Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door pinguin »

Waarom geen asiel katten? Als ze met zijn 2en komt dat meestal wel goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Situatie is perfect voor 2 katten. Ik zit zelf in een tussenwoning op 88m2 (totaal) met een afgesloten tuin met 2 katten. Ze mogen bij mij in de keuken, woonkamer, gang, boven gang en 2 kamers komen. 1 klein kamertje en de zolder heb ik afgesloten. Verder mogen ze alleen in de tuin als ik daar zelf ook ben. Een afgesloten tuin is wel heel fijn. In de woonkamer heb ik een grote dikke krabpaal tot het plafond staan. Dat is een heerlijk ding waar ze regelmatig inhangen en inliggen. Verder de nodige ligplaatsen en speeltjes (tunnel e.d.). Ze liggen 's-nachts bij mij op het puntje van mijn bed (of langs mijn hoofd) en op een stoel (maar dat is een persoonlijke keuze).

Inderdaad is 2 altijd het beste.
Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Over ras kan ik niet zoveel zeggen. Ik heb altijd htk-katten gehad. Als je voor een raskat gaat moet je naast het karakter van de kat ook op de gezondheidsproblemen in dat ras letten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Fotokonijn »

Twee katten is inderdaad beter, dan kunnen ze met elkaar spelen en slopen de boel niet.
Bij mij werkte het niet, ik had antiek.....
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Britse Langhaar 1995
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2018 14:14

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Britse Langhaar 1995 »

Hallo! Ik heb een vraagje. Ik wil graag een Britse Langhaar kitten. Ik heb hiervoor een Cattery bezocht. Mevrouw geeft alleen aan dat als we de kitten kopen, we de stamboom niet direct meekrijgen, enkel als we een bewijs hebben dat de poes geholpen is. Mag dit zomaar? Ik heb niet echt plannen voor een nestje, maar je weet nooit hoe de toekomst gaat lopen. Verder vraag ik me af: kan ik op de een of andere manier wel een bewijs of certificaat krijgen dat de poes een stamboom heeft? Hoe kan ik dit het beste controleren? Bedankt alvast :)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Admin »

Hi,

Ik ben persoonlijk niet heel bekend met de regelgeving mbt catteries, maar een cattery is vaak geen bedrijf maar een liefhebber van het ras. Dat de mevrouw de lijn van haar katten zo puur mogelijk probeert te houden, is alleen maar bewonderenswaardig in mijn optiek. Als zij de voorwaarden vóór de aankoop kenbaar maakt (zodat zij er zeker van is dat er niet verder gefokt wordt met de kat), dan lijkt het mij dat dat prima is. De koper, jij in dit geval, kan dan besluiten het wel of niet te doen.

Aan de andere kant zou het wel iets met de prijs moeten doen. Een geholpen raskat zou denk ik minder moeten kosten dan een niet-geholpen kat. Dat lijkt mij een logisch gevolg.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door nellebel »

ik heb ooit een raskatertje gekocht. moest ervoor tekenen dat we er niet mee gingen fokken en dat we hem met 6 maanden verplicht moesten laten castreren. klinkt op zich mij best goed dat zij dit hanteren zodat ze zo kunnen voorkomen dat je weigert te castreren en zelf kunt gaan fokken. zoals admin ook schrijft, een raskat om mee te fokken is duurder dan een raskat die je voor jezelf houdt. niet elke fokker verkoopt ook zomaar een kat om te fokken aan iedereen. ik neem aan dat er een contract komt waarin staat dat je bij bewijs dat je het katje hebt laten castreren je de stamboom krijgt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Britse Langhaar 1995
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2018 14:14

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Britse Langhaar 1995 »

Bedankt voor de reacties! Inderdaad ook een goed idee om het op te laten nemen in het contract. De kat kost 800 euro, is dat teveel? Ik vind het echt lastig om dit in te schatten. De kat is wel twee keer ingeënt en gechipt.
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door MayaEnKoen »

€ 800,- is een heel reeële prijs voor wat de cattery een 'kitten voor de liefhebber' zal beschouwen. Het zal daarvoor gezondheid checks, en zoals je zegt, geënt en gechipt zijn. Een kitten dat gehouden of verkocht zal worden om de lijn mee door te zetten is doorgaans een behoorlijk stuk hoger geprijsd.

Veel plezier met je kitten! Ik hoop dat hij/zij bij jou thuis een maatje heeft..
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door pinguin »

Met hoeveel weken mag je het kitten op halen en wat zit er bij de prijs inbegrepen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door KleinDraakje »

Eens met hierboven. Vaak teken je een koopcontract met daarin een fokverbod. Het onthouden van de stamboom is alleen maar om dat te ondersteunen want er zijn er zat die er schijt aan hebben en toch met een fok-technisch mindere kat (voldoet niet geheel aan rasstandaard of slechte lijn) gaan doorfokken. Ze zal je tevens de stamboom wel laten zien zodat je weet dat ze hem heeft. Dit kan je ook altijd vragen bij overdracht zodat jij vanuit jouw kant weet dat het ook in orde is.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Dat is een normale prijs voor een (te)gecastreerde huis-ras-kat € 800. Voor een fok-kat betaal je zo het dubbele.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door KiwiNL »

Bij mij ging het nog een stapje verder: ik mocht de chip pas op mijn naam zetten als ik de katten had laten castreren. En dan zijn Bowie en Floyd nog niet eens volbloed-Singapura's (ze zijn van een zogenaamd F2-nest; de moeder van hun moeder was Abessijn, zodat er weer vers bloed in het ras komt).
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door RodeKaterHans »

Ik mag met Bertje ook niet fokken, ik heb de stamboom digitaal maar krijg hem pas opgestuurd na castratie. De prijs is ook reëel (voor een Brit normaliter tussen de 700-900 euro).
Succes en veel plezier!
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Siris »

Britse Langhaar 1995 schreef: 17 jul 2018 14:22 Hallo! Ik heb een vraagje. Ik wil graag een Britse Langhaar kitten. Ik heb hiervoor een Cattery bezocht. Mevrouw geeft alleen aan dat als we de kitten kopen, we de stamboom niet direct meekrijgen, enkel als we een bewijs hebben dat de poes geholpen is. Mag dit zomaar? Ik heb niet echt plannen voor een nestje, maar je weet nooit hoe de toekomst gaat lopen. Verder vraag ik me af: kan ik op de een of andere manier wel een bewijs of certificaat krijgen dat de poes een stamboom heeft? Hoe kan ik dit het beste controleren? Bedankt alvast :)
Stamboom achterhouden mag niet, maar waarom zou je misschien in de toekomst een nestje nemen.
Fokkatten kosten meer en dan zou jij dus minder betalen en dan wel later gaan fokken?
Daarbij is fokken niet alleen kat op kat zetten. Komt zoveel meer bij kijken.

Dus ik begrijp de achterliggende gedachten wel van de fokker wel.
Maar dat kan ook op andere manieren opgelost worden. Sommige fokkers maken de kat duurder en als jij dan je kat helpt, krijg je de castratie kosten terug. Sommige fokkers doen ook aan vroegcastratie is het probleem helemaal weg.

En ik heb geen idee wat een Brits Langhaar kost, mijn Maine Coon heeft €750,00 gekost, deze was al geholpen, ingeënt ontwormd, en ouders / voorouders getest.

Dus ligt er helemaal aan wat er gedaan is. Stamboom zijn niet de kosten, die kost zo rond de 12,50.

Misschien eens eerst inlezen wat er voor een Brits Langhaar kat gedaan moet worden. Er is vast een
site erover.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Britse Langhaar 1995 schreef: 17 jul 2018 14:22Ik heb niet echt plannen voor een nestje, maar je weet nooit hoe de toekomst gaat lopen.
Lees je ook in over de gezondheidsproblemen als je de poes niet laat helpen. Grotere kans op baarmoederontsteking en tumoren bij de melkklieren en een grote aanslag op het lichaam elke keer als ze krols wordt (en dat is heel wat keer per jaar). "Je weet maar nooit" is dan absoluut geen argument om "eens een nestje" te nemen.

Natuurlijk kun je enthousiast raken over het ras en op een gegeven moment fokker worden. Maar zoals Daniëlle al aangeeft, daar komt heel veel bij kijken. Heel erg veel. Tegen die tijd kun je ook op zoek naar een andere poes die je dan zou kunnen gebruiken voor "de fok".

Al met al lijkt het (tijdelijk) achterhouden van de stamboom mij dan ook helemaal geen probleem.
Siris schreef: 18 jul 2018 10:07Stamboom achterhouden mag niet
Stamboom wordt alleen achtergehouden als de kopers zich niet aan het contract houden. Anders is het gewoon tijdelijk. Op moment van castratie wordt het contract voldaan en wordt de stamboom uitgereikt. Op zich lijkt me dat geen probleem (als het ook in het contract zo staat).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie