Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
BaileysPivo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mar 2012 17:40

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door BaileysPivo »

Hey,
Ik ben redelijk nieuw op dit forum maar lees al wel een tijdje mee en heb me ook al op de site her en der wat ingelezen. Ik wil namelijk heel graag een kat. Kijk er nu al naar uit ook al duurt het nog wel minstens een jaartje voor ik er een plekje voor heb. Tegen die tijd ga ik namelijk samen wonen met mijn vriend en als we daar een beetje gesetteld zijn vinden we het leuk om een kat te nemen (of twee).

Nu heb ik wel een paar twijfelpuntjes;
Ik heb twee konijnen die als ik groter ga wonen ook weer bij mij in huis komen te staan, dus de vraag, hoe goed gaat een kat samen met konijnen? Het liefst heb ik de konijnen namelijk ook los lopen in huis als ik zelf thuis ben en ik heb normaal gesproken ook een grote ren voor hun hok staan waar ze in kunnen.
Ik heb nog nooit een kat gehad en omdat ik studeer en mijn vriend tegen die tijd werkt wil ik het liefst beginnen met een oudere lieve knuffelkat uit het asiel of een raskat die herplaatst moet worden (ben namelijk verliefd of Ragdolls..). Kan een oudere kat alleen? Want we zullen niet 24/7 thuis zijn of kunnen we dan toch beter voor twee katten gaan? (we willen het liefst één kat)
En misschien is een oudere kat juist wel lastiger met de konijnen.

Wat vinden jullie hiervan?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Als je je wensen en mogelijkheden bij een asiel laat weten, dan hebben zij vaak wel adveizen welke kat wel en welke kat niet geschikt voor jullie is.
Gewoon tzt een paar asiels bezoeken net zolang tot de klik daar is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
BaileysPivo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mar 2012 17:40

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door BaileysPivo »

maar dat kan dus wel, katten en loslopende konijnen samen. Of is dat alleen in heel uitzonderlijke gevallen, anders wordt het nog even veel langer wachten met een kat
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Chiquita98 »

Er zijn wel meer mensen die konijnen en katten hebben. Ik zou ze niet los laten lopen met de katten erbij als jij afwezig bent. Maar vaak gaat het volgens mij prima tussen katten en konijnen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Meowth »

Ik zou er inderdaad wel bij blijven. Maar dan nog ligt het aan de beestjes zelf of het gaat, ze moeten elkaar wel gaan accepteren natuurlijk. Maar uiteindelijk word jij als mens ook geaccepteerd..

Eén kat kan ook prima als je een wat oudere neemt die al gewend is alleen te zijn/in het asiel meer op zichzelf is. Gewoon aangeven wat je wensen zijn in het asiel (soms zitten er ook (half)raskatten in het asiel), of de fokker, komt wel goed! Desnoods nog een asiel bezoeken ;). Succes!
Gebruikersavatar
ingebeest
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2012 12:06

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door ingebeest »

hallo hallo,
nooit gedacht me ooit aan te melden op een kattenforum want ben niet echt een grote kattenvriendin.. Maar ik ga nu samen wonen met mijn vriend die 2 katten heeft (2 broertjes) ik zou liever mijn appartementje niet delen met 2 katten maar kan natuurlijk niet aan mijn vriend vragen ze weg te doen. Dusss kan ik er maar beter het beste van maken denk ik zo. 2 grootste irritatie puntjes voor mij zijn de meurende kattenbak, ik schep de poep er 2 keer per dag uit maar als een van de 2 net gepoept heeft ruik je dat toch wel erg sterk ligt dit aan de kattenbak korrels van mijn vriend? Sowieso staan de 2 bakken in de keuken, wat ik opzich al niet zo fris vind. En het 2e puntje is het normaal dat ze zo ontzettend verharen? en is hier wat aan te doen want ik word er gestoord van, ik ben toch wel een modemeisje en baal ervan dat al mijn kleding onder de witte kattenharen zit. Verder vroeg ik me af hoe het zit met de nagels van katten, horen deze zo ontzettend scherp te zijn? En ik zag laatst op animal planet dat iemand de nagels van haar katten op een bepaalde manier knipte zodat ze geen dingen meer stuk kunnen maken ben namelijk een beetje huiverig voor mijn stoffen bank die ik gister gekocht heb... En als laatste vraag ik me af wat we het beste op de vloer kunnen leggen, m'n vriend heeft nu donkergrijze tegels en daar zie je echt werkelijk elk haartje op liggen. Hoop dat jullie wat tips/antwoorden voor me hebben ;-)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Chiquita98 »

Ik wil niet negatief overkomen hoor, maar alles wat je opnoemt dat hoort gewoon bij het hebben van katten. Niet zo'n goed begin van het samenwonen als je al niet gek op katten bent. Het verharen is nooit te voorkomen. Goede voeding kan wel helpen. En ja ze stinken als ze net op de kattenbak zijn geweest. Jij stinkt toch ook! Ik zelf gebruik klontvormend grit waardoor ik de kattenbak makkelijk kan uitscheppen. Wel goed dat je ze 2x per dag uitschept.
Over de plek.....dat is iets wat jij met je vriend zou moeten bespreken.
En ja een gloednieuwe stoffen bank kopen: het kan goed gaan en het kan fout gaan. Hoe gaan ze nu om met de huidige bank dan? Ik heb een lichtere vloer, maar ook daar zie je nog wel plukken haar e.d. De nagels kan je knippen, maar nagels horen wel scherp te zijn. Een goed krabmeubel of bijv een kokosmat kan helpen. Ze vinden het fijn om hun nagels daaraan te scherpen.
Verder denk ik accepteren dat er haren e.d. liggen. Dat ga je nooit voorkomen. Qua kleding thuis niet je netste kleren aan gaan doen of koop bijv kledingrollers/plakrollers. Daar krijg je je kleren weer haarvrij van
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rosalie123 »

Hihi!

Vloerbedekking in je kleur van de haren van je kat kan de boel een beetje camoufleren. Er zijn van die speciale borstels geloof ik waarmee je het verharen kan doen afnemen. Furminator ofzo heeft dat...

Voor de bak kan je van die korrels proberen met ultra hygiene, daar zitten wat aroma's aan. Ik gebruik ze sinds kort en het is een groot verschil met wat we eerst voor korrels hadden, maar je katten moeten het natuurlijk wel accepteren...

Nagels kan je knippen, maar scherp blijft het denk ik altijd wel.

En je stoffen bank... sommige katten krabben wel aan de bank en anderen niet. De meesten wel... Afleren is volgens mij vrij onmogelijk, maar je kan er misschien van dat vieze spul aansmeren waardoor ze niet meer willen krabben daar?

Succes!
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Chiquita98 »

Een furminator zou ik niet snel aanraden bij mensen die geen verstand van katten hebben. Daar moet je heel goed mee uit kijken. Vooral bij een kortharige kat. Die kam je zo heel snel kaal. En verharen blijven ze toch doen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Mirjam86 »

Op de bank kan je in het begin ook dubbelzijdig tape doen, dan blijven ze eraan plakken wanneer ze zouden gaan krabben en leren ze dit snel af. Er worden ook flesjes verkocht met luchtjes die katten vies vinden, dat zou ook kunnen helpen...

Voor je kledingprobleem: wij hebben op verschillende plekken in huis van die plakrollers liggen. Voor je de deur uitgaat even over je kleding heen, en alle haren zijn weg.

Verder hoop ik dat je toch een band met de katten van je vriend opbouwt en het op den duur ook als jouw katten zal gaan zien! Ik vind het in ieder geval een compliment waard dat je niet van je vriend vraagt zijn beestjes weg te doen!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
ingebeest
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2012 12:06

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door ingebeest »

Chiquita98 schreef:Ik wil niet negatief overkomen hoor, maar alles wat je opnoemt dat hoort gewoon bij het hebben van katten. Niet zo'n goed begin van het samenwonen als je al niet gek op katten bent. Het verharen is nooit te voorkomen. Goede voeding kan wel helpen. En ja ze stinken als ze net op de kattenbak zijn geweest. Jij stinkt toch ook! Ik zelf gebruik klontvormend grit waardoor ik de kattenbak makkelijk kan uitscheppen. Wel goed dat je ze 2x per dag uitschept.
Over de plek.....dat is iets wat jij met je vriend zou moeten bespreken.
En ja een gloednieuwe stoffen bank kopen: het kan goed gaan en het kan fout gaan. Hoe gaan ze nu om met de huidige bank dan? Ik heb een lichtere vloer, maar ook daar zie je nog wel plukken haar e.d. De nagels kan je knippen, maar nagels horen wel scherp te zijn. Een goed krabmeubel of bijv een kokosmat kan helpen. Ze vinden het fijn om hun nagels daaraan te scherpen.
Verder denk ik accepteren dat er haren e.d. liggen. Dat ga je nooit voorkomen. Qua kleding thuis niet je netste kleren aan gaan doen of koop bijv kledingrollers/plakrollers. Daar krijg je je kleren weer haarvrij van
Ja dat klopt ergens misschien wel, maar het lijkt me ook geen goede basis om hem te vragen of hij ze weg wil doen die katten waren er eerder dan ik! en verder ben ik wel een dierenvriend maar ben gewoon meer een honden mens dus het is even wennen. De oude bank word niet gebruikt om te krabben enige wat ze af en toe doen is als ze op de leuning liggen en opstaan zich uitrekken en dan nageltjes even in de bank doen maar goed als dat het enige is kan ik wel mee leven.
Gebruikersavatar
ingebeest
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2012 12:06

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door ingebeest »

Mirjam86 schreef:
Verder hoop ik dat je toch een band met de katten van je vriend opbouwt en het op den duur ook als jouw katten zal gaan zien! Ik vind het in ieder geval een compliment waard dat je niet van je vriend vraagt zijn beestjes weg te doen!
Ja dat is inderdaad ook de bedoeling en het gaat heel goed ze komen nu vaker bij mij liggen dan bij m'n vriend. Ben me ook een beetje in aan het lezen hier op het forum en begin ze steeds meer te waarderen ;-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door nellebel »

ik heb zelf net nieuwe kattebakken gekocht omdat mij katten het geurfilter eruit plukken. nu ze niet meer aan het filter kunnen, ruik ik niks meer. voorheen rook ik het ook alleen als ze net waren geweest. ik gebruik klontvormend grit en ze begraven het netjes. als ze echt flink stinken kan het aan het eten liggen. vooral supermarktvoer geeft dit effect (en nog meer schadelijke effecten)
kijk eens of er wel een filter in zit, want dan zou je eingelijk niks meer moeten ruiken.

verharen is meestal in periodes erger. ik heb net een ruiperiode achter de rug (uhmmmm mijn katten dan). er liggen nog steeds wel haren maar veel minder als 2 weken geleden.

nageltjes knip ik alleen het kleine puntje als ze overal achter blijven haken, anders niet doen. als de nageltjes echt kort zijn gaan ze nog meer vastklauwen in dingen om niet te vallen.

trouwens...als het je vriends katten zijn...warom verschoont hij de bak dan niet?
hahaha
ik ben ook altijd anti kat geweest (had thuis konijntjes, kippen, tropische vogels en eendjes in grote rennen buiten zitten) die vaak belaagd werden door buurtkatten. nou als je ene jong konijntje uit elkaar gereten ziet liggen met de kat erlangs kon ik hem wel wurgen.
echter toen ik ging samenwonen was een hond geen optie, te lange tijd van huis. mijn man had altidj katten gehad thuis. ik was er zelfs wat bang voor.
mijn beeld van katten is zoooo veranderd. had echte vooroordelen. nu ben ik een echt kattenmens.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Dinky »

Fijn om te lezen dat het zo goed gaat :) Mochten ze wel aan de nieuwe bank gaan krabben dan zou je er eventueel een kleed over kunnen leggen om hem te beschermen. Om het verharen enigszins tegen te gaan zou je ze kunnen borstelen. Dit scheelt een stuk maar helemaal voorkomen zal niet lukken. Weet niet wat voor voer ze krijgen bij je vriend maar van goedkoop kattenvoer uit de supermarkt schijnt de ontlasting te kunnen gaan stinken ;) Zelf ruik ik hier de kattenbak namelijk nooit ;)

Ben zelf thuis opgevoed met een vader die een hekel had aan katten en een moeder die er allergisch voor was (en de instelling dat je niets aan katten hebt omdat ze alleen maar de hele dag buiten zouden lopen). Zelf heb ik de andere kant leren kennen bij mijn huidige vriend die een poes had van een jaar of 20 die bij mij kwam liggen (terwijl die anders altijd bij mijn vriend ging liggen) en waardoor ik dus de leuke gezellige kant leerde kennen.
Hebben nu sinds een jaar zelf een poes en gaat uitstekend :D Onze eerste werd na 5 maand doodgereden en daarna was het gewoon enorm leeg in huis dus na 2 weken een "nieuwe" uit het asiel gehaald.
Mijn vader heeft het nog steeds niet op poezen maar vind dat wij wel een hele lieve leuke poes hebben. Deze komt ook niet op schoot liggen maar wel lekker tegen je aan wat een punt was van goedkeuring voor mijn vader. Ook mijn moeder vind dat we een enorm lief poesje hebben. Die zijn dus beide ook helemaal gedraaid :) Wanneer ik dan kijk naar de minpunten die ze hadden is het vooral een gebrek aan ervaring met een poes in huis en alleen de negatieve kanten zien van katten die buiten lopen. Denk dat dit vaak het geval is van "kattenhaters".
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Chiquita98 »

Als je een dierenvriend bent dan weet ik zeker dat het steeds beter zal gaan klikken tussen jou en je katten. Dan ga je steeds meer de leuke dingen zien ipv de minder leuke(en volgens mij gebeurd dit nu ook al ;-) )
Ik dacht ook altijd meer een hondenmens geweest te zijn, maar ik kan nu niet meer zonder katten :lol:
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie