Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Lot22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jul 2010 19:52
Locatie: Groningen

Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door Lot22 »

Mijn lieve schatje Lexie is 3 weken geleden zeer plotseling overleden.
Max en Lexie waren broertje en zusje, die vorige zomer vanaf hun 11e week bij ons zijn komen wonen.
De reden dat we 2 katjes hebben genomen, was omdat we overdag niet thuis zijn en ze ook niet naar buiten kunnen (we wonen op 4 hoog). Ze hadden dus altijd elkaar om mee te spelen. Max mist z'n zusje ontzettend en ik heb ook het idee dat ie niet meer echt zichzelf is.

We zijn van plan om na de zomer op zoek te gaan naar een koopwoning, uiteraard met tuin! Max kan dan sowieso overdag naar buiten en is dus minder snel verveeld en kan misschien in de buurt wel vriendjes maken met andere katten.
Ik wil er op zich best een katje bij nemen, (moet er nu trouwens nog niet aan denken, nu ik Lexie nog zo verschrikkelijk mis) maar dan voornamelijk voor Max. Kom ik bij de vraag of ik Max daar een plezier mee doe? Een andere kat kan natuurlijk nooit zijn mega toffe zusje vervangen, maar kan aan de andere kant wel een heel leuk speelkameraadje voor hem zijn. Mits ze elkaar accepteren natuurlijk..
Ik wil dan sowieso een kat uit het asiel hebben en het liefst een kitten want die schijnen andere katten makkelijker te accepteren heb ik gehoord.
Mag je, in overleg met het asiel, een kat 'op proef' nemen? Mochten ze elkaar echt niet accepteren dat je de asielkat dan weer terug kan brengen? Hoe zielig dit ook is...

Na dit, misschien wat warrige, verhaal is eigenlijk mijn vraag; Is het voor Max beter om er wel of geen vriendje/vriendinnetje bij te nemen?
Als hij straks naar buiten kan valt het misschien wel weer mee met zijn eenzaamheid, maar op dit moment is het zo overduidelijk dat ie z'n maatje mist. Echt hartverscheurend om te zien af en toe. En katten die elkaar buiten tegenkomen gaan niet zo snel met elkaar spelen en knuffelen volgens mij..
Nou ja, ik weet duidelijk niet wat in dit geval de beste oplossing is, wil enkel en alleen het allerbeste voor mijn 'poemel' Max.

Hoop dat jullie wat goede tips en adviezen voor me hebben!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door Cari »

Ik denk dat je er goed aan zou doen Max weer een maatje te geven. Natuurlijk kan een andere kat zijn mega toffe zusje niet vervangen, maar zo denkt een kat niet. Max is nog op een leeftijd dat hij makkelijk een nieuwkomer zal accepteren, zeker als dat nog een kitten is. Hij gaat de nieuwe niet vergelijken met zijn overleden zusje, dat doen alleen mensen en dat is dus eigenlijk alleen jouw probleem ;-) . Je hebt gelijk als je zegt dat Max buiten vrienden kan maken, maar meestal is dat contact slechts oppervlakkig en gaan ze niet met elkaar om zoals met een huisgenootje, dus samen slapen, elkaar wassen en eventueel samen stoeien.
Je krijgt bij een asiel altijd een proeftijd. De voorwaarden kunnen per asiel wat verschillen, maar het is nooit zo dat je het zelf verder maar moet uitzoeken, zodra je het pand verlaten hebt.
Ik vind dus een maatje een absolute aanrader en als die van een asiel of kattenopvang komt, helemaal geweldig. Het zal jou ook afleiden - je moet je ook niet 'schuldig' voelen t.o.v. je overleden poesje, maar het puur zien als een verrijking van het leven voor Max. Het beste resultaat zal je waarschijnlijk hebben met een katertje tot pakweg 6 maanden. Een poesje zou ik niet doen, want Max bereikt nu een leeftijd om 'de meiden te pesten" ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lot22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jul 2010 19:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door Lot22 »

Hoi Cari,

Bedankt voor je advies!
Ik denk ook dat een nieuw vriendje Max wel goed zal doen.
Vraag me alleen af of het niet wat te snel is om nu al een katje erbij te nemen, Lexie is precies 3 weken geleden overleden. Heb ergens gelezen dat een kat een rouwperiode van 2 tot 6 maanden doormaakt. Aan de andere kant, hoe langer ik wacht, des te meer Max eraan gewend raakt om alleen te zijn en misschien moeilijker een nieuwkomer wil accepteren.
Max gaat vanaf volgende week zondag bij 'oma' logeren omdat wij op vakantie gaan. Ik heb zelf net vakantie dus nu nog alle tijd om een eventueel 'kennismakingsproces' in de gaten te houden. Maar dan zou het nieuwe katje al wel na een week naar een ander huis gaan en vervolgens weer terug naar ons huis, misschien iets teveel van het goede?
Mijn vriendje wil pas een nieuw katje als we gaan verhuizen naar een huis met een tuin. Ik denk zelf dat het voor een kitten niet zoveel uitmaakt om eerst op te groeien in een flatje. Max en Lexie hebben dat tenslotte ook gedaan. Al willen ze wel graag naar buiten heb ik het idee.
Wat hier misschien wel een voordeel van is; als we gaan verhuizen en dan pas een katje erbij nemen, is het voor beide beestjes een nieuw huis en zullen ze elkaar wellicht sneller accepteren?
Maar goed, we krijgen beide in september een vast contract en je weet nooit hoe lang het duurt voordat je een huisje hebt gevonden.

Je zegt dat een katertje beter is dan een poes, Max is natuurlijk wel een poes gewend en is het niet zo dat katers onderling veel meer last hebben van territorialiteit?
Misschien maakt het bij een kitten nog niet zoveel uit..

Al met al weer heel veel afwegingen om te maken dus..
Ben stiekem al wel aan het rondkijken en op dierenasiels.com een beetje verliefd geworden op Tygo die in dierenasiel Zuidwolde zit...
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door Uumie »

Wat is te snel? Als jij er een goed gevoel bij hebt zou ik het gewoon doen. Misschien is het wel slim om te wachten tot de verhuizing, ik weet niet hoe een kitten daarop reageert. Onze jongste is destijds ook na een week of twee met ons mee verhuisd en hij heeft het goed doorstaan. Maar als het kitten eerst naar het ene huis, dan weer naar een ander huis etc, is dat misschien inderdaad wat veel.

Kittens worden over het algemeen vrij snel geaccepteerd. Van die territorialiteit merk ik niet zoveel bij mijn 3 katers. Af en toe hebben ze wel eens ruzie, maar ik hoor vaak dat poezen venijniger zijn. Of het waar is durf ik niet te zeggen, ik ken lieve poezen en katers maar ook 'gemene' poezen en katers.

Succes in ieder geval!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door Cari »

Ik zou dat rouwproces van 2 tot 6 maanden maar vergeten. Dat geldt meer voor katten die hun leven lang samen zijn geweest en dan ineens in hun eentje verder moeten. Voor Max was het ook wel levenslang, maar hij is nog erg jong en dan werkt dat toch anders.
Het lijkt mij heel slim om niet tot de verhuizing te wachten met een kitten , want wat krijg je dan? Max mag na een aantal weken naar buiten, maar het kitten niet, want die is dan nog te jong. Het is pas 'veilig' om je kat naar buiten te laten als hij ca. 6 maandenis en gecastreerd. Voor acceptatie tussen Max en de nieuweling hoef je niet bang te zijn, dat gaat waarschijnlijk heel snel goed. Als je dan uiteindelijk gaat verhuizen, zijn ze beiden klaar voor een nieuw spannend leven en hebben ze samen al een band. Ik zou wel tot na je vakantie wachten.

Wat betreft kater of poes: gecastreerde katers hebben absoluut geen last van territorialiteit. Vaak zijn ze laconieker en gemoedelijker dan poezen onderling. Als je een jongere poes bij Max zet, gaat hij heel waarschijnlijk macho gedrag vertonen (haar plagen, opjagen, bespringen), niet echt kwaad bedoeld , maar de meeste poezen vinden dat alles behalve leuk. Poezen voelen zich vaak eerder bedreigd en schieten sneller in de verdediging dan katers, dat is inherent aan het poes zijn en de verantwoording voor jongen hebben. Ik zou voor een katertje gaan ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door Uumie »

Cari maakt een goed punt over het naar buiten gaan, daar had ik niet bij stilgestaan. Luister maar naar haar. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Lot22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jul 2010 19:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door Lot22 »

Haha, is goed ik luister naar Cari.. :)
Fijn dat jullie zoveel goede tips hebben, hier kan ik zeker wat mee.
Nou zie ik op dierenasiels.com ook best veel leuke katertjes (ook poezen trouwens) van ongeveer een jaar, die volgens hun omschrijving heel goed met andere katten kunnen. Hoe denken jullie daarover? Max is volgens mij best een makkelijke kat, maar je kan natuurlijk niet voorspellen hoe hij tegenover een nieuwkomer is. Ik zou zelf best graag een katje van 1 of 2 jaar willen nemen, al die schattige kittens krijgen toch wel een huisje en dan blijft de rest weer in het asiel zitten.
Maar nogmaals, ik stel Max zijn belang voorop, dus als het naar alle waarschijnlijkheid makkelijker is voor hem om een kitten te accepteren dan doe ik dat.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door Dafpoetser »

Ik vind het nobel van je om een volwassen kat een kans te bieden. Ik denk dat je met het desbetreffende asiel gewoon de situatie moet overleggen, en dat Max "oudste rechten" heeft, en je het katertje wat je uitzoekt een tijdje "op proef" wil laten rondlopen om te kijken of het samengaat met Maxje.

Succes, en laat je het weten hoe het afloopt?

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door Cari »

Als jij denkt dat Max een makkelijke kat is, kan je een iets ouder dier erbij zetten, maar ik zou hem niet ouder dan Max nemen, liever toch ietsje jonger. Max heeft de oudste rechten, is nu de baas in huis en hij zal het niet leuk vinden als een oudere kat hem ineens vertelt: "Hey broekie, luister 'ns even: ik ben ouder en wijzer, jij komt nog maar net kijken, dus je begrijpt wel wie er nu de baas is hè?!" ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lot22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jul 2010 19:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door Lot22 »

Weten katten van elkaar dan hoe oud ze zijn? Max is nu 1 jaar en bijna 2 maanden, wat nou als ik daar een katertje bij zou doen van 1,5 á 2 jaar? Zou die kat dan echt weten dat ie een beetje ouder is dan Max en hem op z'n plek zetten? Ik vraag dit zo specifiek omdat ik op internet in de asiels zoveel lieve katertjes van die leeftijd zie die heel graag een nieuw huisje willen met een vriendje om mee te spelen.

Ik kom denk ik een weekje eerder terug van vakantie om de asiels in de buurt af te struinen, op zoek naar de perfect match voor Max! ;) Zal jullie op de hoogte houden!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door Cari »

Een kater in dezelfde leeftijd kan best goed gaan hoor, maar dan moet je goed karakters kunnen combineren. De kans dat een kater in die leeftijd Max gaat domineren is veel groter dan met een veel jonger dier. Ze weten niet precies van elkaar hoe oud ze zijn, maar het gedrag gaat met de leeftijd veranderen en dat is iets wat ze wel zien. Een jonger dier is voornamelijk alleen maar speels en zal makkelijker accepteren dat Max de grens trekt en bepaalt tot hoever hij kan gaan. Bij een dier dat ouder is, zal er in dat geval eerder strijd ontstaan. Maar als jij voor een iets oudere kater wilt gaan, is dat op zich wel heel fijn, want die zijn toch lastiger plaatsbaar. Laat je in dat geval heel goed informeren over het karakter en vraag hoe het zit met de proeftijd.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lot22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jul 2010 19:52
Locatie: Groningen

Re: Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door Lot22 »

Klinkt inderdaad logisch Cari. Ik zal me bij de asiels goed laten inlichten en zeer kritisch zijn..
Wat is het toch fijn dat hier mensen zijn met zoveel verstand van katten! :) Thanks!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door pearlsofpassion »

ik heb niet zoveel ervaring, maar ik denk dat Cari volledig gelijk heeft. Op twee jaar zitten ze totaal in de puberteit, dus rebbelleeftijd, dat merkt een jongere kat echt wel.
Ik wou ook een ouder katje nemen (ongeveer dezelfde leeftijd van onze Cuzco), maar Cari heeft het me afgeraden en dus ben ik voor een iets jonger katje gegaan, en dat gaat fantastisch.
Ook mag je er niet vanuit gaan dat jouw Max gemakkelijk is met andere katten, hij heeft namelijk steeds met zijn zusje geweest vanaf hij geboren was. Hij heeft dus nog nooit vriendjes gemaakt met iemand nieuw. Het kan heel goed zijn dat hij graag andere katten heeft, maar je weet het eigenlijk nooit.
Ik dacht het van mijn kat ook , vroeger was ze ook met haar broertje, blijkt ze NIET met andere katten te gaan! Maar zij was ook al 3 jaar alleen geweest, dat is bij jou natuurlijk ook niet zo, dus hij zal het wel sneller aanvaarden. Bovendien zijn katertjes gemakkelijker dan poezen, dus ik denk dat je wel goed zit. Ik denk ook dat je zeker voor een ander katje moet gaan, laat dat duidelijk zijn :-)
Dus ik zou als ik jou was ook zeker niet boven de 1,5 jaar gaan, hoe leuk dat ook zou zijn.
Ik wou dat ook heel graag, een ouder katje helpen en zo, maar je moet het welzijn van de dieren voor laten gaan, en als je het terug moet brengen is het nog veel erger.
Ik heb gekozen voor een ouder kitten (3-4 maand) dat ook al uit de boot valt tussen alle jongere kittens in de opvang.
Veel succes met uitkiezen! :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door Cari »

Ben heel benieuwd waar je straks mee thuis komt ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Nieuw vriendje voor Max na overlijden zusje?

Bericht door Umimeis »

Ik sluit me bij de rest aan.

Ik heb hier ook 2 'geholpen' katers rondlopen. De eerste paar weken ging het nog niet zo best.
De oudste blies veel omdat hij de jongste vaak wat druk vond, terwijl hij zelf nog maar amper 10 maanden was! Daarna ging het wel steeds beter en toen de jongste kat uiteindelijk geholpen was, ging het nog beter tussen die 2.

En nu zijn het de beste maatjes, hoewel het soms nog steeds wel eens blazen is als Sam de jongste wat iritant doet naar de oudste (Flea), maar verder hebben ze het heel fijn samen. Ze spelen, stoeien, slapen en eten same. Ze maken samen buiten de buurt onveilig haha
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie