Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

De tijd komt er weer aan dus de asiels en opvangen lopen binnenkort weer over van de ongewenste gedumpte kittens.
Gewoon de sites regelmatig aflopen en je komt er vast wel eentje tegen waar je op valt ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Sandra W

kittens

Bericht door Sandra W »

Weet je wat nog beter werkt bij een asiel?

Je op hun wachtlijst voor pasgeboren kittens laten plaatsen, want als je op hun site kijkt ben je vaak al te laat. Zij bellen jou dan als je aan de beurt bent en dan kan je kittens komen kijken en uitzoeken.

Zo gaat dat in ons asiel en dat werkt prima.

O ja, als je graag een jong katje wilt, dan zijn er ook hele lieve katjes tot 1 jaar in het asiel te vinden.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Op de poezenboot in Gent zitten nu ook heel wat kittentjes en katten onder 1 jaar. Misschien goeie tip ;-)
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Er is ook een handige site waar heel veel asiels in Nederland en België bij zijn aangesloten: dierenasiels.com. Je kan daar per asiel kijken, per soort kat (of hond), je kan er selecteren op allerlei crtiteria, zoals leeftijd, al dan niet samen kunnen met kinderen en/of huisdieren, etc. Ook staat er veel info per dier, voor zover dat bekend is natuurlijk. Kijk er maar eens!

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

het is misschien nog vroeg voor kittens in het asiel maar als je geduld heb en af en toe ff gaat kijken kan je hele lieve kittens uit het asiel halen
Desire
Sandra W

kittens

Bericht door Sandra W »

Het kittenseizoen is net begonnen in ons asiel. We hebben nu twee nestjes met ieder 4 kittens.

Ze gaan als "warme broodjes" en zijn allemaal al gereserveerd! Ook is er al een flinke wachtlijst voor nieuwe kittens. Dus snel erbij zijn!

groetjes,
Sandra

PS: de iets oudere kittens (tot 1 jaar) zijn ook nog heel schattig en speels en daar zijn er ook altijd een paar van in het asiel.
kamondt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:54
Locatie: Brussel

wees-kittens

Bericht door kamondt »

Dag iedereen


Een tijdje geleden vroeg ik wat advies ivm aanschaf kitten. Nu is het zover vanavond: ik krijg twee katjes, maar ze zijn wel speciaal. Ze zijn 4 weken oud en hun mama is gestorven. Ik heb al heel wat research gedaan op het net om te weten wat ze nodig hebben. Ik zal een dagboek bijhouden en aangepaste voeding kopen, en contact opnemen met een dierenarts om alle inentingen/ontwormingen etc op tijd en kwaliteitsvol te doen. Deze week blijf ik ook voornamelijk thuis werken zodat ik er zeker op kan passen.

Ik hoop dat alles goed gaat en zal zeker mijn best doen! Als iemand van jullie nog tips heeft ivm wees-kittens, laat het gerust weten. ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen en misschien wat foto's plaatsen als dat mag?

heel erg bedankt voor alle info
katrien
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

wat goed van je dat je de zorg van de kittens op je neemt
heel veel plezier van ze en ik denk dat je voor vragen altijd hier terecht kan en bij je dierenarts
Desire
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hey katrien,

lief van je dat je de zorg over deze weesjes wil opnemen; Ik ben er niet helemaal zekervan, maar het zou wel eens kunnen dat je langer moet thuisblijven om de kittens nog te spenen (ik weet niet goed vanaf welke leeftijd ze alleen kunnen eten) dus ik zou me daaromtrent zeker informeren bij een dierenarts. Verder moet je d'r rekening mee houden dat je écht een surrogaat mama wordt van de kleintjes, dat kan heerlijk zijn, maar is soms ook erg vermoeiend; Onze oudste kat is bij ons gekomen toen ze zes weken was (ook veel tevroeg maar ja) en is écht ons kleine kindje, na vier jaar nog steeds; Ze is zoooooo op ons gericht. Het is echt heeeeeel erg leuk, maar af en toe wou ik toch dat ze een tikkeltje zelfstandiger was. Maar ik ben heel erg blij met m'n kroelmeisje hoor ;-)

Oh wij zijn hier allemaal gek op kittenfoto's!!! Laat je je snel registreren zodat je een foto-albumkan aanmaken????

Succes!!!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
kamondt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:54
Locatie: Brussel

Bericht door kamondt »

hallo,

Ze zijn fantastisch! Meisje en jongen (Elvis en Evita). Ze eten 3 keer per dag een flesje met speciale formule. Evita gaat al braaf op bak, Elvis doet het liever in kleine hoekjes. Maar ik las net dat je ze onmiddelijk na en 15 minuutjes na voeden best op bak zette en met vochtig warm doekje op buik wrijft zodat ze hun spijsvertering gestimuleerd voelen. Dus dat probeer ik vanaf nu.

Ik heb een bakje met water staan, en wat geweekte kitten brokjes (daar drinken ze het water van). Ze drinken niet echt het water. is dat een probleem, en heeft iemand tips om ze het aan te leren?

en ze zitten ook op mijn modem. Ik neem aan dat dat voor de warmte is. moeten ze een warmte bron hebben in hun slaapplaats?

Ik heb voorlopig slaapplaats, eet/drinkbakjes en kattebak dicht bij elkaar geplaatst om ze te laten wennen aan alles. Binnenkort probeer ik het wat strategischer te plaatsen.

Ik las ook dat je de spenen moet steriliseren. hoe doe je dat? In kokend water? hoe lang dan?

voila, al heel erg bedankt alweer voor alle hulp,

de fiere katmama ;-)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Fijn dat het zo goed gaat met de katjes!
Het scheelt een stuk dat ze samen zijn maar bij een weeskitten is het vooral heel belangrijk dat je grenzen aangeeft en de rol van de moeder in veel dingen overneemt. Dus laat ze ontdekken maar corrigeer wanneer ze iets doen wat niet mag of wat gevaarlijk is, op een katse manier. Anders kunnen het later enorme dwingelandjes worden die dan nog moeilijk te corrigeren zijn.

Als je merkt dat ze de warmte opzoeken omdat ze het koud hebben kan je in hun mandje onder het dekentje een kruik leggen. Vooral 's nachts kan dit nodig zijn. Ik merkte aan mijn katten dat ze zelfs met een week of 6/7 nog moeite hebben om zichzelf warm te houden.

Gewoon water drinken ze dus niet? Het kan helpen als je het in het begin nog mengt met een beetje kattenmelk en daar steeds minder van in doet tot ze uiteindelijk gewoon water drinken, dit hielp bij Zody in ieder geval wel.

Het stimuleren van hun spijsvertering door over hun buik te wrijven is vooral in de eerste weken belangrijk, na het zogen bij de moeder likt ze normaal hun buikjes. Als ze zelf (geweekte) brokken eten is dat niet meer nodig.
Ze na ongeveer 10/15 minuten op de bak zetten is inderdaad wel goed omdat je ze op die manier zo snel mogelijk zindelijk kan maken.

De spenen kan je inderdaad in een pannetje met gekookt water steriel maken, er staat me iets bij van 10 minuten koken maar dit weer ik niet zeker.

Veel succes ermee maar volgens mij komt het helemaal goed!
groetjes Sharon
kamondt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:54
Locatie: Brussel

Bericht door kamondt »

Hoi, bedankt voor de info

Nu merk ik ook dat het meisje aan Elvis zijn balletjes zuigt. da's waarschijnlijk de zuigreflex, maar ik corrigeer dat toch consequent, ik zou niet willen dat dat gaat pijn doen of zo. iemand tips?

En Evita heeft enkele korstjjes op haar vacht. Ik heb nu een borstel gekocht. maar kan je die ook wassen, of gewoon met een vochtig washandje afwrijven? en wanneer leren ze zich wassen, of moet je dat ook aanleren (en hoe doe je dat dan)?

Het zijn echte knuffels en volgen me al overal in appartement. da's wel leuk!

bedankt
en tot binnenkort (met nog meer vragen waarschijnlijk :???: )

katrien
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Elvis zijn balletjes zijn op deze jonge leeftijd toch nog niet ingedaald?

Je kan ze misschien wat van hun flesvoeding voorzichtig in een bakje aanbieden om te kijken of ze dat al zo willen. Hun kittenvoeding zou je daarmee kunnen verdunnen om de overgang minder groot te maken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
kamondt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:54
Locatie: Brussel

Bericht door kamondt »

ja, dan toch aan zijn achterwerk. ik denk niet dat dat echt positief is.

bedankt voor tip ivm eten. ik geef ze vanavond nog een flesje, maar zal morgen in dag 's met dat experiment beginnen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Zolang het niet lukt, gewoon het flesje blijven geven. Sowieso erbij geven totdat ze goed eten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie