Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door metalmeisje »

Laat ik hier dan ook maar eens een berichtje posten, ook al heb ik (nog ;)) niet echt iets te vragen. Mijn vriend en ik wonen sinds kort in Maastricht, in een groter appartement dan hiervoor, en nu hebben we eindelijk ruimte voor huisdieren. Eigenlijk kan ik niet kiezen tussen katten en honden, maar ondanks dat we allebei vanuit huis werken is onze levensstijl toch iets handiger voor katten - en katten it will be! Ik weet dat het 't beste is om een kat uit het asiel te halen, maar een vriendin van me heeft een nestje dat ze 'kwijt moet' en omdat die anders ook naar het asiel gaan, hebben we ons opgeworpen om er daar twee van over te nemen. Twee, omdat het me inmiddels wel duidelijk is dat het beter is voor de poezels om een maatje te hebben!

Spannend hoor, we zijn ons helemaal aan het inlezen en dit forum is erg leuk om door te spitten, al die nieuwe en ervaren eigenaars hebben ons al veel nuttigs geleerd. :D We hebben nu ook nog geen specifieke vragen, al ben ik wel een beetje aan het puzzelen wanneer ik ons toekomstige katertje het beste kan laten castreren - we krijgen een mannetje en een vrouwtje, en willen natuurlijk voorkomen dat we straks zélf met kleine poesjes zitten die we weer 'kwijt moeten'.

Maar goed, leuk dus, ik lees noestig verder!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en je ben je al aardig aan het inlezen!
vanaf ongeveer 6 maanden kan worden gecastreerd en zeker als je kater/poes combi hebt goed in de gaten houden! fijn dat jullie er twee (voor kittens altijd veel beter!) overnemen van kennelijk een 'oeps'-nestje...
probeer je nieuwe huisgenootjes zeker nog een tijd - tot 10/13 weken bij hun moeder en nestgenoten te laten, dat hebben ze hard nodig voor hun ontwikkeling en opvoeding. mensen voeden geen katten op, dat gebeurt door de moeder en broertjes/zusjes, je kunt ze hoogstens wat huisregels bij brengen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
irisgriffel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 okt 2010 13:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door irisgriffel »

Ik heb even een vraag. Sinds iets meer als een maand heb ik een hele lieve kater van 5,5 maand. Ik ben student en heb dus niet een giga groot oppervlak (woon/slaapkamer 30m2 + ongeveer 5 m2). Wel mag hij overal komen als ik er niet ben en 's nachts zit hij in de hal/douche. Nou vroeg ik me af omdat het eigenlijk wel leuk is voor Jasper of het kan om er een 2de kitten bij te halen uit het asiel, qua oppervlak, ze kunnen namelijk niet naar buiten hier. Dat vind ik niet vertrouwd, omdat er regelmatig vermissingen van katten zijn in de buurt.
Groet,

Iris

Ginny (8), Stripe (6), Jasper (2,5)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door MarjanR »

Oe lastige vraag.... Ik heb ook ooit een kat gehad op ongeveer deze ruimte.
Ik liet hem overigens als ik thuis was wel in het trapportaal (afgesloten).
Het was een jong springerig ding die eigenlijk wel iets meer ruimte nodig had.
Ik weet het eigenlijk niet (is al meer dan 20 jaar geleden).

Misschien anderen die hier iets zinnigs over willen zeggen?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door jennli »

Moeilijke vraag, want het woonoppervlak is niet zo heel erg groot. Ze moeten natuurlijk ook de keuze hebben af en toe niet bij elkaar in de buurt te hoeven zijn. Zou in ieder geval zorgen dat de kat die je nu al hebt genoeg te spelen heeft. Uit pure nieuwsgierigheid vraag ik me af waarom hij als je weg bent niet in de woon/ slaapkamer mag. Dan heeft hij in ieder geval al iets meer speelruimte.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door nellebel »

Zal ook een beetje aan je katje liggen. Is het een actieveling of wat rustiger. In het asiel heeft hij waarschijnlijk nog minder ruimte als nu dus..qua oppervlak zal het dan toch wel meevallen? Onze flip zat in een kleine ruimte in het asiel (ze was niet gecastreerd dus mocht niet in de grote ren), ze speelde thuis iei ook maar op een kleine oppervlakte. zat meestal alleen in de voorkamer (die is denk ik ook maar 5 m2). Zij heeft de ruimte dus die breid ze nu ook wel uit (de muizen liggen ook al boven).
Een 2e kat zal er denk ik ook aan liggen of ze het ook echt fijn vinden samen. Als ze graag ieder hun weg gaan is het een vrije kleine ruimte om te moeten delen. Maar als ze graag bij elkaar zjin is het fijn.
Ik denk dat ik het niet zou doen, of je moet echt het idee hebben dat je kat ongelukkig is alleen.
onze flip is een jaar (maar gedraagd zich als een kittentje) en die vermaakt zich prima alleen (of met ons).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
irisgriffel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 okt 2010 13:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door irisgriffel »

overdag mag hij wel in de woon/slaapkamer... maar omdat hij 's nachts mij vooral wakker houdt met op mij jagen, vond ik dat iets minder geschikt. Op zich heb ik het idee dat hij zich goed vermaakt, en hij heeft de wereld aan speelgoed, al heeft hij vooral voorkeur voor 1 speeltje wat ik ook steeds vind op plekken waar hij eigenlijk niet mag komen (zoals op mijn bed)=P.
Bedankt in ieder geval voor jullie visies, hier kan ik denk ik wel wat mee:-)
Groet,

Iris

Ginny (8), Stripe (6), Jasper (2,5)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Adriana »

als hij s nachts zo actief is dan heeft hij missch honger en kun je missch s avonds iets meer met hem spelen en afmatten. k zou zorgen dat hij voldoende eten in zijn maag heeft, katten jagen in de schemering maar moegespeeld met een volle maag is dat probleem misschien een stuk minder.
een wereld aan speeltjes voor een solo-kat zijn vooral dooie speeltjes, waar hij snel op uit gekeken raakt en de gedachte dat ie s nachts opgesloten zit in hal/badkamer zou ik niet prettig vinden en zelf geen oog dicht doen..
overdag ben je hoogstwaarschijnlijk veel afwezig en s nachts kan ie niet bij je komen...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door metalmeisje »

Iets wat ik nog niet tegen ben gekomen op het forum: is het normaal dat je, als katteneigenaar-to-be, ook gewoon een beetje zenuwachtig bent? Ik merk bij mezelf dat ik het af en toe nog een bijna eng idee vind om verantwoordelijk te zijn voor zo'n klein beestje. Ik ben niet onvoorbereid, ik weet dat mijn vriend en ik erachter staan, maar dit worden de eerste huisdieren die echt van ons zijn, en niet bijvoorbeeld van mijn ouders of van het hele gezin. Het is vooral hartstikke leuk natuurlijk, maar ik heb wel een beetje toekomstige mamma-bibbers!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Adriana »

ja, het lijkt me normaal en natuurlijk is het een hele zorg en zijn er vragen zoals: doe ik het wel goed en weet ik wel genoeg?

ik heb al heel lang katten maar een paar maanden geleden voor het eerst twee kleuterkatten/kittens en ik vond en vind het doodeng want het is een zeer bijzondere tak van sport! als je het goed wilt doen dan kost het veel tijd en aandacht. en ik hoor toch allesbehalve bij de categorie 'katten-starters'.

in het algemeen: zorg dat je goed ingelezen bent, vooral bij de kitten-topics! en weet waarom je specifiek kiest voor een en soms zelfs één kat van zo jonge leeftijd, dat is altijd ingewikkelder dan een jong volwassen kat, waarvan de kinderziektes voorbij zijn, karakter bekend, gecastreerd en inge-ent en al behoorlijk uitgestuiterd.

met kleuterkatten haal je een hoop bedrijvigheid en ook vernielzucht (laten we er maar eerlijk over zijn) in huis en zorg en mogelijke startersproblemen/kinderziektes en ik vraag me af of iedereen die valt voor zo'n aandoenlijk kitten, zich dat realiseert...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me heel normaal en ook gezond dat je zenuwachtig bent en overal goed over nadenkt.
met Adriana eens, met kittens haal je een soort van slopersbedrijf in huis.
Zelf heb ik een hekel aan verbieden en alsmaar achter de kat aanlopen om hem bij dingen weg te zetten. het is veel relaxter als je zorgt dat hij veilig in heel het huis kan.
Dingen die kunnen breken wegzetten, gevaarlijke objecten veilig wegsluiten.
B.v. uitkijke met stoelen met wieltjes, niet zonder te kijken achteruit rijden.
In mijn kennissenkring reed iemand met een rolstoel een kitten dood, erg triest zoiets.
daarna spiegels aan de zijkanten gedaan waarmee ze dr achterwielen kon zien.
Vaatwasserdeur is ook zoiets, daar kun je een kitten mee onthoofden, altijd goed kijken voor je die open en dicht doet. Zowel bij vaatwasser als wasmachine goed opletten dat er geen kitten inzit als je hem aandoet.
Allemaal dat soort dingen, altijd goed nadenken bij wat je doet.
Zomaar een stap achteruit zetten, zeker met schoenen aan, eerst kijken.
Deuren dichtdoen, goed kijken of er geen katje tussen zit enz. enz.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door MarjanR »

Het is inderdaad een hele verantwoordelijkheid.
En misschien ook dat je in het begin, wanneer je weg bent eigenlijk steeds weer naar huis wilt omdat je niet alleen gewoon bij ze wil zijn, maar omdat je wilt weten of het wel goed gaat.
(ik moet er niet aan denken om zelf een kind te hebben en het bijv. op de kinderdagverblijf achter te laten, brrrrr)
Er staan hier veel tips, en jullie hebben je goed ingelezen krijg ik de indruk.
Ik heb ook net een nieuw kitten en een asielkat in huis gehad, en ik had het zelfde.
Of je nu al 30 jaar katten hebt of je bent een nieuwbakken kattenpersoneeltje, ik denk dat die spanning het zelfde blijft.
Ik weet niet of jullie de eerste week dat de kittens in huis zijn ook vrij zijn?
Maar dan kom je er heel snel achter wat je "vergeten" ben veilig te stellen.
En dan nog zullen ze je wel verbazen over wat ze nu weer uithalen :lol:
Die ukkies blijven het verzinnen hoor.

Dus ja, spanning hoort erbij.
Vergeet niet te genieten van die ukjes he, ze zijn echt een bundle of joy ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door castratenkoor »

Helemaal met Marjan eens. Een hoop zorgen en uitkijken geblzen. Maar het is vooral heerlijk en heel leuk. Kijken naar spelende kittens, daar kun je niet depressief bij blijven.
En een liefde dat je krijgt van zo'n diertje, heerlijk zo'n spinnend ronkertje in je nek.
Kopjes tegen je neus, wie wil dat nu niet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Adriana »

ziezo, net de kleuterkattenstorm weer achter de rug, twee keer per dag en soms s middags ook nog een heftige opleving. t is voor een goed doel, op die manier ontwikkelen ze hun spieren en krijgen ze sterkte botten. en gelukkig is het niet de hele dag prijs want er wordt ook gegeten, gespeeld en gesoesd. en af en toe moet het personeel worden gelikt, besnuffeld, geslijmd.. bonkende kopjes en van die aandoenlijke ogen zo van 'vin je me nog liefff?'..
en ze zijn vrolijk en uitgelaten en zijn een prima middel tegen een slecht humeur, waar ik overigens geen last van heb.
zorg dat ze hun energie kwijt kunnen en dat ze kunnen klimmen en als je er twee hebt dan matten ze elkaar wel af. de andere tijgers kijken toe (soort van actiefilm) en zorgen dat ze uit de buurt blijven en de kleuters weten dat ze daar niet bovenop mogen springen en dat doen ze ook niet. het duurt maar kort en t is ook genieten naast al die spannende momenten van 'als dat maar goed gaat en wat hoor ik nu weer'.
en inderdaad, zoals Dinie en Marjan ook zeggen: uitkijken en zachte sloffen aan en niet opsluiten en veilig huis maken en tijd en aandacht..
k weet trouwens niet of scottish fold (?) of britjes net zo wild zijn als de rusjes hier en of het veel verschilt met het kleutergedrag van onze lieve htk's..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door metalmeisje »

Dankjewel voor de bemoedigende woorden <3 Ik ben me er zeker van bewust dat we twee kleine sloopmachines in huis halen, gelukkig werken mn vriend en ik vanuit huis en kunnen we er zeker de eerste tijd constant zijn voor de kleine muppets. En ik ben ervan overtuigd dat ze mn winterdip zo weg laten smelten :D
Plaats reactie