Is 1 kat eenzaam?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Papillon-Noir
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2010 21:21
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer:

Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Papillon-Noir »

Ook ik ben net gaan samenwonen en we willen allebei graag 1 kat, iets wolligs dat op je afrent als je thuis komt.
Ik kom uit een huis waar ik altijd katten heb gehad met op het hoogtepunt 9 goed verzorgde katten en mijn vriend was altijd helemaal weg van mijn katten, maar we zijn gaan samenwonen in een redelijk ruim 2 kamer appartement met een heel groot balkon.
Ik ben veel dagen of halve dagen (als in 3 uur thuis) gewoon thuis en zoals ik al zei zijn de kamers ruim. We zitten aan 1 kitten te denken uit het asiel.

Ik vroeg me eigenlijk af hoe eenzaam 1 kat wordt, want naar mijn idee vermaakt een kat zichzelf wel tot je thuis bent en ik ben grote delen van de dag thuis en mijn vriend werkt veel een vaak ook s avonds dus dan zit ik daar in mijn eentje.

any thoughts?
..::Papillon-Noir::.. voor al je soorten alternatieve fotografie
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Claudia007 »

Mijn oude kat is 19 jaar alleen geweest en ik ben van mening dat niet elke kat het zelfde is.
Veel mensen vinden 1 kat zielig maar ik ben het daar niet mee eens. Nou moet ik wel zeggen dat mijn mams de eerste 7 jaar wel thuis was. Maar ook Sting was alleen en merk soms wel dat ze zich heel vaak terug trek en dat deed ze eerst niet toen we Gallardo nog niet hadden.

Mijn antwoord is dus nee een kat is niet eenzaam naar mijn mening als hij of zei alleen is.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door pearlsofpassion »

maar als je dan een kat alleen wil nemen, ga je dan niet voor een volwassen kat die niet goed met anderen om kan? Er zitten er steeds een aantal zo in de asiels. Een kitten alleen vind ik wel zielig, een volwassen kat die dat het liefst heeft niet. Een kitten is echt veel gelukkiger als er een andere kitten bij is om mee te spelen. Zelfs als je de hele dag thuis bent, kan je dat bij sommige kittens niet opvangen. Het punt is dat je het karakter van een kitten nog niet kan voorspellen en als je een kitten neemt dat echt een soortgenootje nodig heeft (zoals de kleinste bij ons) dan gaat het erg ongelukkig zijn alleen, en als je een kitten neemt dat zal opgroeien tot een kat die goed alleen kan, dan kan het meestal toch goed met een 2de kitten om. Het probleem is dat je het dus niet op voorhand ziet, dat wordt pas na een half jaar duidelijk.
Dus ik denk dat je het best kiest tussen een volwassen (minstens half jaar) die liever alleen is, of 2 kittens.
Zoals ook al vaak gezegd heb je dan ook minder kans op ontwikkelen van probleemgedrag of vernielzucht, en om maar de zwijgen van het gelukkig zijn van het katje. Ik vind niets zo leuk als 2 katten (en zeker kittens) zien rollebollen of naast elkaar slapen, of elkaar wassen...

Denk er maar eens over na.
Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Papillon-Noir
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2010 21:21
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer:

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Papillon-Noir »

maar die volwassen kat is dan toch ook op een punt in zijn leven vaak alleen gelaten, anders wordt hij zo toch niet? even heel algemeen genomen?
..::Papillon-Noir::.. voor al je soorten alternatieve fotografie
senm
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jun 2010 23:19
Locatie: landgraaf

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door senm »

toen ik voor de 1e x naar t nestje van mijn 2 katten ging kijken(ze waren ook maar z'n 2en)was voor mij ook de bedoeling om er maar 1 te pakken,daarbij was die andere al besproken,maar toen ik ze met z'n 2en zag spelen,wilde ik ze hoe dan ook allebei hebben en heb toen ook tegen die vrouw gezegd,kijk ze nu,die kan je toch niet uitmekaar halen,en heb ze een paar weken later allebei mee naar huis mogen nemen.achteraf ben ik daar ook heel blij om want ik ben wel de hele dag werken en ben blij dat ze mekaar hebben.daarbij kunnen wij ze niet de hele dag bezig houden en als ze met z'n 2en zijn,kunnen ze tenminste nog met elkaar spelen.

groetjes mel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dat kan. Maar het kan ook zijn dat hij andere katten ineens niet meer leuk vond.
Of er kan iets gebeurt zijn met zijn vriendje en is dan alleen achtergebleven. En inderdaad, het kan ook dat hij als kitten alleen gezeten heeft, dat gebeurt veel. Maar het is niet omdat iets veel gebeurt dat het goed is!
Je kiest het natuurlijk zelf, maar katten die graag alleen zijn, komen echt wel redelijk veel voor, en die geraken natuurlijk moeilijker geplaatst. Je moet er dan natuurlijk bij stilstaan dat als hij graag alleen is, dat dat ook zo blijft later, en dat je er dus geen andere katten later kan bijnemen (of toch niet aan te raden!).
Denk er echt eens goed over na, ik persoonlijk zou het wel weten: 2 kittens :-) !

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Claudia007 »

Ik bedoel het niet bot maar sinds wanneer kunnen mensen voor katten denken.
Mijn oude kat was ook alleen en die was vijf weken....werd verkocht aan mijn ma voor 8 weken gelukkig is alles goed gekomen ze is 19 jaar geworden en nooit ziek geweest.
Maar ze maakte geen ongelukkige indruk. En Sting was zelfs vrolijke toen ze alleen was......maar misschien heeft dat nog tijd nodig.

Ik denk dat dieren net als mensen zijn de 1 wilt een maatje en de ander niet.
Alleen dat zullen wij nooit weten omdat wij niet met katten kunnen praten.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Cari »

Er zijn katten die liever alleen zijn, maar dat weet je pas als ze volwassen zijn. Een kitten is NOOIT liever alleen, dat is heel onnatuurlijk en vraagt om problemen op latere leeftijd. Als zo'n diertje, door wat voor omstandigheden ook, later ooit in een asiel terecht komt of elders waar meer katten zijn, weet hij/zij niet hoe zich te gedragen. Ze zijn eenvoudigweg verleerd met hun soortgenoten te communiceren. Ik vind dat dat je dat geen enkele kat aan mag doen. Als je persé maar 1 kat wilt, ga dan naar een asiel en verlos zo'n dier van zijn/haar soortgenoten, maar kweek niet bewust zo'n stakker.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door ankenellie »

Mijn kat komt ook uit het asiel en stond bekend als een a-sociaal dier. Dat wil niet zeggen dat ze niet met andere katen op kan schieten maar het zal lang duren voordat zij een maatje vindt denk ik.

Mij lijkt het beter om een volwassen kat uit het asiel te nemen die al niet (meer) met andere katten om kan gaan, dan een kitten diezelfde toekomst te geven door het weg te halen bij zijn soortgenoten.

Als Beer niet zo agressief tegen andere katten was had ik er ook nog een bijgenomen zodat ze elkaar hebben als ik weg ben.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Denk ook dat het beter is om een volwassen kat uit het asiel te halen als je er maar 1 wilt. Kittens hebben soortgenootjes nodig om mee op te groeien, dingen te kunnen leren en met elkaar te kunnen spelen. En een kitten is niet kitten-af als hij of zij bij jou in huis komt, tot een maand of 6 heb je echt nog te maken met een hele jonge kat die zich nog volop aan het ontwikkelen is. Elk karakter verschilt, dus de gok dat het een kat op zichzelf zal worden vind ik dan heel groot en bovendien kun je het t kitten niet aandoen, want je zult dan nooit weten hoe hij was geworden met soortgenootjes. Misschien nog wel veel gelukkiger! Als je een kat uit het asiel haalt kun je daar zelfs aangeven wat voor 'soort' kat je wilt: een kat zonder problemen, een kat met 3 poten, een kat met 1 oog, een kat met blaasgruis of een kat die geen behoefte heeft aan soortgenoten. En heus, die zijn er. Dean is er ook zo 1. Ik wil dolgraag een 2e kat, maar ik weet van zijn vorige adres dat hij niet blij was met de andere katten en hij is zo op ons gericht dat ik niet geloof dat ik hem er een plezier mee zou doen. Maar wie weet ooit een zielige jonge kat (geen kitten, die heeft andere kittens nodig en geen oudere kat) van de straat dat geen moeder, broertjes of zusjes meer heeft maar die Dean nog wel een beetje 'op kan voeden'.
In een goed asiel kunnen ze je precies vertellen welke katten ook zo zijn, die geen behoefte hebben aan andere katten. En, ook heel belangrijk, het moet ook tussen jou en de kat klikken!
En bij oudere katten is dat misschien nog wel makkelijker in te schatten, omdat hun karakter beter te zien is dan dat van een kitten wat zich nog volop aan het ontwikkelen is als het weg zou halen bij zijn soortgenoten.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Claudia007 »

Cari schreef:Er zijn katten die liever alleen zijn, maar dat weet je pas als ze volwassen zijn. Een kitten is NOOIT liever alleen, dat is heel onnatuurlijk en vraagt om problemen op latere leeftijd. Als zo'n diertje, door wat voor omstandigheden ook, later ooit in een asiel terecht komt of elders waar meer katten zijn, weet hij/zij niet hoe zich te gedragen. Ze zijn eenvoudigweg verleerd met hun soortgenoten te communiceren. Ik vind dat dat je dat geen enkele kat aan mag doen. Als je persé maar 1 kat wilt, ga dan naar een asiel en verlos zo'n dier van zijn/haar soortgenoten, maar kweek niet bewust zo'n stakker.
Mijn oude poes is altijd heel gelukkig geweest naar mijn mening zijn dat gedachtes van een mens. Dat als ze ooit in een asiel komen zou kunnen daar kan ik geen ordeel over geven want onze poes is altijd bij ons geweest. Maar ik vind niet dat mijn poes een stakker was.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Nyncke »

Tja, het blijft een lastige vraag.
Ik denk dat katten van jongs af aan alleen kunnen zijn en dat ze daar niet persé ongelukkig of a- sociaal van hoeven te worden.

Sommige dingen hangen ook af van de tijd waarin je leeft en dus hoe iets wordt beleefd.

Zeker is dat het gemakkelijker is om 2 katten te hebben, ze hebben elkaar om zich te vermaken en hebben ons vn nodig als bakkenvullers. Zeker als ze jong zijn.
Alleen worden ze vanzelf meer gericht op de omgeving ( en op jou of bv de hond )


Voordeel van kat alleen is dat je ze ( als je er van jongs af aan mee begint ) overal mee naar toe kunt nemen. In mijn studententijd vond ik dat een must.

Kortom, ik heb er geen klip en klaar antwoord op, het hangt af van je persoonlijke omstandigheden.
Maar een kat alleen kan heel goed en wordt niet persé asociaal en doodongelukkig, integendeel.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Roosje »

Het zal per kat verschillen of hij alleen wil zijn of niet. zelf ben ik ook met 1 kat begonnen maar ik kon duidelijk aan haar merken dat ze eenzaam was op momenten dat wij niet thuiswaren. Daarom hebben wij er wel een tweede bij genomen en ze vermaakt zich nu veel beter. Als je 1 kat wil zou ik inderdaad wel voor een asielkat gaan waarvan je zeker weet dat ie alleen wil zijn, omdat je daarvan meer zekerheid hebt dat ie dat het liefste wil. Van een kitten weet je dat niet...
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Umimeis »

Ook ik ben met 1 kat begonnen. Opzich had ik er geen kat bij hoeven te nemen want Flea vermaakte zich wel met de andere katten buiten (hij had een vriendje met wie hij altijd aan het donderjagen was)
Maar toch heb ik er nog 1 bij genomen omdat ik dat zelf heel graag wilde en bovendien ga ik heel soms ook wel een weekend weg naar familie die in het zuiden woont (of ergens anders naar toe wil), dus ik vond het dan fijn dat Flea dan niet helemaal in z'n uppie thuis was want z'n vriendje kwam hier toch nooit naar binnen.

In het begin moest Flea helemaal niks van Sam hebben, dus heb ik echt getwijfeld of ik er goed aan had gedaan om er nog een kitten erbij te nemen. Maar uiteindelijk zijn ze elkaars beste vriendje geworden.


Het ligt er natuurlijk ook aan of je een kitten neemt of een volwassen kat die wel tegen alleen zijn kan.
Ik weet niet of je overdag veel weg bent?
Maar als je voor een kitten gaat, dan zou ik er toch 2 nemen. Da's gezelliger.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Lidaju »

Ik heb ook maar één kat, wel met 7 jaar uit het asiel gehaald. Hij kan overdag naar buiten om soortgenoten te zien, maar meestal blijft hij gewoon de hele dag binnen.
Mijn vorige kat heb ik ook alleen gehad, ook hij kon naar buiten, maar had ook niet het idee dat hij eenzaam was.
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Plaats reactie