Kunnen katten samen met konijnen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Sharon304
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mar 2010 12:47

Kunnen katten samen met konijnen?

Bericht door Sharon304 »

Hoi allemaal,

Binnenkort gaan wij verhuizen van een flat naar een 'gewoon' huis. En daar willen wij graag 2 kittens nemen, dit wilden we al een tijdje, maar wij vinden dat ze wel naar buiten moeten kunnen, en op een flat is dat wat lastiger.

Nu is het zo dat we in de flat altijd 2 konijntjes hebben gehad, die hebben we altijd binnen gehad, en in ons nieuwe woning zullen zij ook gewoon binnen blijven. Het zijn 2 dwergkonijnen, maar ze zijn niet echt piepklein.
Het ene konijn is wel wat banger aangelegd dan de ander... In het begin wilde zij ook niks van het andere konijn weten, maar toen ze eenmaal goed gekoppeld waren, zijn het de grootste vriendjes geworden (echt lief).

Waar ik erg benieuwd naar ben is of katten en konijnen samen gaan?
En zo ja, maakt het nog uit of je mannetjes of vrouwtjes neemt? En hoe kun je ze het beste aan elkaar laten wennen?

Ik ben erg benieuwd wat jullier ervaringen hier mee zijn.
Alvast bedankt!

Groetjes,
Sharon
:grin:
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Kunnen katten samen met konijnen?

Bericht door Rowena »

Ik denk dat konijnen &katten over het algemeen best goed samen gaan! Tenminste ik ben op dit forum regelmatig tegengekomen dat mensen hier katten & konijnen hebben. Het zal natuurlijk wel even wennen voor ze zijn, maar als je ze gewoon de tijd geeft om elkaar te leren kennen dan moet het vast goed komen!

Welkom op dit forum trouwens! Er zijn vast genoeg mensen hier die je met dit onderwerp kunnen helpen! Alvast heel veel succes, ook met de verhuizing! :D
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
Seraatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 14:55
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Kunnen katten samen met konijnen?

Bericht door Seraatje »

met die van mij gaat het prima, het konijn huppelt gewoon door het huis heen en de katten doen haar niks...naja.. ik heb dan wel een flaamse reus die ongeveer 2x zo groot is dan de katten zelf:P
Een enkele kat in Huis maakt thuiskomen tot Thuis zijn
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Kunnen katten samen met konijnen?

Bericht door Lana »

Hoi Sharon,

Ik woon ook samen met mijn konijn en poes in een flat!
En raad eens .... Het konijn is de baas!
Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar! haha
Ik weet zeker dat mijn kat het konijn nooit wat aan zal doen hoor, maar ze zijn ook niet de dikste maatjes!
Al heb ik genoeg verhalen gehoord dat een konijn en een kat wel degelijk maatjes kunnen worden!

Ik denk dat het scheelt als de kat later komt dan het konijn! Ik denk dat de kittens dan met het konijn kunnen opgroeien en dat dat best goed zal gaan!

Succes!
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kunnen katten samen met konijnen?

Bericht door sandy »

Katten en konijnen kunnen best goed samen, laat ze alleen nooit zonder toezicht alleen gezien een kat een roofdier is en altijd onvoorspelbaar blijft.
Kittens is makkelijker ook nog om ze te wennen aan konijnen, alleen daarmee moet je weer oppassen dat ze niet gaan spelen want de nagels zijn voor konijnen oogjes levensgevaarlijk.
Er vanuit gaand dat je van plan bent de konijnen los te laten in het bijzijn van je katten natuurlijk.
Hier waren al 4 katten voor Cookie kwam, ze waren redelijk snel gewend aan haar en de jongste die heel sociaal naar andere dieren is heeft nog wel een gespeeld, lees: achter elkaar aan rennen, dan zag je Jes met Cookie er achteraan en dan weer andersom :lol:
Nou vinden veel konijnen dat niet prettig omdat zij prooidieren zijn dus daar moet je wel oog voor hebben dat het voor de konijnen niet beangstigend is.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Sharon304
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mar 2010 12:47

Re: Kunnen katten samen met konijnen?

Bericht door Sharon304 »

Hoi allemaal!

Bedankt voor jullie reacties!
Leuk om te lezen dat het vaak goed gaat met katten en konijnen samen!

Ik ben wel van plan om mijn konijnen los te laten lopen inderdaad, ze lopen nu ook bijna de hele dag los rond. Ik zal er dan wel rekening mee houden dat ze niet los mogen lopen met de katten erbij als ik zelf niet in de kamer ben. Hoewel, 's middags zijn mijn konijntjes toch meestal duf en liggen ze de hele tijd in het hok te dutten, dus dan lopen ze niet echt vrij rond.

Het enige wat ik wel lastig vind is dat mijn oudste konijntje (Lady, zij is ongeveer 4 jaar oud) nogal bang is.
We hadden haar als eerste en na ongeveer een jaar kregen we Simba (een mannetje van ongeveer 3 jaar oud) erbij, in het begin was het echt een strijd. Vooral van Lady's kant dan, maar ja dat is ook logisch want onze flat was natuurlijk haar territorium.
Maar als er bijv. andere mensen bij ons zijn, dan komt Lady het hok ook niet uit, pas als je vaak genoeg geweest bent, dan durft ze wel even bij je te komen snuffelen... Maar zou ze voor een kat dan ook zo bang zijn? (Simba denk ik niet, hij is wat stoerder ;)) Of zou het echt een kwestie van een tijdje wennen zijn?

Het lijkt me zo gezellig twee kittens en twee konijntjes! Maar natuurlijk niet als Lady erg bang van een katje wordt!

Groetjes,
Sharon
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kunnen katten samen met konijnen?

Bericht door Cari »

Ik zie het helemaal voor me: de kittens achter de konijnen aan en de konijnen achter de kittens aan :lol:
De konijnen zijn waarschijnlijk best een stukje groter dan de kittens als die komen, dus ze hebben even een voorsprong ;-) Of Lady bang zal zijn, is niet te voorspellen. Dat ze bang is voor mensen zegt niets over of ze bang zal zijn voor de kittens. Voor 't zelfde geld laat ze ze alle hoeken van de kamer zien, omdat ze indringers in haar territorium zijn. (Mensen aanvallen is toch een iets ander verhaal ;-) )
Ben heel benieuwd hoe het zal gaan :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Sharon304
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mar 2010 12:47

Re: Kunnen katten samen met konijnen?

Bericht door Sharon304 »

Nou, dat is ook wat! Zo ging het dus wel met Simba, toen we hem net hadden, die liet ze alle hoeken van de kamer zien, echt zielig!
Maar daar merk je nu dus echt niks meer van ;)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kunnen katten samen met konijnen?

Bericht door sandy »

Voedsters zijn meestal de baas, zal waarschijnlijk met het instinct te maken hebben dat ze hun jongen moeten beschermen. Cookie kan soms ook nog lelijk doen vooral als het om eten gaat, beetje voernijd ;)
Smokey kwam uit de opvang, moest en moet nog steeds niks van mensenhanden hebben, en vreemden is hij ook niet kapot van.
Cookie is dan wat brutaler maar ook zij blijft redelijk voorzichtig met vreemden.
De katten zijn geen enkel probleem, Cookie is er mee opgegroeid maar Smokey natuurlijk niet. hij was dan nog wel jong, 6 maanden toen hij bij ons kwam maar maakt de katten zelden mee, toch beseft hij dat het eigen is.
Waartegen onze buurkat voor allebei nog steeds een bedreiging blijft, voor Smokey wel meer als Cookie.
Het zijn buitenkonijnen ;)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Kunnen katten samen met konijnen?

Bericht door Biny »

Wij hebben NouNou ook gewoon binnenlopen, Luna en Ziva lopen dan wat achter 'm aan en willen 'm aanraken :lol: , maar hij hoeft zich maar te bewegen en ze zijn weg :D
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Sharon304
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mar 2010 12:47

Re: Kunnen katten samen met konijnen?

Bericht door Sharon304 »

Zo te lezen gaat het hier dus meestal goed, kittens en konijnen samen, dat is goed nieuws :D
wisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jan 2010 13:28

Re: Kunnen katten samen met konijnen?

Bericht door wisje »

Ik heb twee konijnen buiten die af en toe binnen komen, maar als ze binnen zijn zijn de katten en konijnen even nieuwsgierig naar elkaar. Ze lopen wat achter elkaar aan en begroeten elkaar met hun neus. Daarna gaat ieder zijn eigen weg. Ik zou ze nooit alleen laten want ik weet niet wat er dan zal gebeuren.Simba en Poekie zijn nog kittens en heel speels en ze zouden de konijnen pijn kunnen doen als ze met hun willen spelen. Hier gaat het dus goed, maar ik kan niet garanderen dat het bij jou ook zo zal zijn. Succes ermee.
mim1985
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2010 17:21

Re: Kunnen katten samen met konijnen?

Bericht door mim1985 »

Wij hebben ook een konijn wat af en toe binnenkomt (vooral in de winterperiode als het erg hard vriest) Sissy (onze poes) vind dit erg leuk en interessant en kruipt wanneer ze de kans krijgt bij het konijn in het hok en likt haar schoon. Het konijn lijkt dit prima te vinden...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kunnen katten samen met konijnen?

Bericht door sandy »

Een buitenkonijn heeft een dikke wintervacht en in een goed geisoleerd(windvrij, dik pak stro in hok)verblijf hoeven ze niet naar binnen.
Dit is juist slechter dan ze buiten laten vanwege het temperatuurverschil, daar kunnen ze ziek van worden en ze kunnen meer hebben dan je denkt.
De hitte kunnen ze overigens slechter tegen dan kou, zelfs deze winterse kou die we gehad hebben.
En natuurlijk is een maatje voor een buitenkonijn wel een vereiste om een gelukkig konijn te hebben, gezien zij sociale dieren zijn die daar heel veel behoefte aan hebben.
Alleen is maar alleen en alleen buiten in een hok alleen is erg eenzaam ondanks alle aandacht die ze krijgen.
Ze zitten toch de meeste tijd alleen en dat is eigenlijk gewoon heel erg zielig ondanks alle goeie zorgen al denk je van niet :-(
En dat was dan weer de preek van de week :eangel:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie