Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
JC Anja

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door JC Anja »

Zijn de kittens vrouwtjes???
Ik heb namelijk gehoord,dat katertjes meer ruimte nodig hebben,dan poezen.En 25 m2 voor 3 kittens,die toch ook ooit volwassen gaan worden,lijkt me echt te klein.Maar dat is mijn mening hoor.
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Meowth »

Dank je voor je reactie :) ik begrijp het hoor. Het zouden dan 2 poezen zijn en 1 kater (die ik dan allemaal zou laten helpen) maar ze zijn inmiddels voorzien van baasje dus ik houd het lekker bij twee!

Ik was verder vooral benieuwd naar meningen over de mogelijkheden. Zelf had ik eerst al twijfels of 25m2 genoeg zou zijn voor 2 katten. :)
R88
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2010 12:34

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door R88 »

Hallo allemaal,

Natuurlijk hebben jullie wel door waarover ik een aantal vragen wil stellen, namelijk over de aanschaf van een kat. Eerst zal ik wat achtergrond informaite over mijzelf verschaffen.

Ik ben 22 jaar en heb sind 2 maanden een eigen flatje gekocht. De flat is ongeveer 70m2 groot met twee balkonnentjes (1 op het oosten en 1 op het westen).
Verder werk ik fulltime (40 uur in de week). Dit betkent dat ik elke dag om 8.00 uur van huis vertrek en om 17.30 uut weer thuis ben.
Aangezien ik voorlopig de enige ben met een eigen huisje van mijn vriendengroep, komt er 's avonds meestal wel een van mn vriendinnen langs (heeb geen vriendje).
Sinds zolang ik me kan herinneren heb ik altijd al een kat gewild, maar wegens allergien die ik had toen ik jong was, hebben wij thuis nooit huisdieren gehad (op schildpadden na :-p).
Inmiddels ben ik over mij allergienen heen gegroeid (dit heb ik uitgebreid getest door bijv. 4 weken op 3 katten van een collega te passen, paard te gaan rijden terwijl ik vroeger niet in een straal van 10 meter bij een paard in de buurt kon komen, meerdere lange weekenden op de langharige hond en kat van mn oom en tante gepast).

Jullie begrijpen het vast al: Nu wil ik graag een kat kopen als huisdier.
Op het moment dat ik een kitten/kat koop zorg ik er voor dat ik zowieso twee weken vrij ben en de derde week halve dagen werk, zodat de kat en ik tijd hebben om aan elkaar te wennen.
Daarna zal ik waarschijnlijk weer fulltime gaan werken.
Bij de verening van eigenaren heb ik al nagevraagd of ik de balkoonnen mag overspannen met een katten net, helaas is dit niet toegestaan. Met mijn buurvrouw heb ik wel afgesproken om de scheidingswand tussen onze balkons te verhogen zodat de kat niet op hun balkon kan komen. Verder heb ik voor alle ramen en deuren horren, waardoor de kat zowieso niet weg kan al zet ik een raam/deur open.

Het klinkt misschien raar, maar in het weekend (vooral op zondag) zit ik vaak bij mij ouders, lekker borrelen en/of bbqen. Nu wonen mijn ouders zo'n 10 minuten lopen bij mij vandaan en ik zou mn kat graag daar mee naar toe willen nemen zodat ze niet alleen hoeft te zitten en dat als ik met vakantie ga ik mijn kat bij hun kan laten blijven. Nu heb ik gehoord dat sommige katten het leuk vinden om aan een tuigje een stukje te lopen, Klopt dit?

Verder hoor ik graag van jullie of en zo ja wat voor een soort kat jullie mij aanraden.
Een kitten, een halfwas, een volwassen kater, een volwassen poes, uit het asiel, van een fokker,......?

Graag hoor ik van jullie,

Groetjes Rianne
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Kiwi »

1) welkom! veel vragen (en dat is positief! ;))

2) Niet alle katten vinden tuigjes leuk, maar het is de moeite waard om er mee te trainen

3) Navragen bij vereniging van eigenaren is nooit handig, ga er standaard van uit dat ze 'nee' zeggen. Ik heb mijn balkon ook aangepast, net zoals vele buren..en heb pas nog bezoek gehad van de vereniging (en dus geen klachten over mijn aanpassingen).

4) Als je een kitten neemt, is een tweetal handiger: die leren en spelen samen (ook veiliger voor je meubels). Je kunt ook beginnen met een volwassen kat/poes: voordeel dat die de meeste regeltjes al kent en je hier later nog wel een 2e kat of kitten aan kunt koppelen.

5) Als je al zeker bent dat je een kat gaat halen, kun je misschien al beginnen je flat er voor veilig te maken. Hier zitten de bloempotten vastgelijmd aan de vensterbank bijvoorbeeld :lol:. Ik weet niet hoe hoog je woont, maar gaas voor je ramen is wel aan te raden (ook handig als je geen liefde voor muggen voelt).

6) De vraag: 'wat raad je aan' is niet aan ons he? Je moet zelf kijken welk budget je er aan uit wilt geven en wat jij leuk vind. ;)
*Asielkat: helpende hand om een lief beestje een kans te geven. Goedkoop, denk er aan dat ze ook al gechipt, ingeent en gestereliseerd/castreerd zijn (en dat kost wel 200-300euro als het nog moet gebeuren). Zitten ook wel wat leuke raskatjes, maar de meesten zijn leuke huis tuin en keuken katjes. Sommigen kunnen al wel wat nare ervaringen hebben gehad in hun verleden, dus zijn niet voor beginners aan te raden. Als het goed is kan de asielhouder je daar goed over adviseren.
*Raskat: voor als je een bepaald ras echt helemaal geweldig vind! Zitten soms dieren tussen waar ieder bezoek 'waaauw!' van zegt qua uiterlijk. Ook kun je dan meer uitzoeken welk gedrag een beetje bij je past. Raskatten zijn wel 400-750 euro als kitten, maar soms ook als volwassen kat. Vind je dit veel? Kijk dan eens op http://www.[verwijderd].nl/katdivrasher.html voor een herplaats kat.
* Kitten: niet aan te raden om er slechts 1 te nemen. Gaat wel wat meer tijd in zitten om het diertje jouw regels te leren.

ps: wauw..met 22 jaar een flat van 70m2 kopen...die zouden hier in mijn woonplaats zo'n 200.000 tot 250.000 euro zijn. Ik doe je het niet na, misschien als ik 30 ben ofzo.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Meowth »

R88 schreef:Hallo allemaal,

Natuurlijk hebben jullie wel door waarover ik een aantal vragen wil stellen, namelijk over de aanschaf van een kat. Eerst zal ik wat achtergrond informaite over mijzelf verschaffen.

Ik ben 22 jaar en heb sind 2 maanden een eigen flatje gekocht. De flat is ongeveer 70m2 groot met twee balkonnentjes (1 op het oosten en 1 op het westen).
Verder werk ik fulltime (40 uur in de week). Dit betkent dat ik elke dag om 8.00 uur van huis vertrek en om 17.30 uut weer thuis ben.
Aangezien ik voorlopig de enige ben met een eigen huisje van mijn vriendengroep, komt er 's avonds meestal wel een van mn vriendinnen langs (heeb geen vriendje).
Welkom op het forum! Dat je bezoek krijgt met katten is juist leuk, vooral als je kittens wil nemen, dan wennen ze aan nòg meer mensen. Altijd goed. Zolang je geen drukke feesten gaat bouwen ;-)
Sinds zolang ik me kan herinneren heb ik altijd al een kat gewild, maar wegens allergien die ik had toen ik jong was, hebben wij thuis nooit huisdieren gehad (op schildpadden na :-p).
Inmiddels ben ik over mij allergienen heen gegroeid (dit heb ik uitgebreid getest door bijv. 4 weken op 3 katten van een collega te passen, paard te gaan rijden terwijl ik vroeger niet in een straal van 10 meter bij een paard in de buurt kon komen, meerdere lange weekenden op de langharige hond en kat van mn oom en tante gepast).
Klinkt inderdaad alsof je eroverheen bent gegroeid. 4 weken is wel lang dat je met katten bent om gegaan, maar ik weet niet of je 24/7 in dat huis bent geweest of dat je de katten zelf thuis hebt gehad? Soms steken de symptomen pas de kop op na een paar uur of zo. En je hoeft natuurlijk niet voor elk dier met haren allergisch te zijn ;-). Dus paarden doen er niet toe.
Je zou het nog kunnen laten controleren bij de huisarts/ziekenhuis, dan weet je het helemaal zeker!
Maar anderzijds, ik heb dat zelf ook niet gedaan, en ik denk meerendeel van de katteneigenaren niet (wil niet zeggen dat als meerendeel iets doet het dan goed is natuurlijk). Klinkt misschien wat overdreven maar ik bedoel het goed.
Jullie begrijpen het vast al: Nu wil ik graag een kat kopen als huisdier.
Op het moment dat ik een kitten/kat koop zorg ik er voor dat ik zowieso twee weken vrij ben en de derde week halve dagen werk, zodat de kat en ik tijd hebben om aan elkaar te wennen.
Daarna zal ik waarschijnlijk weer fulltime gaan werken.
Dat is heel goed dat je twee weken de tijd hebt!!!
Ik maak uit je zinnen op dat je één kitten wil, maar ik zou je willen adviseren er twee te nemen, zo hebben ze lol met elkaar en niet met je meubilair bijv. of vallen ze jou niet lastig etc etc. Buiten dat is het goed dat katten met een soortgenoot om gaan, want je woont in een flat en dan kunnen ze niet naar buiten. Mocht je dan in de toekomst nog een tweede kat erbij willen nemen, heb je grote kans dat dat niet meer lukt omdat de kat die je al had vervreemd is geraakt van soortgenoten.
Ik wil het je niet opdringen, maar het is écht veel leuker twee kittens te nemen.
Wil je echt liever maar één kat, ga dan voor een kat uit het asiel die al gewend is alleen te zijn. Deze zijn ook meestal een paar jaar ouder en daarmee ook rustiger.
Bij de verening van eigenaren heb ik al nagevraagd of ik de balkoonnen mag overspannen met een katten net, helaas is dit niet toegestaan. Met mijn buurvrouw heb ik wel afgesproken om de scheidingswand tussen onze balkons te verhogen zodat de kat niet op hun balkon kan komen. Verder heb ik voor alle ramen en deuren horren, waardoor de kat zowieso niet weg kan al zet ik een raam/deur open.
Dat is heel jammer, maar helaas, kun jij ook niks aan doen. Jij hebt je best gedaan!
Je zou wel (kippen)gaas voor je ramen kunnen doen zodat die wel open kunnen. (Geen kiepstand gebruiken!)

De scheidingswand tussen de balkons verhogen heeft geen zin. Het is veel erger dat je kat van het balkon valt dan naar de buren toe gaat. Dus NOOIT!!! zonder net of wat voor bescherming dan ook op het balkon laten gaan... Katten denken nog wel eens dat ze kunnen vliegen als ze een vogeltje zien... en een val is veel leed voor de kat én veel kosten voor jou bij de dierenarts (mocht de kat het al overleven).
Het klinkt misschien raar, maar in het weekend (vooral op zondag) zit ik vaak bij mij ouders, lekker borrelen en/of bbqen. Nu wonen mijn ouders zo'n 10 minuten lopen bij mij vandaan en ik zou mn kat graag daar mee naar toe willen nemen zodat ze niet alleen hoeft te zitten en dat als ik met vakantie ga ik mijn kat bij hun kan laten blijven. Nu heb ik gehoord dat sommige katten het leuk vinden om aan een tuigje een stukje te lopen, Klopt dit?
Oh ik heb ook zoiets. Mijn ouders wonen 15 minuten fietsen bij mij vandaan, dus daar ben ik nog wel eens te vinden als ik tijd heb. Straks met studie minder natuurlijk...
Maar over het tuigje, niet elke kat vindt dat leuk, dus je kunt er niet van tevoren vanuit gaan dat jouw kat dat ook leuk gaat vinden. Wel kun je ze dat aanleren vanaf kitten aan. Maar welk "probleem" je bij kittens hebt is dat ze heel druk en bewegelijk zijn, dus je zou ze alleen aan het gevoel van een tuigje kunnen laten wennen dan er ook echt mee lopen. Trouwens, elke kat, ook volwassen, lopen in sprintjes, dus niet met je mee.

Verder... hechten katten zich meer aan hun omgeving dan aan hun baasje. Als je je kat steeds meesleept bezorg je ze stress. Dus als het even kan, je ouders naar jouw huisje laten gaan elke dag/om de dag om je kat(ten) wat eten te geven en met ze te knuffelen/spelen etc.
Maar het kan best zijn dat jouw kat(ten) wel goed met veranderingen om kan gaan, heel zwart op wit is het niet. Maar dat moet je zelf even bekijken...
Verder hoor ik graag van jullie of en zo ja wat voor een soort kat jullie mij aanraden.
Een kitten, een halfwas, een volwassen kater, een volwassen poes, uit het asiel, van een fokker,......?
Er valt voor alles wat te zeggen...
- Kitten: dan 2 kittens, zoals eerder gezegd
- Volwassen kater/poes: dan kan zoals eerder gezegd best eentje, die het al gewend is binnen te zitten en alleen te zijn.

Ik zou je daarbij aan willen raden naar het asiel te gaan, daar hebben ze zowel kittens als volwassen katten.

- Halfwas of ras, het verschil daarin is dat je bij een ras zeker weet dat de kat alle raskenmerken heeft, bij een halfwas is dat nog maar afwachten.
- Ras: dan kom je automatisch bij een fokker terecht. Halfwasjes vind je niet bij fokkers, alleen bij "particulieren" (dus mensen die voor de "lol" een nestje nemen)
Rassen zijn wel duurder, maar als je een raskat zou willen nemen, zou je eens kunnen kijken naar blauwe russen. Afgeleid uit jouw verhaal lijkt me dat een goed ras wat bij jou past. Niet omdat ik ze zelf ook heb, (heb er geen aandelen in ofzo hihi, niet dat dat kan) maar omdat je het bijv. hebt over tuigjes... russen kun je goed dingen aanleren. Russen schijnen ook minder allergiegevoelig te zijn, ik bedoel... dat mensen met allergie soms wel tegen russen kunnen. Verder zijn het gewoon slimme katten met karakter, heel mensgericht ook over het algemeen... Voor ik meer ga typen erover... Laat maar even weten of je dat wat lijkt, ik wil niet teveel aandringen namelijk hihi.
Graag hoor ik van jullie,

Groetjes Rianne
Oooeps beetje lang verhaal sorry. Maar ik hoor ook graag jouw reactie :-D.
Joanna89
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2010 17:31

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Joanna89 »

Hallo iedereen,

Ik ben Joanna en ben van plan een kat aan te schaffen.
Mijn voorkeur ligt sterk bij een kitten zodat deze nog niet gehecht is aan andere mensen/woning.

Ik ga op een grote studentenkamer wonen in een huis waar katten welkom zijn. (Er zit zelfs al een kattenluikje in iederen deur!)
Voordat ik een verantwoordelijkheid als een kat op mijn schouders neem wil ik toch zeker weten dat ik het juist doe.
Ik was van plan 1 kitten te nemen, echter las ik dat het meerdere malen werd afgeraden, dat een kitten in gezelschap gelukkiger zou zijn.

Nou is het zo dat er meerdere katten in het huis zijn. Ik zag een kitten van 15 weken op de binnenplaats, een kat van 1 jaar en nog een andere kater van onbekende leeftijd. (Ze zaten samen te spelen)
Mijn vragen zijn:
1. Is het gezelschap van oudere katten ook voldoende?
2. Rond welke leeftijd zouden katten een kattenluik weten te gebruiken.
3. Rond welke leeftijd zouden katten een trap weten op en af weten te gaan (ik woon op de eerste verdieping)
4. Indien de katten die al aanwezig in het huis niet toereikend genoeg zijn, vanaf welke leeftijd is de gezelschap van een andere kitten niet meer noodzakelijk?
5. Is het verstandig een oudere kat/poes te nemen? In andere woorden, wat zijn de nadelen daarvan?

In ieder geval bedankt voor het lezen, ik ben benieuwd wat er uit komt :)

Groetjes,

Joanna
JC Anja

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door JC Anja »

Hallo Johanna,

Welkom op dit forum.
Wat een vragen...

Ik wil alleen even melden, dat ik mijn Roos als kitten heb gekregen en ze nog steeds alleen is en ik niet de indruk heb, dat ze ongelukkig is.

Ik je er op wil wijzen, als jouw kat/poes op de binnenplaats kan/mag, om haar/hem tijdig te castreren/steriliseren....

Je schreef dat je op de 1e verdieping ging wonen. Heb je geen balkon daar?????

Wil je je kat/poes dan leren, dat ze via een trap naar beneden kan gaan???

Verder kan ik je geen raad geven.Het is meer een gevoelskwestie, of je voor een kitten of een oudere poes/kat gaat en og je er één of meerdere wilt.

Ik kan ook niet in je portemonnee kijken. Twee kosten meer dan één natuurlijk, ook qua dierenverzekering,voeding etc.etc.

Wens je veel wijsheid toe. Liefs,Anja
kitty90
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2010 14:55

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door kitty90 »

hallo,
ik heb een vraag mijn vriend en ik willen graag twee kittens uit het asiel halen?
We hebben beide nog nooit katten gehad, ik zie ze wel bij mijn zus.
Wij zijn allebei honden gewend maar daar heb je veel zorg aan met uitlaten enz.
Is het als beginnend kattenhebber verstandig om te beginnen met kittens?

Alvast bedankt voor jullie reactie
JC Anja

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door JC Anja »

En Johanna, ben je er al uit, wat je besloten hebt???
Welkom Kitty en ook jou kan ik niet echt raad geven. Ik voor mezelf, wilde persee een kitten hebben.Zodat ze van af het begin helemaal van ons was en bij ons hoorde.
Succes met wat je ook gaat beslissen.Liefs,Anja
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hallo kitty,
goed dat jullie in ieder geval 2 kittens uit het asiel willen halen! Lijkt me een goeie keus, denk er wel even bij na dat kittens wel eens wat stuk kunnen maken. Natuurlijk moet je bij kittens en bij volwassen katten sowieso niet te zuinig zijn op je spullen en je huis catproof maken.
Als je de zoekfunctie even gebruikt rollen er tal van topics uit over dit onderwerp; onder andere over de keus kittens/2 volwassen katten, over het wennen, alleen in huis laten als je weg bent, naar buiten ja of nee en niet onbelangrijk laten helpen als ze oud genoeg zijn.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Joanna89
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2010 17:31

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Joanna89 »

Beste Anja,

Bedankt voor je antwoord :)
Wij zijn er nog niet helemaal uit, we informeren ook even bij een goede dierenarts vriend bij ons.
JC Anja schreef: Ik wil alleen even melden, dat ik mijn Roos als kitten heb gekregen en ze nog steeds alleen is en ik niet de indruk heb, dat ze ongelukkig is.

Ik je er op wil wijzen, als jouw kat/poes op de binnenplaats kan/mag, om haar/hem tijdig te castreren/steriliseren....

Je schreef dat je op de 1e verdieping ging wonen. Heb je geen balkon daar?????

Wil je je kat/poes dan leren, dat ze via een trap naar beneden kan gaan???
Ik denk ook niet dat een kat echt miserabel of ongelukkig zou zijn wanneer een kitten geen speelmaatje zou hebben. Maar net zoals mensen geloof ik wel dat er een inprentingsperiode is waarin katten bepaalde sociale vaardigheden opnemen. Ik geloof dat het ook in dit topic besproken wordt http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 62&t=20672 .
In mijn ouderlijk huis hadden we vroeger ook een kitten (tegenwoordig een volwassen (gestoorde maar lieve) poes) die toch eigenaardige trekjes vertoont. Niet dat ik verwacht dat er ongewoon gedrag perse samen moet gaan met 'eenzame' kittens.
Gewoonweg een afweging die ik nog aan het maken ben :).

Ik woon op de eerste verdieping, met een groot dakterras. Maar die staat niet open en heeft geen kattenluikje. Daar kan ze niet vrijuit komen. Maar door de voordeur heeft ze wel de mogelijkheid de trap af te gaan en dan komt ze op de binnenplaats. Daar hangen de andere katten ook veel rond.
Dus ja, ik zou graag willen dat ze de trap leert te lopen, dan heeft zij/hij de vrijheid te doen wat het wilt. Binnen maffen, buiten op onderzoek uit, of met andere katjes rondspelen.

Maar ons besluit... het lijkt er tot zover voornamelijk op dat we ons zullen laten beinvloeden wat het aanbod zal zijn dat ons aantrekt. Een volwassenere einzelganger, 2 kittens of a single kitten. Financieel zal daarbij ook betrokken worden, bijvoorbeeld, wanneer 2 kleine poesjes nog een sterilisatie nodig zullen hebben, of we dat ook kunnen missen.

Knoop nog niet doorgehakt T_T
JC Anja

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door JC Anja »

Ik wil Joanna en Kitty veel succes wensen, met wat voor besluit jullie ook nemen.
Jullie houden in ieder geval van katten/poezen en dan heb je bij mij al een plekje in mijn hart.Liefs,Anja
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door pearlsofpassion »

Ik wil gewoon nog zeggen: onderschat kittens niet! Als je niet gewend bent met katten om te gaan kan je beter met een volwassen kat beginnen. Het is een misverstand dat oudere katten moeilijker op te voeden zijn, of moeilijker aan je hechten. Het kan zijn dat ze iets meer tijd nodig hebben om los te komen en aan je huis te wennen, maar dat is alles. Bovendien kan je dan goed kiezen welke kat je wil. Een wild of een rustig type? Een die met andere katten wil spelen of eentje die liever alleen is... Bij een kitten weet je dat niet op voorhand. Bovendien moet je dus rekening houden met sloopgedrag, zeker als je niet goed weet hoe je met een niets-ontziend spelen kitten moet omgaan.
Voor de mentale ontwikkeling is het zowiezo beter dat een kitten gezelschap heeft. Ook moet je er veel aandacht aan geven, mee spelen, steeds voor klaarstaan om geborgenheid, je nachtrust met plezier voor laten en hopen speeltjes kopen. Met een volwassen kat is dat allemaal minder (nog steeds nodig natuurlijk, maar minder). Een kitten is gewoon nog heel jong en afhankelijk en moet je dus verzorgen zoals een kind. Onderschat dat niet!

Ook een volwassen kat is heel dankbaar als je haar in huis haalt en haal gewoon als eerste kat geen getraumatiseerde maar sociale kat in huis. Dan zal je ook heel snel een heel sterke band met haar opbouwen. Bij een kitten valt dat steeds af te wachten tot wat ze uitgroeien. Eens ze puber zijn kunnen ze helemaal hun eigen weg gaan.
Een kat groeit zowiezo uit tot wat ze zelf wil, dat kan je nooit kneden zoals een hond.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Joanna89
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2010 17:31

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Joanna89 »

Ik zal een volwassen kat zeker niet zomaar afschrijven ;)
Ik ben enkel wel angstig voor het feit dat katten zich erg hechten aan een huis/omgeving en voor een langere tijd onwennig zijn in een nieuwe omgeving. Ofja, die mening heb ik tot zover in ervaring gevormd.
Daarbij vraag ik mij wel af, een volwassen kat in huis halen waar wel al meerdere katten aanwezig zijn, is daarbij het risico hoger dat het wrijving geeft? Of ligt dat aan sociaalheid van de kat?

Toen ik aan het rondzoeken was naar informatie en verzekeringen had ik weer wat vragen die omhoog sprongen, ik hoop niet dat ik al te veel van last ben.
Maar ik heb gelezen op de kattensite, dat bepaalde behandelingen erg geschikt zijn rondom een bepaalde leeftijd (bijvoorbeeld, inenting bij 8 en 12 weken).
Ik vroeg mij daarbij af, wanneer een kitten of kat deze behandelingen (ontwormingen, ontvlooiingen, vaccinaties e.d.) niet gekregen heeft bij de 'optimale' momenten, wat het effect daarvan is op zijn gezondheid. En wanneer deze met een leeftijd van 3 maanden wel z.s.m. behandeld zou worden, hoeveel daarvan recht te trekken is?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door nellebel »

Hoi
Ik heb afgelopen week een katje uit het asiel gehaald. Ze is een jaar oud maar gedraagt zich als een kitten volgens mij. We waren van plan een lekkere dikke luie kater aan te schaffen, maar gingen met de kleinste miezerigste poes naar huis. Het beesje zoekt meestal zelf de eigenaar uit.
Ze is dol op autoritten in haar mandje (los wordt ze helemaal wild). Ik wilde haar ook meteen meenemen naar mijn ouders en ik had echt niet het gevoel dat ze moest wennen (ook bij ons thuis niet). Ze rent als een dolle achter iedereen aan, geeft kopjes en lag binnen korte tijd bij mijn vader op zijn buik te slapen. Zal echt ook aan de kat liggen. Ik moet zeggen dat ik in mijn hoofd ook heel duidelijk had wat ik wel en niet wilde, maar uiteindelijk dus met iets heel anders naar huis. Je merkt zelf ook wel aan je kat wat ze leuk vind en wat niet. Als je een erg zenuwachtige schichtige kat uitzoekt, kun je wel nagaan dat je haar minder makkelijk naar buiten krijgt aan een lijntje. onze andere kat was erg schichtig toen ze uit het asiel kwam, met als gevolg dat wij de liefste kat hadden die zo aan ons hing, maar van anderen altijd bang is gebleven. Ook dat is lekker hoor, zo'n knuffelbeer die zo blij is als je thuiskomt en lekker bij je komt liggen. Maar die liet ik altijd thuis, nam ik niet mee, vond ze verschirkkelijk. Die durfde zelfs niet naar buiten zonder mij of mijn man. Onze nieuwe kat loopt met iedereen mee en is een echte allemansvriend.
Veel succes met jullie keuze, al ben ik er nu wel achter dat die keuze door de kat zelf wordt gemaakt.
gr wen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie