Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door nellebel »

lekker naar het asiel gaan en tussen de katten gaan zitten. waarschijnlijk zoekt de kat je zelf wel uit. daar even goed informeren welke kat een solokatje is. en misschien komen er toch wel 2 mee naar huis. qua kosten is dat echt niet het dubbele hoor. bijv bij de DA krijg je met 2 katten korting als je tegelijk met ze gaat. ook qua voer en kattenbakvulling kun je grotere verpakkingen kopen die relatief goedkoper zijn als kleine verpakkingen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Asse-Poes »

nellebel schreef: 24 nov 2022 12:12 bij de DA krijg je met 2 katten korting als je tegelijk met ze gaat.
Dat was "vroeger" hier ook zo, maar sinds bijna alle dierenklinieken opgekocht zijn door Evidensia en Anicura is dat verleden tijd ... :-(
nellebel schreef: 24 nov 2022 12:12 ook qua voer en kattenbakvulling kun je grotere verpakkingen kopen die relatief goedkoper zijn als kleine verpakkingen.
Diervoeding scheelt inderdaad fors per kilo, als je grotere hoeveelheden koopt.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
dave87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 nov 2022 20:47

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door dave87 »

Ik ga een kat adopteren (niet van een fokker) maar bij een particulier. Een familie wilt hun kat herplaatsen vanwege een allergische baby. Ik heb om eerlijk te zijn nooit een huisdier op deze manier geadopteerd. Moet je een koopovereenkomst verwachten of is dat niet nodig? Hoe zit het met veranderen van de chip van de kat? Verzekering en dierenarts? Moet er een koopovereenkomst aanwezig zijn om te bewijzen dat het mijn kat is?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Over het algemeen is een koopovereenkomst niet nodig. Ik neem aan dat het niet om een raskat met stamboom gaat en dat je er ook niet meer dan €150 voor betaald.

Chip overschrijven in goed overleg. Zij kunnen de chip vrijgeven en jij registreren of moeten dat zij hem ook direct over kunnen schrijven.

Voor een dierenarts is er geen koopovereenkomst of eigendoms bewijs nodig.

Als het wel om een raskat gaat met stamboom dan zou ik heel voorzichtig zijn. Is de stamboom echt? Vragen ze veel geld? Zijn het toch broodfokkers die een mooi verhaaltje ophangen? Je wordt aan alle kanten opgelicht. Als het echt een betrokken baasje is dan zal de kat gewoon voor een normale prijs (van wat ern asielkat ook kost) weggaan. Ze zijn dan al blij dat ie een goed mandje krijgt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
dave87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 nov 2022 20:47

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door dave87 »

Rik schreef: 01 dec 2022 19:28 Over het algemeen is een koopovereenkomst niet nodig. Ik neem aan dat het niet om een raskat met stamboom gaat en dat je er ook niet meer dan €150 voor betaald.

Chip overschrijven in goed overleg. Zij kunnen de chip vrijgeven en jij registreren of moeten dat zij hem ook direct over kunnen schrijven.

Voor een dierenarts is er geen koopovereenkomst of eigendoms bewijs nodig.

Als het wel om een raskat gaat met stamboom dan zou ik heel voorzichtig zijn. Is de stamboom echt? Vragen ze veel geld? Zijn het toch broodfokkers die een mooi verhaaltje ophangen? Je wordt aan alle kanten opgelicht. Als het echt een betrokken baasje is dan zal de kat gewoon voor een normale prijs (van wat ern asielkat ook kost) weggaan. Ze zijn dan al blij dat ie een goed mandje krijgt.
Gaat wel om een raskat. Heb de papieren bekeken lijkt wel echt te zijn. Zover ik van de eigenaren heb gezien leken ze erg veel om de kat te geven maar doen de kat weg vanwege allergieën. Ze willen de kat en alle spullen meegeven. Ze vragen slechts een vergoeding omdat ze willen dat de kat bij een goed huis terecht komt. Gratis trekt teveel ongewilde mensen aan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Vergoeding is ook prima. Dan denk ik meestal aan zo'n €150 tot max. €200. Een kat in het asiel kost minder en krijg je de enting en castratie erbij. En deze prijs zou ook ongewilde mensen weghouden.

Gaat het richting de honderden euros dan denk ik dat er meer kan spelen. En dan zul je heel wat meer onderzoek moeten doen. (Stamboom navraag, gezondheids navraag bij huidige DA, etc. Daarvoor kun je echt niet alleen op hun mooie verhaaltjes geloven).

Hoe oud is de kat?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
dave87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 nov 2022 20:47

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door dave87 »

Rik schreef: 01 dec 2022 21:06 Vergoeding is ook prima. Dan denk ik meestal aan zo'n €150 tot max. €200. Een kat in het asiel kost minder en krijg je de enting en castratie erbij. En deze prijs zou ook ongewilde mensen weghouden.

Gaat het richting de honderden euros dan denk ik dat er meer kan spelen. En dan zul je heel wat meer onderzoek moeten doen. (Stamboom navraag, gezondheids navraag bij huidige DA, etc. Daarvoor kun je echt niet alleen op hun mooie verhaaltjes geloven).

Hoe oud is de kat?
De kat is 1 jaar oud. Ik heb de gezondheid niet nagevraagd maar ze hebben mij wel het paspoort laten zien waar ook vaccinatie in staat en dierenarts bezoek geloof ik. Ze hebben wel hun koopcontract van de fokker laten zien. Had contact opgenomen met de fokker schijnt te kloppen. Fokker is wel geregistreerd.
Gebruikersavatar
Biloxi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 nov 2022 15:13

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Biloxi »

De eigenaar van de kat zal ook via de vereniging waar de fokker lid van is, een eigendomsbewijs hebben gekregen. Deze zal overgezet moeten worden op jouw naam.
Wat voor een raskat is het?
Groetjes van José en de Coons: pauwauw (12), Ayana (14), Imala(15)en Biloxi (16).
dave87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 nov 2022 20:47

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door dave87 »

Biloxi schreef: 01 dec 2022 22:16 De eigenaar van de kat zal ook via de vereniging waar de fokker lid van is, een eigendomsbewijs hebben gekregen. Deze zal overgezet moeten worden op jouw naam.
Wat voor een raskat is het?
Het is een Ragdoll
Gebruikersavatar
Biloxi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 nov 2022 15:13

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Biloxi »

Leuk, een Ragdoll. Ik hoop dat het lukt met de adoptie en dat je er een fijn maatje aan hebt.
Groetjes van José en de Coons: pauwauw (12), Ayana (14), Imala(15)en Biloxi (16).
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Loekie2001 »

Hallo allemaal! Morgen ga ik op bezoek bij kittens in een gastgezin. De intentie is dat deze kittens het worden, tenzij er iets niet klikt of klopt. Ze zouden dan eind mei/begin juni bij ons komen wonen.

We willen graag de werkkamer ook een soort uitvalsbasis voor de katten maken, met kattenbak en klimgebeuren. Daar zijn we vaak de hele dag bij thuiswerken en er staat een grote bank. Ze mogen ook door de rest van het huis komen, maar we hadden wel gedacht om ze in de nacht in die kamer te laten slapen ook.

De kamer is vrijwel helemaal kitten proof (alleen nog wat snoeren inpakken). Het enige waar ik over twijfel: er staat op beide bureaus een beeldscherm. Deze staan er voor het thuiswerken. Moet ik bang zijn dat ze kittens zo erg slopen dat die schermen niet veilig zijn of kapot zouden kunnen gaan?

Nog twee korte vragen:
Vanaf wanneer mogen kittens naar buiten?
Hoe lang lieten jullie je kitten bij arriveren in 1 kamer?

Ik heb al heel lang geen kittens meer gehad - mijn vorige kat is 20 geworden, dus ik moet nog veel leren :)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Asse-Poes »

Heel veel plezier morgen bij je aanstaande kittens. Ik hoop dat het goed gaat en je met alletwee een klik hebt.

Tja, kittens zijn speels en hebben het idee dat de hele wereld van hun is. Dus inclusief al het 'grote mensen speelgoed'.
Mijn katten hebben nog nooit iets kapotgemaakt, maar er kan altijd iets omvallen natuurlijk.
Dus 's nachts opsluiten in de werkkamer...pfff...dat zou ik best spannend vinden.

Bij ons liepen ze vanaf dag 1 gewoon door het hele huis. Ik heb geen aparte kattenkamer. En 's nachts gaan ze mee naar de slaapkamer. Gezellig met 'n vieren in bed :grin:

Mijn katten komen niet vrij buiten. Ze hebben een afgesloten tuin en een afgesloten terras tot hun beschikking.
Als het mooi weer is, mogen ze daar komen.
(toen de tuin nog niet afgesloten was, mochten ze alleen aangelijnd naar buiten.)

Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Mijn kittens mogen vanaf het begin in het hele huis. Los op straat doe ik niet. Ik heb een buitenren van 10 meter voor ze. Daar kunnen ze zelf in en uit via een luikje.
Leer jezelf aan geen gevaarlijke dingen te laten slingeren, zoals scharen, mensen, maar ook b.v. chocolade.
Zorg dat er geen giftige bloemen en planten staan in de ruimtes waar de katten komen.
En breekbare dingen, beeldjes, vazen ed. veilig in kasten. Als katten rond scheuren kunnen ze gewild of ongewild alles overal afgooien. En glasscherven kunnen gevaarlijk scherp zijn voor de pootjes.
Veel plezier met de kennismaking.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Dinky »

Wanneer het gewoon een stevig staand beeldscherm is dan zal het meevallen qua vernielen. Zeker wanneer het beeldscherm tegen een muur staat en bureau er voor dat als hij om zou vallen hij niet gelijk op de grond (stuk) valt.

Omdat hier de woonkamer het hoofdverblijf is, zijn ze de eerste week vooral wezen wennen in de woonkamer en hebben we daarna de deur open gezet naar de gang met trappen. Beetje kwestie van gevoel wanneer ze zich wat meer thuis voelen en gewend zijn.

Hier zijn de kittens qua leeftijd inmiddels 9 maanden en we hebben ze nog niet buiten gehad. Zolang ze prima vermaak binnen hebben hoeven ze ook niet naar buiten toe. Zeker de kater is nogal van het op dingen springen dus ik ben bang dat als ik die in de tuin laat hij op avontuur gaat buiten de tuin wat ik liever niet heb. Vandaar dat ik ze het liefste binnen blijf houden.
Wanneer je de kittens absoluut ook naar buiten wil laten gaan, bedenk dan goed hoe je dat wil doen. Buiten je eigen terrein heb je namelijk vele gevaren. Vechten met andere katten met mogelijk (dodelijke) ziektes tot gevolg en abcessen. Vergiftiging door giftige planten of door mensen die overlast ervaren van de katten. Aanrijdingen met auto's met verwondingen en dood tot gevolg.
Ik zou ze in ieder geval zeker niet voor castratie/sterilisatie naar buiten laten gaan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Anne »

Veel plezier vandaag met de kennismaking met de twee deugnieten die dadelijk een belangrijk deel van je leven zullen gaan vormen :-P
Ik geef de kittens gelijk het hele huis en ze opsluiten zou ik niet doen, uit verveling kan dat tot baldadig gedrag gaan leiden
Kittens naar buiten zou ik niet doen tenzij je je tuin of balkon goed heb afgezet
Automobilisten zien die kleine hummeltje uiteraard gauw over het hoofd met alle gevolgen van dien
En inderdaad, ook wachten tot na de castratie/ sterilisatie, 6 weken daarna totdat alle hormonen uit het lichaam zijn

Heel veel knuffel plezIer vandaag
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie