# Dominante, agressieve poes. Vriendje erbij?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Necro

# Dominante, agressieve poes. Vriendje erbij?

Bericht door Necro »

Onze gecastreerde poes Necro is een verhaal apart. Vaak is ze de allerliefste poes die je je voor kunt stellen; aanhankelijk en dol op aaien. Ze kan echter zonder reden omslaan naar een werkelijke feeks: oren naar achter en nagels vooruit zullen we maar zeggen, waarbij ze armen en benen niet schuwt.

Vorige week haalden we haar voor het eerst op van een pension (ze is nu 2 jaar). Ze had daar 2 weken de boel geterroriseerd; andere katten aangevallen (zonder reden of waarschuwing) en was of een schatje naar de eigenaresse of hing met vier poten in het gaas.

Wij weten niet wat we moeten doen. We denken dat ze zich nogal eens verveeld thuis, bovendien is ze vaak bang als ze alleen gelaten wordt. We denken erover om een poes in huis te nemen als vriendje; en hopelijk leert Necro dan ook wat poezenmanieren.

Alleen; hoe doe je dit bij een dominante en agressieve poes? Ze is zwaar territoriaal naar andere katten die om ons huis komen (Ze komt niet buiten). Kunnen we het beste kiezen voor een kitten of voor een volwassen poes. En hoe pakken we dit aan?
Of; moeten we dit helemaal niet doen?

Ik hoop op wat deskundige adviezen; want wij weten het even niet!

Alvast bedankt, Esther.
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb eenzelfde (ex)kater, maar in het asiel waar ik hem vandaan heb, werd mij afgeraden om een andere kat erbij te zetten.

Soms denk ik dat een extra kat veel van de (agressieve) energie op kan vangen, maar ja, misschien is het inderdaad wel gewoon een einzelgänger. Merk jij ook, zoals bij mij, dat het erger wordt als hij/zij een tijdje minder aandacht of tijd heeft gekregen?

Veel spelen, en gewoon rustig samen op de bank zitten wordt in ieder geval wel gewaardeerd!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Onze oudste kater is ook heel dominant en hij was in het begin ook nogal agressief, ook naar ons toe. Wij hebben er toen een tweede kat bij gehaald maar dat bleek dus helemaal niet te klikken. Nog steeds houden we die twee katten zoveel mogelijk uit elkaar. Xandor is snel bang en hij is niet sterk genoeg voor Quinto, dat werkt dus niet. De andere drie katten accepteert Quinto wel, vanaf het begin af aan eigenlijk al. Hij kan het beste overweg met Whoopy, die is net als hij heel actief en kan tegen een stootje. Ik denk dus dat als je er een kat bij neemt, dit een beest moet zijn dat vol pit zit, graag wil spelen en die niet snel onder de indruk is. Quinto is in ieder geval een stuk liever en rustiger geworden sinds hij niet meer alleen is. Ons aanvallen doet hij ook al jaren niet meer.
Bij hem werd het inderdaad erger als we allebei werkten en hij de hele dag alleen thuis zat. Die energie moest er dan 's avonds uit en hij wist niet hoe.
groetjes Sharon
Necro

Bericht door Necro »

Hm dat klinkt als een ingewikkeld advies. Wij hebben in ieder geval een te klein huis om ze constant uit elkaar te kunnen houden. Maar ik ben wel blij dat het bij jullie positief resultaat heeft gehad.

Tegen Marion: Necro kan erg slecht tegen alleen zijn ja. Ze kan op twee verschillende manieren reageren; of door zichzelf aan je vast te plakken en serieuze TLC te eisen, of door juist uiterst prikkelbaar te worden..

Afbeelding
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wat ik ermee aan probeer te geven is dat het heel goed kan werken als je maar goed let op het karakter en de achtergrond van je nieuwe kat. Wij hebben er toen een klein teer katje bij gehaald met een hele geschiedenis. Achteraf gezien is dit niet verstandig geweest, met als gevolg dat we ze nu niet samen kunnen laten als wij er niet zijn.
Als je een katje erbij haalt die een goede opvoeding van de moeder gehad heeft en dus in staat is om van zich af te bijten als dat nodig is denk ik dat het juist heel goed kan zijn.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

precies zelfde verhaal hier hoor.

Sarah is een schat maar kan zo ineens zonder een duidelijke reden veranderen in een feeks en heel dreigend zijn.
In de opvang waar ze vandaan komt zou ze het niet op andere katten gehad hebben, daarom durfde ik heel lang geen 2e kat er bij te halen.

Nu hebben wij sinds 3,5 week een kitten (katertje met heel veel pit) erbij. Ze kan haar energie nu echt bij hem kwijt. Ze spelen samen, liggen vlak bij elkaar te slapen. En ze valt ons dus tot nu niet meer aan.
Ik heb hier dus wel echt het idee dat het helpt dat ze niet meer alleen is en nu op "niveau" kan spelen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Necro

Bericht door Necro »

Okay dus een kitten en een volwassen poes kunnen beide? Als ze maar genoeg pit hebben? En Lotte hoe hebben jullie dat gedaan bij het bij elkaar zetten? Eerst alleen bij elkaar als je erbij was om op te letten? Ik heb niet het idee dat ze een kitten zal aanvallen maar je weet het nooit natuurlijk. Dank je!
Saskiaatje

Re: Dominante, agressieve poes => vriendje erbij?

Bericht door Saskiaatje »

Ik ben eerlijk gezegd een beetje bang dat het niet goed zal gaan met een kitten erbij, ook al is die heel pittig. Ik ben namelijk bang dat Necro, als ze een andere kat buiten ziet, zich uit frustratie gaat afreageren op de kitten, omdat ze zo territoriaal is en die kat niet kan wegjagen.

Ik denk dat het veel beter met de nieuwe kitten of pittige volwassen kat zal gaan als Necro wel naar buiten kan gaan, want dan kan ze spelen met de kitten of de kat en hebben ze toch ieder genoeg leefruimte om zich terug te trekken (anders zitten ze 24 uur per dag op elkaars lip). Mijn advies is dan ook je poes wel naar buiten te laten gaan als je er een kitten of kat bij neemt (tenzij je natuurlijk aan een snelweg woont).

Saskiaatje
Necro

Bericht door Necro »

We hebben de gok gewaagd! Sinds gistermiddag is Bob deel van ons huishouden. Bob is een poes van 1 jaar oud, zwart met witte pootjes en een halve witte neus. We hebben haar gekozen uit het asiel omdat ze ongelooflijk lief was naar ons toe maar wel pittig naar andere poezen.

En: eigenlijk gaat het heel goed. Necro moet nog erg aan haar wennen; zelf vindt ze het wel prima volgens mij. Necro is vooral erg boos op ons; we mogen haar niet aanhalen als ze aan het blazen is of als ze Bob uberhaupt ziet.

Vanochtend gaven ze elkaar neusjes (ze hebben apart geslapen) maar nu gaat het beeld van gisteren door: Bob snuffelt rond en Necro volgt op afstand en valt af en toe aan. Er is (nog) geen gevecht geweest of enig ander fysiek contact op de neusjes na.

Eigenlijk zijn we best tevreden. Soms lijkt Bob de overhand te hebben en soms Necro. Bob lijkt de baas te zijn van de woonkamer en de banken. Necro van het buitengedeelte; al tolereert ze Bob daar wel.

Spannend dus; benieuwd wat de toekomst ons brengt.. Iemand nog tips; do's en dont's ofzo?

EDIT:
Een kleine update voor hen die nieuwsgierig zijn :)
We maakten ons gisteren een beetje zorgen omdat Necro (poes 1) de woonkamer bijna niet meer inkwam, en als we haar meenamen om te knuffelen wegliep als JuJu (nieuwe naam voor Ben) binnenkwam. JuJu was duidelijk de baas van de kamer.

Vanochtend na het ochtendneusje en ontbijt zijn er wat achtervolgingen geweest waarbij Necro duidelijk maakte aan JuJu dat zij de baas was van de kamer. Voor het eerst sinds JuJu er is kwam Necro uit zichzelf bij mij knuffelen op de bank terwijl JuJu ook in de kamer zat (op de krabpaal). Een duidelijke vooruitgang! Mooiste moment was wel dat Necro bij mijn voeten ging zitten en JuJu tegen me aan kwam liggen, en ik twee poezen tegelijk kon knuffelen. Ansoluut een goed teken.

Inmiddels is het weer rustig in het huis. Ze lopen langs elkaar heen, af en toe snuffelen ze en dan is de sfeer nog wel een beetje gespannen. Maar ze lijken elkaar te accepteren. En dat na zo'n korte tijd! Hopen dat dit zo blijft natuurlijk :) En dat ze snel elkaar ook echt leuk gaan vinden en samen kunnen spelen en knuffelen.

Dat lekkers van een bord eten lijkt me een leuk idee. Ik geef ze nu wel snoepjes, die leg ik dan een stukje uit elkaar. JuJu vindt dat prima, Necro is nog een beetje achterdochtig. Nog even wachten met dat bord dus. Ik ben in ieder geval héél blij dat Necro osn weer een beetje leuk vindt. Ze ligt nu tussen mij en mijn toetsenbord in, tevreden te spinnen. Positieve ontwikkelingen hier dus!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Het klinkt allemaal heel ontspannen! Fijn voor de katten, maar ook voor jullie. Vooral die neusjes tegen elkaar is een goed teken, en samen een knuffel komen halen valt ook beslist in diezelfde categorie! Vóór je het weet, liggen ze samen te slapen, en heb jij het tevreden gevoel een goede beslissing genomen te hebben!

Groetjes van Laura.
Necro

Bericht door Necro »

Een klein dipje hier in huize Necro / JuJu. Necro eet sinds gisteren niet meer en ze verstopt zich steeds. Ze is ook niet erg aanhankelijk. Gisteren naar de dierenarts geweest en die zei dat het vermoedelijk stress was. Vandaag iets gehaald waar ze super gek op is (vis met véél gelei) en dat at ze gelukkig wel. Neusjes komen alleen nog van JuJu en Necro lijkt er niet veel van te willen weten. Ze komt wel gewoon overal in het huis (allebei) maar ze verstopt zich wel op houdt zich afwezig. Iemand tips hoe we het stress niveau kunnen verminderen voor haar? We houden de twee nu uit elkaar als wij er niet bij zijn, is dat slim?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou ze zeker uit elkaar houden als jullie er niet zijn inderdaad. Op die momenten kan ze weer tot rust komen en zo weet je zeker dat het vechten niet uit de hand loopt zonder dat je er wat aan kan doen.
Je zou kunnen proberen om haar te kalmeren door bachdruppels te geven.
Ik zou ook elke dag even tijd voor haar alleen reserveren. Zodat ze lekker kan komen knuffelen.
Veel succes ermee!
groetjes Sharon
Necro

Bericht door Necro »

Hallo allemaal,

inmiddels gaat het hier weer beter. We geven Necro haar lievelingseten en -snoepjes en ze komt weer naar ons toe voor aandacht, of JuJu nu in de kamer is of niet. Samen zijn ze nog niet echt vriendjes. JuJu maakt er handig gebruik van dat Necro niet helemaal top is en jaagt haar behoorlijk op. Necro bijt steeds meer van haar af, dus we verwachten dat dat nog wel goed komt. Voorbeeld; eergisteren mocht Necro niet in de buurt komen van de bank, gisteravond zaten ze er samen op; Necro kwam bij me liggen. Goed nieuws dus. Daar zijn we erg blij mee, moet er niet aan denken JuJu terug te moeten brengen naar het asiel. Ze hoort in haar mandje op de vensterbank in onze kamer. JuJu en Necro hoeven niet grootse maten te worden, als ze met elkaar maar een balans vinden. En daar hebben wij nog steeds grote hoop op!

EDIT:
Ik weet niet of iemand er op zit te wachten maar hierbij weer een update ;) Alles gaat hier perfect! Ze liggen in dezelfde kamer, en soms zelfs op dezelfde bank (als er een baasje bij is). We vragen ons alleen af hoe we het verschil kunnen zien tussen verjagen en spelen; volgens mij zijn ze langzaam aan het overgaan op het laatste maar ze hebben nog wel af en toe een dikke staart; hoe zie je het verschil?

Groetjes Esther
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Tuurlijk willen we uptodate blijven!
Ik kon eerst het verschil ook niet zien tussen aanvallen en spelen (al is het dan met ons :lol:), maar ik denk dat die dikke staart ook met spelen wel mogelijk is hoor!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja dat kan prima hoor. Zody heeft ook regelmatig een dikke staart als hij aan het spelen is of hij komt zijwaarts aan huppelen :grin:
Ik ben in ieder geval blij om te horen dat het nu al een stuk beter gaat.
groetjes Sharon
Gesloten