Is 1 kat eenzaam?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
MowglienNoor
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jun 2010 16:42
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door MowglienNoor »

Ik zit zelf ook met dit probleem. Ik heb zelf een kitten aangeschaft, en die is alleen. Ik had er zelf niet zo over nagedacht, want wij hebben thuis bijna altijd maar één kat tegelijk gehad, maar die hadden een groot huis, een grote tuin en veel katten in de buurt, dus echt alleen waren ze nooit.

Nu heb ik deze kitten en ik woon in een studentenkamer, wel met een tuintje, maar ze mag nog lang niet naar buiten, en ik merk wel dat ze last heeft van eenzaamheid. Ik ben niet vaak weg, maar als ik terugkom van school dan komt ze miauwend naar me toe en wil ze superveel aandacht enzo. Nu zit ik erover te denken om misschien nog een kitten te nemen, maar dat vind ik ook weer zielig, omdat ik zo'n kleine kamer heb. Ik heb bij mijn ouders ook een kat, maar die is al elf en die wil ik eigenlijk niet uit zijn omgeving weghalen, want hij is een dorp gewend, een grote woonboerderij met een grote tuin en nauwelijks verkeer en dan zou hij moeten verhuizen naar de stad (wel een buitenwijk) met een klein tuintje en redelijk wat verkeer (in mijn straat niet, maar er zit wel een drukke weg in de buurt).

Dit is voor mij dus ook een dilemma en ik weet niet zo goed wat ik moet doen.
*Rawr*

(^^)<(o.0)>(^^) My Claws Are Bigger Than Yours!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Cari »

1 Kitten alleen is zielig, ook in een groot huis. 2 Kittens is heel gezellig, ook op een kleine studentenkamer. Juist in de kittentijd is gezelschap zo belangrijk. Als ze ouder zijn en naar buiten kunnen, speelt dat veel minder.

Wat had jij als klein meisje leuker gevonden: met een vriendinnetje in een tentje of moederziel alleen in een groot huis?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door ayla »

het verschilt denk ik per kat of deze goed alleen kan zijn of niet. Vaak merk je ook wel aan een kat of hij er liever een speelmaatje bij wilt hebben. Er zijn echter ook genoeg katten te vinden die niets van een andere kat moeten hebben en enkel aanhankelijk zijn naar mensen toe.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Viper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 jun 2010 13:47
Contacteer:

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Viper »

Onze vorige kat uit het asiel was ook liever de enige kat in huis. Bij het asiel zeiden ze dat hij wel met andere katten samen kon, maar thuis vocht hij met alle katten uit de buurt. Op zijn kaartje in het asiel stond ook dat hij niet met honden kon. Dat bleek later nonsens. Het ging prima samen met onze Dobermann en gaf hem zelfs kopjes :-D.

Viper was wel wat eenzaam, ondanks het gezelschap van ons en onze hond(waar hij ook mee speelt). Nu de Vito erbij hebben is hij helemaal in zijn sas.

Wat al eerder is aangegeven. Als je een kat alleen wil, zou ik er 1 uit het asiel halen die niet goed samen gaat met andere katten.
Eén enkele kat in huis maakt het thuiskomen tot thuis zijn.
Met Vito & Viper is het dus altijd een feest :)
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Claudia007 »

Cari schreef:1 Kitten alleen is zielig, ook in een groot huis. 2 Kittens is heel gezellig, ook op een kleine studentenkamer. Juist in de kittentijd is gezelschap zo belangrijk. Als ze ouder zijn en naar buiten kunnen, speelt dat veel minder.

Wat had jij als klein meisje leuker gevonden: met een vriendinnetje in een tentje of moederziel alleen in een groot huis?
whahahaha nou ik vond het wel lekker alleen.......pas toen er stiefzussen kwamen werd het hel. Dusss aan mij heb je niks Cari ;-)
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Cari »

Ik neem aan dat je ouders je niet alleen in huis achterlieten, toen je nog een kleuter was ;-) ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Claudia007 »

Nee dat niet en mams was er altijd...mijn pa was al weg toen ik vier was.

Maar dat is wel een verschil een ouder of een zusje...moeder poes of een kitten er bij.
Bij ouders hoef je niet te delen maar bij andere leeftijdsgenootjes wel.

Maar ja ik blijf er bij elke poes en kater zijn anders ook als ze kleine zijn.
Mijn kat was ook alleen en was heel sociaal....alleen niet tegen mensen die ik niet moest.

Ik merk aan Sting dat ze niet altijd even blij is met Gallardo.....sterke ik vond haar voor Gallardo heel anders...de oude sting zie je als we alleen zijn.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Marina3 »

Gos Claudia wat jij schrijft had mijn verhaal wel kunnen zijn.
Tobias was een jaar toen er een kitten bij kwam. Hij heeft het moeilijk gehad hoor, heb zelfs op het punt gestaan om een ander plekje voor Soda te zoeken. Ze vochten niet maar Tobias trok zich steeds meer boven terug. Hij was als "enig kat" veel gelukkiger. Pas na een half jaar raakte hij langzaam maar zeker aan de situatie gewend. Maar hij kwam sinds Soda's komst niet meer op schoot. Nu alleen nog heel af en toe bij man of zoon.

Ik heb Tobias ook niet als heel jong kitten gekregen, hij was vijf maanden oud toen hij kwam. Hij is verder wel opgegroeid met een zusje waar hij ook niet echt klef mee was.

Twee jaar geleden kwam er een aanloper bij ons. Toen wij na lang zoeken eindelijk hadden uitgevogeld waar ze thuis hoorde en die jurken van mensen totaal geen belangstelling toonden en het prima vonden dat ze verhonderde, besloten wij haar te houden.
Vanaf het begin toonden Tobias en Soda weinig interesse in Noor. Ze accepteerden haar alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Noor kreeg af en toe wel een tik als ze in hun ogen over de grenzen ging maar daar bleef het bij. Maar sinds Noor bij ons woont komt Soda niet of nauwelijks meer bij me liggen terwijl ze voordien een heerlijke kroelkip was.

Da's toch wel jammer. Hoewel we Noor met heel veel liefde ook een plekje hebben gegeven en we net zo veel van haar houden van van de andere twee mis ik de intense tot kwijlens toe knuffelpartijen met mijn Sootje wel.

Niet dat Soda diep ongelukkig is hoor, ze heeft alleen mij vervangen door mijn dochter. Die is gebombardeerd tot Sootjes persoonlijk mensje.
MartineB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jul 2010 16:49

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door MartineB »

Het is een moeilijke vraag, want elke kat is anders.
Ik heb veel katten gehad en ik kan je zeggen dat de ene kat juist graag op zichzelf is en de ander absoluut niet.
Ik heb twee dames van 13, die allebei vrij onafhankelijk zijn en prima alleen thuis kunnen zijn. En die zich alleen maar lijken te ergeren aan de aanwezigheid van mijn andere katten. Maar ik heb ook een kater van 6, die het liefste de hele dag omringd is door mensen.. maar weer niet zo zeer door andere dieren.
Ik denk dat je het beste een volwassen kat kunt nemen waarvan ze je in het asiel wel kunnen vertellen wat hij of zij gewend is en aan kan.
Persoonlijk vind ik 1 kitten alleen een beetje zielig, pas met 13 weken is het verantwoord een kitten te herplaatsen en uit het asiel haal je meestal kittens die jonger zijn. Zijn ze jonger dan 13 weken al in het asiel beland, dan hebben ze al niet de beste sociale start gehad en dan hebben ze naar mijn mening gewoon nog steeds contact nodig met soortgenoten. Niet dat je geen kitten uit het asiel moet halen! Juist wel! Maar dan zou ik er twee nemen.
Ook per geslacht verschilt het soms.. ik heb sterk het idee (en de ervaring) dat (gecastreerde) katers veel meer waarde hechten aan het gezelschap van een andere kat dan vrouwtjes dat doen..
Maar hoe dan ook, het verschilt per kat. Ik ben wel van mening dat het voor een kitten leuker is om samen te zijn met soortgenoten dan alleen te zijn.
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Queen »

Een kat kan goed alleen zijn en dat is ook de reden waarom mensen een kat aanschaffen. Alleen al in ons land al leven zo'n 2,7 miljoen katten; 67% alleen en 33% met meerdere. Er is geen bewijs dat een kat die alleen is daaronder zou lijden. Een kat zoekt gezelschap wanneer die wil, en houdt er soms zelfs van om alleen te zijn. Katten gaan ook graag hun eigen gang, maar contact tussen kat en mens is heel belangrijk, vooral bij een kat die alleen is. Een kat hecht zich snel aan de mensen die goed voor hen zijn. Als ze alleen zijn en er de hele dag geen mens aanwezig is, dan kan een kat inderdaad heel eenzaam worden. Ze hebben gezelschap nodig voor tenminste een deel van de dag.
Als dat niet mogelijk is dan kun je het beste twee (of meerdere) katten houden. Een kat binnenhuiskat vindt een kameraadje heel gezellig, want samen hebben ze er dan minder moeite mee als er geen mensen thuis zijn. Ze brengen dan tijd met elkaar door, verzorgen elkaars vacht en slapen samen.
Veel speelgoed, krabpaal, ritselende tunnel etc.etc. zijn een must zeker voor een kat.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. It's up to you! ;-)
Gr. Q.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door nellebel »

mijn vorige kat was altijd alleen (kwam ook uit een gezin met meer katten, maar werd daar verjaagd). Zij wilde dus graag alleen zijn en was onze verwende prinses (op het laatst hoefde ze maar te miauwen en mijn man stond gebukt klaar om mw op de rug te laten pringen en haar zo naar boven te dragen).
Onze nieuw katje speelde in het asiel ook niet met andere katten maar kwam wel meteen op ons afgerend en heeft onze meer als een uur "lastig"gevallen. Ze zat ook niet in een groot hok, maar met 6 katten bij elkaar. Als je haar zo bezig ziet denk ik ook had ik er niet 1 bij moeten doen ze is zo speelt, maar anderzijds speelde ze niet met andere katten daar. Ze is gewoon dol op mensen en niet op katten.
ze speelde daar ook veel, maar wel alleen.
gr Wen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Lovecat »

Mijn kitten is met 9/10 weken op straat gevonden (slechte vacht, dun) dus waarschijnlijk al even (alleen) op straat geleefd. Daarna is hij 6 weken in een opvanggezin geweest met 2 katten waar hij veel van geleerd heeft. Toch is het echt een mensenkatje, hij trok meer naar de mensen daar, dan naar de katten. Ook toen ik kwam kijken sprong die meteen op schoot en ging er niet meer af, dat gaat nog steeds zo :)

Ik wilde eerst ook een tweede kitten nemen, maar nu met alle problemen met Dexter (blaasgruis) kies ik er nu toch voor even mn geld en energie eerst in hem te steken voordat er een 2e bij zou kunnen. Dex is nu ook 5 maanden en geen 12 weken katje en hij heeft al gezelschap gehad van katten toen ie zo klein was.

Ik ben van mening dat ik beter heel goed voor 1 katje nu kan zorgen als een tweede er nu bij nemen en dan alles maar half kunnen doen.... Ook is de ruimte er hier niet echt naar dat ik zeg; hup een 2e erbij, maarja dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
boncuk1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 sep 2010 22:24

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door boncuk1 »

Hallo,

Ik heb mijn lieverd ook maar gekregen toen ze een paar maanden oud was. en soms denk ik ook wel van voelt ze zich niet te eenzaam, maar als ik om 5 uur thuis kom (mijn vriend vertrekt om 12 uur) dan is ze zo blij en dan krijgt ze zoveel aandacht en liefde. neen ik denk dat ze er juist van geniet om zoveel aandacht te krijgen en zoveel liefde. ze kan in iedere kamer van het appartement terecht en ze heeft erg veel speelgoed om zich bezig te houden.
Ik heb echt niet get gevoel dat ze eenzaam is hoor..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik wil gewoon 1 vraag stellen:
als ze wel eenzaam zou zijn, hoe zou ze dan reageren denk je? Anders dan nu? Hoe zou je het merken?
....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Lovecat »

de vraag is niet aan mij;

maar ik denk niet dat je het aan je kitten kan merken... katten zijn de master in verbergen; dat heb ik wel gemerkt aan mijn kleine; ik bel de da en die vraagt; hoe doet hij het? ik zeg; nou, erg goed, hij eet, drinkt, plast, poept, speelt en geeft geen krimp, maar toch bleek bij een bezoek aan de da dat hij op sterven na dood was.
dus ik zou niet teveel voor die kitten denken...
ook twijfel ik over een 2e kitten, en als ik naar dex kijk... denk ik dat hij zo vrij gelukkig is, maar ja, dat dacht ik dus ook toen hij bijna dood was... inderdaad, wij kunnen niet voor katten denken, maar ik denk dat een kitten toch meer happy is met een maatje, dan helemaal alleen, ik baal er ook echt van dat ik door omstandigheden mijn kleine niet een vriendje kan bieden...
Plaats reactie