Dilemma.. advies gevraagd!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Hallo iedereen,

Ik zit met een dilemma :( Ik wil heel graag een katje, al echt heel lang, maar ik weet niet of de situatie het toelaat op dit moment.

Ik ben in maart gaan samenwonen met mijn vriend in een 3 kamer-appartement (genoeg ruimte op zich, hij kan alleen niet naar buiten). Ik ben sinds januari afgestudeerd en nog steeds op zoek naar werk, dus ik ben nu gewoon altijd thuis. Mijn vriend werkt fulltime en ik moet ook fulltime gaan werken... En ik dacht dus: dit is het perfecte moment! Ik ben elke dag thuis, ik kan hem opvoeden en alle aandacht geven, en als ik dan eenmaal ga werken is ie gewend aan het huis en de regels en kan ie makkelijk alleen zijn. Het hele-dag-alleen-zijn wilde ik ook in fasen gaan opbouwen, niet ineens 5 dagen achter elkaar. Het duurt waarschijnlijk nog minstens 2 a 3 maanden voordat ik aan het werk ben.

Maar ik heb vandaag heeeel erg veel gelezen op dit forum en de site en in een boek (101 vragen van uw kat) en ik las dus dat zelfs na een paar maanden een jonge kat nog niet zo lang alleen kan zijn... tenminste, niet in zijn eentje. Dan zouden we 2 katten moeten nemen en dat willen we allebei gewoon niet, dat is net even teveel zeg maar. Vooral omdat we beide nog nooit voor een kat hebben gezorgd. Maar ik ben opgegroeid op een boerderij dus heb altijd voor veel dieren gezorgd (honden, konijnen, hamsters, kippen, vissen :P). En daarbij, we zijn allebei élke avond thuis en ook elk weekend (bijna) de hele dag. Dus hij zal echt geen aandacht of iets te kort komen, het probleem is alleen die 5 werkdagen dat we allebei weg zijn.. (over 2 a 3 maanden dus).

En mijn vriend is als de dood dat zijn meubels (leren bank, hoogglans kasten, dure audio-installatie) kapot worden gemaakt door onze toekomstige lieveling. Met een 2e kat is die kans een stuk kleiner heb ik gelezen. Maar dat is dus geen optie. Het is dus zaak om zoveel mogelijk afleiding (plekje voor 'm op de vensterbank aan de straatkant, variatie in speeltjes, verstopte brokjes, etc.) te creëren. Maar ik ben dus bang dat dat niet genoeg is en dat 2/3 maanden te snel is om 'm zo veel alleen te laten. Voor de duidelijkheid: ik wil echt het allerbeste voor mijn kat en als de omstandigheden het gewoon echt niet toe laten wil ik dat zo'n beestje niet aandoen, hoe graag ik het ook wil...

De opties zijn dus:
- Ik neem geen kat, ik kan hem simpelweg geen 5 dagen 8 uur per dag alleen laten!
- ik neem een kat, voed hem op zolang ik thuis ben en ga huis zo in richten dat hij genoeg afleiding heeft gedurende de dag + veeeel aandacht 's avonds en in het weekend (maar mijn vriend zegt dat ik, als ik eenmaal een kat heb, helemaal niet meer gemotiveerd ben om te gaan werken :oops:)
- ik neem 2 katten (eigenlijk geen optie, maar oke)
- in de buurt gaan werken zodat ik tussen de middag naar huis kan (mijn vriend zegt dat dat niet reëel is maar goed)
- misschien een oudere kat nemen? Ik wil nu eigenlijk liefst een kitten omdat die makkelijker zijn op te voeden en sneller gewend zijn in huis (dat heb ik tenminste gelezen, maar ik begrijp dat de meningen daarover nogal verdeeld zijn), maar een oudere kat kan makkelijker alleen zijn en sloopt (meestal) niet zoveel als een kitten. Maar ja, misschien sloopt ie juist méér als ik ga werken, omdat het langer duurt/moeilijker is om 'm op te voeden...

Maar stel dat ik ermee wacht en ga werken heb ik toch nooit meer tijd om een kitten op te voeden? Hoe doet iedereen dat dan met een fulltime baan? Ik wil het echt super graag en ben bang dat het nu misschien niet meer gaat lukken :( Dilemma dus. Ben benieuwd wat jullie er van vinden! Kan wel wat adviezen gebruiken want soms lees je zoveel verschillende dingen.. :-(

Groetjes Flo!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Umimeis »

Met een fulltime baan kun je best katten hebben hoor! Ik zou voor 2 katten gaan, dan kunnen ze samen spelen als jullie weg zijn. En minder kans dat ze uit verveling dingen stuk krabben.
Zorg dat je genoeg speeltjes hebt en krabpalen.
Katten hoeven niet perse naar buiten, er zijn genoeg mensen die hun katten binnenhouden.

Je zou ook in het asiel kunnen kijken naar een wat oudere kat die liever alleen is.
Niet alle katten vinden het fijn om het huis te delen met nog een andere kat.
En natuurlijk ook 1 die tegen alleen zijn kan overdag.

Ik zelf was begonnen met 1 kat. Hij zat in het begin wel aan het behang of aan de bakn, maar dat heb ik hem meteen afgeleerd met de plantenspuit.
Later heb ik toch nog maar een 2e kitten genomen, vond ik leuker voor Flea.
Ze zijn nu de beste maatjes.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Thx Umimeis! Ja, ik heb ook gelezen dat het met 2 katten wel kan, maar dat is dus niet echt een optie voor ons..

Het probleem is gewoon: áls we een kat nemen.. wordt het dan een kitten (qua opvoeding makkelijker, maar is dat verantwoord om die na 2 a 3 maanden al zo lang alleen te laten?) of een volwassen kat. Een volwassen kat lijkt me een stuk moeilijker qua opvoeding, gewenning en (met ons overeenkomend) karakter.. Maar dan ook weer, iedere kat is weer anders en past zich aan op een ander tempo, dus het kan ook precies andersom zijn :P

Ik vind het echt een hele moeilijke keuze, ik wil gewoon dat ie het allerbeste krijgt dat ik hem kan geven dus ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door sandy »

Een volwassen kat krijg je in het asiel uitleg over het karakter voor zover dat bekend is, dan kan je zelf een keuze maken welke het best bij je past.
Het zijn niet allemaal per definitie slopers, onze katten hier(4)maken nooit wat kapot.
Ik zie hier dus eigenlijk maar 2 keuzes, of een volwassen kat die gewend is alleen te zijn of 2 kittens omdat dan alleen blijven hele dagen ik in ieder geval wel zielig vind.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Catfish »

Ik sluit me helemaal aan bij Sandy. Of een oudere kat uit het asiel (inderdaad vanwege de eerlijke beschrijving over het karakter) of twee kittens.
Eén kitten zou ik echt niet doen als jullie allebei fulltime werken, sneu. Dat staat ook eigenlijk garant aan slopen... Wat denk je dat dat kitten de hele dag gaat doen? ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Thx voor de adviezen iedereen! Voor een kitten snap ik dat hele dagen alleen thuis niet verantwoord en gewoon zielig is. Maar ik werk nu (en de komende maanden) dus ook nog helemaal niet, ik ben gewoon de hele dag thuis! Waarschijnlijk pas over een aantal maanden en dat is natuurlijk ook helemaal niet zeker. Maar als ik dus ga werken zou ie toch al een stuk ouder zijn en ik kan 'm tegen die tijd toch langzaam aan laten wennen aan het alleen zijn?
Stel dat ie op dat moment 6 mnd oud is, zou dat kunnen of is dat nog te jong om zoveel alleen te zijn?
En als we een oudere kat nemen, wat voor leeftijd raden jullie dan aan?

Groetjes Flo
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door sandy »

Juist op die leeftijd hebben ze enorme energie, ze komen immers in de pubertijd, die energie moeten ze kwijt en kan je wel raden wat er kan gaan gebeuren, lijkt mij geen goed plan dus ;)
Juist dan is een speelmaatje helemaal prettig.
Leeftijd, sja dat is een lastige, zou het onder een jaar niet doen in elk geval.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Oke heel erg bedankt..

Ik heb het er met mijn vriend over gehad.. 2 kittens gaat gewoon echt niet lukken, dus we gaan misschien binnenkort eens een asiel bezoeken om te kijken of er een volwassen kat is die bij onze situatie past :)

Ik had heel graag een kitten gewild maar goed, ik wil natuurlijk geen gestrest katje thuis die doodongelukkig is.. En misschien kunnen we ooit alsnog een kitten opvoeden.. wie weet :D

Ik ga in ieder geval m'n handen vol hebben aan onze nieuwe aanwinst :) hoop dat we er gauw eentje vinden!
Gebruikersavatar
nolita2009
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2010 23:11

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door nolita2009 »

misschien heb je hier wat aan.

ik heb jaren geleden in 1993 een 5-jarige kater uit het asiel gehaald ik was ook op slag verliefd op hem hoor toen ik hem zag, ik eigenlijk gewoon effe kijken omdat ik met hetzelfde zat.

hij heeft heel veel met me meegemaakt verhuizingen 3x,dat maakte hem allemaal niks uit, hij paste zich overal aan,ook aan andere huisdieren, niks kapot gemaakt omdat hij al wat ouder was, een krabpaal is wel een must, hij hield superveel van autorijden dan zat hij op de hoedenplank, echt geweldig heel veel mensen dachten een pluchebeest maar dan draaide die zijn kop om vannuh, ik ben wel echt ja, hij is 21 jaar geworden en ik heb hem vorig jaar helaas in moeten laten slapen.


ik heb inmiddels ook 2 andere poezen die als kitten zijn gekomen, nou die slopen veel meer hoor, dus ik raad aan om toch in het asiel te gaan kijken, tenminste als je geen gesloop wil, gordijnen enzo of je bank, kittens zijn toch tot een jaar erg speels en ondernemend.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoi Flo!

Als ik je situatie zo lees zou ik denk ik voor een wat oudere kat uit het asiel gaan. Als je daar aangeeft wat je zoekt kunnen ze je helpen, er zijn oudere katten die juist liever alleen zijn. Het is wel waar dat je een kitten nog wat makkelijker op kunt voeden dan een oudere kat, maar bij een kitten weet je ook nooit hoe hij of zij uiteindelijk wordt; het karakter kun je niet of nauwelijks beinvloeden. Ook kunnen oudere katten, zoals al gezegd, zich prima aanpassen. Heb zelf 2 oudere katten een jaar na elkaar (een van 5 jaar en een relatief jonge, 2 jaar) in huis gehaald zonder dat ik ze ook maar kende. Bij beide heb ik binnen een uur moeten besluiten of ik ze wilde laten opereren of niet (de eigenaren wilden ze af staan, als niemand ze op kon/wilde vangen en operatie betalen zouden ze geeuthanaseerd worden) en ik heb er nooit spijt van gehad. Max, de 1e, is nu in goede handen bij mijn ex-vriend, heeft veel veranderingen meegemaakt maar wordt alleen maar aanhankelijker en Dean kwam hier als een zielig hoopje ellende en blijkt echt zo gek als een deur te zijn!
Hoop dat je veel hebt aan alle tips, adviezen en verhalen hier, heel goed dat je raad vraagt op het forum :grin:
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Cari »

Hai Flo, heel fijn dat je je voor de aanschaf zo goed oriënteert. Je hebt het beste voor met je toekomstige kat en wil hem ook gelukkig zien. Een volwassen binnenkat die graag alleen is, is voor jullie de beste optie. (Een ouder stelletje zou helemaal mooi zijn.. :eshifty: ) Een kitten alleen is ronduit zielig - die heeft sowieso behoefte aan een soortgenootje. Ken je de site www.dierenasiels.com? Als je daar geen enkele kat vindt die je aanspreekt.... ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door ayla »

sorry dat ik weer over 2 katten begin, maar ik herken jouw situatie. Wij wilden eigenlijk maar 1 kat, maar kwamen thuis met 2, en ik moet zeggen dat gaat echt prima! ik weet natuurlijk niet wat jullie redenen zijn om er toch maar 1 te willen, bij ons waren dat flink wat redenen ( klein huis, niet naar buiten, niet heel veel geld, allergie, vriendlief die op dat moment nog niet veel in aanraking was geweest met dieren en dus niet wist of hij het wel wat vond etc.)

Ik zou ook voor een wat oudere kat gaan die prima alleen kan zijn. In het asiel zitten echte schatten, sommige welliswaar ziek, zou je die ook een fijn welkom willen bieden?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Thx iedereen, voor het delen van jullie verhalen en ervaringen. Dat doet me echt goed :) Ik denk ook wel dat er ergens in een asiel een poeslief op ons te wachten zit die goed bij ons past. Ziek of speciaal voedsel is geen probleem, ik wil die stakkers graag er bovenop helpen.

Wat ik me nog wel afvraag.. een kat die graag op zichzelf is.. betekent dat dan ook meteen dat ie niet of minder knuffelig/aanhankelijk is? Want dat zou ik toch wel jammer vinden eigenlijk.. Wat ik zoek in een kat is een echte knuffel en fijn gezelschap, echt een onderdeel van ons 'gezinnetje'. Natuurlijk kan ie z'n eigen gang gaan maar ik zou het jammer vinden als ie nooit naar ons toe zou komen ofzo. Snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

De reden dat wij echt geen 2 katten willen is omdat we allebei nog nooit voor een kat hebben gezorgd. Het huis is verder wel groot genoeg maar ze kunnen niet naar buiten. En mijn vriend weet inderdaad nog niet zeker of ie er wel eentje wil. Gisteravond zei hij ineens dat hij het eigenlijk gewoon niet wil :( dat we het alleen maar zouden doen omdat ik het wil.. omdat ik ivm ons samenwonen alles heb moeten wegdoen en in zijn huis ben komen wonen, dat ie mij dit niet wil misgunnen zeg maar.. Hij denkt ik het hem later ga verwijten als hij het mij nu verbied om een kat te nemen.. maar ja als hij het gewoon écht niet wil.. dan ga ik me weer schuldig voelen. Ik wil natuurlijk wel dat onze toekomstige poeslief zich welkom voelt bij ons allebei :) Maar misschien gaat hij het ook vanzelf wel leuk vinden.. wie weet.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Umimeis »

Voordat ik Flea en Sam kreeg, had ik ook totaal geen ervaring met katten.
Ik ben namelijk met honden opgegroeid. Dus het maakt niet uit of je 1 of 2 katten neemt, zolang je maar goed inleest wat het verzorgen van katten inhoud.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door ayla »

ik had ook nog nooit een kat voor mezelf gehad. en mijn vriend beweerde altijd niet van dieren te houden. De kat die bij ons was in het studentenhuis was niet zo een leuke kat, en mijn vriend wilde om die redenen geen katten meer. Dacht dat alle katten zo waren als Gizmo. enkel krabben, bijten, aanvallen e.d. IK heb mijn vriend toen echt de tijd gegeven om aan het idee te wennen en hem in aanraking gebracht met katten. En langzaam aan veranderde hij van mening, in die zin dat hij een kat zou gedogen. Hij wilde er absoluut geen 2.
Uiteindelijk zijn er wel 2 gekomen. en denken we nu na over een 3e. En mijn vriend? die is echt smoorverliefd op de beestjes. Als je die 3 af en toe samen ziet! Zo lief!

Ik denk niet dat het verschil uitmaakt of je er 1 of 2 neemt. als je er 2 neemt hoeft je vriend er ook minder aandacht aan te besteden qua spelen e.d. Dan spelen ze samen.
Ik denk dat het meer een kwestie is dat hij helemaal geen katten wil?
Heel veel succes ermee! als je nog vragen hebt kun je me altijd een PB'tje sturen.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie