2 kittens of toch 1?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Woensdag3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 mei 2022 18:08

2 kittens of toch 1?

Bericht door Woensdag3 »

Hoi,

Wij hebben een lief kitten (Poesje) gereserveerd uit een nestje. Vroeger hebben wij ook 1 kat gehad die als kitten bij ons kwam en dit ging prima. Nu lees ik toch veel dat het beter is 2 kittens te nemen. Het lijkt ook een veranderd standpunt wat ik ook vind op de sites van asiels. Ik overweeg dus nu 2 kittens te nemen voor de kitten.

Maar ik lees ook dat de katten als ze ouder zijn niet meer naar elkaar omkijken. Klopt dit laatste? Ik zou het jammer vinden als de kitten alleen wat aan zijn maatje heeft in de kittenperiode en daarna niet meer.

En is het niet zo dat als je 2 kittens neemt, de kittens minder mensgericht zullen zijn en bijvoorbeeld minder snel op schoot komen? Of hangt dit wel echt volledig van karakter van de kat af?

Uit het nestje waar deze kitten vandaan komt zijn de andere behalve 1 al vergeven, maar naar die gaat eigenlijk mijn voorkeur niet (gevoel?), dus zal waarschijnlijk bij een ander nestje kijken. Een 2e kitten uit een ander nestje zal waarschijnlijk geen probleem zijn. Hebben jullie ervaringen?

Groetjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 2 kittens of toch 1?

Bericht door Anne »

Het is inderdaad beter om 2 kittens te nemen dan 1

https://poezensnuitjes.com/waarom-kittens-altijd-samen/

Ik heb zelf nooit meegemaakt dat ze later niet meer naar elkaar omkijken
Hier slapen ze heel veel samen juist

Ook heb ik nog nooit meegemaakt dat ze dan minder mensgericht zijn
Of een kitten schuw wordt of niet mensgericht kun je meestal zien aan het gedrag vd moeder ;-) Als zij schuw reageert op mensen leert ze haar kinderen deze mensen niet te vertrouwen

Een kitten uit een ander nest (asiel?) zal geen probleem zijn
Aangezien jouw huis (nog) neutraal terrein is kun je het beste ze samen ophalen en ze samen loslaten
Je hoeft overigens niet gelijk je hele huis tot beschikking te stellen
Laat ze beetje voor beetje verkennen als ze al gewend zijn de kattenbakken te vinden en plaats desnoods wat bakken bij want kittens kunnen heel makkelijk een ongelukje hebben, vooral als ze opgaan in het spel

Ik vind het goed van jou dat jij je ingelezen hebt
Deed iedereen dat maar
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Woensdag3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 mei 2022 18:08

Re: 2 kittens of toch 1?

Bericht door Woensdag3 »

Ik heb overigens dit ook gevonden, wat er voor pleit dat katten solitair zijn…
Ik lees ook dat als ze iets ouder worden dat ze dan dus minder met elkaar spelen en dat je dan dus juist apart met de kitten moet spelen. Is het dan toch niet oneerlijk voor de kittens/ katten dat er aandacht verdeeld moet worden?

https://catterrific.nl/zes-veelgehoorde ... er-katten/
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 2 kittens of toch 1?

Bericht door Anne »

Ik heb niet heel veel vertrouwen in dat artikel

Zwerfkatten manifesteren zich meestal in een groep
Daarnaast is het logisch dat een kat alleen jaagt gezien een muis of vogel niet met 4 man sterk gevangen hoeft te worden

Ik zie hier bij de katten die met elkaar opgegroeid zijn een diepe genegenheid voor elkaar en ze zoeken elkaar altijd op

En ja, als je een kitten (hoog energiegehalte) plaatst bij een oudere kat met minder energie gehalte, dat is vragen om problemen

Vandaar het advies altijd voor twee kittens te gaan, ook al heb je een oudere poes in huis, voorwaarde is wel dat de oudere poes goed met katten kan omgaan
De meeste katten die solo opgroeien hebben hun sociale vaardigheden niet kunnen ontwikkelen en kunnen solo diva's worden, oftewel katten die niet met andere Katten kunnnen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 kittens of toch 1?

Bericht door Rik »

Anne schreef: 26 mei 2022 22:04 Ik heb niet heel veel vertrouwen in dat artikel
Ik ook niet.
Dan heb ik meer vertrouwen in dit artikel
Het (a)sociale leven van katten - Tinley Gedragstherapie voor Dieren
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 2 kittens of toch 1?

Bericht door Anne »

Interessant, dit spreekt mij meer aan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Woensdag3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 mei 2022 18:08

Re: 2 kittens of toch 1?

Bericht door Woensdag3 »

Dit is zeker wel een mooi artikel. Al lees ik hierin ook wel dat verwante poezen dan wel samen blijven, maar ook weer niet altijd. Maar katers dan dus weer niet.

Vandaag ben ik weer bij het nestje gaan kijken waar we ons poesje vandaan krijgen. Er is nog een zusje over en ik denk dat we haar erbij nemen. Ze waren zo lief met elkaar aan het spelen.
Al kan dit natuurlijk ook bij mij puur emotie zijn omdat dit er natuurlijk altijd superschattig uitziet.
Plaats reactie