Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Vragen stellen is goed, want daarmee vergaar je kennis en kennis is macht (of in ieder geval een weloverwogen beslissing om aan katten te beginnen)! ;-)

Onze katten komen ook niet los buiten. Een van onze katten was een buitenkat, die nu dus z'n leventje binnen leidt. Hij is perfect happy, speelt en knuffelt als een gek, dus het heeft op hem geen negatieve invloed gehad. Hij probeert alleen wel bij elke gelegenheid om naar buiten te ontsnappen, dus we zijn erg alert op openstaande deuren etc. Het zal ook aan het karakter van de kat liggen, maar in principe hoeft een buitenkat binnen niet ongelukkig te worden.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Mijn dierenarts is zelf voorstander van het binnenhouden van katten, en ze heeft er ook een aantal bij haar (binnen) wonen. Ik ben er dus van overtuigd dat een kat niet MOET buiten komen! Het enige: als je een kat binnenhoudt moet je hem genoeg speelgoed geven, een grote krabpaal en genoeg uitdagingen zodat hij zich niet begint te vervelen.
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Ik denk ook dat het er vanaf hangt hoe oud de katten zijn die bij je komen wonen. Neem je een buitenkat die al 10 jaar buiten komt, dan is het denk ik lastiger dan wanneer je een kitten neemt die pas een paar weken naar buiten mag ;-).

En inderdaad, genoeg afleiding binnen, of een raam waardoor ze naar buiten kunnen kijken vinden katten ook erg fijn.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Hier mogen ze bij goed weer in de afgesloten tuin en de rest van het jaar dat het niet kan zijn ze ook gewoon binnen.
Geen problemen mee hoor ondanks dat onze kater van straat komt en Jessie op straat geboren was.
IbexGirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2007 12:33
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door IbexGirl »

Ok, dat stelt me alweer gerust.

Ik heb ondertussen al naar enkele mensen met nestjes gemaild, en al van 2 mensen antwoord gekregen met de prijs enzo. Nu alleen wachten op toestemming he...
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Particulieren die geld vragen voor hun nestje? Ik zou daarmee opletten hoor...
IbexGirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2007 12:33
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door IbexGirl »

Het gaat om raskatten, en het zijn beide kattery's. Hoe kun je weten of ze officieel geregistreerd zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2007 12:57
Locatie: Almelo

2 poezen tegelijk of een voor een?

Bericht door Herman »

Hallo, ik ben nieuw hier en zal me zsm voorstellen.
In de tussentijd heb ik toch wel een prangende vraag. Mijn vriendin en ik hebben goed overwogen op het nemen van opnieuw een huisdier. Nadat we enige tijd "kooidieren" hebben gehad als hamsters en konijnen, en we dat niet meer vinden kunnen, is onze keus een kat. We hebben ook een hond overwogen maar door onze werkzaamheden gaat dat moeilijker. Niet dat een kat geen aandacht nodig heeft maar ons inziens een hond gewoonweg meer (ook na verschillende adviezen van kenners zoals o.a. honden/kattenbezitters). Nu hebben we er lang over na gedacht en willen we voor een poes gaan en wel uit een asiel. Maar na veel uitpluiswerk op verschillende sites en wederom adviezen wordt 2 poezen geadviseerd. Nu is dat ook absoluut geen probleem (gezellig zelfs) maar is het dan verstandiger eerst de ene in huis te halen en daarna nr. 2 of toch maar gelijktijdig? En waar verder aan te denken aan het binnenhalen van 2 poezen gelijktijdig behalve het feit dat ze met elkaar kunnen (1 of 2 kattebakken, hoeveel eet/drinkbakjes, 1 of 2 krabpalen?)? Verder advies uiteraard zeer welkom.....
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Hoi welkom :)

Omdat je asiel katjes wil gaan halen zou ik daar gewoon kijken en vragen welke erbij elkaar kunnen of al zitten. Ze weten in het asiel vaak welke er bij elkaar kunnen ( Misschien zit er wel een broer en zus of een ander stelletje die samen zijn binnen gebracht).
Als dit zo is zou ik ze beide meteen meenemen. Het tegelijk in huis halen heeft namelijk zijn voordelen. De katten moeten beide het huis leren kennen met alle nieuwe geurtjes, regeltjes , omgeving enz. Dit trekt ze waarschijnlijk meer naar elkaar toe en zullen ze minder aandacht voor vechten hebben.

Ik heb voor 2 katten 1 kattenbak. Hier haal ik elke dag de natte / poepplekken uit. Ik heb wel 2 voerbakjes voor het vlees en als ze brokjes krijgen dan heb ik 1 bak staan. Zowel voor mijn hond als katten heb ik 1 grote waterbak. Ik heb 1 krabpaal met verschillende lig mogelijkheden / niveau's en zo'n krab krul . Xeon en Kira liggen meestal samen op de paal. Je kan ook zo'n radiator hangmat extra nemen.

Heel veel succes met jullie keuze !!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 2 poezen tegelijk of een voor een?

Bericht door Luuntje »

Hallo Herman,

Allereerst zéér welkom hier, hoop dat je veel aan onze adviezen gaat hebben! Veel schrijf- en leesplezier! Helemaal super dat je ervoor kiest een kat uit het asiel te nemen, top!

Ik ben zelf sinds enkele weken de trotse eigenaar van twee katten. Ik kan je natuurlijk niet adviseren wat je het beste kunt doen, wel kan ik je vertellen hoe wij het gedaan hebben.

Een aantal maanden geleden hebben wij een kitten uit het asiel gehaald, ons lieve rooie mannetje/doerakje Tux. Al snel voelde hij zich helemaal thuis, hij vond alles helemaal prima. We hadden voor hem 1 kattenbak, 4 eetbakjes (een voor het water, een voor de brokken, een voor het vlees en een reserve), een hele zooi speeltjes, een paar kammen en een heleboel liefde te bieden. We hebben er toentertijd expres voor gekozen hem in een vakantie te halen, zodat hij goed aan ons en het huis kon wennen en niet meteen hele dagen alleen was. Dat ging een aantal maanden/weken goed, totdat we merkten dat hij langzaamaan steeds "vervelender" begon te worden. Hij veranderde in een slopertje, gooide alles om, negeerde de regels, liet je als je thuis was geen seconde meer alleen....en dat voortdurende gemiauw...horendol werden we ervan! Toen begon er iets te dagen; hij werd vervelender als hij een aantal uur alleen thuis moest zijn. Zou hij daar niet tegen kunnen?

We besloten dus tot de aanschaf van een tweede kat erbij. Dat werd een raskat, ons mooie Bengaal-meisje Metzli. Zij is een volwassen poes van twee jaar oud, ex-fokpoes. Zij kwam bij ons en heeft ontzettend veel meegemaakt, dus komt nu eigenlijk pas een beetje los. Ook voor haar 1 kattenbak en 4 etensbakjes. We hebben beide katten toen ook (omdat Metzli te oud was voor het hoogcalorische kittenvoer van Tux) overgezet op Royal Canin Indoor brokken.

Dat we Metzli erbij namen bleek een schot in de roos te zijn; Tux verveeld zich geen seconde meer. Heel de dag lopen die twee achter elkaar aan te dreutelen, spelen ze met elkaar, wassen ze elkaar, delen ze hun bakjes en kattenbak, top!

Wel is Metzli een kat met een gebruiksaanwijzing, in tegenstelling tot Tux. Waar Tux alles prima vind (is zelfs eens meegeweest naar een hotel voor een paar dagen, vond hij allemaal prima!), heeft Metzli een eisenpakketje en wensenlijstje. Dit is waarschijnlijk te wijten aan haar leeftijd. Zo houdt ze er bijvoorbeeld niet van als er harde muziek gespeeld wordt, dan verdwijnt ze achter de bank. Ze rent weg als je haar probeert aan te halen of op te pakken, terwijl Tux juist naar je toekomt. Ze trekt zich soms dagen terug, om af en toe eens een knuffel te komen halen. Dit gaat wel allemaal steeds beter.

Als ik je dan toch nog mag adviseren;

Een of twee katten? Neem absoluut twee katten tegelijk. Ze kunnen elkaar bezighouden en opvoeden, zodat ze zich geen minuut vervelen. Zeker ook al omdat je schrijft dat jullie soms beiden van huis zijn. Ik zou je adviseren om ze dan absoluut tegelijk in huis te nemen, omdat ze dan beiden zowel elkaar als hun omgeving moeten leren kennen. Je hebt dan niet dat 1 van de katten al met een voorsprong begint.

Mocht je er toch voor kiezen ze één voor één te nemen, zorg dan dat je eerst een volwassen poes neemt en dan pas een kitten. Je hebt dan een betere kans op slagen van het kennismakingsproces, omdat de volwassen kat dan een beetje gaat "moederen" of "vaderen" over het kitten. Bij ons is het door omstandigheden precies andersom gegaan, en dat is ons ook niet tegengevallen, maar toch wordt algemeen aangenomen dat het "beter" is om het zo te doen, dus eerst een volwassen kat en dan pas een kitten.

Volwassen kat of kitten? Dat ligt er helemaal aan wat je wilt. Wil je je kat nog een beetje kunnen omvormen, neem dan twee kittens. Vind je het juist wel leuk dat ze lekker eigenwijs zijn soms? Neem dan twee volwassen katten. Houd er rekening mee dat je kittens nog echt op moet voeden (consequent blijven, het zijn letterlijk kleine kinderen!), dus als je daar geen tijd voor of zin in hebt zijn twee volwassen katten zeker een optie.

Poes of kater? Dit maakt eigenlijk niet uit. Zowel poezen als katers kunnen gaan sproeien als je ze niet op tijd laat steriliseren, hoewel katers de neiging meer hebben. Zowel poezen als katers gaan proberen uit te breken om te paren met andere katten als ze niet op tijd gesteriliseerd worden, hoewel katers ronduit agressief kunnen worden. Alles staat of valt dus met tijdige sterilisatie. En dan is het afwegen; rond de 70-100 euro voor een poessterilisatie, of rond de 40-60 euro voor castratie van een kater?
Persoonlijk merk ik dat ik meer met Tux heb dan met Metzli, hoewel dat natuurlijk per kat verschilt. Wel zijn katers naar mijn idee vaak wat gemoedelijker, wat meer de goeiige dikzakjes. Maar zoals gezegd; dat verschilt per kat!

Persoonlijk ben ik erg vóór de combinatie van 1 kater en 1 poes, maar dan moet je wel héél goed afwegen of je twee volwassen katten neemt of twee kittens. En ze moeten beiden op tijd gesteriliseerd worden. Een nestje is namelijk geen goed idee!

Wat betreft de spullen; vaak wordt er gezegd dat twee katten best samen op 1 bak kunnen, dit kun je kittens zelfs aanleren. Hier gaan ze ook samen op 1 bak, maar er staan er wel twee, gewoon, voor de zekerheid. Als Tux of Metzli namelijk zou gaan sproeien, of ze mogen elkaar domweg niet, dan gaan ze gewoon echt niet samen op 1 bak. Dus voor de zekerheid hebben wij er twee staan.

Voor beide katten hebben we vier etensbakjes, van porselein. Een voor het water, 1 voor het vlees, 1 voor de brokjes en 1 als reserve. Deze gebruiken we bijvoorbeeld als ze een traktatie krijgen als kattenmelk ofzo. Waarom van porselein? Omdat je anders kans hebt dat je katten weigeren te eten of te drinken. De combinatie van het chemische plasticluchtje en het chemische waterluchtje (of vlees/brokkenluchtje) staat ze dan niet aan. En het lijkt te werken; wij hebben hier nog nooit eetproblemen gehad, bij geen van beiden. Ze krijgen hier trouwens ook maar eens in de week vlees, ieder een half kuipje/blikje, that's it. Dit omdat het gemiddelde kattenvlees maar voor 4% uit vlees bestaat, voor 78% uit water en voor de rest uit; jawel, vetten, zouten en vulstoffen! Dat is dus net zoiets als een patatje mét en een frikandel voor ons. En dat eten wij tenslotte ook niet iedere dag!

Aan beide katten is het overigens te zien, dat ze zulk goed voer krijgen; superzachte, glanzende vachten, nooit ziek, kijken beiden zeer helder uit hun oogjes, hun ontlasting stinkt echt niet, etc. etc.

Wat de krabpaal betreft; dat is kiezen. Belangrijkste advies hierin; koop een krabpaal altijd op de groei; ze blijven maar kort klein en krabpalen zijn echt niet goedkoop! Een volwassen kat moet zich goed uit kunnen rekken als hij/zij er gebruik van maakt, dat is de goede maat. Het is niet zo dat elke kat een eigen krabpaal nodig heeft, omdat er een groepsgeur ontstaat. Wel zou je ervoor kunnen kiezen één grote krabpaal te kopen, zodat ze ook beiden hun eigen plekje kunnen opzoeken daarop en nog lekker kunnen spelen en hangen ook. Beide katten zijn hier geen fanatieke krabpaalgebruikers, dus wij hebben 1 kleintje staan. Wel houden we hun nagels bij door ze te knippen!

Met dit advies kun je voorlopig wel even vooruit denk ik, haha! Mocht me nog iets te binnen schieten, dan zet ik het hier neer. Mocht jij nog verdere vragen hebben, kun je ze hier stellen of via PB.

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Herman
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2007 12:57
Locatie: Almelo

Bericht door Herman »

Boomer en Luuntje,
geweldig die snelle reacties. Hier kan ik echt wat mee. We hebben nog niet definitief besloten of we voor 1 of 2 poezen/katers gaan maar de tips hier gebruiken we zekers. We hebben alvast wel de meest noodzakelijke zaken gehaald zoals krabpaal, kattebak, voerbakjes en reismand. Het voer en de kattebakvulling willen we nog laten afhangen van wat onze toekomstige (a.s. zaterdag) aanwinst al krijgt in het asiel. Ook het speelgoed laten we even voor wat het is. Hoe dan ook, we zijn zelf al best uitgelaten met het idee van een nieuwe huisgenoot. Uiteraard hou ik iedereen hier die belangstellend is op de hoogte van onze keuze, met foto's.
Gucci81
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2007 20:46

Bericht door Gucci81 »

Hallo allemaal,

Ook ik ben nieuw hier. Binnenkort willen mijn vriend en ik ons eerste katje aanschaffen. Nou heb ik hier al het nodige gelezen over de do's en dont's, maar ik heb ook nog een paar vragen.

Er wordt vaak aangeraden twee ipv één katje te nemen, vooral als je regelmatig niet thuis bent. Ik vraag me af of dat ook geldt voor poezen die naar buiten kunnen. Wij wonen naast een natuurgebied, dus ik denk dat ons katje zich niet hoeft te vervelen in zijn eentje... Is het dan toch beter er twee te nemen?
Ook hoorde ik dat het slim is om met een kitten eerst aan een lijntje de buurt te verkennen, zodat hij op die manier de omgeving leert kennen en dan uiteindelijk zelf op pad kan. Is dat inderdaad aan te raden? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes
Gebruikersavatar
Marcel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 okt 2007 12:40
Locatie: Raalte
Contacteer:

tips

Bericht door Marcel »

woensdag kan ik een poes ophalen uit het asiel alleen heb ik tips nodig, wat moet ik doen en juist niet in begin als het dier net bij me in huis is, de poes is 3.5 jaar
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met je nieuwe huisgenoot. Ik ben heel blij dat je voor een volwassen asielkat bent gegaan!

Je hoeft in principe niet zo veel te doen behalve te proberen de poes zo veel mogelijk op haar gemak te stellen, want sommige katten vinden een nieuwe omgeving doodeng. Zet haar met reismandje en al in één kamer van het huis (maakt niet uit welke) en laat haar zelf uit haar mandje komen (ook als het wat langer duurt).

Daarna zal ze óf de kamer gaan verkennen óf zich verstoppen (bijvoorbeeld onder een kast ofzo). Laat haar maar lekker haar gang gaan en praat lief tegen haar. Als ze dan op haar gemak is laat je de rest van het huis zien, zoals de kattenbak (zonder kap voor de duidelijkheid) en haar eten en drinken. Als ze niet te voorschijn komt dan moet je haar gewoon maar laten zitten en dicht in haar buurt op de grond gaan zitten en tegen haar praten.

Sommige katten blijven wel een paar dagen ergens onder zitten, maar eten en drinken en gebruiken 's-nachts wel een kattenbak, dus zet alles gewoon voor haar klaar. Maak je verder maar geen zorgen, want ze heeft het vast heel snel naar haar zin bij je.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Marcel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 okt 2007 12:40
Locatie: Raalte
Contacteer:

Bericht door Marcel »

vanmiddag ben ik even wezen kijken naar de poes en ze likte me al op me hand, geen idee of dat iets betekend en daarna likte zij zich zelf
Plaats reactie