Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Sowieso tot een drie maanden moeten ze op schema ontwormt worden. Als ze aan de moedermelk gezeten hebben kunnen ze op die manier wormen binnen krijgen. Maar ik vroeg me eigenlijk ook af wat de bron verder zou kunnen zijn als ze daar al een hele tijd vanaf zijn (en niet buiten komen dus geen muizen vangen). Mij werd geadviseerd om tot een jaar elke maand te ontwormen maar dat moet ik ook nog even onderzoeken.

Volgens mij is 1x per maand (na die drie maanden) gewoon weer teveel en een fabeltje van de DA.

http://www.weetjesoverkatten.nl/wormen.htm
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ormen.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Featherr »

Ontwormen is gewoon schijnveiligheid. Is natuurlijk niet zo als je kat/hond wél wormen heeft want dan werkt het gewoon en dan heb je het nodig.
Maar mensen willen niet dat hun beesten wormen krijgen, logisch ook ;) Dus dan creëren ze een schijnveiligheid. En dat 1 pil minimaal 6 euro kost is het ook nog eens leuk bijverdienen ;)

Precies hetzelfde met de weilentingen van honden ;) Die werkt maar 6-7 maanden. Werkt maar tegen 2 (L2) of 4 (L4) stammen. Terwijl er minimaal 200+ stammen zijn. Maar toch MOET je ieder jaar enten want dan wordt je hond niet ziek! Terwijl er maar heel weinig honden zijn die wel ziek worden zonder die enting.
Schijnveiligheid, wat een mooie manier om geld te verdienen ;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Is Stronghold een goed middel om beide te behandelen? En qua prijs kwaliteit verhouding?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Ilone »

Ik gebruikte voorheen altijd stronghold maar sinds vorig jaar Vectra. Stinkt minder, werkt nog 3 maanden op je kat en werkt ook in je huis.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Featherr »

Ik gebruik ook altijd Stronghold als er vlooien zijn. Na 1 dag is alles dood op je dier en na een maandje nog 1x gebruiken. Zo heb ik tot nu toe alles dood gekregen wat er ooit op mijn beesten heeft gelopen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Cerna

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Cerna »

Ontwormen voor binnenkatten: 2x per jaar tenzij ze vers eten dan zou ik wel 4x per jaar ontwormen. Katten kunnen ook wormen krijgen door het eten van te veel vliegen.
Inenting: ieder jaar tegen niesziekte (een virus is zo opgelopen!) en om de 3 jaar de volledige enting (= katten- en niesziekte).
Ik gebruik Advantage-pipetjes 2x per jaar preventief tegen vlooien. Eén keer in het voorjaar (afh. van de temperatuur óf in april óf mei) en een herhaling in augustus. Katten hebben nog nooit vlooien gehad :eclap:

Een kitten uit het asiel is wel duurder dan 50 euro, maar daarvoor heeft het dan in ieder geval 1 enting gehad (en wanneer het ouder is dan 3 maanden meestal 2 entingen) en je krijgt een verwijzing mee voor castratie tzt. Dus uiteindelijk ben je goedkoper uit.

Ik denk dat katten wel iets duurder zijn dan de bedragen die hier genoemd worden tenzij je alleen het voer en grit bedoelt.
Of je een kat moet verzekeren hangt van jezelf af, maar wanneer je de discipline hebt om een spaarpotje voor hen aan te leggen en hier bijv. 25 euro per maand op stort dan kun je toch een aardig bedrag per jaar sparen voor onvoorziene dierenartskosten en vang je ook nog wat rente :-P
Geld wat je naar de verzekering brengt ben je kwijt, ook wanneer je de eerste 5 jaar geen gekke dierenartskosten hebt.
aniekhabets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 aug 2016 15:08

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door aniekhabets »

Dat klopt, daar zit iets in. Ik denk dat we geen verzekering nemen, maar het opzij zetten zoals jullie beschrijven. Bedankt voor jullie antwoorden!
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Featherr »

Maar als er iets gebeurt ben je na een maand wel verzekerd voor max. 2 duizend euro per jaar ;) en dat heb je niet in 2 maanden gespaard. Alleen consult is al 30 euro en dan nog alles erbij.

Tot nu toe heb ik al een bloedtest vergoed gekregen en bij mijn hond ook 2x een bloedtest van 180 euro.
Mijn katten en hond komen ook uit het buitenland dus die moeten 7 jaar lang 1x per jaar zo'n bloedtest. Dan heb ik het bij de katten er sowieso al uit en bij de hond ook. Dus voor ons is het sowieso beter om het te doen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Cerna

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Cerna »

Ik zou dat potje ook bewaren voor onvoorziene kosten en niet voor de jaarlijkse check-up en inenting of voor vlooiendruppels/Milbemax.
Je weet altijd precies wanneer het weer tijd is voor de inenting en daar houd ik dan een maand daarvoor al rekening mee (tenzij je zo krap zit dat de portemonnee aan het eind van de maand leeg is, maar dan vraag ik me af of je überhaupt aan huisdieren moet beginnen want de aanschafkosten zijn meestal niet de grootste kostenpost).

Wanneer ik mezelf naga met Laila en Luna, die zijn nu drie en hebben tot nu toe alleen de dierenarts gezien toen ze gecastreerd moesten worden en wanneer ze ingeënt worden en dat kost me incl. de korting omdat ik met twee katten tegelijk kom, rond 110 euro. Wanneer ik hen verzekerd zou hebben dan had dit me 240 euro gekost (en ik weet niet of een inenting wel volledig vergoed wordt).

Echter, met Noa waren we al -tig keer naar de dierenarts geweest voordat ze drie werd omdat bij haar op tweejarige leeftijd stomatitis werd geconstateerd en ze iedere maand een prednisonprikje kreeg. Ze was net drie toen de tanden en kiezen verwijderd moesten worden en dat kostte ons rond de 600 euro. Bij haar zou een verzekering (nogmaals: wanneer alles vergoed wordt en dat weet ik niet) ons dus geld bespaard hebben.

Het blijft dus natte vingerwerk omdat we "helaas" geen glazen bol hebben.
aniekhabets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 aug 2016 15:08

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door aniekhabets »

allo allemaal,

Sinds gisteren hebben wij 2 nieuwe huisgenootjes, 2 kittens van bijna 9 weken oud. Ze zijn erg klein voor hun leeftijd gok ik zo, omdat moederpoes ook erg klein was. De eigenares heeft ze nog niet ontwormd omdat ze daar (volgens DA?) Te klein voor waren. 7 september hebben wij een afspraak bij de dierenarts. Is het handiger om meteen te ontwormen of om te wachten totdat we naar de dierenarts gaan?

Als ik nu al zou ontwormen, welk spul raden jullie aan? Welke wormen zijn het belangrijkst om te bestrijden?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Yipie... ze zijn er :)

Het schema voor ontwormen is 3, 5, 7, 9, 12 weken (en dan 4, 5, 6, 9 en 12 maanden). Dus ze hadden echt al ontwormt moeten worden. Kittens krijgen via de moedermelk behoorlijke grote kans op wormen dus ik begrijp niet helemaal dat dat niet is gedaan. Merk e.d. weet ik (nog) niet want ik heb het ook nog niet gedaan nadat ik ze met 10 weken heb gekregen. Maar bij mij zaten ze al vanaf week 5 niet meer op de moedermelk.

M.b.t. de dierenarts... veel dierenartsen hebben een gratis eerste kitten-consult. Dan kun jij en zij kennis maken met de dierenarts (en/of assistent) en krijg je veel informatie over wat verder allemaal te doen. Als je dierenarts zo'n kennismaking aanbiedt dan kun je misschien al eens eerder met ze daarnaartoe.

Dan het "klein" zijn... ja... met 9 weken zijn ze nog wel klein. Heb je een digitale keukenweegschaal? Ik zou adviseren daar een plastic kom (slabowl ofzo) op te zetten, dan de weegschaal aan te zetten (zodat ie 0 aangeeft) en de kitten(s) met hun kont eerst in die bowl plaatsen en kijken hoeveel ze wegen (en noteren in een boekje ofzo). Dit zou je wekelijks moeten doen en kijken of ze voldoende aankomen elke week. Ik denk dat ze met 9 weken wel elke week goed aankomen maar dan heb je voor jezelf ook een idee.

De 1e enting hebben ze zeker ook nog niet gehad? Daar kan ik me wel wat bij voorstellen want bij een asiel moeten ze minimaal 7 weken zijn voor de 1e enting maar ook 700 gram. Bij mij was Yuna geen 700 gram dus was de eerste enting gelukkig uitgesteld tot 9 weken (want ik vond 7 weken wel erg vroeg voor de eerste enting). Dus het wegen is ook handig om te weten of ze bij het volgende bezoek geënt kunnen worden. 9 weken voor de eerste enting en 12 weken voor de tweede enting wordt vaker aangehouden.

Kijk ook even wanneer je de chip laat zetten (wel doen hé). Dit kan tegelijk met de eerste of tweede enting gebeuren (en kost dan ook niet zoveel). Vraag even aan de DA of zij de registratie regelen of dat zij alleen de chip zetten en dat je de registratie zelf moet doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
aniekhabets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 aug 2016 15:08

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door aniekhabets »

Oke heel erg bedankt voor de informatie! Ik heb ze eens gewogen, ze wegen nu nog heen 700 gram, nog even in de gaten houden dus.

Ik vond het inderdaad ook erg gek dat ze niet zijn ontwormd, maar gauw iets gaan halen dan.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

7\9 is al bijna persoonlijk zou ik ze bij de dierenarts laten ontwormen. Dierenartsen houden inderdaad een minimum gewicht aan. Dus niet voor die tijd troep uit de winkel halen maar het de eerste keer door de dierenarts laten doen met goed en veilig middel.

En dan ook meteen schema vragen wanneer ze weer moeten en daar de middelen voor kopen bij de dierenarts.

Dat is wat ik zou doen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Kittens hadden al bij 3 en 5 weken ontwormt moeten worden (volgens alle schema's) dus ik zou niet weten waarom een dierenarts dit niet zou doen wegens gewicht (een kitten van drie weken is altijd licht). Maar ik zou inderdaad even bij de DA (of assistent) informeren naar een goed middel (gewoon even bellen) en dat bij hun halen. Als de DA zegt dat je kunt wachten tot 7/9 dan kan dat natuurlijk ook. (Voor het enten moeten ze wel echt een minimum gewicht hebben)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Mijn dierenarts doet het absoluut niet met 3 en 5 weken. Het blijft gif wat een door een jong kwetsbaar lijfje jaagt. Er gaat sporadisch wel eens een kitten aan dood. Mijn dierenarts houdt een bepaald gewicht aan en het kitten moet in topconditie zijn. En de argumenten kan ik me goed in vinden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie