# Kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Iesje86
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2008 22:41

# Kitten

Bericht door Iesje86 »

Hey iedereen,

Ik zou graag een kitten aanschaffen maar ik zit nog met héél veel vragen en twijfels... Ik hoop dat ik al wat antwoorden vind door hier regelmatig op het forum te lezen.

Ik woon op een studio...
- Is het mogelijk om een kitten binnen te houden?
- Beter twee kittens dan één? En dan ook beter van hetzelfde nest?
- Hoeveel kost een kitten eigenlijk? En het eten?
- Is het voldoende als ik alleen vb droge korrels koop?

Ik ben nog een student en maak me dus ook wel zorgen over het geld voor de voeding, de kattenbak... Hoe duur is het gemiddeld om een kitten te onderhouden?

Groetjes
Gebruikersavatar
Clyde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jul 2008 19:08
Locatie: belgie

Re: Kitten

Bericht door Clyde »

hallo , een kitten is makkelijk binnen te houden als je het van kleins af aan leert ( denk ik )
ja 2 kittens zeggen ze dat het beter is omdat ze dan met elkaar spelen en niet met je behang , gordijnen en meubels
een kitten kan je uit het assiel halen of bij vrienden , op internet bieden mensen hun jonge poesjes ook wel aan ( meestal gratis )
en ja droge korrels is voldoende , misschien af en toe nat maar dat is niet noodzakkelijk
en hoe duur het is kan ik niet precies zeggen , ik denk dat het er aan ligt welke merken en producten je gebruikt
hopelijk heb ik je wat kunnen helpen , ja ik heb ook maar verteld wat ik weet ...
groetjes
Miauww !
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Kitten

Bericht door jobey »

- Is het mogelijk om een kitten binnen te houden?
tuurlijk, bij kittens kun je het nog helemaal zelf bepalen. Binnen of buiten. Als je voor binnen kiest, weten ze vaak ook niet beter en hoeven ze ook niet nodig naar buiten.

- Beter twee kittens dan één? En dan ook beter van hetzelfde nest?
Ik heb zelf in het begin 1 volwassen kat uit het asiel genomen, en die deed het erg goed alleen. Elke kat heeft zijn eigen karakter, ik vind dat een kitten best alleen kan, maar ze zullen in het begin speels zijn en dan is een speel kameraatje wel leuk. Ik heb er geen ervaring mee om ze uit 1 nest te halen, maar het gaat niet altijd goed. Enkele verhalen zijn wel te lezen hier op het forum

- Hoeveel kost een kitten eigenlijk? En het eten?
Als je ze ergens haalt via het internet kan het gratis zijn, ik zou je toch eerder aanraden om eens naar een asiel te gaan. Daaar hebben ze ook veel kittens op het moment. Het kost dan wel wat, maar je weet dan wel 100% zeker dat je met een gezonde kitten het pand verlaat!

- Is het voldoende als ik alleen vb droge korrels koop?
Kittens willen in het begin nog wel eens moeite hebben met alleen brokken. Daarom geef ik ze in het begin wat nat voer en ga ik langzaam over naar het droog voer.

Als je inzit over het geld, zou ik eerst 1 doen en kijk dan maar eens of je dat kunt betalen. Want naast het voer en de kat komen er ook nog kosten bij zoals krapbaal, medische kosten, speeltjes, kattengrid en weet ik wat nog meer. Verkijk je er niet op.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Iesje86
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2008 22:41

Kostprijs

Bericht door Iesje86 »

Ik ben al een tijdje aan het nadenken om een katje te nemen als ik verhuisd ben maar ik zit nog met veel vragen en twijfels...

Hoeveel kost het om een katje te laten castreren/steriliseren?
Is het duurder voor een kattin dan voor een kater?
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kostprijs

Bericht door loonsy »

een castratie kost voor een kater meestal tussen de 45 en de 60 euro (ik zit bij een particuliere kliniek die meestal wat meer vragen, ik betaalde dus ook ongeveer 55 euro) en voor een poes tussen de 75 en de 90 euro. De prikken die ze aan het begin nodig hebben en daarna ieder jaar opnieuw zijn is ongeveer 35 euro. Het laten chippen van je kat kost ongeveer 30-40 euro. Je moet er ook nog aan denken dat je een kattenbak wilt hebben, voerbakjes, (kattenluikje?) en dat soort dingen. en de voeding, en kattengrit...

al met al geven de meeste sites (en mijn dierenarts) aan dat je moet rekenen (als je het over het hele jaar zou kunnen versprijden) op een bedrag van ongeveer 35-45 euro per maand voor één kat.

Als je een katje uit het asiel haalt zijn ze al gecastreerd en dergelijke. Hiervoor betaal je geloof ik zo'n 75-90 euro (ligt er een beetje aan). Er zitten een hele hoop leuke jonge en oudere katten in het asiel. Ik kan iedereen aanraden eerst in het asiel te kijken voor ze gaan zoeken naar nestjes... ze verdienen het zo die katjes!

groetjes, leonie

hier is een site waarvan ik denk dat ze hele goede info geven
xxx
(is niet commercieel)
Laatst gewijzigd door Admin op 05 aug 2008 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: URL verwijderd
Iesje86
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2008 22:41

Re: Kostprijs

Bericht door Iesje86 »

Bedankt voor je antwoord Leonie!

Ik wil echt super graag een kitten (of twee) maar ik ben echt bang dat ik het financieel niet aan kan :-(

Is er een verschil in prijs tussen Nederland en België? Ik bedoel dan van vacintaties enzo
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kitten

Bericht door Sandra W »

Katten zijn best duur in het onderhoud, de castratie/sterilisatie en de dierenarts als ze ziek worden, dus als je het nu niet financieel gaat redden dan kun je beter even wachten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten

Bericht door evaleeuw »

Klinkt misschien een beetje overdreven, maar ik heb eerst een financieel plannetje opgesteld: dierenklinieken in de buurt gebeld voor informatie en prijzen (verschilt behoorlijk allemaal :shock: ), hier op het forum rondgesnuffeld over merkvoer versus goedkoop voer e.d. Als je bang bent dat het te duur voor je is kan je beter wachten met het nemen van een kitten. Ik houd iedere maand een bedrag apart voor DA e.d. en dat werkt prima.
Succes!
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Kitten

Bericht door oonah »

Goh Eva, ik vind het helemaal niet overdreven maar juist erg goed al die research en zo. Ik wou dat ik zo veel discipline kon opbrengen, ben nooit goed geweest in sparen of plannen. Toppie!
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gesloten