Dilemma.. advies gevraagd!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Dafpoetser »

Met het nemen van een kat ga je inderdaad een verbintenis van minstens zo'n 15 jaar aan.
Dus inderdaad goed dat het weloverwogen is / wordt.

Ik denk / hoop dat je vriend inziet dat je het echt zo graag wil, dat hij instemt.
En dan moet je niet raar staan te kijken als juist HIJ de dikste maatjes met de kat wordt.

Heel veel succes in elk geval!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Cari »

Nog even voor de duidelijkheid: er is een verschil tussen "alleen kunnen zijn" en "alleen willen zijn".
Katten uit de eerste categorie zijn veel talrijker, maar die zullen het leven met een maatje wel leuker vinden. Ik vind het sneu om zo'n kat te nemen, omdat je het dier dan veroordeelt tot het levenslang geen contact meer hebben met soortgenoten, want hij/zij kan niet naar buiten. Het leven is voor zo'n kat misschien leefbaar, maar zeker niet de beste optie en dat is toch wat je wil. Katten uit de 2e categorie zullen blij zijn het rijk alleen te hebben, maar dan kan je er dus later nooit nog eentje bij nemen. Als zo'n kat wel graag mensenaandacht wil, kan hij/zij je behoorlijk gaan claimen, omdat hij verder geen afleiding heeft. Als jij en je vriend ( ;-) ) dat leuk vinden, is dat natuurlijk fijn, maar dan heb je wel een kat die lange tijd per dag alleen zit en dat vindt de kát weer niet fijn. Het zou dan kunnen dat hij zijn frustraties gaat uitleven op de kostbare meubeltjes :shock: Beter zou dus zijn een kat die graag veel slaapt en zo de dag wel doorkomt. Het type 'theemuts'. Is dat wat je wil? Ik denk dat je vriend dat niet erg zou vinden, maar jij zal liever voor een ander type gaan denk ik.
Ik begrijp best dat jullie niet aan 2 katten willen beginnen bij zoveel twijfels, maar toch denk ik dat dat voor alle partijen de beste keuze zou zijn. De katten zijn dan nooit alleen en kunnen hun sociale behoeftes altijd bij elkaar kwijt. De kans dat je vriend 'verliefd' wordt op een vrolijk en aanhankelijk stel is ook groter dan op een 'theemuts' die alleen maar slapen wil ;-) .

Oei, ik zie dat er al weer meer berichten geplaats zijn tijdens mijn schrijven... Nou ja, ik zet 'm er toch nog maar even bij.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door sandy »

Ik heb overigens jaren geleden ook een asielkat gehad die ik bijna 14 jaar alleen had.
Hing als een klit aan mij en was dik tevreden met haar leventje, dus 1 kan best als deze dat gewoon is.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Thx sandy, umimeis & loek, fijn dat jullie het begrijpen :)

Ben nu even aan het browsen op dierenasiels.com... Had mijn vriend vorige week al gebombardeerd met linkjes maar daar reageerde ie nog niet echt op, haha
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Dafpoetser »

Ik denk het ook Sandy.
Wij hebben ook 1 kat, en dat gaat helemaal goed.
Denk ook niet dat Tommie een andere kat in zijn buurt "duldt", ik ben immers van hem!

Vorig jaar heb ik in de vrieskou een straatrakkertje gevangen (toen ik 'm voor het eerst zag schrok ik me rot, want hij leek heeeeel erg veel op Tommie, zie foto) en deze is gelukkig na quarantaine snel geplaatst in een nieuw huisje (ik belde heel geregeld met het asiel om te vragen hoe het met de kat was, etc.)

Maar toen de bench met kat in het halletje stond, liep Tommie grommend en met een staart als een plumeau door huis.
Dus ja, ik denk niet dat wij er wijs aan doen om een tweede in huis te halen.

Afbeelding
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Oewww ik denk dat ik wat gevonden heb :D

http://www.ikzoekbaas.nl/asiel-dieren/k ... maastricht

Nadia is een mooie pikzwarte poes van ongeveer 6 jaar oud. Ze is naar het asiel gebracht omdat er in haar huishouden nog andere katten leefden. Nadia werd hier erg gestrest van. Ze is het best op haar plek als ze ergens alleen leeft en alle aandacht krijgt. Nadia is een echte babbelkont, ze kan uren verhalen aan je vertellen. Ook de mensen die langs het raam lopen krijgen ellenlange verhalen te horen van Nadia. Ze ligt ontzettend graag in het zonnetje te genieten van de warmte en kan uren naar alles wat er buiten gebeurt kijken. Nadia is een echte knuffelkont, ze vindt het heerlijk om vertroeteld te worden en begint dan heel hard te spinnen en alle kanten op te rollen. Ze ligt graag onder een dekentje of onder het dekbed te dromen, als je haar dan roept springt ze op en komt naar je toe voor een knuffel. Verder is Nadia heel gemakkelijk met eten. Ze eet alle soorten brokken, zolang ze maar elke dag een stukje kaas aangeboden krijgt. Dit is haar favoriete hapje en als je haar een stukje kaas geeft, wordt je daar uitgebreid voor bedankt met een knuffelpartij. Kortom: aan Nadia heeft u een ontzettend lieve, aanhankelijke huisgenoot. Ondanks dat ze heel aanhankelijk is, is het ook een stabiele kat, ze kan zich ook ontzettend goed alleen kan amuseren, dus u houdt zelf ook nog wat vrije tijd over.

Nu mijn vriend nog meekrijgen :P

Groetjes Flo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Adriana »

klinkt heel goed in de omschrijving en wat een leuk vooruitzicht!

spreek je wel een goeie teruggeefgarantie af met de mensen in het asiel voor als het toch echt helemaal niet gaat? en situatie even goed uitleggen daar..
wens je heel veel plezier en duimen dat dit (voor jullie beiden hihi) een goeie match is...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Cari »

Klinkt goed :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Ilone »

Mooie kat, en de omschrijving klinkt ook goed!
Dat zou best wel eens jouw/jullie match kunnen zijn ;)

Als je overgaat tot het aanschaffen van 1 kat, zorg je dan wel voor genoeg afleiding? Speeltjes, krabpaal, mandje(s)/hangmatten (ik heb bijvoorbeeld hangmatten voor aan de muur, erg geliefd hier ;) ).
Een kat kan makkelijk alleen, maar het moet wel genoeg te doen hebben, anders gaat het juist wél je huisraad slopen ;)

Succes met je vriend ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door castratenkoor »

Succes met het vinden van DE kat voor jou. Ik sluit me bij Ilone aan, zorg voor meerdere ruimte waar ze in mag en in elke ruimte Krabpaal, speeltje en lekker ligplaatsen. Dat hoeven niet allemaal dure manden te zijn. Een doos met een handdoekje erin wordt ook erg op prijs gesteld.

Succes en veel voorpret!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door sandy »

Zou leuk zijn als zij het word, zwarte katten blijven meestal zitten omdat veel mensen liever katten met leuke kleurtjes hebben.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Ja en ook omdat ze 'al' 6 jaar is.. vind ik het juist leuk om haar te nemen :) De beschrijving klinkt ook goed, precies wat ik zoek eigenlijk, maar goed het is geen product maar een levend wezen, dus je weet natuurlijk nooit hoe het 'in het echt' is.

Ik heb mijn vriend in ieder geval overgehaald om eens een keer te gaan kijken :D Dat is tenminste al iets.. Ik heb bij de Intratuin vorige keer ook een super mooie slaapmand gezien met daarbovenop nog een kussentje, een overdekt mandje zeg maar. Echt super leuk.. we gaan er morgen weer heen en ik wil 'm super graag hebben! Maar mijn vriend vind dat niet goed omdat ik eerst maar moet afwachten of we uberhaupt wel een kat nemen. Maargoed.. toch stiekem even kijken of ze 'm nog hebben morgen ;)

Een hangmat klinkt trouwens ook wel grappig :D kan me voorstellen dat dat leuk is voor ze.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Ilone »

In mn fotoalbum staan "een paar" ;) foto's van de hangmatten. Kan je een beetje een idee opsnuiven? ;)

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 35#p417835
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Umimeis »

sandy schreef:Zou leuk zijn als zij het word, zwarte katten blijven meestal zitten omdat veel mensen liever katten met leuke kleurtjes hebben.
Hmmm ik zou er anders graag nog een zwarte poes/kater erbij willen hihi
Ik vind zwarte katten juist heel mooi.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Roos en Minousch »

Dafpoetser schreef:Ik denk het ook Sandy.
Wij hebben ook 1 kat, en dat gaat helemaal goed.
Denk ook niet dat Tommie een andere kat in zijn buurt "duldt", ik ben immers van hem!

Vorig jaar heb ik in de vrieskou een straatrakkertje gevangen (toen ik 'm voor het eerst zag schrok ik me rot, want hij leek heeeeel erg veel op Tommie, zie foto) en deze is gelukkig na quarantaine snel geplaatst in een nieuw huisje (ik belde heel geregeld met het asiel om te vragen hoe het met de kat was, etc.)

Maar toen de bench met kat in het halletje stond, liep Tommie grommend en met een staart als een plumeau door huis.
Dus ja, ik denk niet dat wij er wijs aan doen om een tweede in huis te halen.

Afbeelding
Dat is normaal gedrag hoor, als er ineens een vreemde kat in huis zit, je kan daar nooit op uitmaken dat hij daarom niet bij een andere kat kan, dat moet eerst goed wennen samen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie