Raskat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
caro
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2010 21:42

Raskat

Bericht door caro »

hallo

graag had een nieuwe kat gekocht

onze vorige poezen, elk 15 jaar, zijn overleden..ze kwamen uit een nest van moederkat die spijtig genoeg vroegtijdig is overleden en dus drie jongen naliet

veel geluk hadden we niet met poezen

in het begin ging het nog redelijk, maar naarmate ze ouder werden, hoe afstandelijker

op het eind had ik er niets van contact mee, enkel als ze eten kwamen vragen en dan liepen ze snel weg, blazen , wilden niet opgepakt worden

nu zoek ik een nieuwe poes
maar een " lieve poes"
aanhankelijk , die bij zijn baasje op de schoot springt, die lekker lig te spinnen bij me..die aan de deur staat te wachten tot ik terug kom van werk
die spint en lief is

jullie niet voorstellen hoeveel nare ervaringen ik had met mijn drie poezen

wil niet meer het zelfde meemaken

ik zoek een aanhankelijk kat
lief, betrouwaar en lekker spinnend op de schoot of op bed
die ik kan aaien en vastnemen
die speels en lief is

maar die ook alleen kan zijn als ik werken ga
of als we op vakantie gaan
dat ze een weekje zonder mij kan en iemand anders die voor haar of hem zorgt aanvaard ..
want natuurlijk zou ik er steeds iemand komen om poes iedere dag eten te geven en even te aaien

ik heb genoeg van straatkatten
wil zekerheid
een raskat met een zacht, lief en aanhankelijk karakter , zodat ik er jaren plezier van kan hebben en samen een mooie tijd kunnen hebben

ik ben een héél erge dierenvriend
maar wil dit keer een poes met een zacht lief karakter

groetjes caro
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: raskat

Bericht door ktje »

wil je niet van wolken helpen maar een raskat verschilt niks met een huistuinkeuken kat. Iedere kat heeft zo zijn eigenschappen en dat maakt niet uit of het een raskat is of niet
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: raskat

Bericht door Catfish »

Ik sluit me aan bij ktje. Elke kat, raskat of HTk-tje heeft een eigen karakter en een andere ontwikkeling. Dit is dus niet rasgebonden. Elke (goede) rasvereniging zal dit beamen.
Ga op je gevoel af. Ook met een raskat kun je 'bedrogen' uitkomen.
Enne... De perfecte kat bestaat niet (nou ja, die van mij dan :-)), maar wel heeeel veel lieve, sociale katten. Wees realistisch in je wensen.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
caro
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2010 21:42

Re: raskat

Bericht door caro »

hallo
ben héél realistisch in mijn wensen

want waarvan ik kom
vraag ik niet veel
had gewoon geen geluk met onze laatste drie poezen
denk
we hadden er toen twee moeten weg doen en ééntje houden
dat was beter geweest

maar oké
verleden tijd
en ik geloof jullie dat raskatten ook hun kuren hebben en de gewone huis en tuin kat even lief en afhankelijk kan zijn

enkel
ik wil best een gewone huis en tuinkat
maar hoe herken ik hun karakter
hoe zie ik of ze lief zijn ? op de schoot willen zitten en spinnen

want echt waar
mijn vorige katten deden dit niet eens

voor mij zou dat al zoveel zijn, een poes die op mijn schoot zit en lekker spint

maar hoe zie je dit? hoe herken je zo een kat?

een jong poesje uit een nest? dat kan alle kanten uit
je weet niet wat een karakter het zal zijn
en echt mensen
ik had zoveel pech
dat ik nu toch een goede keus wil doen

zonder of met raskat

groetjes caro
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: raskat

Bericht door Catfish »

Misschien is het een idee voor jou om naar een asiel te gaan, en een oudere kat te nemen waarvan de geschiedenis en het gedrag bekend is.
Ik heb zo al een paar ontzettend lieve knuffels in huis gehad!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: raskat

Bericht door castratenkoor »

Jij wilt een kat die uit zichzelf in de tuin en bij huis blijft. Ook een raskat zal dat echt niet doen.
Die gaat ook de hort op.
Om een kat veilig en bij je te houden, zulo je moeten beginnen een uitbraakvrij
buitenverblijf te maken.
Zo voorkom je dat je niet weet waar je dier is en je zorgt ervoor dat hij/zij niemand
tot last is, niet doodgereden wordt, niet vergiftigd enz.
Zelf heb ik 8 HTK katten, een kattenluikje wat naar een 10 meter ren leidt.
Zo weet ik altijd waar mijn lieverdjes zijn.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: raskat

Bericht door tacuma »

Inderdaad is het geen slecht idee om eens op de site van de asiels te kijken:
http://www.dierenasiels.com/ <--- kan je hier aanklikken.

We hebben zelf al ervaring met meerdere katten uit asiels en opvangen, en we zijn daar
erg tevreden over. Er staat ook altijd een beschrijving van de kat en zijn of haar karakter
bij, en eventuele bijzonderheden. En daar zijn ook raskatten bij! Bovendien is het heel zinvol
om een dier een tweede kans te bieden.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: raskat

Bericht door Tember »

Ik kan me alleen maar aansluiten met wat hierboven is gezegd. Ik begrijp je heel goed dat je een kat wilt met een bepaald karakter, in dit geval lief, aanhankelijk en een knuffelkont. Dan is inderdaad de beste optie om te kijken bij asiels. Het beste kun je binnenlopen. De mensen in het asiel zijn vaak erg betrokken met de katten en kennen hun karakters. Zij kunnen je goed adviseren. Soms zijn er ook raskatten bij een asiel, maar die zijn vaak gauw weg. Als je bij de site die hierboven ook al is aangegeven kijkt, www.dierenasiels.com kijkt, kun je ook de optie raskat (lang of kortharig) aanklikken.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een nieuw maatje!
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Boheme

Re: raskat

Bericht door Boheme »

Hoi en welkom op het forum!!

Naast de mogelijkheid om bij het asiel te kijken, kan je ook bij de verschillende rasverenigingen bij herplaatsers kijken. Dan heb je een volwassen raskat, waarbij ook de geschiedenis en karakter bekend is.

Succes!
Saantje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2010 18:05

Re: raskat

Bericht door Saantje »

Ragdolls staan ook bekend als erg leuke en lieve dieren. Alleen ik weet niet hoeveel het beestje mag kosten want ze zijn erg duur. Wij nemen mischien na deze kat een Ragoll. Mijn oom en tante hebben ook Ragdolls en zijn echt super lief.

Succes!!!
Boheme

Re: Raskat

Bericht door Boheme »

Maar ook met een Ragdoll kan je pech hebben qua schootzitten. Ik heb een vriendin met twee Ragdolls, hiervoor had ze altijd htk's die heerlijk bij je kwamen zitten. Ze heeft op basis van rasinformatie gekozen voor dit ras... en nu blijkt dat ze helemaal niet gezellig bij haar komen liggen en al helemaal niet op schoot. Daarnaast vinden ze elkaar niet leuk.... dus zo zie je maar, het ras zegt niet altijd wat.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Raskat

Bericht door ]-marjolein-[ »

Ik sluit me aan bij de rest...een raskat kan evengoed niet aanhankelijk zijn...er zijn heus wel richtlijnen zoals dat siamezen veel kletsen, ragdoll's over het algemeen leuke huiskatten zijn maar dit weet je toch nooit van tevoren als je een kat in huis haalt. En hoe veel leuke, aanhankelijke htk-katten zijn er wel niet als je goed rondkijkt wat er bij mensen in huis loopt?
Als je iets meer zekerheid wilt hebben (maar 100% heb je nooit!!!) kun je in het asiel kijken of bij een rasvereniging kijken naar herplaatsers. Dan kun je een oudere kat kiezen waar het karakter al redelijk van bekend is. maar ook dat geeft geen garantie...toen ik Dean voor het eerst zag in de praktijk (hij was weliswaar ziek, maar toch) was hij bang, kroop hij weg en kwam toch een dag later al bij me op schoot zitten, maar had toen ook niet gedacht dat het een ontzettend aanwezige kat zou zijn met een 'enorm ego', humor, aanhankelijk, knuffelig en dat zijn grootste hobby kattenkwaad uithalen zou zijn....
Ga je voor een kitten kun je die nog deels zelf 'vormen', maar ook bijna kittens valt niet te zeggen hoe ze op zullen groeien. Sommigen zijn nou eenmaal afstandelijk en willen niet op schoot of bij je in de buurt komen tenzij het hun uitkomt.
Ik denk dat zo goed mogelijk laten orienteren, informeren en je eigen gevoel achterna gaan het beste is, maar besef wel dat je nooit met zekerheid kunt zeggen wat je in huis haalt.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Raskat

Bericht door castratenkoor »

Maar jij wilt de kat loslaten in de tuin, in de hoop dat hij/zij op jouw erf blijft. De meeste fokkers van raskatten zijn toch echt tegen het vrij buiten laten van hun fokjes. Het staat vaak zelfs in een contract.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Raskat

Bericht door Adriana »

op het eind had ik er niets van contact mee, enkel als ze eten kwamen vragen en dan liepen ze snel weg, blazen , wilden niet opgepakt worden
..die aan de deur staat te wachten tot ik terug kom van werk
...... maar die ook alleen kan zijn als ik werken ga of als we op vakantie gaan
....dat ze een weekje zonder mij kan en iemand anders die voor haar of hem zorgt aanvaard ..
want natuurlijk zou ik er steeds iemand komen om poes iedere dag eten te geven en even te aaien
Caro, als ik het goed begrijp dan heb je een volletijds baan en bent dus dagelijks een fors deel van de dag afwezig daarbij opgeteld je tijd van slapen..
en dat je iemand regelt om "even te aaien en eten geven" als je met vakantie bent.

dus zit dat lieve dier de rest van de tijd helemaal in zijn eentje te wachten en te wachten tot het baasje............

en als ik je omschrijving van je relatie met je vorige drietal lees, dan waren ze gelukkig nog onderling met zijn drietjes en hadden nog iets aan elkaar..

heb je wel eens nagedacht dat het één (afstandelijkheid) wel eens het gevolg zou kunnen zijn van het ander?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Raskat

Bericht door Nyncke »

Als je naar de site www.dierenasiel.com gaat, staan er al veel veel katten op waar best wel veel bekend is over de katten.

Ik snap wel dat je huiverig bent en graag zekerheid wil...maar toch denk ik dat je wel ECHTE pech hebt gehad met de katten die je hebt gehad ( misschien een familietrekje) mijn katten tot nu toe, is er niet 1 niet aaibaar en knuffelbaar geweest. Wel wat verschillen in karakter maar ze komen allemaal graag bij je liggen.
Plaats reactie