# Wat is verstandig?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
mmmt3
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2007 11:02
Locatie: Puttershoek

# Wat is verstandig?

Bericht door mmmt3 »

Hallo !

Speciaal voor deze vraag ben ik lid geworden. Ik zit nl. met een dilemma. ± 3 weken geleden is één van onze twee katers aangereden, met het gevolg dat hij daardoor is overleden. Groot drama zowel voor ons als voor zijn broer waar hij al die jaren (5) mee samen is geweest. Nog steeds loopt Max zo nu en dan mauwend door het huis, alsof hij zijn broer zoekt. Ook is vreselijk aanhankelijk en wil bijna niet meer naar buiten. Waar doen wij nu verstandig aan? Max voor de rest van zijn leven alleen laten? Of een andere kat erbij nemen. En kies je dan voor een kitten of voor een kat van zijn eigen leeftijd, dame of heer?. Allemaal vragen waar ik de antwoorden niet op weet. Wellicht zijn er hier mensen die dezelfde ellende hebben meegemaakt. En mij kunnen vertellen wat zij gedaan hebben.

Groetjes Mandy
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Allereerst natuurlijk veel sterkte met het verwerken van je verdriet, het is altijd hel naar als een geliefd huisdier overlijdt.

Dit is verder inderdaad een lastig dilemma. Persoonlijk zou ik er wel een andere kat voor de gezelligheid en als speelkameraadje voor je kater bijnemen, maar pas als je het gevoel hebt dat het verdriet om de andere kat een plaatsje heeft gekregen en niet alleen omdat het het zielig vindt voor je kater. Zo is de nieuwe kat helemaal welkom in jullie gezin en niet alleen een vervanging van de overleden kat.

Wanneer jullie er klaar voor zijn is natuurlijk alleen voor jullie duidelijk, de ene persoon wil niets liever dan direct weer een kat om voor te zorgen en vindt daar veel troost bij, terwijl de andere persoon er niet aan moet denken en liever nog even wacht (of het bij de overgebleven kat laat).

Als je beslist om een kat erbij te nemen dan is er bijvoorbeeld een ruime keuze in de diverse asiels en opvangcentra. Deze zitten vol met huiskatten die hun baasje zijn kwijtgeraakt (door scheiding, overlijden, verhuizing enz) en daar zie je vast wel iets leuks. De asiels zijn tegenwoordig lang niet zo zielig als vroeger en er zitten echt niet alleen stumpers.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je neemt, poes of kater, kitten of volwassen, maar kijk wel of de karakters van de katten een beetje bij elkaar passen (bijvoorbeeld niet dominant bij angstig, fel bij sullig, heel speels bij oud en rustig) en neem bijvoorbeeld ook geen buitenkat in een flatje. De asielmedewerkers kunnen je daar heel goed bij helpen.

Hou er ook rekening mee dat jullie kater weer opnieuw aan een andere kat moet wennen en misschien in het begin wel enorm naar de nieuwkomer gaat blazen, maar hij zal waarschijnlijk wel snel wennen aangezien hij al andere katten gewend is.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat neem vooral de tijd die je nodig hebt om deze moeilijke beslising te nemen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

jeetje wat erg voor jullie

het is mij 2 jaar geleden ook overkomen en ik heb na 2 maanden een kitten uit het asiel gehaald en daar was de kat ook erg blij mee
ze zijn nu dikke vriendjes

de poes die toch al erg op zich zelf was/is vindt de nieuwe kat minder leuk maar ze tollereren elkaar nu

verder moet je doen wat jou het beste lijkt

en welkom op de site
Desire
Gebruikersavatar
mmmt3
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2007 11:02
Locatie: Puttershoek

Bericht door mmmt3 »

Bedankt voor jullie reacties. Sowieso willen we er een maatje bij zetten voor Max. Het is me nu iets duidelijker dat het inweze niet uitmaakt of het nu een mannetje, vrouwtje, kitten of volwassen kat wordt, maar dat ik meer naar het karakter van het dier moet kijken. Ik heb al wat rond gekeken op het internet en er is wat dat betreft genoeg keuze. Niet normaal meer hoeveel katten er aangeboden worden. Snap er niets van dat mensen hun kat zomaar wegdoen, terwijl wij er zoveel verdriet van hebben dat we er nu één moeten missen. Nog een vraag... wat is er waar van de het verhaal dat je beter geen najaarskat kan nemen. Is dit een fabeltje.. of toch wel een stukje waarheid? Ik hoop dat iemand mij dit kan vertellen. Want mochten we binnenkort een kitten uitzoeken, dan is dit natuurlijk een najaarskat.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Een moederpoes kan meerdere keren per jaar krols worden en dus ook meerdere nestjes gedurende het jaar krijgen, dus kittens hoeven niet persé in het voorjaar geboren te worden om sterk en gezond te zijn, ook al worden veruit de meeste kittens natuurlijk wel in het voorjaar geboren. Het is toch niet helemaal een fabeltje dat najaarskittens zwakker kunnen zijn dan voorjaarskittens als ze in het wild worden geboren en daarna daar ook opgroeien, want ze hebben het natuurlijk buiten in het najaar en de winter zwaarder dan in de zomer en ze kunnen dus wat minder weerbaar zijn.

Maar als ze in het wild worden geboren en daarna in een opvang worden opgevangen of gewoon in een huis worden geboren en daar opgroeien zijn ze in principe net zo sterk als voorjaarskatjes, omdat ze met alle zorg en aandacht worden omringt en dus ook weerbaarder zijn tegen vervelende ziekten dan wilde kittentjes. Je kunt dus in principe zonder problemen een najaarskittentje uitzoeken in een opvang (of bij een particulier) die net zo oud kan worden als een voorjaarskatje.

Let er wel op dat je geen kittentje meekrijgt die nog volop niesziekte heeft, want dat heerst op het ogenblik bij een aantal opvangcentra. Niesziekte is, als ze ervoor behandeld worden met een antibiotica kuur en daarna met de juiste hoeveelheid inentingen, op zich niet meer dan een flinke verkoudheid, maar als ze niet behandeld worden kunnen ze er aan dood gaan. De opvang is verplicht om ze eerst te verzorgen en daarna pas gezond en wel mee te geven, maar een particulier die een nestje heeft is dit niet verplicht en kan in zijn onwetendheid een ziek kittentje meegeven. Even opletten dus op snotterige neusjes en waterige oogjes.

Maar laat je hierdoor zeker niet afschrikken, want de meeste kittentjes zijn kerngezond. Verder wens ik je natuurlijk heel veel plezier met de zoektocht naar je nieuwe huisgenootje en ik hoor uiteraard graag wat het geworden is :-).

groeten,
Sandra
Gesloten