# Kittens alleen thuis laten?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Elles1987
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2008 14:44

# Kittens alleen thuis laten?

Bericht door Elles1987 »

Hallo,

Wij nemen rond de zomer 2 kittens (katertjes).
Wij gaan dan net samenwonen, en we hebben dan ook meteen 3 weken vakantie als we ze nemen, zodat we ze wel aandacht kunnen geven.
Nu was onze vraag:
Als we daarna weer gaan werken, hoe kunnen we dan het best de kittens alleen thuis laten? We zijn bang dat ze in het begin nog aan onze nieuwe meubels gaan krabben en dit willen we natuurlijk niet, nu was onze vraag of iemand een idee heeft? Bijv een ijzerenkooi in huis voor die 2 kleintjes, maar hoe gaat dan met bijv naar de wc gaan voor de katjes?
Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken, daarom ga ik alvast op tijd op onderzoek uit.

Gr Elles
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: kittens alleen thuis laten??!

Bericht door jobey »

Ik heb ze bij mij thuis, in een aparte kamer, omdat ik anders ook ben dat ze dingen gaan doen wat niet mag. Misschien dat het bij jou ook wel kan? Daar kan je bijvoorbeeld de kattenbak neer zetten en eventueel het eten voor de 2 katten.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: kittens alleen thuis laten??!

Bericht door Shaz »

Wij hadden de woonkamer in de flat ook altijd dicht als wij aan het werk waren. Zo konden ze niet aan de planten en behang zitten. Zolang ze voldoende ruimte hebben, een kattenbak, voer en drinken en een krabpaal kom je al een heel eind ;-)
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: kittens alleen thuis laten??!

Bericht door daantje »

Ja, zo hebben wij het ook gedaan, en zo doen we het nog altijd ;-) . De kamers waar ze niet mogen komen zonder dat wij er toezicht op hebben sluiten we af en verder is alles (eten, kattenbak, speeltjes en toch wat ruimte) binnen bereik. Mocht je beslissen ze in een kamertje te doen wanneer je er niet bent, dan wil ik je wel adviseren daar een flinke krabpaal ook bij in te zetten, en natuurlijk wat gewone uitdagende speeltjes en doe-dingetjes ;-) . Kattenbak en voer wel wat gescheiden houden, want als dat te dicht bij elkaar staat schijnt dat niet prettig voor ze te zijn ;-) .

Succes! :-P
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: kittens alleen thuis laten??!

Bericht door Kattenbella »

Hallo Elles,

Ik zou je katjes zeker niet jullie werkdagen in een bench, kooi gaan zetten. Het zijn jonge dieren en ze hebben behoefte aan rennen, beweging en gek doen en inderdaad zal er best weleens iets stuk gaan of een krab aan jullie meubels gaan komen.
Wat willen jullie? Wat doen jullie als dit soort dingen inderdaad gaan gebeuren? Het hoort echt wel bij bruisende jonge dieren.

Anders inderdaad als jullie een aparte kamer hebben is dat een goede optie die helemaal op de kleintjes is ingericht!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Iesje86
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2008 22:41

Re: kittens alleen thuis laten??!

Bericht door Iesje86 »

Euhm... Ik lees hier regelmatig dat de kittens best in één kamer blijven wanneer je gaan werken/studeren bent en heb daar nog een paar vraagjes rond...

Ik ga verhuizen naar een studio van 35m² en ja, een studio bestaat uit één ruimte. Alleen de badkamer is een kamertje apart. Kan ik mijn kitten(s) daar laten terwijl ik naar de les ga?
Dat lijkt mij zo zielig :-( maar tegelijk zou ik het niet leuk vinden als de kitten op mijn bed ligt enzo.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kittens alleen thuis laten??!

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk vind ik een kitten de hele dag opgesloten in je badkamer echt heel erg zielig. Kittens hebben bewegingsruimte nodig en ze kunnen soms rommel maken, dat hoort er nu eenmaal bij als je voor een kitten hebt gekozen. Ook heeft een kitten die vel alleen is een speelkameraadje nodig, anders vereenzaamt hij.

groeten,
Sandra
Iesje86
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2008 22:41

Re: kittens alleen thuis laten??!

Bericht door Iesje86 »

Ik vind het zelf ook zielig hoor om een kitten op te sluiten dus ik zou dat liever ookk niet doen, tenzij het echt nodig is.

Ondertussen staat mijn besluit vast dat ik een kitten gaan nemen maar ik weet niet of ik er 1 of 2 ga nemen.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: kittens alleen thuis laten??!

Bericht door sandy »

Ik heb mijn katten nooit apart in een kamer gedaan toen ze nog jong waren, ze hebben altijd het hele huis tot hun beschikking gehad zonder problemen.
Behalve dat er soms een plant op de grond lag als ze aan het rauzen waren, maarja als dat het ergste is.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: kittens alleen thuis laten??!

Bericht door evaleeuw »

Mijn kitten is juist alleen in de huiskamer als we er niet zijn ivm met een lange trap en dus een diep trapgat in de hal (woon 2 hoog). Gisteren ontdekt dat ze (12 weken) heel goed is in trappenlopen dus als we erbij zijn mag ze door het hele huis banjeren ;-) . Als we weg zijn leg ik wel extra speeltjes neer en ze heeft veel ruimte en een leuke krabpaal. Ik denk dat ze zich dan wel vermaakt.
Groetjes Eva
Iesje86
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 aug 2008 22:41

Re: kittens alleen thuis laten??!

Bericht door Iesje86 »

Ik vind het ook te zielig om een kitten op te sluiten dus ik ga haar/hem dan maar overal in mijn studio laten rondlopen
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: kittens alleen thuis laten??!

Bericht door Shaz »

Gelukkig maar! De badkamer lijkt me niet echt een goede oplossing.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: kittens alleen thuis laten??!

Bericht door jobey »

ze zullen de badkamer misschien wel leuk vinden. Als ze miauwen klinkt het lekker door, vinden ze soms leuk! ;-)
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: kittens alleen thuis laten??!

Bericht door sandy »

Volgens mij vind geen enkel dier het prettig om opgesloten te zitten hoor..
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Melissaa
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2008 23:22
Locatie: Veldhoven

Re: kittens alleen thuis laten??!

Bericht door Melissaa »

Onze katten mochten ook altijd gewoon door de hele huiskamer rondlopen.
Als nu de kater van net 1 jaar opgesloten zit begint hij meteen te miauwen en te krassen aan de deur, dus dat is ook niet echt geweldig.
Gesloten