Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Dorien66

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Dorien66 »

Ik zou zelf ook niet met 3 weken al ontwormen. Maar ik keek even snel op Google en zag tot mijn verbazing adviezen die al beginnen met 2 weken. Maar de meeste beginnen inderdaad al met 3 of 4 weken. Dit zag ik op verschillende dierenartssites en kittenopvangsites.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Ja, overal staat het. Nu heb ik geen ervaring met ontwormen (heb het bij Bowy nooit gedaan na een half jaar) maar hoorde dat ze Bono en Yuna wel heeft ontwormt i.c.m. ontvlooi middel (en Yuna was zeker lichter).

Maar goed... Nu sta ik natuurlijk ook voor het punt of ik het moet herhalen of niet. Ze drinken geen moedermelk vanaf 5 weken en vangen geen prooi. Ik begrijp ook dat het geen preventief iets is maar alleen helpt als er al wormen zijn. Elke maand geven (zoals geadviseerd) lijkt mij ook overdreven (zeker als het gif is). En als het dan toch gif is vraag ik me af wat het beste zou zijn. En indien wel, hoe vaak zou dan nodig zijn (voor binnenkatten)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Ik hou bij een kitten aan om de 2 maanden. Ik heb Clarie met 4 en 6 maanden bij de dierenarts laten ontwormen. Ik ga het met 8 en 10 maanden nog eens doen en daarna niet meer. Tenzij er natuurlijk aanleiding zou zijn, diarree, bolle buik, wormen uitscheiden of zo.

Ik heb een keer een kitten gehaald met 6 weken, stond stijf van de wormen. Kon blijven ontwormen en kwam er niet vanaf. Hij kotste zelfs wormen. Hij is niet oud geworden. En dat is natuurlijk ook een gevaar. Als een dier er al stampvol mee zit, bereik je helaas niet meer alles, hoe vaak je ook ontwormt.

Ik hou goed in de gaten wat er in gaat en wat eruit komt. Ja verklaar me voor gek, maar ik hang regelmatig boven een kattenbak met een schijtende kat erin ;-).
Er valt zoveel info uit te halen, wat een kat poept, als het opgedroogd en ondergespit is zie je niets meer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
aniekhabets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 aug 2016 15:08

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door aniekhabets »

Ik wilde inderdaad sowieso spul halen halen bij de DA, dat geeft me persoonlijk het fijnste gevoel. Ik denk dat ik dan even wacht tot 7 september, de assistente zei aan de telefoon dat we ze al konden ontwormen maar nog een weekje wachten was geen probleem. Dan neem ik die dag meteen spul mee en vraag ik naar het schema.
Dorien66

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Dorien66 »

Maandelijks ontwormen zou ik absoluut niet doen. Flip vangt meerdere keren per week muizen en die ontworm ik iedere vier maanden. Hij is zo fit als een hoentje, dus ik neem aan dat dat beleid voor hem goed is. Met de dierenarts nog over gehad, die vindt eens per maand ook idioot. In de paardenwereld (paarden hebben altijd een lichte mate van besmetting, is onvermijdelijk) is het ontwormen heel strak aan banden gelegd in Europa. Oorzaak resistentie door overmatig ontwormen. Veel mensen deden het minstens 4x per jaar en dan vaak uit zuinigheid ondergedoseerd. Alleen nog via mestonderzoek/dierenarts kun je nu aan ontwormingsmiddelen komen. En via het illegale circuit natuurlijk :ehand:
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Tesseljoan »

Vraagje voor de kattenpsychologen onder ons:

Bella durfde bij haar vorige eigenaar het balkon niet eens op. Zij heeft Bella uitgehongerd op straat gevonden, en aan de schade die ze had aan haar pootjes, concludeerde de dierenarts destijds dat ze een binnenkat moest zijn geweest.
Ze is dus al een jaar of acht een binnenkat. Wij hebben een grote tuin waarvan het ons leuk leek om haar ook van te laten genieten, maar als ze dat niet wilde, ook goed.

Ze was met twee weken hier al een keer ontsnapt. En vanzelf weer terug gekomen, gelukkig (wel meteen naar de DA om te laten enten, want dat was al een paar jaartjes niet gedaan, want -> binnenkat..) Sindsdien heeft ze lopen miauwen om eruit te mogen. Ik vind het een beetje engig, maar heb het nu, na vijf weken, toch maar weer geprobeerd. En uiteraard geobserveerd wat ze uitvrat...
Ze was totaal niet bang, oogde lekker nieuwsgierig en liep parmantig rond in de tuin alsof ze er al jaren rondliep. Veel zekerder van haar zaak dan in huis, leek het. Mijn vraag: hoe zit dit? Hoe kan een kat die sowieso vijf jaar, maar misschien zelfs acht jaar lang een binnenkat is geweest, zich zo makkelijk thuis voelen buiten? Iemand een idee?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Dat is koffie-dik-kijken, hier kan niemand je een zinnig antwoord op geven. Ik vind de conclusie van die dierenarts destijds ook een beetje vreemd. Die conclusie dat ze "dus" zoveel jaar binnenkat zou zijn geweest is totaal niet gegrond. En dat omdat haar pootjes kapot waren?

Kun je je tuin niet veilig catproof afrasteren? Zodat ze alleen in de tuin kan? Loslopende katten lopen vele gevaren, op het forum al vaker opgesomd........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Tesseljoan »

Mja, je hebt ook wel gelijk dat ik de vraag wel zo heb geformuleerd dat daar geen antwoord op te geven valt.... Ik vind het alleen zo wonderlijk dat een kat die jarenlang niet een balkon op wilde, maar wel op de drempel vogeltjes zat te kijken nu met zoveel gemak de tuin in wandelt... Ik vroeg me af of anderen daar misschien ook ervaring mee hadden.

En wat betreft de gevaren; ik ben er nog over aan het nadenken, hoe we het hele 'al dan niet naar buiten' vraagstuk gaan oplossen. Want zo los, dat merkte ik wel, dat vind ik eigenlijk drie keer niks. Als ze nu ergens van schrok was haar reflex om naar de keuken te rennen, maar wat als ze dat niet meer doet en zich ergens gewond verstopt? En er zijn nog veel te veel manieren om naar de voortuin met drukke weg te ontsnappen. De tuin catproof maken is een te kostbaar project om even in een maandje te realiseren (twee bomen rooien, schutting plaatsen, wachten tot de buren klaar zijn met hun schuur, een perk met lelies slopen, etc). Het beste lijkt me een ren, maar ook daarvoor moet gespaard worden (en een echtgenoot overtuigd...;-). Ik zat ook nog te denken aan een tuigje, maar ik vraag me serieus af of dat gaat werken voor een achtjarige dame... Voorlopig ben ik er dus even niet uit en blijft ze voorlopig binnen, het gemiauw en smachtende blikken naar de deur ten spijt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Ik zelf heb een ren van 10 meter, 100% ontsnapproof en de katten hebben het goed naar de zin erin. Maar die is in jaren bij elkaar gespaard, steeds een kennelplaat tegelijk kopen.

Niemand heeft last van mijn katten, ik helaas wel van andermans katten. Ook hier zou de hele tuin catproof omheinen een hele kostbare zaak worden. 20 meter hoge struiken (tuin is 10 meter, beide kanten hoog struikgewas) zouden weg moeten, er zou schutting van zeker 2,5 meter moeten komen met naar binnen hangens gaas erop. En dan nog vrees ik dat acrobaat Teun er altijd uit zou kunnen. En via de schuur van de buren (zit aan de onze vast) zouden vreemde katten hier nog steeds kunnen komen klieren. En moet ik hoge kosten maken omdat een ander zijn kat los laat lopen?

En wil ik dat, nee. Bij anderen kan dat prima werken. Ik ben heel blij met mijn ren waar ze 24/7 zelf in en uit kunnen. Enige nadeel is ongewenst bezoek van loslopende katten. Dat levert de nodige herrie en stress op. Maar nu nog een keer heel hoge kosten maken - zoals mensen wel eens als oplossing aandragen voor ongewenst bezoek - , nee daar wil ik niet aan beginnen.

Ik zou jou ook een ren aanraden, omdat je zelf al aangeeft dat de hele tuin omheinen te kostbaar zou worden. Je kunt hem laten bouwen van hout en dubbeltjes gaas, dan hoeft hij lang zo duur niet te zijn als mijn aluminium ren. En bedenk ook dat je kat loslaten niet alleen veel gevaren kent voor de kat, maar dat andere mensen ook heel veel last kunnen hebben van jouw dier.

En daarmee creëer je eigenlijk zelf de wisselwerking. kattenhaters worden niet geboren, maar die ontstaan door ergernis van in hun tuin schijtende katten, volère slopers, vissen uit vijvers vangende katten enz. enz. Zulke mensen krijgen op een gegeven moment rode waas voor de ogen en dat kan op kattenmoord eindigen........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door ErikPhilippus »

Ik ben het met Dinie eens. Maar een tijdje terug hebben we op het forum een hoog oplopende discussie gehad over het al dan niet los laten lopen van katten, dus dat gaan we niet nog een keer doen wat mij betreft :-( .

Hier hebben we ook een buitenren, van ca. 10 x 3 meter gemaakt van verzonken stalen palen en gaas. Helaas kunnen ze daar niet zelfstandig in en uit: ik moet ze brengen en halen. Er staat een voormalig konijnen-huisje in, met kussens in plaats van stro of houtvezels :grin:. En een krabpaal met hangplekken die geschikt is om permanent buiten te staan.

Afbeelding

Mocht je een eigen ren gaan bouwen, let even op welke planten er in of op kunnen gaan groeien. Sommige zijn giftig (zoals ik heb ervaren), en ik heb daarom een prachtige druivenstruik die over de ren was gegroeid, na een paar jaar weg moeten halen. En dat is natuurlijk wel jammer....

Sommige katten vinden (na een paar keer) een tuigje prima, dus dat is wel het uitproberen waard. Dalí luistert zo goed, dat ik met hem zonder tuigje een rondje tuin kan lopen - maar dat zal wel een grote uitzondering zijn :???:

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Sjanke »

Onze tuin is ook niet geschikt om te omheinen. Zolang onze katten (en wij) prima kunnen leven met een tuigje, blijft dat voor ons de oplossing. Gezien je opmerking inzake kosten, zou je dit eerst kunnen proberen. De investering is gering en je kunt vrij snel inschatten of jouw kat kan wennen aan het tuigje.
Wij hadden een waslijn dwars door de tuin hangen op 2,5m, daar hing dan een ring aan met een lijn richting tuigje. Zo kon de kat het grootste deel van de tuin door.
Natuurlijk moet je wel in de buurt zijn als de kat in de tuin is, in een ren kun je ze wat vrijer laten lijkt mij.
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Erik is dat niet op te lossen met een soort tunnel vanaf jullie huis? Wat een enorm mooie grote ren zeg!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

kittentjes schreef:Erik is dat niet op te lossen met een soort tunnel vanaf jullie huis?
Een ondergrondse tunnel :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Haha ik bedoel één van gaas maar dat is ook een idee [FACE WITH TEARS OF JOY]
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Of een brug/viaduct ;)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie