Kitten bij 6 maanden oude kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Kristab
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2022 21:55

Kitten bij 6 maanden oude kitten

Bericht door Kristab »

Hoi allemaal,

Na het overlijden van 1 van onze 2 bejaarde poezen hebben we 2 ragdollkittens aangeschaft. Spannend natuurlijk met de andere bejaarde poes: maar het ging gelukkig heel goed. De kittens gedroegen zich voorbeeldig bij oma poes en al snel ging het van tolereren naar vriendschappelijk gedrag. De twee zusjes zelf waren dikke speelmaatjes! Helaas bleek 1 van de 2 ongeneeslijk ziek en na twee weken ziekbed is ze afgelopen donderdag overleden.

We hebben nu dus 1 bejaarde poes en 1 kitten over en sinds de andere kitten ziek was l, was onze conclusie dat als ze zou overlijden het verstandig zou zijn om een nieuwe kitten te kopen: de kitten die we nog hebben mist duidelijk een speelmaatje ondanks dat er door de kinderen druk met der gespeeld wordt. Daar heeft de oude poes ook last van want waar ze haar voorheen met rust liet qua spelen probeert ze tegen de zin van oma poes der nu toch te verleiden tot spel. maar nu zijn er een aantal dillemas waar we als kattenliefhebbers maar niet fanaten niet direct het antwoord op hebben:

Gaan we voor een "verse kitten" die zal dan zo'n 3 maanden zijn: 3 maanden jonger dan de kitten die we al hebben. Matched dat goed als speelkameraadjes of kunnen we beter langer/beter zoeken naar een poesje van ongeveer dezelfde leeftijd, met de kanttekening dat dat natuurlijk ook wat langer zal duren en de huidige kitten zich dus langer moet vermaken zonder vriendinnetje. En als we gaan voor een verse kitten uit een nestje, hoe zit het dan met de 1 of 2 kitten discussie. We geloven in de meerwaarde van 2 poesjes samen laten opgroeien, maar heeft 1 nieuw poesje (en ons huidige poesje) voldoende aan een kitten met 3 maanden leeftijdsverschil of is het dan toch raadzaam om wederom voor 2 kittens uit 1 nest te gaan?

Het laatste dilemma is dat we in de kerstvakantie gaan verhuizen. Wachten we tot we verhuisd zijn om de nieuwe kitten(s) de stress van een verhuizing te besparen (maar huidige kitten dan dus ondertussen 7 a 8 maanden zal zijn) of gaan we toch beter zo snel mogelijk voor een nieuwe kitten(s) in de wetenschap dat ze tegen de tijd dat we gaan verhuizen al wel behoorlijk gesettled zullen zijn.

Nb qua ruimte en aandacht ed maakt het voor ons niet uit, helemaal als we verhuisd zijn wonen we groot genoeg voor zowel 3 als 4 poezen, we werken beide uit huis en onze 3 kinderen zijn gek met poezen dus aan aandacht geen gebrek. We hebben nu mogelijkheid voor een kitten of 2 maar twijfelen dus wat wijsheid is. (Nb huidige kitten is een ragdoll (mede) daarom zullen we ook bij een nieuwe kitten voor een ragdoll gaan
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten bij 6 maanden oude kitten

Bericht door Asse-Poes »

Wat een luxe, dat het bij jullie niet uitmaakt of er 1 dan wel 2 kittens bijkomen.

Oma poes zal het liefste willen dat er zo snel mogelijk een kitten bijkomt, zodat zij niet meer steeds het 'doelwit' is van jullie huidige kitten.
Voor het huidige kitten is het ook fijner dat er zo snel mogelijk een speelmaatje komt. Die 2 hebben dan ook wat steun aan elkaar tijdens de verhuizing.

Zelf zou ik niet nog 3 maanden wachten dus. Een keeftijdsverschil van 3 maanden tussen jullie huidige kitten en de "verse" (dat klinkt wel leuk 😀 ) is geen probleem.

Het is wel erg verdrietig dat je zo snel achterelkaar 2 katten hebt verloren!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Kitten bij 6 maanden oude kitten

Bericht door crazycatladyP »

Wat verdrietig dat jullie je kitten zo snel al weer moesten verliezen!
En dat na ook al afscheid te hebben genomen van jullie oudere poes.

Wij hebben, om een andere reden, ook 2 kittens met een leeftijdsverschil van 3 maanden en dat gaat prima!
Wel hebben we rekening gehouden met het karakter van ons oudste kitten (zij is heel gevoelig en geen held, dus we wilden er geen heel dominant kitten bij).
Dit is heel goed gegaan, na een paar dagen blazen en aftasten, zijn ze nu de beste vriendinnen!
Ze slapen samen, spelen en rennen wat af en hebben echt heel veel aan elkaar.

Ik heb ook een hele tijd gezocht naar een kitten van dezelfde leeftijd, omdat ik dat ideaal vond, maar toen dat maar niet wilde lukken en ons kitten steeds ouder werd, toch maar de knoop doorgehakt en voor een jonger kitten gegaan.
De oudste is heel lief en wast de kleine en houdt ook echt rekening met haar, met spelen en stoeien.
Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal :smile:
Succes met kiezen en hopelijk hebben jullie toch ook weer wat voorpret, ondanks het verlies van jullie andere kitten.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Cerna

Re: Kitten bij 6 maanden oude kitten

Bericht door Cerna »

@ Marina. We hadden het pas over berichten waar niet op gereageerd wordt omdat TS niet meer terugkomt op het forum (tenminste niet ingelogd) en we ons de moeite willen besparen.
Dit is dus ook zo'n voorbeeld: bericht geplaatst op 27 november om 22:17 en TS is het laatst op het forum geweest op 27 november om 22:17. Men plaatst een bericht en vervolgens was het dat. :-(
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten bij 6 maanden oude kitten

Bericht door Asse-Poes »

Yep Annet, ik bedacht me dat dus weer te laat. Ik heb de ervaring nog niet in mijn vingers, zoals jij 😀.
Raar toch, mensen schrijven een heel verhaal en vervolgens niet meer terugkomen. 😞
Zucht...
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie