Leuk poesje kan dit?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
lelbellie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:46

Leuk poesje kan dit?

Bericht door lelbellie »

hallo,

ik heb een vraag aan jullie namelijk : ik heb een heel leuk poesje gezien en mijn ouders ook maar nu wil mijn moeder niet meer omdat we vogels hebben we hebben kamervolieres maar het gaat haar dan nog niet om dat jagen want we letten dan ook goed op maar om de vogels zelf. ze is bang dat de vogels gaan stressen. maar als je kat niet wilt jagen dan zijn je vogels toch niet bang?
please reageer snel voordat het katje weg is

groetjes
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: leuk poesje kan dit?

Bericht door Ilone »

Je zou ook even een dierenzaak of dierenarts kunnen raadplegen, wat hun ervan denken.
Volgens mij ligt het eraan hoe de kat doet naar de vogels. Als de kat niet omkijkt naar de vogels zal volgens mij het stressen wel meevallen. Maar als de kat dagelijks een paar keer met zijn nagels in de kooi hangt, ja dan vallen ze straks van schrik van hun stokkie ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Leuk poesje kan dit?

Bericht door Anne1988 »

Volgens mij houden de meeste katten er juist wel van om op vogels te jagen. Ik denk ook niet dat het poesje de vogels altijd netjes met rust zal gaan laten.
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Leuk poesje kan dit?

Bericht door puck0906 »

Ik denk ook niet dat vogels en katten een goede combi zijn al moet het lukken als de vogel gewoon in zijn kootje blijft en de kat er absoluut niet bij kan. Bv door van die hang dingen aan het plafond.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Leuk poesje kan dit?

Bericht door Tember »

Je zou het kunnen proberen. De meest vreemde combinaties werken soms wel. Hier laten ze de goudvissen ook met rust en bij een vriendin gingen de rat en de kat ook goed samen.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Leuk poesje kan dit?

Bericht door Cari »

Ik heb een buurman gehad met vogels en een kat. De kat was geen dooie diender en wilde best af en toe buiten een vogeltje vangen, maar van de voliere bleef hij, die was van de baas ;-) .
Als je een rustige kat neemt, zou het misschien wel kunnen slagen. In het begin zal er vast wel overmatige belangstelling voor de vogels zijn, maar je hebt kans dat de lol er gauw af is als poes ontdekt dat het toch geen zin heeft. Je zal er alleen achterkomen, als je het probeert :???: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Leuk poesje kan dit?

Bericht door MBHK »

Een vriend van mij heeft 2 parkieten en hun kater doet daar niks mee. In het begin stond hij weleens met grote ogen voor de kooi of zette hij zijn nagels erin. Wanneer dit gebeurde kreeg Pepper op z'n donder. Inmiddels is deze periode voorbij en zitten ze nog net niet samen op de bank.
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
JC Anja

Re: Leuk poesje kan dit?

Bericht door JC Anja »

Onze poes is ook vanaf het begin gewend aan onze goudvissen. Ze heeft niks kwaads in de zin. Maar soms ligt ze gewoon naast de kom,zonder iets te doen. Nog nooit haar pootje in de kom gedaan.Kan ook niet,want het is een bak met een deksel met luchtgaten.Van mijn dochter gekregen,omdat haar kinderen steeds met hun vieze handjes in de bak gingen.

Maar al doet de poes dus niks, de vissen zijn niet op hun gemak,als ze alleen al de poes zien liggen. Dus bak is verplaatst naar plek,waar poes hopelijk niet zo snel bijkomt.

Maar met vogels? Ik weet het niet.Ik persoonlijk zou zeggen,inderdaad...niet zo goede combinatie.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Leuk poesje kan dit?

Bericht door Catfish »

Je hebt inderdaad kans dat de kat niks doet, maar niemand kan je die garantie geven. Als je die wel wilt, zou ik geen kat nemen. Wat als de kat in de volieres gaat hangen (die kans is vrij groot) en weer weg moet? Ik raad je aan het niet te doen.
Maar als je echt een kat wilt komt er altijd wel weer een ander kitten, er zijn er duizenden...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Leuk poesje kan dit?

Bericht door Meowth »

Ik heb foto's gezien van een kat die beste vriendjes was met een papegaai...
Je kent ook de beelden dat een kat een vogeltje afslacht...
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Leuk poesje kan dit?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Garantie krijg je nooit....als het 'gewoon' is voor de kat/kitten zou het prima kunnen gaan. Dan weten ze niet beter. De hond van m'n ouders heeft ooit in haar leven 1 kat geduld, die van de buren. Als je 'poesje' zei terwijl de kat van de buren naast haar lag vloog ze door de tuin om 'poesjes' te zoeken, maar die van de buren zag ze gewoon niet als kat. Zo kan het ook best goed komen met kat en vogels. Vaak zit alleen het jachtinstinct er zo in bij katten dat ze best eens de fout in kunnen gaan. Het is een natuurlijke reactie om te proberen vogels (eten) te vangen.
Dus heb het er duidelijk over met je ouders, maar als ze er niet 100% achter staan zou ik het nog even niet doen, het is veel erger voor de kat als hij of zij eerst bij jullie eland en vervolgens weer ergens anders heen moet omdat je moeder het niks vindt.
En maak vooral geen overhaaste beslissingen, als je even googled zul je overal tegenkomen dat alle asielen overvol zitten met name met kittens, dus er is keus genoeg.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Leuk poesje kan dit?

Bericht door nellebel »

mijn kat heeft samen met mijn konijn altijd op de bank gelegen. Moet ik wel bijzeggen dat we het konijn al hadden toen onze kat in beeld kwam. Toen ons konijn overleed en er een nieuw konijn kwam vond de kat dat niet meer goed. Ook onze hamster heeft ze nooit naar omgekeken en de goudvis ook niet. Buiten zag ze wel eens vogeltje, maar het was zo'n grote schijterd dat ze zelfs bang was va neen jong vogeltje dat ooit op de stoep lag.
ik weet dat dat vrij zeldzaam is (mijn kat was zelfs bang van klein ongedierte, is een keer achter de wasmachine gevlogen omdat er een klein wormpje binnen zat). Ik denk niet dat ik het risico zou durven nemen. Al wil de kat de vogels niets aandoen, er is natuurlijk ook gewoon de nieuwsgierigheid va nwat er in die kooitjes zit. En daar zullen de vogels neit van gediend zijn.
gr wen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Leuk poesje kan dit?

Bericht door Rocis »

Het blijven natuurlijke vijanden van elkaar. Je moeder heeft in mijn ogen gelijk dat je de vogels meer stress geeft als je een kat in de buurt laat. Mijn katten zouden hem zonder te knipperen pakken, maar je komt inderdaad op u tube heel veel leuke filmpjes tegen van kat/vogelcombinaties die uitstekend samengaan.... maar dat is niet per definitie de regel, eerder andersom.

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Leuk poesje kan dit?

Bericht door pearlsofpassion »

Mijn ervaring is dat je een kat met zowat elk dier kan laten overeenkomen zolang je ze maar duidelijk maakt dat het dier bij het huis hoort.
Als het dier binnen zit en je het hem toont, zal hij het gemakkelijk aanvaarden. Zorg dat hij het niet ineens zelf ontdekt, want dan komt het jachtinstinct wss boven, maar als je het toont en eventueel aait of vasthoudt terwijl hij het ziet, zal hij het wel geen kwaad doen.

Dit geldt natuurlijk voor een kitten. Als je een kat in huis haalt die steeds op vogels heeft gejaagd, gaat dat zo gemakkelijk niet gaan. :-)
Een kitten die nog nooit iets gevangen heeft, leert dat wel snel.
Ik zou natuurlijk wel geen hamster voor zijn neus laten lopen voor hij hem goed kent, of een vogel laten vliegen terwijl hij in de kamer is, tenzij hij er toch niet aan kan. Dat is uitdagen, en dat is nergens voor nodig. Als je rustig tijd neemt om ze aan elkaar te laten wennen, kan je met een kitten niet veel problemen krijgen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Leuk poesje kan dit?

Bericht door MarjanR »

Ja, de ene kan wel de andere kan niet.
Mijn zus heeft twee jaar terug twee parkieten in huis genomen.
Dat terwijl ze al konijnen had, een hond en twee katten.
En het gaat allemaal door 1 deur, zogezegd.
Kat ligt in konijnen hok, vogel zit op koppie van kat, hond likt kat weer schoon.
Het kan verkeren....

Ik denk dat een vogel het nog geen 2 minuten overleeft als ik het bij mij in huis neem.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie