Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Tesseljoan »

O wow, dat ziet er echt fantastisch uit, ook zonder viaduct of tunnel!

Wij gaan er over nadenken wat voor ons een goede oplossing is, dank voor jullie adviezen in elk geval. Mijn gevoel zegt in ieder geval 'beschermd' naar buiten, maar de vraag is even welke vorm dat aan gaat nemen. Ik denk dat een tuigje inderdaad de moeite waard is omdat het zo'n kleine investering is. Kijken of madame er aan kan wennen!

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Anne »

Tesseljoan schreef:Mja, je hebt ook wel gelijk dat ik de vraag wel zo heb geformuleerd dat daar geen antwoord op te geven valt.... Ik vind het alleen zo wonderlijk dat een kat die jarenlang niet een balkon op wilde, maar wel op de drempel vogeltjes zat te kijken nu met zoveel gemak de tuin in wandelt... Ik vroeg me af of anderen daar misschien ook ervaring mee hadden.

.
Het enige wat mij te binnenschiet is dat een balkon voor een kat meer onnatuurlijker is dan een tuin
Het is inderdaad wel wonderlijk dat een binnenkat niet wat angstiger is, vandaar dat ik twijfel of jouw Bella wel ooit een binnenkat is geweest, kennelijk heeft ze toch al positieve ervaringen opgedaan buiten ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Tesseljoan »

Een mini-update: of Bella nu een binnen- of buitenkat is, ze is in ieder geval een mooiweer kat. In november stak ze nog wel eens een kopje buiten de deur om te snuffelen, nu rent ze weg als ik de deur open doe... Dat vraagstuk schuiven we dus een paar maanden voor ons uit....

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Anne »

:lol: Heel herkenbaar!
Hier zit het stel ook binnen, af en toe eens naar buiten, niet langer dan een half uur!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ilse23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 mar 2017 13:05

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door ilse23 »

Begin juli komen er 2 Ragdoll kittens bij ons wonen, we zouden graag het PeeWee systeem gebruiken voor de kattenbak. Bij de cattery zijn ze dit echter niet gewend. Hoe schakel ik best over?
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Featherr »

Pfoe ik weet niet of dit bij kittens makkelijk gaat maar bij mijn katten heeft het best lang geduurd. Ze weigerde om op hout te gaan ipv steentjes. In het begin heb ik heel veel steentjes met een beetje hout gebruikt. Echt wel een week lang. Toen een week lang 3/4 steentjes en 1/4 hout. Na een tijdje (alles een week ongeveer) 2/4 steentjes en 2/4 hout. Daarna 1/4 steentjes en 3/4 hout. En daarna eigenlijk heel veel hout met een klein beetje steentjes erop.

Toen hadden ze er geen problemen meer mee. Maar dit heeft wel echt 1.5 maand a 2 maanden geduurd.
Maar het was het waard! Deze bakken zijn geweldig :)

En het kan zomaar dat de kittens het gewoon accepteren. Zet eens een bak met steentjes neer en eentje met hout. Als ze het hout ook gewoon gebruiken kunnen de steentjes weg.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Marex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2015 21:21

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Marex »

Mijn katten gingen zonder problemen over van de steentjes naar de houtkorrels van de PeeWee kattenbak. De Finse pellets zijn goedkoper te bestellen als je erop googled. Ik koop 2 zakken tegelijk en dan worden ze gratis thuisgeleverd. Ik doe 4 maanden met twee zakken, met 2 katten in huis. Urine ruik ik nooit meer en de hoopjes schep ik er direct uit. Ideale kattenbak!
Boris en Roosje: met een beessie om je heen ben je nooit alleen.
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Yola »

Ik heb voor mijn bedrijfskat nu Sanicat Ultra (grind dat klontert) erg tevreden over, enkel veel grind dat eruit gelopen wordt.
Nu lees en hoor ik geregeld over de Peewee, volgens mij hebben de kittens die ik krijg nu ook houtkorrels.
Is dit echt zoveel meer geweldiger?
Wat zijn de voor/nadelen ten opzichte van klontvormend grind?
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Featherr »

Ik vind de bakken geweldig. De plasjes vergruizen de houtkorrels en het valt in de bak eronder. Poepjes in de wc, de onderbak leeg ik in gft bak (dat mag) en voila.
Het loopt trouwens niet minder uit ofzo, of ik heb gewoon echt ranzige katten maar die van mij gooien heel vaak die korrels eruit :D
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Wat ik een groot nadeel vind is dat het heel zwaar is en in de gewone container moet dus dat is best zwaar uiteindelijk. Houtkorrels zijn fijn maar niet elke kat vind t prettig dat heb ik nu ook ondervonden....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Yola »

Bedankt!
Missen de katten het graven niet?
Lees dat er maar 2cm korrels in moet, lijkt me dan dat katten hun ontlasting niet onder kunnen graven en wellicht het graven minder vinden omdat houtkorrels niet op zand lijkt, maar het klondvormend grind wel.

Had ook gehoord dat klondvormend grind voor kittens gevaarlijk is omdat ze het op eten, klopt dit?!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door pinguin »

Alleen hele jonge kittens kunnen een hapje nemen.
Klontvormemd vind ik fijner ik gooi zn 20kg zak in die bak en hoef dan alleen nog elke dag je plasjes en drolletje er uit te scheppen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Yola »

@pinguin:
Tot welke leeftijd is klontvormend grid gevaarlijk?
Als ik naar grid wil zal ik waarschijnlijk toch over moeten achakelen, maar toch wil ik niet dat mijn schatjes gevaar lopen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Klontvormig grit is gevaarlijk van 0 weken tot 22 jaar ;)

Wanneer je wisselt van elk grit is het gewoon even in de gaten houden wat ze met het grit doen. Als ze er niet mee gaan spelen en eten dan begrijpen ze waar het voor is en zal het daarna ook goed gaan. Kittens die nog niet echt zindelijk zijn zijn echter meer vatbaar om ermee te gaan spelen (en dus ook proeven met de mond). Ik verwacht niet dat dat bij kittens van 9 weken nog is. Ik ben ook zonder problemen direct naar klontvormig gegaan terwijl ik bij het asiel wel een zakje andere houtachtige korrels gekocht had. Maar ze gingen liever gelijk op de biokat's classic.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door pinguin »

Dat hangt van het kitten af hier heeft Simba met 13 weken een paar korrels op gegeten daarna nooit meer smaakte blijkbaar niet lekker.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie