Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Umimeis »

Elsa schreef:Toen wij onze kittens uit gingen uitzoeken was er nog een 3e poesje die nog niet gereserveerd was, we hebben getwijfeld als deze niet weg zou zijn wij deze erbij zouden nemen.
Je loopt dan ook tegen praktische dingen aan bijv. 2 kattenbakken in onze toch al kleine keuken. 2 spelen met elkaar en de derde is dan een beetje een 5e wiel aan de wagen.
Nu anderhalf jaar verder ben ik blij dat we het bij 2 hebben gehouden.
Ja, dat is ook een beetje waar ik bang voor ben. Het gaat nu heel goed tussen Sam en Flea.
Het zijn echt twee maatjes.

Kattenbak zal niet zo probleem worden want die word hier nauwelijks nog gebruikt. Mijn katten doen hun behoefte meestal buiten. ;-)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door JLC »

Ik hou het bij twee katten. Jaap en Lizzie zijn nestgenootjes en tot nu toe gaat het goed. Een derde kat zou het evenwicht wellicht kunnen verstoren en ik denk ook dat de prive-ruimte voor elke kat dan te klein wordt.
Ik denk dat een ieder die een extra kat toe wil voegen aan de bestaande groep katten daar goed over moet nadenken. Er zal goed naar de karakters van de katten gekeken moeten worden, lijkt mij.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Umimeis »

Ik merkte aan mijn katten dat ze opzich wel makkelijk in de omgang zijn met andere katten/poezen.
Zoals jullie weten kwamen de katten van m'n ex buren hier ook bijna dagelijks over de vloer (ik heb een kattenluik) en dat ging opzich meestal wel goed. Flea gaf er niet zo heel veel om. Voor Sam was het wel leuk omdat die katten van bijna dezelfde leeftijd waren als hem (ik geloof dat ze 2 tot 3 maandjes jonger waren) dus als Flea niet met hem wou spelen, dan ging hij met Ukkie, Dikkie en Redbull spelen.

En opzich heb ik de ruimte voor een 3e kat. Ik heb een zolder, slaapkamer, woonkamer met open keuken (en badkamer, wc is appart vd badkamer). En bovendien kunnen zie hier ook veilig buitenspelen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door jennli »

Wij hebben drie katten en dat gaat geweldig! Twee poezen en een kater. Ze spelen ook vaak met 3-en. Het gaat hartstikke goed. Ze komen alledrie uit het asiel en zijn geen familie van elkaar, maar als je ziet hoe schattig ze bij elkaar slapen, heb ik er zeker geen spijt van dat we er drie hebben genomen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Rocis »

Ik heb altijd 3 of 4 katten gehad. Ik heb altijd een kitten bij de volwassenen geplaatst, soms zelfs 2 kittens tegelijk bij de overgebleven volwassen kater. Is altijd prima gegaan. Kittens wennen veel makkelijker dan volwassen dieren en andersom is het voor de volwassen dieren makkelijker te accepteren dat er een kleintje bij gekomen is. De powerplay's op wat latere leeftijd zijn er altijd wel en dat hoort ook zo. De rangorde wordt bij het plaatsen van nieuwe dieren telkens opnieuw bepaalt. Ieder dier krijgt even veel aandacht en liefde.
Katten hebben allemaal een eigen karakter en net als met mensen, de een vinden ze wel aardig en de andere wat minder. Als je voldoende ruimte in huis hebt (misschien ook zelfs buiten) dan heeeft iedere kat een plek om zich terug te kunnen trekken en zich veilig te voelen. Ik ben alleen scheidsrechter als een knokpartij overgaat in een echt gevecht, verder laat ik ze op dat gebied hun gang gaan en dat werkt uitstekend. iedere kat hier in huis weet zijn/haar eigen plek. Ik heb er momenteel 3; 2x kater en 1x poes (allen geholpen). 2 Katers gaan in mijn geval prima samen daar er maar een met haantjesgedrag is. De ander vindt het best ;-)

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Jantina »

Even omhoog kicken. Precies mijn vraag eigenlijk wat betreft mijn idee om er misschien 2 bij te nemen bij Quinn.
Het zullen dan waarschijnlijk 2 kitten katers worden. Denk dat dat beter zou gaan als een kater en een poes(zou wel graag een poes dan erbij willen hebben, maar vraag me af of dat goed zal gaan)

Probleem van de kattenbak hoeft geen probleem te zijn las ik eerder van Ilone. Kan er wel eentje bij zetten, maar moet dan goed zoeken waar...

Verder zie ik zelf geen problemen, financieel, ruimte, waarom er geen twee bij kunnen...

Tips, reacties, ervaringen, erg welkom! :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Adriana »

3 katers, twee broertjes van bijna 5 en Enzo van bijna 10.
zie fotoalbum voor hun belevenissen en gaat prima, hier geen poezen meer.... :lol:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb in het andere topic gereageerd "kat/kitten erbij".
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Ilone »

Jantina schreef:Even omhoog kicken. Precies mijn vraag eigenlijk wat betreft mijn idee om er misschien 2 bij te nemen bij Quinn.
Het zullen dan waarschijnlijk 2 kitten katers worden. Denk dat dat beter zou gaan als een kater en een poes(zou wel graag een poes dan erbij willen hebben, maar vraag me af of dat goed zal gaan)

Probleem van de kattenbak hoeft geen probleem te zijn las ik eerder van Ilone. Kan er wel eentje bij zetten, maar moet dan goed zoeken waar...

Verder zie ik zelf geen problemen, financieel, ruimte, waarom er geen twee bij kunnen...

Tips, reacties, ervaringen, erg welkom! :-)
Moet zeggen dat mijn reactie wel van 4 jaar geleden is :P
Ondertussen is er wat veranderd in de samenstelling (van 3 naar 4 naar 5 en weer naar 4) en ook het aantal kattenbakken is vermenigvuldigd haha heb er ondertussen 5 staan ;) En heel eerlijk, ik vind meerdere kattenbakken toch fijner ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Jantina »

Nee, geen poezen dan. Zie dat het goed werkt o.a. bij Dinie.

Kattenbak kan er wel bij komen hoor, even de boel omgooien in huis.
Vanuit hygiënisch oogpunt; in de slaapkamer is dan niet handig? (daar is wel ruimte)
En kunnen er twee naast elkaar eventueel?

Ik zou het zelf wel erg leuk vinden, maar het moet natuurlijk ook werken. Al weet je dan natuurlijk vooraf nooit. Maar zoals Dinie al voorstelde, dan liever geen koppel dus...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Katelijne »

Wij zijn in april 2013 van 2 naar 1 en een week later naar 3 gegaan. Osiris was toen net geen 13, Astérix en Obélix werden op 1 à 2 jaar geschat. De introductie is prima verlopen, alleen zagen we na een aantal maanden wel dat de twee broers Osiris wel eens wilden pesten. Op sommige momenten zaten ze hem echt achterna! Ons oudje is dan met zijn darmen beginnen te sukkelen en volgens mij heeft de stress van onze twee pubers daar niet echt goed aan gedaan. Maar hier was het leeftijdsverschil misschien te groot.
Sinds een viertal weken hebben we er een nr. 4 bij: Juul. Hij is 5 à 6 maanden en aangezien hij zijn pijlen nu vooral richt op de twee broers en omgekeerd (ze gaan soms als gekken tekeer), wordt Osiris meer met rust gelaten.

Het is altijd een beetje aftasten wat precies rust brengt in de groep, vind ik.

Wij hebben 4 bakken voor 4 katten. Geen aantal katten + 1 dus, want de twee broers gaan altijd in de kattenren.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Catfish »

Ik heb er ook drie, en dat gaat fantastisch! Ook alleen gecastreerde katers. Mijn knapperds!
Er wordt wel eens even naar elkaar gemept, maar dat vind ik niet meer dan normaal. Verder is het hier klef, kleffer, klefst. Zie album... ;-)
Ik zou ook voor twee jonge jongens gaan, en inderdaad geen koppel. Maar garanties heb je uiteraard nooit.

Ik heb een eengezinswoning, en heb een grote slaapkamer als kattenkamer ingericht. Vol mandjes, een krabpaal, speeltjes, tafeltjes met meer mandjes, en alle bakken staan daar verdeeld over de kamer. Gaat prima. Ik heb 3 bakken, 2 extra large en 1 jumbo. Die jumboformaat prefereren ze alle drie.

Veel plezier met je zoektocht!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Cari »

Inderdaad geen koppel nemen en dus liever ook niet 2 uit dezelfde kamer, want dan zullen ze toch waarschijnlijk naar elkaar toe trekken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Wie heeft er drie katten en hoe gaat dat?

Bericht door Jantina »

Ahhh, dus het zou gewoon kunnen dus! Reacties zijn allemaal positief. Niemand die denkt, beter niet?
Zou echt super zijn als t lukt...

Kattenbak wordt er gewoon een bij halen dan. Heb een jumbo kattenbak, dus nog zo een erbij en het moet lukken.
Zie verdere reacties in topic voor vriendjes voor Quinn.

Spannend!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie