Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Als je echt van heel vroeg tot heel laat weg bent van huis dan zou je iemand overdag eens kunnen laten kijken. Op zich moet het wel kunnen maar het geeft mij meestal wel een fijn gevoel (even de kattenbak leeg laten scheppen en brokjes bijvullen en als de kittens het toelaten even met ze spelen en kroelen). Ben je langer weg dan is dat laten kijken wel een vereiste. Liefst twee keer per dag maar één keer per dag zou nog nét kunnen.

Maar zeker als ze er al een week zijn moet je ze overdag alleen kunnen laten om te gaan werken. Ik hoef pas ergens half augustus weer aan het werk en dan zitten ze bij mij door de week overdag ook gewoon samen alleen.

Vandaar dat ik inmiddels weet dat je er twee moet hebben. Dat wist ik 20 jaar geleden met Bowy nog niet (en toen was er nog geen internet en forum en hoe mensen er tegen aan keken was ook anders).

Dat wennen aan elkaar is in een week echt wel in orde. Zeker met kittens. Hier sjeesen ze op dit moment door de kamer maar dat zijn broer en zus. Maar ik denk dat dat met vreemde kittens na een paar dagen ook wel zal zijn.

En inderdaad Felix was ook goed (reclame hé). Maar Bowy heeft altijd natvoer gehad. Buiten een akkefietje met een haarbal heeft ze nooit een DA gezien tot ze bijna 18 was. Ook geen gebitsproblemen. Wel een vreselijk hoge bloeddruk en nierfalen. Maar ja... of het eten dat oorzaak van is of hoge leeftijd weet je maar nooit.


Shoot... Ik moet snel de vitrage eraf halen want Yuna hangt er momenteel half in :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Is er nog iets waar ik op moet letten na een inenting en chip plaatsing?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Jij mag ze morgen halen?
Wanneer zijn ze geënt of worden ze geënt?

Normaal blijven ze na de enting nog een paar daagjes omdat ze wat ziekjes kunnen worden. Niet altijd maar het kan. (Bono was 2 daagjes wat ziek, Yuna niet) Dan lijkt het mij dat je op moet letten dat ze goed blijven drinken (en liefst ook eten maar dat zal bij ziekte wel wat minder zijn of helemaal niet).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Ja ik mag ze morgen halen en ze zijn s ochtends geënt, niet ideaal maar er waren financiële problemen (ze zouden eigenlijk vorige week al ingeënt worden maar dat kon ook vanwege de kosten niet) en het was beter ze zsm te halen zeg maar. Mocht er wat zijn trek ik zelf natuurlijk aan de bel van de dierenarts. Maar her schijnt niet vaak voor te komen las ik...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

De paar daagjes ziek (of niet helemaal lekker) schijnt volgens mij wel voor te komen. En je ziet wat er bij Oscar gebeurd. Dus niet helemaal ideaal om ze dan niet in een vertrouwde omgeving te hebben. Echt jammer dat de mensen ze ook niet een paar dagen langer konden houden (want financieel maakt dat natuurlijk ook niet zoveel meer uit, heb ik toch een raar gevoel bij).

Maar goed... ik hoop dat het allemaal goed gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Nee ideaal is dat zeker niet, enten en dezelfde dag verhuizen. Goed in de gaten houden de eerste week. maar het is lastig te bepalen als het niet goed mocht gaan - of dat door de enting komt of door de angst van verhuizing.

Bij Douwe was het nog heftiger en dat is helemaal goed gekomen. Hij komt uit asiel Drachten, werd op 1 dag gecastreerd, geënt, ontwormd en verhuisd. Is absoluut riskant zoveel op een dag. Maar hij was vanaf dag 1 prima in orde, actief en goede eetlust.

Wel jammer zeg dat de fokker opeens zoveel haast heeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Bedankt castratenkoor, ik snap inderdaad dat het niet ideaal is en zal ze absoluut heel goed in de gaten houden. Ik ben thuis tot volgende week dinsdag en die dinsdag komt m'n moeder hier speciaal oppassen (ook voor m'n kids) dus dat is fijn.

Rik wat is er met Oscar, ik las er ergens nog iets dat er war aan de hand is maar weet niet waar?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7678
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

kittentjes schreef:Rik wat is er met Oscar, ik las er ergens nog iets dat er war aan de hand is maar weet niet waar?
Dat was hier.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 13#p677096
Oscar was dus niet zo best uit de narcose gekomen.

Het is eigenlijk ook de reden dat kittens minimaal 3 dagen (maar liefst een week) nog in het nest blijven na de enting. Een enting is natuurlijk wel wat anders als een castratie maar als ze wat ziekjes zijn na een enting is het wel fijner dat ze in een bekende omgeving zitten,

Gelukkig is Oscar weer aan de beterende hand:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 54#p677149
Laatst gewijzigd door Rik op 27 jul 2016 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Douwe had toen nergens last van. Maar hij heeft nu wel gedragsproblemen - sproeien. Daarom heb ik uitgebreid bloedonderzoek laten doen - en urineonderzoek. Ook Testosteron laten nakijken, dat was nihil, dus geen bal vergeten of zo. Alles was prima, ingewanden werken prima en geen enge ziektes.

Dus nu weet ik dat het puur tussen de oortjes zit. Geeft toch geruststelling nietwaar. En ja, wie weet, valt hij wel iets teveel voor de charmes van zijn kleine - inmiddels gecastreerde - zusje. We zullen het nooit weten of hij dat zonder haar komst wel of niet ook gedaan zou hebben.

Het feit dat hij bij mijn dierenarts volledige over de rooie ging zou best te maken kunnen hebben met zijn slechte ervaring aldaar in Drachten. Erg sneu als een kat zo flipt bij de dierenarts.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Moos heeft wat breiige ontlasting. Stinkt enorm. Eet en drinkt goed. Moet ik natvoer even laten of juist niet? Ze krijgen natvoer wat ze daar ook.krijgen en geef het met water aangelengd.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Hij heeft het trouwens sinds zijn komst dus wellicht stress of door de inentingen?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Featherr »

Ik heb er hier ook 1 die aan de diarree gaat van natvoer. Dus het zou kunnen. Als je stopt met natvoer zie je het snel genoeg ;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Omnia »

Je zou eens naar deze website kunnen kijken, bij diarree voegen zij een beetje rijstebloem of beschuitkruim aan het natvoer toe om de diarree of te dunne ontlasting steviger te maken.



http://www.kruimelhuis.nl/flessekittens ... dingstabel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik dat afraden, dat bulkt van de granen. En dat is nou net helemaal niet goed met katten. Vroeger gaven ze kitten ook wel Brinta, maar dat is echt niet goed zulke producten. Krijgen ze blaasgruis van.

Voor katten die gaan braken of diarree krijgen van natvoer zou je speciaalvoer kunnen proberen, voor gevoelige darmen.

Royal Canin Gastro Intestinal - Veterinary Diet Kattenvoer

of

Royal Canin Sensitivity Control Kip - Veterinary Diet Kattenvoer
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Dinky »

Zou het in ieder geval goed in de gaten houden en wellicht overwegen te testen op giardia.
Ja, het zou stress kunnen zijn zo met de verhuizing. Weet ook niet welk voer ze kregen? Whiskas kan volgens mij ook stinkende ontlasting geven?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie