Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Aw :verliefd: En dan is 13 augustus nog lang wachten :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Ja he super lief! In de tussentijd allemaal leuke spulletjes voor ze aanschaffen heb er veel zin in!
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Wij hebben een trap in de woonkamer en boven zitten deuren, zowel voor de bovenverdieping als naar de zolder. Nu hebben de meeste mensen natuurlijk geen deur boven hun trap of zolder, maar ik was benieuwd of iemand toevallig een idee heeft hoe je dit makkelijk kunt oplossen als je de katten wel naar zolder zou willen laten? Deuren open laten is eigenlijk geen optie omdat ze er juist zitten tegen de enorme tocht en kou die van boven komt. Ze mogen van mij niet in de slaapkamer, maar de zolder is groot en staat een bank ed en zouden ze lekker los kunnen. D wasmachine staat er echter ook dus weet niet of dat wel handig is...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Als je bovenaan de trap een deur hebt en onderaan de zoldertrap ook een deur, en je wilt de eerste deur niet open laten staan, dan kunnen de kittens natuurlijk nooit naar de zolder. Je zou natuurlijk met kattenluikjes kunnen werken. Dan kunnen ze er wel door en heb je geen tocht. Ik weet alleen niet of dat handig is als ze naar beneden gaan want dan duiken ze door dat kattenluik in één keer de trap af... (?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Haha nee er zit een klein stukje overloop nog voor de deur naar beneden. De zoldertrap zou wel ooen mogen staan dat is niet zo erg. Zouden ze niet mauwen als ze er door willen? Dat kan dan natuurlijk wel alleen als ik thuis ben. misschien kunnen ze straks zelf deuren open maken ideaal ;-) maar deze deuren zijn wel redelijk zwaar. Speciaal tegen dus geluid en tocht extra dikke dichte deuren. Mmm overnadenken dus.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Sifra »

kittentjes schreef:Wij hebben een trap in de woonkamer en boven zitten deuren, zowel voor de bovenverdieping als naar de zolder. Nu hebben de meeste mensen natuurlijk geen deur boven hun trap of zolder, maar ik was benieuwd of iemand toevallig een idee heeft hoe je dit makkelijk kunt oplossen als je de katten wel naar zolder zou willen laten?
Een van onze forumleden, ik dacht Chiquita (ze is momenteel niet actief op het forum) heeft een krab-/klimpaal op de overloop. Via een opening kunnen de katten naar de zolder klimmen. Ze heeft de zolder geïsoleerd en de cv afgeschermd. Ik geloof dat er nog wel foto's van staan in haar album.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Als je de kittens net hebt kan je dan ook al meteen beginnen met natvoer geven of moeten ze eerst even wennen aan het andere soort brokken?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Je kunt meteen met natvoer beginnen. Doe eerst eens ieder een kwart van een 85 gram blikje. Restjes altijd in tuperware in de koelkast bewaren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Oké dat zal ik doen.

Hoe deden jullie het als je weg ging, ik moet bv een hele dag werken (dan zijn ze er bijna een week). Laat je ze gewoon in huis lopen en zet je genoeg voer en drinken neer en dat is t?
En laat je ze in het begin alleen beneden of mogen ze meteen overal komen of is dat miet handig ivm zindelijkheid en wennen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Inderdaad gewoon voer en drinken neerzetten. Ik had gedacht die van mij eerst aan boven te wennen maar heb ze die avond toch in de woonkamer gelaten. Omdat ik ze niet onder de bank weg wilde jagen heb ik ze daar maar laten zitten. Nu zitten ze eigenlijk alleen in de woonkamer en gang (en open keuken) omdat ze het boven nog niet verkend hebben (hoewel Bono vanochtend om 4:45 wel ff aan het snuffelen was). In de gang heb ik de kattenbak en eten staan. Maar als je ze in de gang en boven op wat kamers wilt laten kan dat ook (met voldoende afleiding, krabpaal, mandjes e.d.). Als het goed is zijn ze al zindelijk dus een bak in de gang beneden en misschien één boven moet voldoende zijn.

Nota bene kreeg ik, na het negatief advies van het gastgezin natvoer te geven, ook het afraden van het asiel zelf. "Nee meneer, ze hebben echt geen natvoer nodig. Dat zou ik echt niet doen.". Wat is dat toch met het afraden van natvoer...? (Ik dacht... "laat maar, ik ga niet weer in discussie") Maar is daar nou echt wat voor te zeggen: geen natvoer? Gastgezin had het over brokjes beter voor de tandjes (wat volgens mij achterhaald is) en dat zij de ervaring had met poezen dat het gebit getrokken moest worden op leeftijd na jarenlang natvoer (wat mij eigenlijk ook onzin lijkt).

http://www.kattenoppasdespindokter.nl/b ... tenvoeding
(Onderaan die pagina staan ook een paar interessante links naar andere pagina's)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Cerna »

Noa at alleen brokjes en bij haar moesten op driejarige leeftijd alle tanden en kiezen getrokken worden. Cochi at bijna alleen natvoer en had een prima gebit. :eeh:

Wanneer je een kat niet went aan natvoer en hij/zij blijkt een lastige pillenslikker te zijn dan heb je een levensgroot probleem. En ik heb liever een tand getrokken dan nierproblemen omdat de kat alleen maar brokjes at en je dacht dat het genoeg daarnaast dronk, maar dat niet het geval bleek te zijn.

Gewoon 2x daags natvoer en kittens wel 5x per dag, maar dan een heel klein beetje (ongeveer 15 gram per keer) en daarnaast onbeperkt brokjes. En wanneer je werkt: beginnen met natvoer, daarna jezelf aankleden, eten en wat meer moet gebeuren en daarna nog een beetje natvoer net voordat je weggaat. Brokjes voor de hele dag en 's avonds nog 2 á 3 keer een beetje natvoer.
Vanaf een half jaar kun je de porties vergroten en op 3x per dag gaan zitten en vanaf ongeveer 8 maanden kunnen ze net als volwassen poezen eten (en misschien kan dit ook al wel eerder; beetje afhankelijk van de kat).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Dinky »

Tja, natvoer zou tandplak veroorzaken doordat het niet schuurt en brokjes zouden door het zetmeel juist tandplak veroorzaken :roll:
Ik zou juist wel natvoer geven vanwege het vocht ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Mooiste zou natuurlijk zijn samen met je kittens een paar muizen te vangen. Maar helaas zit dat er niet in :lol:

Ik begreep alleen niet dat er toch "deskundigen" zijn die alleen brokjes adviseren en zelfs natvoer afraden.

Maar goed... ze zijn hier nét en zitten nu nog op rc kitten (rijst wat daarin zit heeft zo'n beestje ook niet zoveel aan) maar ik ga binnenkort zeker eens even kijken naar natvoer. Maar dit keer zal ik de Felix (waar Bowy verslaaft aan was) maar links laten liggen :oops:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Featherr »

Kijk eens naar lily's kitchen en MAC's ;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
kittentjes

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kittentjes »

Oké dus een dagje weg moet kunnen. Vroeg me gewoon ook af hoe dat is ivm wennen naar elkaar toe als je een dag weg gaat en ze volkomen alleen zijn. Is dit geen probleem?

Rik, ach toen wist je misschien niet anders dan dat Felix prima was zoals zoveel mensen. Ik ken de reclames van whiskas ook alleen en als ik hier of op internet in t algemeen niet had gezocht kocht ik ook maar wat. Met natvoer natuurlijk ook hetzelfde, mijn schoonzus geeft haar katten nooit natvvoer ivm blaasgruis zouden ze dat niet mogen maar hier lees ik juist dat het goed is.
Ga volgende week ook Rc kitten proberen en maar zien of ze t wat vinden.
Vind het erg spannend allemaal, maar t komt vast goed!
Plaats reactie