Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
anglia
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2010 09:59

Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Bericht door anglia »

Hallo,

Ik wilde eens vragen hoeveel ruimte een kat nodig heeft. omdat ik niet weet of wij ruimte genoeg hebben.
Wij wonen in bij de ouders van mijn vriend, op de beneden verdieping loopt een hond rond. dus daar zou de kat niet kunnen komen.

Anglia
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Bericht door Leonie89 »

hoi,

het is niet onmogelijk om katten en honden samen te houden hoor! vaak is het een kwestie van wennen..
hoe is de ruimte afgeschermd? want een kat laat zich echt niet tegenhouden door een traphekje..
maar hoeveel m2 zou de kat hebben als hij alleen op de bovenverdieping zou mogen komen?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Bericht door Cari »

Hallo Anglia,
Hoeveel ruimte een kat nodig heeft, is afhankelijk van hoe leuk en spannend die ruimte is en van de hoeveelheid energie, onderzoekingsdrang en lust naar avontuur van de kat zelf.
Jouw situatie lijkt me verre van ideaal. De benedenverdieping is al gelijk verboden terrein, omdat daar een 'enge vijand' zit. (Katten en honden kunnen overigens vaak fantastisch samen). Je kat zit dus boven opgesloten, waar niet altijd iemand is en de gezelligheid bevindt zich waarschijnlijk beneden. De kat zal niet naar buiten kunnen en ook geen maatje hebben, wat voor de meeste katten ook een groot gemis is.
Zoals ik de situatie nu zie (correct me if I'm wrong), is het voor een kat niet fijn om bij jullie te wonen. In het belang van de kat zou ik het niet doen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Bericht door jobey »

Mag ik vragen of jullie tijdelijk of voor de lange duur bij je schoonouders in woont. Als het voor korte tijd is, zou ik wachten met het aanschaffen van een kat totdat je je eigen plekkie hebt. Op de lange duur is het natuurlijk verre van ideaal. De kat krijgt dan weinig aandacht en dat is jammer....
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
anglia
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2010 09:59

Re: Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Bericht door anglia »

hallo,

ik heb het misschien allemaal niet zo goed uitgelegd. Op de beneden verdieping is de woonkamer en de keuken van de ouders, en dus ook de hond. Hier is een deur met daarachter de trap naar boven. Dus geen afsluiting met een hekje, maar een echte deur. De kat mag niet bij de hond omdat het al een heel erg oude hond is en hij niet gesteld is op andere dieren.

Op de eerste verdieping zijn de twee slaapkamers die van ons en die van de ouders en hier is ook de badkamer. Onze woonkamer is op de 2de verdieping, hier is onze tv en computer en onze zetel. Het is dus niet zo dat de kat `s avonds niet bij ons zou kunnen zijn.

Wij wonen hier wel tijdelijk in, maar dat zou misschien wel enkele jaren kunnen zijn. Ik dacht om misschien een kat uit het asiel te nemen, die al wat rustiger is en het gewoon is om binnen te blijven, misschien een kat die op een appartement woonde. Maar toen ik begon op te zoeken, vond ik vaak dat een kit beter is omdat deze zich beter aanpassen.

Ik hoop dat het nu duidelijker is? Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Bericht door Biny »

Opzich zou ik dan wel een asielkat nemen, een binnenkat die het gewend is. Een kitten heeft denk ik juist veel energie en dat moet er ook uit (ervaring haha!)
Dus ik denk dat je juist beter een wat oudere binnenkat kunt nemen ipv een kitten.
Ik weet niet hoe groot jullie woonkamer is? Maaropzich zijn er hier wel meer die klein wonen volgens mij.. Ook vind ik het veel beter om 2 katten te nemen. Dan hebben ze veel aan elkaar en zijn ze niet alleen..! Ténzij je ervoor kiest om bij het asiel een volwassen binnenkat te nemen die níet gesteld is op andere katten. Maar een 'sociale' kat die wel graag een vriendje heeft zou ik zielig vinden als ie dan alleen wordt geplaatst. Dus als je maar 1 wilt, zou ik een kat kiezen die ook echt maar in z'n eentje kan en wil zijn.
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
anglia
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2010 09:59

Re: Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Bericht door anglia »

Maar het kan dus echt wel?
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Bericht door jobey »

in dat geval lijkt het mij geen probleem. Als er gewoon een woonkamer is waar jullie dan ook zijn, krijgt hij/zij gewoon de aandacht die het verdient.

Een kitten of een asielkat, tja dat is een keus die je zelf moet maken. In beide gevallen zul je de kat/poes veel dingen af moeten leren wat jij niet wilt hebben en in beide gevallen kun je te maken krijgen met een drukke kat/poes. De drukte is namelijk afhankelijk van de leeftijd. Ik heb recent ook een asielkat genomen, 2 jaar oud, maar heeft ontzettend veel energie.

Het is waarschijnlijk wel zo dat een kitten meer aandacht nodig heeft omdat het veel meer moet leren als een asielkat. Voorbeeld ervan is het zindelijk maken in huis.

Ik zou het gewoon doen, maar de keus voor een kitten of een asielkat die is aan jouw....
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou 1 of 2 asielkatten nemen, volwassen die al goed met elkaar kunnen daar in het asiel.
En jullie ruimte voor de katten gezellig maken met speelgoed en krabpaal. Een eerste vereiste is dat het geen katten zijn die per sé naar buiten moeten kunnen, want dat gaat niet werken.
En om de kat(ten gezond) te houden kiezen voor een goed soort voer, uit de dierspeciaalzaak, geen supermarktvoer.

Dinie
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Bericht door Ilone »

Ik zeg, doen :grin:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
anglia
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2010 09:59

Re: Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Bericht door anglia »

Als ik het doe ga ik er eentje proberen te zoeken die geen katten gezelschap wil. Vind de ruimte nu wel wat klein voor 2. Ik moet enkel mijn vriend nog overtuigen. Ik denk niet dat hij begrijpt wat een gevoel het voor mij is als een kat kopjes komt geven, dat maakt mij echt zo gelukkig. Hij is meer een honden vriend...
Toen ik nog thuis woonde had ik een siamees, maar die is bij mijn moeder gebleven.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Bericht door castratenkoor »

In het asiel zit vast wel een einzelganger die liever zonder kattenvriendjes bij mensen woont.
Ga ervoor zou ik zeggen.

Dinie
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Bericht door Roosje »

Maar dat het in het asiel een einselganger is, is trouwens geen garantie dat ie dat thuis ook is. Onze Rosa had in het asiel helemaal niks met andere katten maar ze was toch wel eenzaam bij ons thuis. We hebben haar helemaal op zien fleuren toen we Baret erbij hebben genomen.
En qua ruimte maakt het ook niet zo heel erg veel uit, 1 of 2 katten.

Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het zelf ook wel fijn vond om met 1 kat te beginnen, eerst maar eens kijken hoe het zou gaan enzo. Het is toch de eerste keer dat je echt zelf voor zo'n beestje moet zorgen.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoeveel ruimte heeft een kat nodig?

Bericht door Cari »

Anglia, de situatie is me nu duidelijker en ik denk dat het zeker mogelijk is om 1, maar liever 2 katten te houden. Qua ruimte maakt dat niets uit, qua gezelligheid voor de kat, met name bij jullie afwezigheid, is het een wereld van verschil. Kittens of oudere katten, kan allebei, maar als je er echt maar eentje wil, neem dan alsjeblieft een volwassen einzelgänger, want kittens missen enorm veel als ze geen maatje hebben. Opgroeien zonder soortgenootjes is gewoon niet gezond voor hun geestelijk welzijn. Dat zal je in eerste instantie niet merken, maar het gaat de kat op een goeie (kwaaie) dag opbreken en dan heb je een probleem. Er zitten in asiels altijd wel katten die niet met hun soortgenoten om kunnen gaan (vanwege het feit dat ze die kans nooit hebben gehad) en die zijn in het asiel doodongelukkig. Soms zitten ze eenzaam opgesloten in hokjes omdat ze constant ruzie zoeken. Als je zo'n dier een thuis geeft, dan doe je iets geweldigs! En naar mensen toe zijn het meestal grote knuffelkonten ;-) ! Wel belangrijk ook: de kat moet een binnenkat zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie