# Kitten komt eraan

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

# Kitten komt eraan

Bericht door Brian »

Vervolg op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11351

Ik ga mij dus binnenkort een kitten aanschaffen, en daarbij heb ik enkele vraagjes voor de kenners hier :p

1) De kitten is 8 weken oud op 10 mei, maar mag ik die op 30 april nemen, omdat ik dan 4 dagen thuis ben ( verlengd weekend )
2) De kitten uit het nest zullen niet ontwormd zijn, is dit echt noodzakelijk ?
Zoja, kan dit nog gebeuren aan 8 weken ?
3) Wat moet er nog gebeuren na ontwormen ?
4) Wat is er echt noodzakelijk voor een kitten in huis om zich compleet thuis te voelen ?
5) Is een kater echt aanhankelijker dan een poes ? Want ik overweeg een kater, en ook omdat castreren goedkoper is.
6) Waarvoor moet ik opletten in huis zodat de kitten zich niet bezeerd ofzo ?
7) Is dure voeding zoals premium echt nodig ? of kan een kitten genoeg vitaminen binnenkrijgen door middel van vb aldi voeding ? Is voeding uit blik ook aangeraden ?
8) Ik weet dat gewonen melk niet mag ( maar wel kattenmelk ) , maar is dit aangeraden ? En mag plattekaas af en toe voor de calcium te geven zodat ie echt een mooie vacht heeft ?
9) Hoeveel zou de basis allemaal samen kosten ?  ontwormen, benodigdheden … richtprijs is voldoende

Sorry voor de vele vragen, maar ik ben liever goed voorbereid dan plots tilt slaan en niet weten wat te doen 

Vele groeten uit De Panne vanwege Brian ;)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat zijn inderdaad een hoop vragen ;-), maar dan ben je tenminste goed voorbereid.

Mijn adviezen:
1. goed idee om even thuis te zijn, want dan kan het katje goed wennen aan de nieuwe indrukken en dan voelt hij/zij zich niet zo alleen zo zonder moeder en broertjes en zusjes.
2. ontwormen is echt noodzakelijk, zeker bij kittens, want alle kittens hebben spoelwormen van hun moeder meegekregen en die moet je behandelen (somen met de andere wormen).
3. je moet nog een paar keer ontwormen (het schema staat op het middel) en verder ontvlooien.
4. Het katje voelt zich meestal thuis met een lekker mandje of dekentje en natuurlijk met wat speeltjes (zeker bij een binnenkat vanwege de verveling). Verder heb je een kattenbak nodig en een eet- en drinkbakje.
5. nee hoor, dat ligt aan het karakter van je katje, maar castreren is inderdaad goedkoper dan steriliseren.
6. let op elektriciteitsdraden want daar kan het kittentje aan gaan kragen en hou de deur naar je balkon en de voordeur goed dicht.
7. geef in ieder geval kittenbrokjes tot het katje ongeveer 3 à 4 maanden is en liever geen blikvoer (worden ze dik van). Een premiummerk is beter maar inderdaad erg duur.
8. laat de kattenmelk en kaas maar zitten, de kat heeft het niet nodig en kan ervan aan de diarree gaan. Denk bijvoorbeeld aan gistsnoepjes voor een mooie vacht (als het kittentje groter is).
9. een castratie kost zo'n E 40 tot E 60 en mag vanaf ongeveer 6 maanden. De rest van de kosten is eigenlijk moeilijk te zeggen.

Kun je niet nog wat langer wachten, want als het kittentje bij jou komt is hij/zij pas 7 weken? Het is veel betervoor het kittentje om tot 12 weken te wachten. Verder veel plezier het je nieuwe aanwinst!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

Wel ik heb anders geen dagen meer dat ik thuis ben ( buiten weekend ) tot in augustus . En Zoals ik vernomene heb gaan alle kittens weg tussen vanaf 10 mij tot eind mei . ALs ze geen koper/mensen vinden, gaan ze naar een dierenwinkel of dergelijke.

En ik verheug mij al zo lang op een kitten dat ik nu echt niet mer kan wachten :D

In ieder geval bedankt voor uw antwoord :D
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

1. Ik vind 6,5 week echt te vroeg! Dat is juist nog een hele belangrijke periode voor kittens om bij de moeder te zijn, ze leren dan veel dingen die ze de rest van hun leven nodig hebben.
Het kitten heeft er meer aan als jij je geduld nu nog even kan bewaren vind ik.

2. Ja, absoluut noodzakelijk. Kittens hebben eigenlijk altijd wormen door de moeder gekregen, ook als de moeder wel ontwormd was.

3. zoals Sandra al zegt, ontvlooien en het ontwormschema aanhouden. Verder ook laten enten bij de dierenarts als hij/zij negen weken is.
Verder met de DA overleggen wanneer castratie/sterilisatie mogelijk is

4. een eigen veilige rustige plek, goed voedsel, veilige bakjes, een kattenbak met goed grint (houtvezels alleen als ze heel jong zijn gebruiken, bij oudere katten heb je risico op splinters tussen de tenen) speeltjes

5. Nee hoor, verschilt ontzettend per kat. Je hebt hele aanhankelijke poezen en katers die niet van gekroel houden.
Castratie is wel goedkoper, maar katers hebben bijvoorbeeld meer kans op blaasgruis wat weer kosten met zich mee brengt. Katers zijn dus ook niet per definitie goedkoper in het onderhoud dan poezen

6. o.a. Geen kleine hoekjes waar hij in vast kan komen te zitten. Geen giftige planten (voor katten zijn andere planten giftig dan voor mensen) in huis, geen splinterende dingen, niet gelijk naar buiten laten kittens zien namelijk het gevaar van auto's niet!

7. Premiumvoer is inderdaad iets duurder, maar hoe groter de hoeveelheid, hoe goedkoper de brokjes. Kittenvoer kan je gelijk in een 4 of 10 kg zak kopen, dat scheelt al een hoop kosten. Als je dan overstapt naar een ander voer wat voor zijn leven geschikt is (bijvoorbeeld indoor als je hem binnen houdt) kan je dit per 10 kg kopen, dan is het echt niet veel duurder.
Uit eindelijk heeft premium veel voordelen ten opzichte van goedkoop voer, maar lees daar de discussies maar over in het voer topic.

8. Melk en kaas zijn echt niet goed voor katten en hebben ze dus ook echt niet nodig!!
inderdaad de gistsnoepjes en anders een bus edelgist bij de natuurwinkel halen en dat over het voor strooien voor een mooie glanzende vacht.

9. Ik zal je een aantal van de kosten geven die wij voor Aelyn hebben gehad sinds wij hem in augustus hebben opgehaald.
-ontwormen 15 euro
- ontvlooien tot nu toe 40 euro
- castratie 38 euro
- voer 70 euro
- kattenbakvulling 10 euro per maand
- speeltjes, mandjes, snoepjes etc etc min 10 euro per maand
- DA kosten tot nu (entingen, onverwacht bezoek aan da etc) 120 euro

Ik weet dat het ontzettend leuk is en je een kitten het liefst zo snel mogelijk in huis wilt halen. Maar probeer zoveel mogelijk uit te gaan van het belang van het kitten.
Die 10 dagen extra bij zijn moeder zijn belangrijker dan de 2 extra vrije dagen die jij hebt. Als je hem op vrijdagavond haalt heb je tot maandagochtend om hem weg wijs te laten worden in je huis. Daarna, mits je alles veilig maakt voor hem, redt hij zich echt wel die 8 uur alleen.

Succes
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

1. 6,5 week kan, gebeurt veel! Rosie was ook 6,5 week. Ging vanaf de eerste dag goed en gaat nu uitstekend zelfs. Ze is een mooi en lief katje. Dus ik zou me daar geen zorgen over maken.

Maar 12 weken zou het mooist zijn. Dan hebben ze inderdaad nog zo veel mogelijk mee gekregen van de moeder etc.

2. Ontwormen kun je nog steeds mee beginnen wanneer je haar krijgt. Goed de gebruiksaanwijziging lezen over hoeveel en hoe vaak.

5. Bij ons is het vrouwtje het aanhankelijkst. Dat verschilt inderdaad per kat en wordt niet perse bepaald door het geslacht van de kat.


Voor der est sluit ik mij bij de vorige berichten aan. Succes en veel plezier met je kitten!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

Dank u allemaal voor de antwoorden .. ik zal er nog over nadenken en over praten met de "eigenaars" van de kittens wanneer ik het nu net zal binnen nemen :D

In het nest zijn het allemaal kittens met tijgermotief ... lijkt me wel tof ...

nog 2 weekjes en ik kan ze gaan bekijken zeker ?
=: Trotse eigenaar van Musti vanaf 10 mei 2007 :=
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

Hallo terug,

ik heb inmiddels 1 gaan kiezen ... donderdag mag ik er om :D ( is dan 8 weken en paar dagen - ze is al ouder dan ik dacht want 10 mei is ze 9 weken ipv 8 )

vrijdag moet ik immers werken en katje later gaan halen lukt niet omdat ze op reis moeten en hun volwassen kat kan gemakkelijk 3 weken alleen zijn omdat ze heeeel veel buiten zit en overal eten krijgt van buren buiten enzo .. maar voor een kitten gaat da niet é.

Nuja, deze namiddag ga ik alles kopen wat mij katje nodig heeft ...

Ik laat wel iets weten adhv fotos enzo ...

Mss fotoboek aanmaken ?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Heel erg gefeliciteerd met je nieuwe kitten, maar ik heb helaas geen goed woord over voor mensen die hun kat 3 weken op straat gooien, echt onverantwoord!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Tjee, sandra, dat had ik helemaal nog niet zo begrepen, nee daar heb ik ook geen goed woord voor over.

Neem alsjeblief geen voorbeeld aan de huidige eigenaars van je kitten. Een kat, of ze nu volwassen is, graag buiten zit of niet vraagt verantwoordelijkheid en vooral de beste zorg!!!!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook een beetje argwanend sta ten opzichte van je vragen, ik begrijp best dat je wil weten waar je aan toe bent, en ik vind het erg knap dat je goed voorbereid aan de dingen wil beginnen, maar...

... een huisdier kost geld, kater of katin maakt niet uit. Wanneer je nu al zoiets hebt van "een kater is goedkoper qua castratie" bedenk dan goed dat katten altijd ziek kunnen worden of een ongevalletje kunnen voorhebben, dan moet je ook in staat zijn om je dier die zorg te verschaffen. Als je eenmaal de overweging hebt gedaan dat je financiële ruimte hebt om de zorg van een dier op je te nemen, dan vind ik niet dat je dan moet gaan beginnen beknibbelen. Ofwel kan je het, en dan neem je ook alles erbij, zoals castratiekosten, inentingen, gezond voer, ... ofwel niet, en dan begin je d'r niet aan. Maar op voorhand al overwegen wat er 'goedkoper' is, ik vind het een beetje not done :icon_shifty:
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Ik sluit me inderdaad bij bovenstaande aan: je kan er nooit vanuit gaan dat een kat goedkoop is. Hij of zij heeft voldoende (goed) voer nodig, dierenarts-zorgen en de gewone dingetjes in huis!

Wat je het beste kan doen is naar de dierenspeciaalzaak gaan en je daar goed voor laten lichten wat je allemaal nodig hebt. Het duurste voer hoeft echt niet, maar speciaal voer is nu eenmaal beter dat aldi/eigen merk. ;-)

En wat je het beste kan doen is elke maand wat geld opzij zetten voor je kat. dan weet je zeker dat je geld achter de hand hebt, mochten er onverwachte kosten voorbij komen.

Verder wens ik je in elk geval veel plezier met hem of haar, lees gewoon een stapel boeken en praat met mensen die een kat hebben, of hier. :grin:

een kat kan inderdaad never nooit een paar weken aan zn lot worden overgelaten! Sommige katten mogen naar buiten, maar hebben altijd een huisje om op terug te vallen en eigen eten wat ze elke dag verwachten! maar goed, dat zijn die mensen, ik hoop dat het goed gaat met jou en je nieuwe aanwinst en dat het jullie allebei goed gaat!!

groetjes marion
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Eerst en vooral: proficiat met je katje en veel plezier toegewenst.

Ik kan me alleen maar aansluiten bij hetgeen hierboven al geschreven werd.
Toen onze eeste kat Woefie kwam, heb ik ook een overzichtje gemaakt van de "aanschafskosten". Meer voor mijn vriend (die de geldzaken doet en mij altijd wil doen nadenken voor ik iets aanschaf) dan voor mezelf.
Maar dan nog, je geeft altijd meer uit dan je oorspronkelijk denkt... ik toch wel in ieder geval.
Het idee om elke maand iets opzij te zetten is nog niet zo slecht bekeken; onvoorziene dierenartskosten zijn heel reëel. Zo hebben we in december voor Woefie tussen de 500 en 1000 euro (het precieze bedrag ben ik vergeten) betaald aan de da wegens een ongeluk met haar staart (die is uiteindelijk geamputeerd). Dus daar ging de eindejaarspremie... :???:

Deze week moest ik nog naar de da en kregen we het ook over voermerken. Hij ondervond in zijn praktijk dat de katten die binnenkwamen wegens blaasgruis meestal Aldibrokken, Friskies, of andere goedkopere merken kregen. Hun kat zelf kreeg vroeger ook Aldibrokken en heeft uiteindelijk ook blaasgruis gekregen. Premiummerk gegeven en die kat heeft er nooit meer last van gehad. Maar dat wil niet zeggen dat alle katten er last van hebben.
Dus het is maar wat je goedkoop vind. Dure brokken en geen dakosten of goedkope brokken en kans dat je wel extra dakosten betaald...

Ah, en over die melk/platte kaas/... tenzij kattenmelk zou ik dat niet geven, maar als je toch iets extra's wilt: yoghurt verdragen katten prima en vinden de meeste erg lekker (de lactose in melk is in yoghurt omgezet in zuren).
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hmmm, op zích heb ik er niet zoveel problemen mee dat ze hun kat buiten laten als ze op vakantie zijn. Mijn buren vroeger deden dat ook altijd, en wij gingen dan de kat elke dag eten geven. Het was wel niet echt een binnenkat, die zat normaal eigenlijk ook al bijna nooit binnen.
Maar om een kat nu 3 weken achter te laten en er dan maar van uit te gaan dat buren haar eten geven :shock: , dat vind ik toch wel een beetje straf!

In elk geval zelf zeker niet doen ;)
Maar met een beetje geluk word je even katverslaafd als wij en dan kún je dat niet, zou je iets krijgen van bezorgdheid op reis ;)

Kosten kun je inderdaad niet goed schatten. Zeker van zo iets eenmaligs als een castratie/sterilisatie zou ik mijn keuze niet laten afhangen. Er kunnen nl heel wat ergere dingen op je pad komen!
Gebruikersavatar
Brian
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jun 2006 12:13

Bericht door Brian »

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden ...

Wees niet bang hoor mensen, die poes kan nog altijd binnen door een luik in hun achterdeur en de oma zal af en toe eens gaan kijken voor voeding in zijn bakje bij te vullen enzo.

Ik zal er zeer zeker zorg voor dragen en weet genoeg hoe ik er voor moet zorgen hoor . ik ben al vanaf september dacht ik bezig met informatie zoeken, boeken lezen enzo.

Mijn kitten krijgt zeer zeker geen aldi of lidl voeding ... Mijn kitten/kat zal altijd het beste voer krijgen wat hij verdiend.

De reden van kater was voor de kosten maar ik toen ik ben gaan kiezen begon ik sterkt te twijfelen tussen 2 kittens . de enem was tijgerachtig en de andere was ook tijgerachtig met sommige delen wit ... dus ik ben voor het witte gekozen en dit was dan het enige katertje in het nest.

Ik ben gisteren inmiddels om alles gegaan wat ik nodig acht.

Hier een foto van alles : http://users.telenet.be/Bryan85/alles.jpg

Nog een beetje meer in detail :

- Kattenbak : http://users.telenet.be/Bryan85/kattenbak.jpg
- Kattenbakvulling : http://users.telenet.be/Bryan85/kattenbakvulling.jpg
- Krappaal : http://users.telenet.be/Bryan85/krappaal.jpg
- Tunnel : http://users.telenet.be/Bryan85/tunnel.jpg
- Tentje : http://users.telenet.be/Bryan85/tentje.jpg
- Kammen : http://users.telenet.be/Bryan85/kammen.jpg
- Eetbak en speeltjes : http://users.telenet.be/Bryan85/speeltjeseneetbak.jpg
- Voeding : http://users.telenet.be/Bryan85/voeding.jpg

De tunnel is voorlopig tot hij beetje groter is en dan krijgt hij een supertunnel :p

Er komt nog een krappaal achter ... ook niet een grote. Maar een grotere komt nog met de tijd.

Ben ik iets over het hoofd gezien ?[/b][/url]
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Dat ziet er super uit hoor Brian! Je kat zal een topleventje krijgen volgens mij. :grin:

Heb je ontwormings- en onvlooiingsmiddel in huis? Dat is met dit warme weer wel nodig.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Brian, je nieuwe kitten zal het geweldig hebben!!
En ontwormen en ontvlooien zal ik voor de zekerheid wel even doen.

Ik wens je heel erg veel plezier en geluk toe met je nieuwe kitten! Heb je trouwens al een naam?

Groetjes, Muis
Gesloten