Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Ik heb een tip die niets met eten te maken heeft, maar die wel heel belangrijk is (heb ik helaas uit eigen ervaring ondervonden):

laat de kitten NOOIT met je handen spelen of er in bijten. Dit lijkt heel onschuldig, maar dan leren ze verkeerd gedrag aan en dat raken ze daarna niet meer kwijt. Ze moeten direct weten dat handen er zijn om mee geaaid te worden en dat ze er niet aan mogen krabben of in bijten.

Als je dit niet doet, krijg je later een kat die onmiddellijk in je handen gaat hangen als hij of zij de kans krijgt en dat doet uiteraard als ze groter zijn pijn aan je handen. Ook wordt de kans dat het later lekkere kuffelkatjes worden die het heerlijk vinden geaaid te worden kleiner als het handenbijtertjes zijn geworden.

Ik heb een kitten vanaf een weekje oud grootgebracht en heb hier geen rekening mee gehouden. Het is later een schatje geworden die veel van aandacht hield, maar aaien was er niet bij, dan hing hij direct met zijn scherpe nagels en tanden in mijn hand. Hij bedoelde er verder niets mee, maar ik vond het wel erg jammer.

Hopelijk heb je hier wat aan. Verder wens ik je heel plezier met je kleintjes!!!

groetjes,
Sandra
kamondt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:54
Locatie: Brussel

Bericht door kamondt »

hallo,

sandra bedankt voor de tip, zal ik zeker op letten. ze doen dat niet echt, maar ze klauteren wel alle twee naar mijn schouders. Daar nestelen ze zich dan. dat zal ook niet meer lukken al ze groter zijn denk ik.

Ivm eten, heb vanmorgen hun formule in eetbakje gedaan en dat lukte wel. hoewel ik dennk dat ze nog meer zuigen dan oplekken. evita heeft betere techniek, maar eet niet alles op. straks de rest nog 's proberen. elvis eet alles op maar hangt helemaal vol en ik denk dat hij de tehniek nog niet helemaal onder de knie heeft.

Ik heb gisteren ook al in water geweekte brokjes gezet, die aten ze ook (30 gram elk van Science plan kitten). dat doe ik vandaag ook. raar is wel dat ze nog geen water willen drinken? Maar misschien hebben ze al genoeg vocht met hun formule (25 ml water x3/dag)

Ze beginnen zich ook meer en meer te wassen. dus dat komt denk ik ook in orde. ik heb wel een borstel gekocht en borstel ze af en toe. dat vinden ze wel leuk, behalve op hun buik.

Morgen telefoneer ik DA voor afspraak ivm inentingen en ontwormen. Zou ik ze ook een vlooienbandje kopen? want naar het schijnt krijgen ze die toch ook al zitten ze steeds binnen. Misschien willen ze dat later niet meer aan als je het hen niet jong aanleerd?


tot binnenkort!
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

wat goed joh dat het zo lekker gaat, ik denk dat ze door de fles voeding en de geweekte brokjes wel genoeg vocht binnen krijgen
borstelen is goed wel een hele zachte borstel he
je mag bij een kat alleen aan z'n buikje komen als hij je volledig vertrouwd en bij sommige katten lukt het nooit of eventjes

voor een vlooien band zijn ze nog te jong je da zal wel iets geven voor de vlooien speciaal voor kittens
mijn katten hebben met een paar maanden een gewoon halsbandje om gekregen met een adres kokertje en daar waren ze met een dag aan gewend, ze zijn wel gechipt maar een bandje is wel prettig als ze naar buiten gaan dat iedereen kan zien dat ze van iemand zijn

het is nog wat vroeg voor dit advies maar je heb een kat en een poesje zorg dat het poesje met een maand of 4 aan de pil gaat en dan allebei met 7of 8 maanden laat helpen anders krijg je ongewenste zwangerschap

heel veel plezier met je knuffels en succes
Desire
kamondt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:54
Locatie: Brussel

Bericht door kamondt »

hoi,

ja ik gebruik een zachte borstel. ik zal wel zien hoe ze reageren op hun buikje en ze niet forceren.

bedankt voor de info over sterilisatie/castratie. dat wil ik inderdaad zo snel mogelijk doen, want ik las dat ze anders territorialiteitsgedrag vertonen, en als je het dus van plan bent, het best is het zo vroeg mogelijk te doen.

dus rond 7 maanden? en voor de poes ook 7 maanden? Ik vraag het in ieder geval nog 's aan de DA.

het is inderdaad fantastisch dat het zo goed gaat. ze zijn echt wel lief. Maar soms als ze met elkaar vechten gaat het er echt wel heel ruw aan toe. Zou een mamapoes ingrijpen als het te ver gaat? en wat is dan "te ver gaan"? of laat ik ze gewoon doen?

Oh ja, en dit nog: ik vind het nogal raar dat elvis 390 gr weegt en evita 305 gr. dat is bijna een vierde verschil. is dit normaal?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wanneer laten castreren/steriliseren hangt van je dierenarts af. Maar de meeste dierenartsen doen dat vanaf de 7/8 maanden.

Voor een vlooienbandje zijn ze nog veel te jong en te licht, je zal ze als het nodig is dus met iets speciaal voor kittens kunnen behandelen maar daar zou ik nog een paar weken mee wachten.

Katers zijn vaak wat zwaarder dan poezen dus dat verschil kan best, het gaat er ook meer om hoeveel ze groeien ten opzichte van hun vorige gewicht, van die vergelijkingen word je vaak maar onzeker :grin:

Dat vechten met elkaar is juist heel goed, zo leren ze elkaar wel begrenzen. Ik grijp alleen in als de verhoudingen niet eerlijk zijn. Zo heb ik een kater van 6 kilo, als er dan een kitten bij kwam was hij veel te groot en te sterk (en hij heeft van zijn moeder dus niet leren begrenzen omdat hij te vroeg bij zijn moeder weg is gehaald) dus dan grijp ik wel in.
groetjes Sharon
kamondt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:54
Locatie: Brussel

Bericht door kamondt »

oh ok, dus laat ik ze rustig ravotten.

ze eten echt al heel goed brokjes. maar Elvis vindt het nodig helemaal in de eetbak te gaan staan, zodat hij helemaal overdekt met eten daarna rondholt :grin:

ik zal ze regelmatig wegen, dan kan ik het in de gaten houden!
Sandra W

Bericht door Sandra W »

Heerlijk om te lezen hoe goed het gaat! Geniet er maar flink van!

Wat betreft de vlooien: er zijn speciale pipetjes op de markt met een vloeistof die je eenmalig leegspuit in hun nek. Dit werkt veel beter dan een vlooienbandje en het is ook nog eens tegen teken, wormen en andere gespuis (niet tegen lintworm).

Vraag je DA maar of deze pipetjes ook bij kittens gebruikt kunnen worden en vanaf wanneer.

Blijf je ons op de hoogte houden van alle vorderingen?

groetjes,
Sandra
kamondt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:54
Locatie: Brussel

Bericht door kamondt »

absoluut!!

ik vind het trouwens fantastisch, dit forum. zo veel reacties, en zo veel steun. het is een echte interactie. bedankt aan alle enthousiastelingen! want ik was wel een beetje nerveus. je wil alles goed doen, en dan is het leuk om een reactie te krijgen van mensen als je ergens over twijfelt.

ik vraag morgen de DA 's naar die pipet, met alle andere vragen tegelijkertijd.

tot binnenkort!
katrien
kamondt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:54
Locatie: Brussel

Bericht door kamondt »

hallo iedereen,

kleine update over elvis & evita. gisteren zijn we naar de DA geweest. die zei dat ze tip top in orde waren. ik heb nu "frontline" gekregen: een spray tegen vlooien (preventief, want ze zijn vlo-vrij ;-) ). en ook een ontwormingspasta. ze wegen nu 518 en 430 gr al (misschien heb ik me vorige keer vergist, is zoveel bijgekomen he). ze eten al goed brokjes, en gaan al flink op de bak (hoewel elvis soms nog steeds de voorkeur geeft aan andere plaatsjes :???: ). de DA zei ook dat het zuig fenomeen van evita niet direct slecht was voor elvis, dus ik laat ze nu maar doen (tot het m.i. te ver gaat) en ze zijn alle twee heel vive en zien er gelukkig uit. Volgende maand krijgen ze hun vaccins. dus het ziet er allemaal goed uit!

heel erg bedankt allemaal voor de hulp en tips.
en tot binnenkort

groetjes
katrien
katineke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2006 15:01
Locatie: Belgie

poes uit een asiel

Bericht door katineke »

Hallo,ik heb een vraagje.We zouden een poes(europees korthaar of straatpoes) liefst een kattin van ouder dan 6 maanden willen nemen uit een asiel,maar omdat we daar nog geen ervaring mee hebben(vorige kwam van vrienden)hier de vraag :weet er iemand hoeveel ons dat ongeveer kan kosten?? :oops: we wonen wel in Belgie. Heeft er iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat is per asiel verschillend, dus mijn advies is om even naar een asiel in de buurt te bellen en navraag te doen.

Ter vergelijking in mijn asiel (in Nederland) kost een kitten E 70 en een volwassen kat E 50. Dat lijkt veel, maar dan zijn ze geënt, gechipt, door de dierenarts nagekeken, gecastreerd/gesteriliseerd, ontwormd en ontvlooid. Als je alles zelf moet doen is dat in totaal uiteraard veel duurder.

Veel succes met het vinden van het juiste katje en heel veel plezier daarna!

groetjes,
Sandra
katineke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2006 15:01
Locatie: Belgie

Bericht door katineke »

Wij zijn dan gisteren toch naar het asiel gereden,een enorme keuze in katten. Ons jongste is meegegaan en we zijn naar huis gekomen met een kattin,gitzwart,een jaar oud,gesterliseerd,ingeent,ontvlooit,ontwormd,en we hebben 60 euro moeten betalen waarvan 8 euro lidgeld. Ze had nog geen naam de kinderen hebben haar Spirou genoemd.Ze is het hier al goed gewoon... :grin:
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Gefeliciteerd met de komst van de kleine. ;-) Zestig euro is een gangbare prijs en zo te lezen is ze goed onderhanden genomen voor ze naar jullie is verhuisd.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

leuk hè, zo'n nieuw gezinslid.

60 euro is gewoon niets. Dat betaal je al snel als je er een keer mee naar de da gaat voor een consultatie met inentingen en consultatie. En dat voor 1 kat.

Gisteren is onze poes gesterilliseerd en onze kater voor de tweede keer ingeënt en onderzocht voor zijn braken. Kostte 150 euro.
Dat heb ik er echt wel voor over je hoort me echt niet klagen over die prijs. Lijkt mij heel erg fair en normaal.

Ik wou eerst ook in het asiel gaan kijken maar toen hoorde ik dat een collega van mijn mama twee nestjes had. Tja, als die niet allemaal een nieuwe thuis vonden, moesten ze ook naar het asiel. Toen was de keuze natuurlijk snel gemaakt. En daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Maar de volgende kat (en hopelijk duurt dat nog heel erg lang) komt zeker van het asiel.

Geniet maar gewoon van die kleine meid.
Jojo27
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 sep 2006 14:46

Bericht door Jojo27 »

Hallo,

Ik ben nieuw hier.
Wij willen volgende maand 2 kittens nemen. We zijn "beginners" wat katten betreft. hebben vroeger beide als kind wel katten gehad maar sinds mijn vriend en ik samenwonen 2 honden gehad. Die zijn een paar maanden geleden helaas vlak na elkaar overleden en na een gezinsoverleg hebben we voor katten gekozen. En dan blijk je toch een aantal vraagjes te hebben
Is het verstandig als je 2 katers neemt? Heb me laten vertellen dat dit nooit goed gaat?
We hebben op zich geen voorkeur voor poes of kater maar zal je zien dat de 2 die je kiest bijv. katers zijn.
Als ze mee naar huis gaan moet ik ze dan zelf uit het reismandje laten komen zodat ze kunnen wennen of meteen er zelf uithalen en op de kattenbak zetten? Ook weer van horen zeggen.
Hoe leer je kittens het beste af om niet te bijten en krabben aan je handen? De een zegt negeren de ander zegt boos worden. Het zou fijn zijn als iemand hier tips over had zodat we ook met de kinderen hier duidelijke afspraken over kunnen maken.

Heel verhaal geworden, sorry.

Groetjes Joke
Plaats reactie