je loopt dan ook tegen praktische dingen aan bijv. 2 kattenbakken in onze toch al kleine keuken. 2 spelen met elkaar en de derde is dan een beetje een 5e wiel aan de wagen.
Nu anderhalf jaar verder ben ik blij dat we het bij 2 hebben gehouden.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Ilone »

meerdere kattebakken ligt maar net aan de katten.
Ik heb hier 1 bak voor 3 katten en dat werkt prima. Moet hem natuurlijk wel voldoende leegscheppen ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door castratenkoor »

het is onvoorspelbaar hoe het gaat als je bij 2 katten 1 nieuwe kat zet. Hangt van het ego van de katten af. Ook als je een kitten erbij zet, kan het uiteindelijk nog fout lopen als die groter wordt en gaat puberen.
Mijn ervaring is inderdaad dat gecastreerde katers makkelijker zijn dan poezen.
Hier gebeurt ook wel eens wat hoor. Maar dat zijn incidenten.
Ik heb met poezen net als Adriana echt oorlog in huis gehad, niet twee poezen ten opzichte van elkaar maar een poes met een kater.
Rik is nog te klein om van te zeggen of hij dominant is, maar ik denk het niet.
En hij gaat onder het mes voor de hormoontjes opspelen, voro het algehele belang.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Ilone »

Moet zeggen indd, dat Speedy het soms zwaar heeft hier ;)
Wil hij spelen/beetje plagen.....wordt 'ie meteen afgezeken met een blaasconcert en stevig gegrom ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door daantje »

Hier is het eigenlijk altijd goed gegaan ;-) .
Ik heb wel de kanttekening dat het met kittens onderling altijd goed gegaan is. We hebben nl. tot 2x toe een volwassen kater moeten herplaatsen (herplaatsen is een groot woord, beide zijn ze terug gegaan naar de oude eigenaren) omdat het gewoon echt niet ging bij onze vier (inmiddels) volwassen meiden. Beide katers werden echt ontzettend getreiterd en hadden geen leven :???: .
Ik denk dat je echt heel goed naar de karakters van je scheetjes moet kijken en dan voor jezelf af moet wegen wat wel en wat niet kan.
Onze Barrel bijv. is een moeder der moeders en heeft alle volgende kittens (dat waren er dus 3) voorbeeldig opgevangen en het voor ze opgenomen en ze verzorgd. Door deze wetenschap hebben wij het steeds aangedurfd om voor nog een kitten te gaan.
We laten het hier nu wel bij want een kitten is geen optie meer en een volwassen kat durven we echt niet meer aan.

Sterkte en succes met je beslissing.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Tember »

Wil wel even aangeven dat een kater met een poes niet altijd mot is, wat ik klein beetje begrijp uit hierboven. Mijn kater en poes gaan prima samen door één deur. Zij komen beiden uit een ander nestje zelfs. Hoe dat is met 2 katers en een poes erbij of andersom is, durf ik niet te zeggen.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door loek »

Bedankt voor alle reacties. Tember volgens mij gaat het er vooral om dat de kater er al is en de poes er later bij komt. Het zal vast niet altijd zo zijn natuurlijk. Maar blijkbaar is de ervaring dat dit vaker 'mis' gaat dan dat je eerst een poes hebt en daar een gecastreerde kater bij zet.

Als het zou af moeten hangen van het karakter van mijn katten nu dan heb ik denk ik een probleem. Hun karakters liggen namelijk erg ver uit elkaar dus dat kan dan nog alle kanten op.
Door de ervaring met het pension en hun eerst contact met andere katten heb ik geleerd dat Diesel (kater overigens) met alle katten goed op kan schieten en met iedereen wil spelen en Muis het liefst meer op zichzelf is. Ik denk dat het met Diesel dus wel goed zou gaan, vooral als het een kat is die ook nog van lekker lomp en actief spelen houd is Diesel alleen maar blij. Muis zal het of niet waarderen of een beetje negeren. Maar dat betekend wel dat Muis inderdaad meer 'het derde wiel aan de wagen' zal worden en nog meer naar mij toe zal trekken. Nou is dat best gezellig....maar soms neemt dt al vrij extreme vormen aan laat staan als het extremer wordt.

Overigens vertelde die vrouw in het pension ook dat zij de ervaring had dat katers 'makkelijker' waren dan poezen. In die zin dat katers wat minder snel bang zijn en wat sneller andere katten en mensen accepteren.
Toch wel interessant zoiets he.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie