Is 1 kat eenzaam?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door daantje »

Ik denk absoluut dat een kat alleen kan zijn. Ik heb in mijn omgeving genoeg voorbeelden van katjes die verder geen "vriendjes" hebben (gehad).
Een voorbeeld hiervan is de kat van mijn nichtje... dit katje wordt 21 jaar! Altijd alleen geweest en genoeg gehad aan de aandacht en liefde van mijn nichtje en haar man.

Als ik voor mezelf spreek dan vind ik het toch gezelliger om op z'n minst twee katjes te hebben. Hoewel die twee dan zomaar ook niet kunnen "klikken".

Ik denk dus dat je heel goed moet kijken naar karakter en gedrag, van daaruit kun je zelf wel opmaken wat een keuze zou kunnen zijn ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
xbiieke
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2022 19:57

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door xbiieke »

Hallo,
Ik heb sinds kort een 11 jarige kat geadopteerd. Nu heb ik constant een onrustig gevoel dat ze alleen zit. Ik werk alle dagen tussen 7-18u, nu weet ik ook niet wat haar gewoontes waren bij het vorig baasje. Volgens mij was zij alle dagen thuis.. Ze gaat ook niet buiten maar dat is ze gewoon. Nu met het mooie weer blijf ik dan ook wat langer weg.. Is dit zen probleem dat ze veel alleen zit? Is het beter dat ik een andere thuis zoek of kan ze perfect alleen zijn.. :( zit er zo met in..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door nellebel »

naar mijn idee er is een verschil tussen een kat die solo is, dus graag alleen is zonder andere katten en een huisdier hebben. en daarmee bedoel ik dat wanneer je een huisdier hebt ik vind dat je er ook tijd aan moet besteden. ik bedoel het niet aanvallend maar een huisdier is geen sierstuk in je huis. dus als je hele dagen weg bent en nu met het mooie weer nog meer vraag ik me af waar je een huisdier voor hebt genomen? ik ben weg van 7:00 tot 15:30 uur, zodra ik thuis kom heb ik allerlei HH klusjes maar die doe ik samen met mijn katten. ik betrek ze vanaf dat moment overal bij. zingen, spelen, praten met ze. ik ben met ze bezig (al is het kroelen en samen tv kijken op de bank) tot ik naar bed ga (en dan gaan ze mee.) wij gaan in het weekend zelden een dagje weg, dat is per jaar op 1 hand te tellen. vakantie? 1x per 5 jaar een midweekje? dat is veel. nou ben ik misschien wel wat extreem erin maar ja. mijn katjes betekenen veel voor me en voor mijn plezier hun achter laten?? nuhhhh
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Rik »

xbiieke schreef: 18 mei 2022 20:32 Nu met het mooie weer blijf ik dan ook wat langer weg..
Waarom blijf je met mooier weer langer weg?

Ik heb altijd het gevoel... "Ik wil naar mijn katjes". Ik werk nu thuis maar vroeger werkte ik van 9:00 tot 18:00 en had ik altijd wel het gevoel snel naar huis te willen.

Op zich zou 7:00 tot 18:00 werken geen probleem hoeven te zijn (hoewel het wel ongeveer het maximum voelt), maar als je dan niet het gevoel hebt snel lekker naar je katten te mogen dan blijf je dus nog langer weg. Dat lijkt me dan wat veel.

Sommige katten kunnen heel goed alleen zijn. Zeker wat oudere katten. Die slapen veel en kunnen zich goed zelf vermaken (als je zorgt voor genoeg dingen in huis). Dus je moet eigenlijk een beetje kijken hoe jouw kat reageert op het alleen zijn. Hoe is ze wanneer je thuiskomt? Hoe is ze als je het weekend thuisblijft?

Waarom heb je haar eigenlijk geadopteerd?
(Gewoon een vraag die je jezelf zou moeten stellen om te kijken of je genoeg drang hebt om veel tijd bij haar te zijn.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Is 1 kat eenzaam?

Bericht door Anne »

Ik vraag me ook af waarom je haar geadopteerd hebt als je zo weinig thuis bent?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie